Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nationalisme is zo goed als dood (https://forum.politics.be/showthread.php?t=159678)

guido 007 31 augustus 2011 11:44

Nationalisme is zo goed als dood

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...ter-31-08-2011

Emeritus professor Etienne Vermeersch over de lage opkomst van de IJzerbedevaart. ‘Dit bewijst dat het nationalisme in Vlaanderen zo goed als dood is.’

Volgens mij slaat die brave man de bal volledig mis. Dat de ijzerbedevaart achteruit boert heeft volgens mij veel te maken met het feit dat in de ijzerbedevaart teveel figuren ronddwarrelen die er eigenlijk niets verloren hebben.

Weyland 31 augustus 2011 11:51

Katholiek Nationalisme uit de jaren stillekes.

Cynara Cardunculus 31 augustus 2011 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5661425)

Emeritus professor Etienne Vermeersch over de lage opkomst van de IJzerbedevaart. ‘Dit bewijst dat het nationalisme in Vlaanderen zo goed als dood is.’

Volgens mij slaat die brave man de bal volledig mis. Dat de ijzerbedevaart achteruit boert heeft volgens mij veel te maken met het feit dat in de ijzerbedevaart teveel figuren ronddwarrelen die er eigenlijk niets verloren hebben.

dat denk ik er ook van. Ze hebben de Ijzerbedevaart helemaal gekaapt om er multidinges van te maken en dan gaan ze concluderen dat het Vlaams Nationalisme dood is? Al eens naar de verkiezingsuitslagen gekeken? Och nee, dat is waar, die waren ook maar voor de fliem.

Weyland 31 augustus 2011 11:56

Omdat dit de mensen hier niet aanspreekt zou nationalisme dood zijn. ;)

rookie 31 augustus 2011 12:08

ijzerwake : 5300 aanwezigen
CD&V : 1800 aanwezigen
OVLD : 700 aanwezigen
SPa : 400 aanwezigen

maar het Vlaams nationalisme is dood volgens de (s)linkse kerk.
Ik denk dat de recuperatiebeweging van de (s)linksen mislukt is

De schoofzak 31 augustus 2011 12:09

De definitie van nationalisme is nogal flou ..

De Wiki:
Citaat:

Nationalisme is een politieke ideologie die stelt dat de staat als politieke eenheid congruent moet zijn aan de natie als sociaal-culturele eenheid. Er zijn verschillende vormen van nationalisme te onderscheiden, waaronder staatsnationalisme, cultuurnationalisme, etnisch nationalisme, romantisch nationalisme, liberaal nationalisme, politiek nationalisme, burgerlijk nationalisme en economisch nationalisme.
Grootste probleem voor het toepassen van de definitie, is al het feit dat de staat als politieke eenheid, niet meer haarfijn vaststaat.

Voor mij persoonlijk is gans Europa, Turkije wellicht inbegrepen, een sociaal-culturele eenheid.
Ik ben voorstander, als hevig flamingant, van een eengemaakt Europa, zolang het maar het principe van de subsidiariteit hanteert.

(in mijn visie, is 'de staat' dan een mix van de lidstaat en de EU zelve ... en dat betekent tegelijk een overeenkomst met de VS, want zij hebben ook erg autonome deelstaten - autonomie op sommige gebieden -, maar tegelijk voor andere bevoegdheden zijn zij heel erg centralistisch ...)

Ben ik dan geen nationalist ??

Afijn, mijn persoonlijke conclusie is dat ik niet mee doe aan discussies over 'nationalisme'; echter, als de francofonen mij nationalist noemen, dan denk ik dat zij dat beledigend bedoelen. En dan aanvaard ik dat graag als een geuzennaam.

Johan Bollen 31 augustus 2011 12:14

Zou het Belgische nationalisme dan ook dood zijn in Vlaanderen?

Mij lijkt het op zich 'nationalistischer' een koningshuis voor te staan dan een republiek.

karo 31 augustus 2011 12:18

Was het maar waar, dat zou een mooi feestje zijn.

eno2 31 augustus 2011 12:24

Etienne Vermeersch is zo goed als dood.

fox 31 augustus 2011 12:29

Het emotioneel nationalisme is zo goed als dood, het rationeel nationalisme, is springlevend.

vlijmscherp 31 augustus 2011 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5661447)
dat denk ik er ook van. Ze hebben de Ijzerbedevaart helemaal gekaapt om er multidinges van te maken en dan gaan ze concluderen dat het Vlaams Nationalisme dood is? Al eens naar de verkiezingsuitslagen gekeken? Och nee, dat is waar, die waren ook maar voor de fliem.

en de Ijzerwake is ook gekaapt door dat multidinges?

