![]() |
'Takel wagens weg met slachtoffers er nog in'
Jaarlijks 32 miljoen uur file: de oplossingen van Touring
Touring: 'Takel wagens weg met slachtoffers er nog in' woensdag 31 augustus 2011 Jaarlijks staan we in ons land met zijn allen zo maar even 32 miljoen uur in de file. Goed voor een verlies van 610 miljoen euro. Dat maakt de mobiliteitsorganisatie Touring bekend net voor het nieuwe fileseizoen morgen van start gaat. Om de verkeersellende na ongevallen te beperken stellen ze voor om wrakken weg te takelen met de slachtoffers er nog in. Vanaf morgen staan we volgens Touring weer gezellig aan te schuiven in de file. ‘Want het begin van het schooljaar betekent opnieuw 25procent meer verkeer op de wegen', zegt woordvoerder Danny Smagghe. ‘Gebeurt er een ongeval, dan is het helemaal koekenbak. En net daar willen we iets aan doen. Van de 32miljoen uur file in ons land is 24procent het gevolg van ongevallen. Dat kan veel beter. Samen met de K.U. Leuven hebben we berekend dat we het aantal verliesuren door ongevallen met 70procent kunnen inperken.' Daarvoor heeft Touring toch wel enkele straffe voorstellen. Zo moet het volgens de mobiliteitsorganisatie mogelijk zijn om wrakken te takelen terwijl de slachtoffers nog in het voertuig zitten. ‘Bij overleden personen of mensen die lichtgewond zijn en gekneld zitten, moet dat toch kunnen? In Duitsland gebeurt het, waarom hier niet? We verliezen zo telkens zeer veel tijd. Eerst komt de politie, daarna de hulpdiensten, dan nog een deskundige van het parket in geval van een overlijden en pas dan kan er getakeld worden. In sommige gevallen blijft een snelweg daardoor urenlang afgesloten.' Helikopter ‘Laat de politie met de hulpdiensten ter plaatse komen en laat hen onmiddellijk beslissen of het mogelijk is de voertuigen met daarin de slachtoffers te verwijderen. En start daarna met de verzorging of de verdere berging.' En wat dan met die parketdeskundige die ter plaatse moet komen bij een dodelijk ongeval voordat de wagens verplaatst mogen worden? ‘Ook daar moeten we de vraag durven te stellen of dat altijd wel nodig is. De politie die als eerste ter plaatse komt, kan toch ook de nodige vaststellingen doen voor het dossier? En moet er echt iemand van het parket ter plaatse komen, stuur die dan via een helikopter in plaats van hem zich ook een weg door de file te laten banen. Zo moeilijk is dat toch niet? Zelfs wij zetten helikopters geregeld in om zwaargewonden ergens op te halen.' Verkeersinfarct Nog een opmerkelijk denkspoor: hou de voertuigen in de file in plaats van ze over secundaire wegen om te leiden. ‘Die gewestwegen zijn niet geschikt om al dat extra verkeer te slikken. Er zijn verkeerslichten, kruispunten, het normale verkeer. Goed voor een verkeersinfarct vanjewelste dat urenlang aansleept. Hou de mensen op de hoofdweg waar het ongeval gebeurde, maar zorg ervoor dat de weg daar veel sneller vrijgemaakt is. Zo kunnen zij vlugger opnieuw vlot rijden en blijven de secundaire wegen open.' Eén van de simpelste methodes om de weg snel vrij te maken, is volgens Touring veel vroeger de takeldiensten verwittigen. ‘Er bestaat nu wel zoiets als het Fast-team dat speciaal ingezet wordt om ongevallen op snelwegen aan te pakken. Maar zij worden pas verwittigd nadat de politie ter plaatse is. Contacteer de takeldiensten op hetzelfde moment als de politie. Zo win je toch al snel een kwartier. En vijftien minuten minder file, dat wil iedereen die al sakkerend staat aan te schuiven.' Touring hoopt binnenkort met de bevoegde diensten aan tafel te zitten om te discussiëren over deze voorstellen. http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=0N3ENU7S Tja ik weet niet hoe de Pruusen dat doen maar mijn eerste indruk is: 1 weinig respectvol voor overleden slachtoffer en de familie, 2 gevaarlijk voor gewonden, ge weet niet wat voor ellende ge nog meer veroorzaakt ook bij licht letsel. 3 gekneld is niet per definitie stevig vast zitten. Zo iemand zomaar verplaatsen is medisch onverantwoord. Ge kunt letsles erger maken dat het al is. WAANZIN Hebben ze dat van de Pruusen afgekeken of gaat dat weer op zijn "belgisch" gedaan zijn. Ik neem aan dat ze in Pruusen dat met de bekende grundligheit doen en niet zoals in Belziek men het gewend is met de "franse slag" te doen. Punt 1 is het enigste geval waar het niet ten nadele van slachtoffer is, die merkt er niks van. Maar dan zou ik het als familie niet willen weten dat ze het zo gedaan hebben. Tis dat het in Pruusen ook gedaan wordt , anders had ik gedacht: typisch belziek idee weer. Eindconclusie: het geld moet doorrollen weer tenkoste van mensen, bah. |
Een auto met gekwetste geknelde takelen, dan vind ik ook maar riskant. Die auto maakt toch nogal wat bewegingen ....
