Tzuvar Raemborr |
11 juni 2004 23:13 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groen & Geel
Ik heb het ook gemist... De Vrt doet nog niet genoeg voor de doven (weinig ondertiteling van verkiezingsprogramma's). Helga Stevens heeft dit terecht aangeklaagd voor het programma Doe De Stemtest.
Wat wil zij doen ten behoeve van de dove medemens? (waarvan zij zelf deel uitmaakt)
Wettelijke erkenning van de Vlaamse Gebarentaal (VGT) naar het /quote]voorbeeld van de erkenning van de Frans-Belgische gebarentaal (Langue des Signes Française de Belgique – LSFB) door de Franstalige gemeenschap. Dit betekent ook dat gebarentaal kan worden onderwezen als vreemde taal in scholen en meer fondsen vrijkomen voor wetenschapppelijk onderzoek naar gebarentaal
Kwaliteitsvol tweetalig onderwijs voor dove kinderen (gebarentaal en geschreven taal)
Betere ondersteuning van dove en slechthorende kinderen in het gewoon onderwijs en aan de universiteit/hogeschool (bv meer tolkenuren en pedagogische hulp)
Behoud van de dovenscholen als kenniscentra. )
|
Neen, neen, neen! Als doofgewordene ben ik hier absoluut tegen!
1) Gebarentaal is een gedrocht. Het is het ultieme symbool van extremistische doven die willen dat de maatschappij zich aanpast aan hen in plaats van andersom. M.a.w. : wij moeten niet leren liplezen, de anderen moeten gebarentaal leren! Walgelijk!
2) Gebarentaal en geschreven... kwaliteitsvol, ja droom voort. Een perfect nederlands-/engelstalige dove geïmplanteerde Informaticus (gewone "horende" opleiding toegepaste infromatica) kan al geen werk vinden, vooral veel succes met jullie alternatieve opleidinkjes! Of gaat het weer afhangen van positieve discriminatie? Het idee alleen al maakt mij mottig, als ik werk krijg wil ik dat dit is vanwege mijn talenten, niet vanwege mijn handicap!
3) Dovenscholen als kenniscentra? Wat weten die te onderwijzen dat normale scholen niet kunnen?
Dus euh... allemaal heel mooi en waarschijnlijk zeer goed bedoeld, maar ik gruwel er van! De dovenwereld wordt altijd maar meer en meer extremistischer en adopteert het denkbeeld dat de wereld meer inspoanningen moet doen voor hun in plaats van dat zij meer inspanningen moeten doen om mee te draaien in de wereld. Doof zijn beschouwen ze niet als een handicap maar als een apart soort "ras" dat in sommige opzichten nog superieur is ook.
Daar wil ik dan nog aan toevoegen dat ze dragers van een implant (die dus wel willen horen) als verraders bestempelen en zelfs niet schuwen ze op straat na te beledigen (in hun idioot gebarentaaltje).
U wilt ongetwijfeld een bron. Kijk maar eens naar de BBC rond 3-5 uur 's morgens. Ondertiteling TT pagina 888.
|