SDG 31 augustus 2011 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5661531)
Het emotioneel nationalisme is zo goed als dood.

Behalve bij bepaalde sportmanifestaties. Dan veranderen zelfs sommige zelfverklaarde wereldburgers plotseling in overtuigde bloed- en bodemnationalisten.

eno2 31 augustus 2011 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5661552)
Behalve bij bepaalde sportmanifestaties. Dan veranderen zelfs sommige zelfverklaarde wereldburgers plotseling in overtuigde bloed- en bodemnationalisten.

Vogelpik

giserke 31 augustus 2011 12:40

Citaat:

Hij heeft natuurlijk gelijk.
Dit omdat de staatshervorming of splitsing van België niet alleen meer op Vlaams nationalisme meer te maken heeft, maar uit puur praktische/ financiële en bestuurkundige motivatie.
Mensen stemmen niet op N-VA omdat ze Vlaams Nationalist zijn, maar omdat ze van de Francofonie af willen.

Zijn laatste regel is zeer juist!

Citaat:

Pardon, professor? De N-VA behaalt ongeziene scores. ‘Dat heeft niets met nationalisme te maken,’ zegt Vermeersch, ‘maar wel met heel specifieke problemen en eerlijke verdelingen. Als de Nederlanders en de Duitsers het eens zijn over Griekenland, dan denken ze ook alleen maar aan hun belangen en hun portemonnee. Niet aan nationalisme of romantiek. Hier is dat net hetzelfde. Stel dat er vanaf volgend jaar transfers zouden plaatshebben van zuid naar noord: wie is er dan voor de splitsing van het land, denkt u?’ (ST)

Txiki 31 augustus 2011 12:43

Citaat:

2

De IJzerzbedevaart is kapotgemaakt door het IJzerbedevaartcomité en de Anciaux-kliek.

giserke 31 augustus 2011 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5661578)
2

De IJzerzbedevaart is kapotgemaakt door het IJzerbedevaartcomité en de Anciaux-kliek.

Niet akkoord.
Jongeren zijn steeds minder geëngageerd in politiek, zonder persoonlijk profijt.
Er is geen hond meer geïnteresseerd in partijpolitiek werk zonder dat er persoonlijk iets te rapen valt.
Dit niet alleen voor de IJzerbedevaart, dit teld voor alle stromingen in dit klote land.

En ik zie de IJzerbedevaart ook als een politieke bijeenkomst.

De Garde 31 augustus 2011 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5661592)
Niet akkoord.
Jongeren zijn steeds minder geëngageerd in politiek, zonder persoonlijk profijt.
Er is geen hond meer geïnteresseerd in partijpolitiek werk zonder dat er persoonlijk iets te rapen valt.
Dit niet alleen voor de IJzerbedevaart, dit teld voor alle stromingen in dit klote land.

Klopt inderdaad en het revolutionaire elan van de Vlamingen is nooit immens geweest.

Txiki 31 augustus 2011 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5661592)
Niet akkoord.

Niet helemaal akkoord.

't Zou eens boeiend zijn te weten hoeveel Vlaams-nationalisten wegblijven van de IJzerbedevaart omdat het meer en meer een vrolijk evenement moest worden.

Het Oosten 31 augustus 2011 13:09

Citaat:

Moest het nationalisme niet dood zijn, dat het dan maar vlug sterft! Met nationalisme krijgt men alleen maar last en miserie.

Johan Bollen 31 augustus 2011 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5661633)
Moest het nationalisme niet dood zijn, dat het dan maar vlug sterft! Met nationalisme krijgt men alleen maar last en miserie.

Soms is het nationalisme een handig vehikel voor bevrijding en ontvoogding van mensen die samenwonen op eenzelfde geografische lokatie. Dat kan moeilijk ontkent worden. Het is o.a. door het recent opgang makende nationalisme dat Latijns America nu een onafhankelijkere koers kan varen van Europa en de VS. Die 'onafhankelijkheid' is een basisvoorwaarde voor 'ontwikkeling' in deze eeuw. De voorstanders van die onafhankelijkheid (die graag verwijzen naar voorganger Bolivar) worden in het westen om begrijpelijke egoïstische redenen nogal verguist en vlug als dictators voorgesteld, terwijl ze in werkelijkheid een groter democratisch gehalte aan de maatschappij meegeven tegelijk met een verhoogde onafhankelijkheid.

Dit soort van bevrijdingsnationalisme zie ik niet echt in Vlaanderen noch in België. Het gaat er slechts om 'bevrijdt' te worden van de Walen voor het Vlaams Nationalisme. Het mist een internationale dimensie itt het Latijns Amerikaans nationalisme.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be