Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   'De Standaard' promoot de illegale benaming van de Franse Gemeenschap (https://forum.politics.be/showthread.php?t=159458)

Nebur 25 augustus 2011 23:30

'De Standaard' promoot de illegale benaming van de Franse Gemeenschap

Hierzo, in de inleiding.

Citaat:

De ministers van de Waalse regering en de Federatie Wallonië-Brussel (de nieuwe benaming van de Franse gemeenschap) hebben donderdag verschillende begrotingsscenario's besproken met het oog op een staatshervorming. Zo willen ze zich voorbereiden op de inspanningen die nodig zijn om de Belgische staatsfinanciën te saneren.
Citaat:

De Vlaamse regering heeft al meermaals laten verstaan dat er geen bereidheid is om financiële inspanningen te leveren voor de besparingsoperatie.
(Vermelden dat de Vlaamse regering die besparingen al doorgevoerd heeft, past niet in het kraam blijkbaar.)

AVV-VVK is ver verleden tijd.

Weyland 25 augustus 2011 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nebur (Bericht 5651493)

Is dat erg ? Wel ga ik akkoord dat de Standaard inderdaad geen goede krant is zoals tot diep in de jaren '90. Dat heeft echter niets met het 'Katholieke Vlaams-nationalisme' te maken.

Nebur 25 augustus 2011 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 5651497)
Is dat erg ? Wel ga ik akkoord dat de Standaard inderdaad geen goede krant is zoals tot diep in de jaren '90. Dat heeft echter niets met het 'Katholieke Vlaams-nationalisme' te maken.

Het heeft uiteraard niets met het katholicisme te maken (ben zelf atheïst), maar het is eerder symbolisch voor de neergang van 'De Standaard'.

SDG 26 augustus 2011 05:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 5651497)

Nee, maar het punt van Nebur is dat DS een onwettelijke naamsverandering van de Franse Gemeenschap als een voldongen feit beschouwd.

De schoofzak 26 augustus 2011 09:36

Citaat:

Hierzo, in de inleiding.

(Vermelden dat de Vlaamse regering die besparingen al doorgevoerd heeft, past niet in het kraam blijkbaar.)

2

Kiro 26 augustus 2011 10:17

Ik heb een e-mail naar de redactie gestuurd met opmerkingen over het gebruik van de term Federatie Wallonië-Brussel. Uiteraard helpt het niets als één iemand dat doet, dus het is maar hopen dat meer mensen een kritische noot de krant willen aanreiken.

Hoera 26 augustus 2011 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kiro (Bericht 5651866)
Ik heb een e-mail naar de redactie gestuurd met opmerkingen over het gebruik van de term Federatie Wallonië-Brussel. Uiteraard helpt het niets als één iemand dat doet, dus het is maar hopen dat meer mensen een kritische noot de krant willen aanreiken.

Zeer goed initiatief :-)

Zoals Manu Ruys zelf zegt: tegenwoordig staan de Vlaamse "kwaliteitskranten" nergens meer en nemen geen politiek standpunt meer in. (tenzij anti-vlaams)

solidarnosc 26 augustus 2011 16:58

Citaat:

Guy Tegenbos de laatste weken niet gelezen zeker? Ten andere. "Vlaanderen" bestaat grondwettelijk ook niet.

De schoofzak 26 augustus 2011 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5652497)
Guy Tegenbos de laatste weken niet gelezen zeker? Ten andere. "Vlaanderen" bestaat grondwettelijk ook niet.

Zelfs al is dat betwistbaar (er is een Vlaamse gemeenschap, een Vlaams gewest, een Nederlands taalgebied, bla bla ...), dan is het nog geen reden dat ernstige media verkeerde bewoordingen gaan gebruiken, zeker niet als deze een politieke geladenheid hebben.

Nebur 26 augustus 2011 17:23

Citaat:

De Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest zijn samengevoegd, dus dan is het de logica zelve dat men spreekt van de Vlaamse regering en van de entiteit 'Vlaanderen'. Hoe zoudt ge het anders noemen? Vlaanderen noemt zichzelf ook geen federatie. Het claimt ook Brussel niet voor zich alleen.

