Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   brussel meest vervuilde stad: tijd voor een city taks ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=159955)

brother paul 7 september 2011 08:33

brussel meest vervuilde stad: tijd voor een city taks ?
 
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...n-Europa.dhtml

brussel bij de meest vervuilde steden van europa, dankzij onze dieselkes en uiteraard een paar autostrades door brussel en onze belgen die dromen van allemaal met de auto naar hun werk te gaan dankzij de aftrekbaarheid van hun auto.

maar kom laten we nu eens dromen:
gewoon een goeie brussel city taks, op vlaamse grond (op de ring)
stel dat we doen zoals London: elektrisch of hybrid mag gratis binnen, en derest betaalt een city taks van 10euro.

300.000 pendelaars die elke dag 10euro betalen x 200 dagen = 600Miljoen euro goed voor de financiering van brussel op te lossen, en de mobiliteit te vergroenen.

giserke 7 september 2011 09:05

We gaan terug naar de middeleeuwen, waar je tax moet betalen om de stad binnen te mogen.

brother paul 7 september 2011 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5673879)
We gaan terug naar de middeleeuwen, waar je tax moet betalen om de stad binnen te mogen.

ho dat is betalen voor een externaliteit: dus uw vervuiling wordt aangerekend via de city taks, en wordt elektronisch via uwnummerplaat of via een elektronische tolheffing geind, zodat je ofwel volhard in uw gedrag,ofwel uw gedrag kunt aanpassen:

ofwel ga je terug in brussel gaan wonen, en wordt de stad terug witter. Ofwel ga je elektrisch rijden en ontduik je uw belastingen. Dus beide opties zijn alternatieven die uw gedrag kunnen aanpassen.

In het geval dat je in brussel gaat wonen, begin je daar terug belastingen te betalen, dus Brussel vaart er inderdaad beter bij. Maar kom, bekrompen ambtenaren kunnen zich niet voorstellen dat ze belastingen gaan betalen op hun privilege.

Zij moeten gratis treinen, met bedrijfswagen naar brussel rijden, gratis de stad de meest vervuilde stad van europa maken, gratis smog produceren, gratis de stad onleefbaar maken, gratis met een SUV aan 120km/u door de tunnels krossen, gratis parking hebben onder het bedrijf, etc...

Bulevardi 7 september 2011 09:30

Goede zaak.
Een kennis van mij gaat met de auto naar het werk, terwijl die op 5 minuten te voet van 't centraal station werkt...

En hij woont op amper een kilometertje van het station vanwaar hij thuis vertrekt. Dat kan hij goed te voet of met de fiets doen, of eventueel zijn auto daar parkeren.

Hij zou er al gauw 2 meter file mee oplossen, en een hele hoop uitstoot, en financieel zou hij er ook beter bij varen.
Enfin hij doet het niet... egoïstische als hij is.

Stingray 7 september 2011 10:03

Joepie, een nog krappere arbeidsmarkt in Brussel.

De schoofzak 7 september 2011 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5673835)
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...n-Europa.dhtml

brussel bij de meest vervuilde steden van europa, dankzij onze dieselkes en uiteraard een paar autostrades door brussel en onze belgen die dromen van allemaal met de auto naar hun werk te gaan dankzij de aftrekbaarheid van hun auto.

maar kom laten we nu eens dromen:
gewoon een goeie brussel city taks, op vlaamse grond (op de ring)
stel dat we doen zoals London: elektrisch of hybrid mag gratis binnen, en derest betaalt een city taks van 10euro.

300.000 pendelaars die elke dag 10euro betalen x 200 dagen = 600Miljoen euro goed voor de financiering van brussel op te lossen, en de mobiliteit te vergroenen.

Kunt ge London eens preciseren: congestion zone of low emission zone ; en hoe groot zijn die spullen ?

Voor de rest: is er plaats vrijgekomen op de pendeltreinen naar Brussel. Ik word pisnijdig als ik destijds met een eersteklasabonnement toch mocht rechtstaan ...
(en weet ge hoeveel procent in capaciteit het openbaar vervoer moet uitbreiden, om één procent minder autoverkeer op te vangen ?)

Johan217 7 september 2011 11:33

Nog een alternatief: thuiswerken! Uiteraard is dit niet mogelijk voor alle jobs, maar het is een optie die nog te weinig wordt benut.

brother paul 7 september 2011 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5674103)
Kunt ge London eens preciseren: congestion zone of low emission zone ; en hoe groot zijn die spullen ?

Voor de rest: is er plaats vrijgekomen op de pendeltreinen naar Brussel. Ik word pisnijdig als ik destijds met een eersteklasabonnement toch mocht rechtstaan ...
(en weet ge hoeveel procent in capaciteit het openbaar vervoer moet uitbreiden, om één procent minder autoverkeer op te vangen ?)

ik denk dat de trein voor de brusselpendelaar een 30% marktaandeel heeft, ben vergeten waar ik dat gelezen heb maar kom, het is niet zo dat 1% van de pendelaars een capaciteitsverdubbeling zou vragen

Stingray 7 september 2011 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5674201)
ik denk dat de trein voor de brusselpendelaar een 30% marktaandeel heeft, ben vergeten waar ik dat gelezen heb maar kom, het is niet zo dat 1% van de pendelaars een capaciteitsverdubbeling zou vragen

Tuurlijk niet, we kunnen nog altijd op het dak van de trein kruipen, zoals ze dat in Indië doen.

brother paul 7 september 2011 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5674499)
Tuurlijk niet, we kunnen nog altijd op het dak van de trein kruipen, zoals ze dat in Indië doen.

en een hybrid zit er niet in zeker voor mijnheer

nihao 7 september 2011 14:49

Pro.

