Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   "Twee op drie leraars vindt dat kwaliteit onderwijs daalt" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=159539)

Fight 4 B 27 augustus 2011 14:02

"Twee op drie leraars vindt dat kwaliteit onderwijs daalt"
 
HLN.be bericht over een enquête van Het Nieuwsblad waarin een overweldigende meerderheid van de ondervraagde onderwijzers vindt dat de kwaliteit van het onderwijs in "Vlaanderen" daalt. (Voor alle duidelijkheid: ze bedoelen hiermee niet enkel het onderwijs in de provincies Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen.)

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...js-daalt.dhtml

Tijd dus om de onnodige, dure splitsing van het onderwijs terug ongedaan te maken. De vrijgekomen middelen uit afschaffing van extra administratie en overbodige ministers (zelfs 3 in Wallonië) kunnen gebruikt worden om meer aandacht te besteden aan tweetaligheid in het onderwijs (ook in Wallonië).

Cynara Cardunculus 27 augustus 2011 14:05

Citaat:

(Voor alle duidelijkheid: ze bedoelen hiermee niet enkel het onderwijs in de provincies Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen.)
Blijkbaar is de kwaliteit inderdaad drastisch gedaalt dat U zelfs geen kennis heeft over het gewest Vlaanderen, vermits U erbij wenst te vermelden dat het niet enkel over Oost- en West-Vlaanderen gaat.

De provincie Luxemburg ligt ook in Belgique wist je dat?

Perzik 27 augustus 2011 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fight 4 B (Bericht 5654170)
HLN.be bericht over een enquête van Het Nieuwsblad waarin een overweldigende meerderheid van de ondervraagde onderwijzers vindt dat de kwaliteit van het onderwijs in "Vlaanderen" daalt. (Voor alle duidelijkheid: ze bedoelen hiermee niet enkel het onderwijs in de provincies Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen.)

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...js-daalt.dhtml

Tijd dus om de onnodige, dure splitsing van het onderwijs terug ongedaan te maken. De vrijgekomen middelen uit afschaffing van extra administratie en overbodige ministers (zelfs 3 in Wallonië) kunnen gebruikt worden om meer aandacht te besteden aan tweetaligheid in het onderwijs (ook in Wallonië).

Grappig want onlang op de radio. Niveau van onderwijs in België top 15 van OESO. Vlaanderen scoorde aanzienlijk beter dan het onderwijs van de franstalige en duitse gemeenschap

Karel Martel B 27 augustus 2011 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Perzik (Bericht 5654315)
Vlaanderen scoorde aanzienlijk beter dan het onderwijs van de franstalige gemeenschap

Het zou er nog aan moeten mankeren dat we niet beter presteren dan die nietsnutten en leegaards.

Boduo 29 augustus 2011 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Perzik (Bericht 5654315)
Grappig want onlang op de radio. Niveau van onderwijs in België top 15 van OESO. Vlaanderen scoorde aanzienlijk beter dan het onderwijs van de franstalige en duitse gemeenschap

In de grote internationale onderwijsolympiades scoort Vlaanderen voor de meeste vakken in de top 5 ! ! !
Wallonië bengelt ergens rond plaats 28...

;-)

rookie 29 augustus 2011 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fight 4 B (Bericht 5654170)
De vrijgekomen middelen uit afschaffing van extra administratie en overbodige ministers (zelfs 3 in Wallonië) kunnen gebruikt worden om meer aandacht te besteden aan tweetaligheid in het onderwijs (ook in Wallonië).

Met Engels als 2é taal

De schoofzak 29 augustus 2011 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fight 4 B (Bericht 5654170)
HLN.be bericht over een enquête van Het Nieuwsblad waarin een overweldigende meerderheid van de ondervraagde onderwijzers vindt dat de kwaliteit van het onderwijs in "Vlaanderen" daalt. (Voor alle duidelijkheid: ze bedoelen hiermee niet enkel het onderwijs in de provincies Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen.)

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...js-daalt.dhtml

Tijd dus om de onnodige, dure splitsing van het onderwijs terug ongedaan te maken. De vrijgekomen middelen uit afschaffing van extra administratie en overbodige ministers (zelfs 3 in Wallonië) kunnen gebruikt worden om meer aandacht te besteden aan tweetaligheid in het onderwijs (ook in Wallonië).