Maar als het slachtoffer er duidelijk dood in zit, dan is er zelfs voor de familie geen enkel probleem toch. Of gaat ge een probleem maken als een verdronken familielid eerst door de redders van de brandweer in een 'simpel' bootje gelegd wordt, en pas vanaf de kant van het kanaal in een doodskist ? Ge gaat toch niet vragen aan de begrafenisondernemer om met de kist mee in 't water te gaan ? En persoonlijk vind ik het voor de zogenaamde vaststellingen veel nuttiger dat er overal langs de autostrade (en op alle gevaarlijke kruispunten daarbuiten) performante camera's alles bestendig opnemen. (en voor korte tijd bewaren ..) Als ik betrokken geraak in een accident, en het is mijn fout, dan mag het geweten zijn. Is het de andere zijn fout, dan krijg ik graag een eerlijke schadevergoeding ... |
Voor overleden slachtoffers vind ik dat het moet kunnen.
Voor gekwetsten daarentegen: wie kan nu garanderen dat vervoer in de getakelde wagen (schok schok knal knots) geen extra (interne)verwondingen veroorzaakt? |
Het is zeker geen zwart - wit verhaal.
Na een ongeval uren file met een verhoogde kans op ongevallen of vervroegd wegtakelen, het zijn dingen die overwogen kunnen worden. Het is zeker niet de bedoeling dat het wrak kilometers ver weggetakeld wordt hé, een klein beetje aan de kant is meestal voldoende, dit is ook veiliger voor de hulpverleners. |
Citaat:
Ik heb wel geen flauw idee wanneer die wagens mogen verplaatst worden nu. Als het slachtoffer al uit een geknelde wagen bevrijd is, moet die dan nog blijven staan tot het parket is geweest? |
Citaat:
Nog een tip voor Touring: zorg ervoor dat de wrakken (na al dan niet aan de kant te zijn gesleept) snel volledig aan het zicht worden onttrokken met verplaatsbare schermen. Eén van de belangrijke redenen dat de file te lang duurt na een ongeval is omdat de meeste automobilisten de ramptoerist uithangen en te traag passeren voorbij de plaats van het ongeval... ah ja.. ze hebben zo lang moeten wachten, ze kunnen nu toch wel 'beloond' worden met de aanblik van een hoop verwrongen staal, al dan niet met een dode erin... |
ik denk dat de urgentiearts ter plaatse best kan bepalen of takelen met slachtoffers mogelijk is of niet, dit met oog op zowel de veiligheid van het slachtoffer als de veiligheid van de andere weggebruikers. Het moet gewoon wettelijk mogelijk zijn dat is alles.
|
Citaat:
"Takel auto's weg met slachtoffers er nog in" Takel de wrakken van auto's die bij een ongeval betrokken zijn geweest, weg terwijl de slachtoffers er nog in zitten. Dat is een van de voorstellen van mobiliteitsorganisatie Touring om de verkeersellende na ongevallen te beperken. Volgens Touring is het voorstel uitvoerbaar bij overleden mensen of mensen die lichtgewond zijn en gekneld zitten. "Anders verliezen we telkens heel veel tijd en wordt de snelweg urenlang afgesloten", zegt Touring-woordvoerder Danny Smagghe in de Corelio-kranten. Urgentiearts Luc Beaucourt reageert niet enthousiast op het voorstel. Hij vindt het voorstel zinloos en ondoordacht. "Het medische moet prioriteit krijgen op tijdswinst, het is best het slachtoffer zo snel mogelijk uit het wrak te halen. Anderszijds is het ook zo dat ambulances doorgaans veel sneller ter plaatse zijn dan de takeldiensten. Het menselijk leed moet absoluut voorrang krijgen volgens mij." Omleidingen De mobiliteitsorganisatie stelt ook voor om omleidingen over secundaire wegen te vermijden bij ongevallen. "Die gewestwegen zijn niet geschikt om al dat extra verkeer te slikken", luidt het. "Hou de mensen op de hoofdweg waar het ongeval gebeurde, maar zorg ervoor dat de weg daar veel sneller vrijgemaakt is." Dat kan door bijvoorbeeld de takeldiensten op hetzelfde moment te verwittigen als de politie, "zo win je toch al snel een kwartier." 32 miljoen uur in de file Volgens Touring staan we elk jaar met zijn allen 32 miljoen uur in de file in België, goed voor een verlies van 610 miljoen euro. Een kwart van de filetijd is het gevolg van ongevallen. http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...E2894764FB2820 Ja het geld gaat idd weer voor. Een mensenleven is toch meer waard dan die 610 miljoen. Het wordt Beaucourt contra Smagge. Waar zijn die mee bezig bij Touring???:roll: Hopelijk blijft het een papieren voorstel dat snel in de vuilbak ligt. |
On topic : als het echt niet mogelijk is om blik+inhoud ter plaatse te verpulveren...
|
Citaat:
Dit is te zot om los te lopen! |
Citaat:
Het komt dan ook van Danny Smegma. |
Citaat:
Want als die arts toestemming geeft, is hij volledig verantwoordelijk voor die patient als er nadien wat gebeurt. |
Citaat:
Maar ge ziet het toch regelmatig dat er een accident is zonder gewonden (mss een buil of een schram) en dat de auto's toch lang op de weg blijven staan. Da's toch wel irritant, vooral omdat het soms heel gevaarlijke situaties creeërt. |
Citaat:
Lijkt me evident dat die zo snel mogelijk van we weg moeten. |
Vooral de situaties waarbij de geknelde lichtgewonde en de geknelde dode naast elkaar zitten en zo een paar uur vervoerd moeten worden. :)
|
Citaat:
Als ge dat al allemaal vlotter laat verlopen zal het al veel schelen en hoef je geen geknelde gewonden te verplaatsen. |
Citaat:
|
Citaat:
En moet je dan niet naar Rendac bellen of zoiets ? |
Citaat:
|
In elk geval hoe dan ook wordt het voorstel door iedereen o.a. Schouppe en Crevits, naar de prullenbak verwezen zoals de krant meldt
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110831_099 Touring heeft ne serieuze kemel geschoten.:roll: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be