De Franse Gemeenschap heeft ook het recht om de bevoegdheden van het Waals Gewest uit te oefenen, alleen moet dat in de Kamer goedgekeurd worden met een bijzondere meerderheid.

freelancer 26 augustus 2011 17:59

Citaat:

De laatste weken was Guy met verlof... :roll:

Vlaanderen Boven 26 augustus 2011 18:02

Dat viel mij ook op. Al is die naamsverandering niet de belangrijkste zaak ter wereld, ik snap niet waarom de Standaard dat zo klakkeloos overneemt.

solidarnosc 26 augustus 2011 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5652533)
Zelfs al is dat betwistbaar (er is een Vlaamse gemeenschap, een Vlaams gewest, een Nederlands taalgebied, bla bla ...), dan is het nog geen reden dat ernstige media verkeerde bewoordingen gaan gebruiken, zeker niet als deze een politieke geladenheid hebben.

Neen maar dan moet men consequent zijn en overal toepassen.

solidarnosc 26 augustus 2011 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nebur (Bericht 5652553)
De Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest zijn samengevoegd, dus dan is het de logica zelve dat men spreekt van de Vlaamse regering en van de entiteit 'Vlaanderen'. Hoe zoudt ge het anders noemen? Vlaanderen noemt zichzelf ook geen federatie. Het claimt ook Brussel niet voor zich alleen.

De Franse Gemeenschap heeft ook het recht om de bevoegdheden van het Waals Gewest uit te oefenen, alleen moet dat in de Kamer goedgekeurd worden met een bijzondere meerderheid.

Dat is helemaal niet logisch. Vlaanderen is een territoriaal concept zonder territorium. Bon Vlaanderen claimt Brussel niet voor zich alleen. Stel je voor dat in plaats van de federatie Wallonie-Bruxelles ze het gewoon omdopen tot Wallonië met Brussel als hoofdstad en heel de Waalse administratie naar Brussel verhuizen. Dat is wat Vlaanderen doet.

Vlaanderen Boven 26 augustus 2011 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5652658)
Neen maar dan moet men consequent zijn en overal toepassen.

Voor mijn part wordt de naam van het Vlaams Gewest zo vlug mogelijk officieel veranderd naar Vlaanderen, en eventueel de naam van de Vlaamse Gemeenschap naar de Nederlands(talig)e Gemeenschap.

azert 26 augustus 2011 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoera (Bericht 5651914)
Zeer goed initiatief :-)

Zoals Manu Ruys zelf zegt: tegenwoordig staan de Vlaamse "kwaliteitskranten" nergens meer en nemen geen politiek standpunt meer in. (tenzij anti-vlaams)

ziedaar de slagkracht van de VL Beweging; zelfs hun eigen AVV-VVK krant hebben ze verloren. Gelukkig voor hen is Knack het nieuwe lijfblad geworden; hopelijk is de komst van Walter Pauli geen slecht voorteken.

Nebur 26 augustus 2011 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5652666)
Dat is helemaal niet logisch. Vlaanderen is een territoriaal concept zonder territorium. Bon Vlaanderen claimt Brussel niet voor zich alleen. Stel je voor dat in plaats van de federatie Wallonie-Bruxelles ze het gewoon omdopen tot Wallonië met Brussel als hoofdstad en heel de Waalse administratie naar Brussel verhuizen. Dat is wat Vlaanderen doet.

Dat is goed voor mij. Alleen zou ik gewoon om hen te kloten tegenstemmen in het parlement, er moet namelijke een Vlaamse meerderheid voor zijn vanwege die bijzondere meerderheid.

Nebur 26 augustus 2011 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 5652668)
Voor mijn part wordt de naam van het Vlaams Gewest zo vlug mogelijk officieel veranderd naar Vlaanderen, en eventueel de naam van de Vlaamse Gemeenschap naar de Nederlands(talig)e Gemeenschap.

Dan kun je wel niet meer spreken van de Vlaamse regering, aangezien het de Vlaamse Gemeenschap is die de bevoegdheden van het Vlaams Gewest uitoefent en niet omgekeerd.

solidarnosc 26 augustus 2011 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5652687)
ziedaar de slagkracht van de VL Beweging; zelfs hun eigen AVV-VVK krant hebben ze verloren. Gelukkig voor hen is Knack het nieuwe lijfblad geworden; hopelijk is de komst van Walter Pauli geen slecht voorteken.

Nja Walter Pauli lijkt me iemand die zal schrijven waarvoor ie wordt betaald.

Kiro 26 augustus 2011 19:17

Zijn er inmiddels meer mensen die hun stem hebben laten horen bij De Standaard over de door hun gebezigde terminologie? Zo niet, dan wil ik mensen hier toch toe uitnodigen. Hoe meer, hoe beter.
Enerzijds een kwestie van doodnuchtere informatiewinning en relativering, anderzijds een principekwestie, vermoed ik.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be