Ten eerste:
je zal de splitsing rijksonderwijs/vrij onderwijs bedoelen zeker, die je wil "ongedaan" maken ??
Of is die niet "duur" ?

Ten tweede:
de achteruitgang van de kwaliteit van het onderwijs, is volgens jou dus te wijten aan een gebrek aan centen ?
Niet aan mentaliteit, organisatie, cultuur ...?


En nu mijn eigen gedacht eens ventilleren:
ik vind die (vastbenoemde) onderwijzenden maar dikke bange wezeltjes.

Als een leraar (m/v welk niveau ook) niet akkoord zou zijn met zijn directeur omtrent sommige zaken (vb. disciplinaire beslissing tegenover een leerling die amok maakte), dan moet hij/zij maar eens op zijn strepen gaan staan ..
Als een directeur (m/v/ welk niveau ook) vindt dat hij/zij teveel administratie moet doen, dan moet hij/zij maar aan het ministerie laten weten welke onnozelheden dit jaar niet uitgevoerd zullen worden. Een beetje afspraak (solidarteit ..) onder de directeurs en .. de minister komt zich in hoogsteigen persoon verontschuldigen (en een kabinetsmedewerker zal wel de schuld krijgen ...).

Niet-benoemden houden natuurlijk best hun wafel.

UFSIA 29 augustus 2011 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5657419)
En nu mijn eigen gedacht eens ventilleren:
ik vind die (vastbenoemde) onderwijzenden maar dikke bange wezeltjes.

Als een leraar (m/v welk niveau ook) niet akkoord zou zijn met zijn directeur omtrent sommige zaken (vb. disciplinaire beslissing tegenover een leerling die amok maakte), dan moet hij/zij maar eens op zijn strepen gaan staan ..
Als een directeur (m/v/ welk niveau ook) vindt dat hij/zij teveel administratie moet doen, dan moet hij/zij maar aan het ministerie laten weten welke onnozelheden dit jaar niet uitgevoerd zullen worden. Een beetje afspraak (solidarteit ..) onder de directeurs en .. de minister komt zich in hoogsteigen persoon verontschuldigen (en een kabinetsmedewerker zal wel de schuld krijgen ...).

Niet-benoemden houden natuurlijk best hun wafel.

Je haalt het al aan : niet benoemden zijn best voorzichtig. Kijk, als je als beginnend leerkracht wordt geconfronteerd met bepaalde situaties , zoals daar zijn leerlingen uit een richting 4 handel die voor de examens in juni bij de directie gingen klagen over hun examenleerstof economie ... omdat ze "te veel leerstof" te studeren kregen , en nog gelijk kregen ook. Ze vonden om en bij de 30 blz te veel werk voor een vak dat ze 4 uur per week kregen. Na de examens bleek dat ze er zelfs niet in slaagden om het verschil in te studeren tussen een schuldeiser en een schuldenaar ; dachten dat een domiciliëring een soort hypothecaire lening was om een huis mee te kopen ; ...

Wat gebeurde er toen ? Werden de leerlingen gestraft ? Nee hoor. Ze waren haast allemaal gebuisd. De leerkracht ging op zijn strepen staan. Hij kreeg op de delibererende klasseraad te horen dat "Gezien haast heel de klas gebuisd is, houden we daar geen rekening mee". Het jaar erop was de richting 5 handel gevuld met mensen die niet over de basiscompetenties beschikten. De leerkracht mocht een andere school zoeken.


Het probleem zit hem in het feit dat er 2 soorten leerkrachten zijn : vastbenoemden en niet-vastbenoemden. Maar hoe kan je vastbenoemd worden ? Een directie kan een niet-vastbenoemde dumpen LANG voor hij vastbenoemd is ... of de benoeming naar Sint Juttemis verdagen. Ik had ooit een collega die tijdelijke was, na 30 jaar lesgeven was die nog niet benoemd. In theorie kan je als leerkracht na 3 jaar lesgeven vastbenoemd zijn, in praktijk komt die eer vooral te beurt aan zoontjes en dochtertjes, neven en nichten van de directie/algemene directie/vakbondsafgevaardigden. Denk je dat DAT degenen zijn die vinden dat er een probleem is ? nee hoor.

