Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Islam-uitzendingen op VRT (https://forum.politics.be/showthread.php?t=159597)

Lavox 29 augustus 2011 13:26

Islam-uitzendingen op VRT

Nergens kon ik dit op het forum vinden, misschien vergis ik me, maar ik heb het nog niet gevonden, daarom;

Moslims vanaf 18 september met eigen uitzendingen op VRT
De Moslim Televisie en Radio Omroep (MTRO) start op 18 september zijn uitzendingen op Eén. De Omroep werd op 1 januari erkend als levensbeschouwelijke organisatie, maar moest lang wachten op duidelijkheid over de subsidies.

Reportage over Ramadan
"Op zondag 18 september om 9.45 uur, net voor 'De Zevende Dag', hebben we onze eerste uitzending", zegt Mohamed Achaibi, woordvoerder voor de Nederlandstalige tak van de Moslimexecutieve in België. "We zijn al volop aan het filmen. Het worden twee reportages, een over de Ramadan en een rond de erkenning van de Islam in België in de jaren zeventig."

In januari werd de MTRO erkend als een zogenaamde 'derde'. De andere derden moesten licht inleveren, zodat de MTRO per jaar vier uur op tv en zeven uur op de radio kan uitzenden.

Ook op radio 1
"De radio-uitzendingen starten op 30 september", aldus Achaibi. "We hebben ervoor gekozen om op vrijdag op antenne te gaan, telkens een 25-tal minuten na het nieuws van 20 uur op Radio 1."

De MTRO krijgt voor zijn activiteiten een subsidie van 117.964,50 euro per jaar.

Er zijn nu zes levensbeschouwelijke verenigingen die uitzendingen door derden mogen verzorgen op de VRT. Het gaat om een katholieke, een vrijzinnige, een orthodoxe, een protestantse, een joodse en nu dus ook een islamitische omroepvereniging.

Het radioprogramma van de Protestantse Omroep wordt het best beluisterd, met een gemiddeld bereik van 52.134. Op tv spant de Orthodoxe Omroep de kroon met gemiddeld 39.532 kijkers. (belga/lb)

Goede zaak, of niet?

Bulevardi 29 augustus 2011 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lavox (Bericht 5657438)
Goede zaak, of niet?

Als ik me niet vergis werd er vroeger zelfs de katholieke eucharistieviering uitgezonden op de gesubsidieerde openbare omroep.

Lavox 29 augustus 2011 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi (Bericht 5657462)
Als ik me niet vergis werd er vroeger zelfs de katholieke eucharistieviering uitgezonden op de gesubsidieerde openbare omroep.

Dus nu ook maar islamuitzendingen voorzien?
En zijn deze uitzendingen dan verdwenen en waarom?

Bulevardi 29 augustus 2011 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lavox (Bericht 5657463)
Dus nu ook maar islamuitzendingen voorzien?
En zijn deze uitzendingen dan verdwenen en waarom?

Wel, als de ene levensbeschouwelijke vereniging het mag, heeft de andere er toch ook recht op?

Waarom die andere uitzendingen verdwenen zijn? Te weigig kijkcijfers? Te veel atheïsten? Geen idee.

Lavox 29 augustus 2011 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi (Bericht 5657473)
Wel, als de ene levensbeschouwelijke vereniging het mag, heeft de andere er toch ook recht op?

Waarom die andere uitzendingen verdwenen zijn? Te weigig kijkcijfers? Te veel atheïsten? Geen idee.

Maar van wie mogen ze, van mij hoeven de katholieken alleszins geen uitzendingen te krijgen, de moslims evenmin.

Bulevardi 29 augustus 2011 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lavox (Bericht 5657480)
Maar van wie mogen ze, van mij hoeven de katholieken alleszins geen uitzendingen te krijgen, de moslims evenmin.

Van mij hoeven ze Witsefans ook geen (her)uitzenden meer.
Ik heb liever iets nieuws op de tv. En een moslimprogramma is per slot van rekening iets nieuws.

NicolasDeBrauwer 29 augustus 2011 14:11

het idee van de MTRO is voor mij onaanvaardbaar want in mijn ogen bellemmert het de integratie.

