Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Mijn voorstel omtrent het minderhedenverdrag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=159460)

Nebur 26 augustus 2011 01:03

Mijn voorstel omtrent het minderhedenverdrag

In navolging van ...

Dit lijkt me echter gematigder. Dit worden dus de nieuwe faciliteiten, in die gemeentes waar er een historische minderheid is.

Nederlandstalig met Franstalige minderheid: Spiere-Helkijn, Ronse, Herstappe & Voeren
Franstalig met Nederlandstalige minderheid: Komen-Waasten, Moeskroen, Mont-de-l'Enclus, Edingen, Terhulpen & Aubel
Franstalig met Duitstalige minderheid: Blieberg, Welkenraedt, Baelen, Weismes, Malmédy, Martelange, Attert, Arlon, Messancy, Aubange

Wat denken jullie?

SDG 26 augustus 2011 07:26

[Francofoon-modus=]Dat je een nazistische genocidair bent.[/Francofoon-modus]

fonne 27 augustus 2011 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nebur (Bericht 5651558)
In navolging van ...

Dit lijkt me echter gematigder. Dit worden dus de nieuwe faciliteiten, in die gemeentes waar er een historische minderheid is.

Nederlandstalig met Franstalige minderheid: Spiere-Helkijn, Ronse, Herstappe & Voeren
Franstalig met Nederlandstalige minderheid: Komen-Waasten, Moeskroen, Mont-de-l'Enclus, Edingen, Terhulpen & Aubel
Franstalig met Duitstalige minderheid: Blieberg, Welkenraedt, Baelen, Weismes, Malmédy, Martelange, Attert, Arlon, Messancy, Aubange

Wat denken jullie?

Je vergeet de Picardiens in het westen van Wallonië. Die horen niet bij de echte Walen.
Blieberg / Baelen en nog wat gemeenten zijn niet Duits maar Platdietsch, ze horen meer bij Voeren en Aubel dan bij de Duitstalige kantons.

bgf324 27 augustus 2011 21:10

Ook de relevantie van het stukje lichtgroen onderaan provincie Luxemburg ontgaat me. Heb daar nog nooit iemand Duits horen spreken.

fonne 27 augustus 2011 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5654947)
Ook de relevantie van het stukje lichtgroen onderaan provincie Luxemburg ontgaat me. Heb daar nog nooit iemand Duits horen spreken.

Niet goed geluisterd dan. De Arelerspruch (een dialekt van het Letzebürgsch) is nog altijd niet uitgestorven. Velen gebruiken het overigens als ze in het GH gaan werken.

FDM 27 augustus 2011 22:05

maar een officiele taal leren .. hoo maar

Nebur 28 augustus 2011 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5654418)
Je vergeet de Picardiens in het westen van Wallonië. Die horen niet bij de echte Walen.
Blieberg / Baelen en nog wat gemeenten zijn niet Duits maar Platdietsch, ze horen meer bij Voeren en Aubel dan bij de Duitstalige kantons.

Het dialect van Eupen is niet veel verschillend van dat in Baelen bijvoorbeeld. Het is inderdaad Platdietsch, het is tussen Nederlands en Duits in eigenlijk.

Nebur 28 augustus 2011 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5654947)

Historische minderheden, zegt u dat iets? ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be