En ALS je al vastbenoemd geraakt en je gaat moeilijk doen dan kan de directie je nog op alle mogelijke manieren kloten. Bijvoorbeeld : alle tijdelijken op de school die nog vriendelijk tegen je zijn afdreigen. resultaat : je wordt een paria in de lerarenkamer voor 90 % van je collega's ( en de paar die je nog wel als mens behandelen die niet vastbenoemd zijn mogen 't volgende schooljaar vertrekken ) , extra veel bezoekjes van de pedagogische adviseurs zoals die tegenwoordig heten , een lessenrooster met 16 uur werken en 20 uur springuren , je kan het zo gek niet bedenken.


Neen schoofzak , ik vrees dat je een te rooskleurig beeld hebt , het zijn vooral de directies die een school maken. Zij selecteren immers wie er kan/mag lesgeven , bepalen in grote lijnen het sanctiebeleid voor leerlingen en leraren en je kan er niets tegen beginnen ... tenzij je het onderwijs wil verlaten. Immers scholen delen gegevens uit en directies praten met elkaar. Als je ergens solliciteert kan je er donder op zeggen dat in dat ons-kent-ons wereldje een informeel telefoontje naar je vorige directie meer invloed zal hebben dan wat er effectief in je CV staat. 't is haast zoals een 19de eeuws werkboekje.

Oh ja, voor ik 't vergeet. De vakbond kan toch helpen ? In theorie wel ja, echter als bijvoorbeeld een VSOA directie en een VSOA leerkracht met een conflict zitten, wiens kant denk je dan dat de vakbond zal kiezen ? Je mag 3 keer raden. Ah, ik hoor je al aankomen ... "Dan kies je toch een andere vakbond dan je directie ?" Wel, dat is ook grappig. Een vriendin van me werkte destijds op de afdeling onderwijs van een vakbond ( ik zal niet zeggen welke ) en wat die daar meemaakte sloeg alles. Tot zelfs directies die opbelden.
" Ja hallo, ja ik had hier vanmorgen een veelbelovende sollicitant , is dat er ene van ons ? " ... " Neen ? ... Dat is dus gene rode ? ... Ja, oke dan neem ik die andere kandidaat wel. Bedankt. "

Met dat soort "beleid" ... kan jij me eens uitleggen wat een leerkracht nog kan doen ?


mvg. Sint Ignacius

Boduo 29 augustus 2011 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5657419)
Ten eerste:
je zal de splitsing rijksonderwijs/vrij onderwijs bedoelen zeker, die je wil "ongedaan" maken ??
Of is die niet "duur" ?

Ten tweede:
de achteruitgang van de kwaliteit van het onderwijs, is volgens jou dus te wijten aan een gebrek aan centen ?
Niet aan mentaliteit, organisatie, cultuur ...?


En nu mijn eigen gedacht eens ventilleren:
ik vind die (vastbenoemde) onderwijzenden maar dikke bange wezeltjes.

Als een leraar (m/v welk niveau ook) niet akkoord zou zijn met zijn directeur omtrent sommige zaken (vb. disciplinaire beslissing tegenover een leerling die amok maakte), dan moet hij/zij maar eens op zijn strepen gaan staan ..
Als een directeur (m/v/ welk niveau ook) vindt dat hij/zij teveel administratie moet doen, dan moet hij/zij maar aan het ministerie laten weten welke onnozelheden dit jaar niet uitgevoerd zullen worden. Een beetje afspraak (solidarteit ..) onder de directeurs en .. de minister komt zich in hoogsteigen persoon verontschuldigen (en een kabinetsmedewerker zal wel de schuld krijgen ...).

Niet-benoemden houden natuurlijk best hun wafel.

Die zgn. achteruitgang v.h. onderwijsniveau: je mag niet veralgemenen.
In het TSO is er een VOORUITGANG ! ! !
Die vast benoemden zien het zitten voor j�*�*�*�*�*�*�*ren: dus werken ze meer aan hun job om er iets goeds (béters) van te maken. léés: iets beters dan wanneer ze onzeker zijn over hun job !
Disciplinaire -zwaarwegende- beslissingen worden NIET genomen door de direkteur alleen: de beheerraad beslist bv over een ll. die aan de drugs is.
En inderdaad: niet-benoemden houden hun wafel, so-wie-so.