Lavox 29 augustus 2011 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NicolasDeBrauwer (Bericht 5657500)
het idee van de MTRO is voor mij onaanvaardbaar want in mijn ogen bellemmert het de integratie.

²

Lavox 29 augustus 2011 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi (Bericht 5657487)
Ik heb liever iets nieuws op de tv. En een moslimprogramma is per slot van rekening iets nieuws.

Ja, ik heb ook liever islamuitzendingen, zodat zij zich hier goed voelen en volop weer hun geloof kunnen belijden...

Bulevardi 29 augustus 2011 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lavox (Bericht 5657503)
Ja, ik heb ook liever islamuitzendingen, zodat zij zich hier goed voelen en volop weer hun geloof kunnen belijden...

Voila, wat is dan het probleem?
Iedereen heeft het recht om zijn geloof te kunnen belijden.

Citaat:

Er zijn nu zes levensbeschouwelijke verenigingen die uitzendingen door derden mogen verzorgen op de VRT. Het gaat om een katholieke, een vrijzinnige, een orthodoxe, een protestantse, een joodse en nu dus ook een islamitische omroepvereniging.
Heeft u er ook een even groot probleem mee wanneer een joodse, vrijzinnige of een katholieke vereniging iets gaat uitzenden?

Lavox 29 augustus 2011 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi (Bericht 5657512)

Heeft u er ook een even groot probleem mee wanneer een joodse, vrijzinnige of een katholieke vereniging iets gaat uitzenden?

Ja.
Als zij hun geloof willen verkondigen richten ze maar een commerciële zender op, of gaan ze maar eens aankloppen bij zo'n omroep.

illwill 29 augustus 2011 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi (Bericht 5657487)

Als je dat interesseerd ga je naar een moskee.

Er word al genoeg met geld gesmeten dezer tijden. Graag onzin van tv halen welke niet nodig zijn. En ja, ook dat gezeik binnen de kerken. Als de kerk of welk geloof dan ook uitzendingen willen maken hebben ze daar al geld genoeg voor. Zoniet...dan net zoals anderen...geen tv, punt.

illwill 29 augustus 2011 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi (Bericht 5657512)
Voila, wat is dan het probleem?
Iedereen heeft het recht om zijn geloof te kunnen belijden.

Dat al de godsdiensten hun geld samenleggen en zelf betalen voor de flauwe kul die ze willen uitzenden.

vlijmscherp 29 augustus 2011 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NicolasDeBrauwer (Bericht 5657500)

op welke manier?

en definieer eens integratie?

Lavox 29 augustus 2011 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5657524)
op welke manier?

en definieer eens integratie?

Ik denk dat hij assimilatie bedoelt.

Bulevardi 29 augustus 2011 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lavox (Bericht 5657514)
Ja.
Als zij hun geloof willen verkondigen richten ze maar een commerciële zender op, of gaan ze maar eens aankloppen bij zo'n omroep.

Als ze flauwe humor willen uitzenden, moeten ze ook geen FC De Kampioenen meer heruitzenden, ze kunnen die serie verkopen aan een commerciële zender.

Het is niet omdat het mij niet zint dat ze het moeten schrappen. Ik kijk ook niet naar joodse programma's, daarom moeten die niet geschrapt worden. Er zal wel vraag naar zijn, door joden wellicht.

Lavox 29 augustus 2011 14:44

Zolang we maar tolerant zijn zeker?

Bulevardi 29 augustus 2011 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lavox (Bericht 5657532)
Zolang we maar tolerant zijn zeker?

Waarom mogen we niet open staan voor dingen en moeten we xenofoob zijn?

Lavox 29 augustus 2011 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi (Bericht 5657539)
Waarom mogen we niet open staan voor dingen en moeten we xenofoob zijn?

Wat is hier xenofoob aan?

Albrecht 29 augustus 2011 14:50

Ik vind dit een heel goede zaak.

Wel een klein vraagje. Wanneer is de Orthodoxe Omroep op tv? Ik wist niet de Orthodoxen een omroep hadden?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be