;-)

Bollywood 30 augustus 2011 13:19

Waarom zou er een achteruitgang zijn? In het eerste leerlaar in mijn vroegere school gaan vanaf donderdag in +- 17% van de kinderen Belg zijn. Ondertussen is dit percentage nog gedaald aangezien enkele ouders hun kinderen al weggehaald hebben.

Meer dan 50% van de kinderen daar spreekt geen of beperkt nederlands en thuis is het nederlands, engels of zelfs frans al zeker geen voertaal.

In het eerste leerjaar is het de bedoeling kinderen te leren lezen, schrijven en rekenen. Met andere woorden, de basis wordt gelegd. Indien men dan nog niet eens de taal begrijpt waarin er les wordt gegeven moet men niet verwachten dat er kwaliteitsvol les kan gegeven worden.

Nog enkele jaren en we mogen allemaal dure privé scholen zoeken voor onze kinderen indien we deze nog een toekomst willen geven.

1207 30 augustus 2011 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 5657391)
In de grote internationale onderwijsolympiades scoort Vlaanderen voor de meeste vakken in de top 5 ! ! !
;-)

Dat geldt dan voor latijn wiskunde op de katholieke elitescholen.

op stedelijke concentratiescholen (tso-bso) ziet het er net iets anders uit.
op de gewone middelbaren waar zelfs de moderne talen nauwelijks nog zinsontleding krijgen ook.
of lagere middelbaren waar alles alleen nog per invuloefening gaat en het tot 5e middelbaar duurt voor de leerling zelfstandig een zin schrijft.
het soort scholen waar algemene kennis als geschiedenis of aardrijkskunde niet meer gegeven mag worden halen geen top 5 op olympiades

Boduo 1 september 2011 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 5659307)
Dat geldt dan voor latijn wiskunde op de katholieke elitescholen.

op stedelijke concentratiescholen (tso-bso) ziet het er net iets anders uit.
op de gewone middelbaren waar zelfs de moderne talen nauwelijks nog zinsontleding krijgen ook.
of lagere middelbaren waar alles alleen nog per invuloefening gaat en het tot 5e middelbaar duurt voor de leerling zelfstandig een zin schrijft.
het soort scholen waar algemene kennis als geschiedenis of aardrijkskunde niet meer gegeven mag worden halen geen top 5 op olympiades

Dat geldt ook voor wiskunde in de IW afdelingen v.h.TSO: kijk naar dat VTI van Poperinge.
In Wallonie zijn er nu een paar slimmeriken die willen dat er in het LO niemand meer z'n jaar moet overdoen...Het niveau zal daar dus nóg verlagen.
:roll:

subocaj 1 september 2011 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5657419)
Ten eerste:
je zal de splitsing rijksonderwijs/vrij onderwijs bedoelen zeker, die je wil "ongedaan" maken ??
Of is die niet "duur" ?

Ten tweede:
de achteruitgang van de kwaliteit van het onderwijs, is volgens jou dus te wijten aan een gebrek aan centen ?
Niet aan mentaliteit, organisatie, cultuur ...?


En nu mijn eigen gedacht eens ventilleren:
ik vind die (vastbenoemde) onderwijzenden maar dikke bange wezeltjes.

Als een leraar (m/v welk niveau ook) niet akkoord zou zijn met zijn directeur omtrent sommige zaken (vb. disciplinaire beslissing tegenover een leerling die amok maakte), dan moet hij/zij maar eens op zijn strepen gaan staan ..
Als een directeur (m/v/ welk niveau ook) vindt dat hij/zij teveel administratie moet doen, dan moet hij/zij maar aan het ministerie laten weten welke onnozelheden dit jaar niet uitgevoerd zullen worden. Een beetje afspraak (solidarteit ..) onder de directeurs en .. de minister komt zich in hoogsteigen persoon verontschuldigen (en een kabinetsmedewerker zal wel de schuld krijgen ...).

Niet-benoemden houden natuurlijk best hun wafel.

1) Als je moet kiezen tussen herstructurering van oude industrieën en meer geld voor onderwijs, sta je voor een zeer moeilijke keuze. Dat was in Vlaanderen hetzelfde.
2) Volledig akkoord omdat dit geld voor beide landsdelen en in de hand gewerkt word door de verhouding van vast benoemden en niet vast benoemden.
3)Volledig akkoord.
4)De raad aan niet vas tbenoemden over mondje toe of.... kan ik ook volledig bijtreden.

Hoe komt het dat wij tot verschillende partijen behoren?:-D:-D

pajoske 1 september 2011 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5657419)
Niet-benoemden houden natuurlijk best hun wafel.

Enig idee over het aantal niet-benoemden in het Vlaamse onderwijs na jarenlange dienst?
Enig idee hoeveel kwalitatief uitstekende leerkrachten na jaren van vergeefs wachten op een vaste benoeming ontgoocheld het onderwijs verlaten?
OP de hoogte van het feit dat die niet-benoemden tijdens de schoolvakantie moeten gaan doppen?
Dat zij ook bij ziektes enz terugvallen op die bijhorende lage vergoedingen.
Dat veel vast-benoemden slecht voor een beperkt aantal uren een vaste benoeming hebben? Vaste benoeming van 9 uren na 10 jaren werken is niet bepaald bemoedigend en hoopgevend voor een zekere toekomst in het onderwijs. En zal waarschijnlijk ook niet erg motiverend werken.

De Brabander 1 september 2011 09:58

Wat wil je, met flaminganten aan de macht, daalt alle kwaliteit...

smiley 1 september 2011 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5663156)
Wat wil je, met flaminganten aan de macht, daalt alle kwaliteit...

Hopelijk komen de flaminganten eens aan de macht. Tot nu toe zijn die nog niet aan de macht geweest. Vandaar de problemen.

Citaat:

Minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a): Dat het onderwijs niet meer hetzelfde is als vroeger, komt omdat de samenleving is veranderd, zegt de minister. "Er zijn heel wat migrantenkinderen bijgekomen de voorbije 20 jaar, kinderen die thuis geen Nederlands spreken.

subocaj 1 september 2011 10:13

Waarom is de elite-school van de Jezuïeten zo in trek bij politici. Zou het kunnen dat die een paar vakken hebben, zoals schijnheiligheid en hoe leer ik liegen en bedriegen, in hun lessen pakket hebben zitten?:-D

pajoske 1 september 2011 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5663156)
Wat wil je, met flaminganten aan de macht, daalt alle kwaliteit...

2

Dat het Vlaamse onderwijs hoog scoort is nog een gevolg van de hoge kwaliteit van het katholiek onderwijs dat in Vlaanderen een zeer dominante plaats innam. De kwaliteit is beginnen dalen toen de het onderwijs enkele tientallen jaren geleden in handen kwam van de Vlaamse politici.

PS de kwaliteit van onze wegen is er ook erg op achteruitgegaan sinds dat Vlaamse bevoegdheid werd.

subocaj 1 september 2011 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5663268)
2

Dat het Vlaamse onderwijs hoog scoort is nog een gevolg van de hoge kwaliteit van het katholiek onderwijs dat in Vlaanderen een zeer dominante plaats innam. De kwaliteit is beginnen dalen toen de het onderwijs enkele tientallen jaren geleden in handen kwam van de Vlaamse politici.

PS de kwaliteit van onze wegen is er ook erg op achteruitgegaan sinds dat Vlaamse bevoegdheid werd.

Om precies te zijn vanaf dat leraars, als uitzendkrachten gedurende jaren, voor enkele uren per week, van de ene naar de andere school gestuurd konden worden en ze dan ook nog vragen om gratis overuren te kloppen, met het zogezegde vooruitzicht, dat ze dan meer kans maakten om een vaste benoeming te krijgen. Terwijl het enkel dient om de bezuinigingen in het onderwijs te verdoezelen en toch met mooie statistieken voor de dag te kunnen komen.

Savatage 1 september 2011 11:19

In DS stond gisteren een artikel dat universiteiten tegenwoordig diplomafabrieken zijn geworden die als crèche moeten functioneren. Een goede vergelijking voor de hedendaagse actualiteit.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be