Stingray 7 september 2011 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5674505)
en een hybrid zit er niet in zeker voor mijnheer

nope, staat nog teveel in de kinderschoenen.

Mambo 7 september 2011 16:12

Dat betalen voor vervuiling wil dat zeggen dat er dan met dat geld de vervuiling wordt opgeruimd waarvoor je dus betaald?

Of wil dat zeggen "oké ik betaal dus mijn vuil mag hier liggen"

Dat allemaal in de veronderstelling dat er dus werkelijk iets vuil van uwe wagen valt natuurlijk.
Die luchtvervuiling dat waait weg en dampt uit, dus dat kan het niet zijn.
Trouwens mijn gedacht betaal je daar al wat voor via uwe rijtaks. Uw BIV en dergelijke verdere malafide onzin allemaal. Geldig voor gans het grondgebied. Ik weet niet of steden ook onder grondgebied vallen of dat die een souvereine staat in een staat is, het ergste laat zich vermoeden soms.

brother paul 7 september 2011 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 5674789)
Dat betalen voor vervuiling wil dat zeggen dat er dan met dat geld de vervuiling wordt opgeruimd waarvoor je dus betaald?

Of wil dat zeggen "oké ik betaal dus mijn vuil mag hier liggen"

Dat allemaal in de veronderstelling dat er dus werkelijk iets vuil van uwe wagen valt natuurlijk.
Die luchtvervuiling dat waait weg en dampt uit, dus dat kan het niet zijn.
Trouwens mijn gedacht betaal je daar al wat voor via uwe rijtaks. Uw BIV en dergelijke verdere malafide onzin allemaal. Geldig voor gans het grondgebied. Ik weet niet of steden ook onder grondgebied vallen of dat die een souvereine staat in een staat is, het ergste laat zich vermoeden soms.

Awel lawaai die mensen slaeploos houdt. Roet die aan de gevels plakt diemet de hogedruk moet agespoten wordent. Plaats die inpakt op de weg. File die je veroorzaakt. Extra wegen die ze meten onderhoude. Politie nodig om u boetes te geven. Cameras nodig om uw nummerplaat te controleren.

donzigschaap 7 september 2011 18:54

Rot op met die taksen.

Mambo 7 september 2011 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5675136)
Awel lawaai die mensen slaeploos houdt. Roet die aan de gevels plakt diemet de hogedruk moet agespoten wordent. Plaats die inpakt op de weg. File die je veroorzaakt. Extra wegen die ze meten onderhoude. Politie nodig om u boetes te geven. Cameras nodig om uw nummerplaat te controleren.

Dat onderhouden van gevels valt wat tegen. Wij doen o.a. ook gevelonderhoud dus en nog niet al te veel mensen liggen wakker van hun vuile vettige gevel is me al lang opgevallen. Spijtig genoeg trouwens.
Plaats die de wagen inpakt op de weg? Zijn de wegen niet gemaakt om ingepakt te worden door de wagens? Anders zie ik er het nut ook niet van in.
File"s, jawel door alle wagens door dezelfde lus te laten rijden krijg je files. Dat is waar, maar voor alle duidelijkheid het zijn opzettelijke gecreëerde file"s om nadien te kunnen zeggen "kijk eens naar al die files". En om uiteraard taks te kunnen heffen.

Het zijn vossen daar in die stadhuizen. ;-)

brother paul 7 september 2011 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 5675540)
Dat onderhouden van gevels valt wat tegen. Wij doen o.a. ook gevelonderhoud dus en nog niet al te veel mensen liggen wakker van hun vuile vettige gevel is me al lang opgevallen. Spijtig genoeg trouwens.
Plaats die de wagen inpakt op de weg? Zijn de wegen niet gemaakt om ingepakt te worden door de wagens? Anders zie ik er het nut ook niet van in.
File"s, jawel door alle wagens door dezelfde lus te laten rijden krijg je files. Dat is waar, maar voor alle duidelijkheid het zijn opzettelijke gecreëerde file"s om nadien te kunnen zeggen "kijk eens naar al die files". En om uiteraard taks te kunnen heffen.

Het zijn vossen daar in die stadhuizen. ;-)

Ja een filetaks invoeren en dan geen bijkomende wegen leggen daar ben ik ook tegen, dat is vuur met benzine bestrijden. Zeg maar een casino, een jackpot maken.

De Brabander 8 september 2011 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5673835)
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...n-Europa.dhtml

brussel bij de meest vervuilde steden van europa, dankzij onze dieselkes en uiteraard een paar autostrades door brussel en onze belgen die dromen van allemaal met de auto naar hun werk te gaan dankzij de aftrekbaarheid van hun auto.

maar kom laten we nu eens dromen:
gewoon een goeie brussel city taks, op vlaamse grond (op de ring)
stel dat we doen zoals London: elektrisch of hybrid mag gratis binnen, en derest betaalt een city taks van 10euro.

300.000 pendelaars die elke dag 10euro betalen x 200 dagen = 600Miljoen euro goed voor de financiering van brussel op te lossen, en de mobiliteit te vergroenen.

Ik ben ook voor een groen Brussel, Brabant en België, maar de rand rond Brussel is niet Vlaams, maar Brabants. We zijn juist bezig met de flaminganten hier buiten te shotten. ;-)

Stingray 8 september 2011 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5675778)
Ik ben ook voor een groen Brussel, Brabant en België, maar de rand rond Brussel is niet Vlaams, maar Brabants. We zijn juist bezig met de flaminganten hier buiten te shotten. ;-)

Brabant is gewoonweg het vuilste gat van de wereld. Waarom er nog moeite voor moeten doen.

Trouwens als alle Vlamingen het nog moesten vertikken om in BXL te gaan werken, had je geen file en zat je hopeloos in de shit, met de nadruk op shit.

Bulevardi 8 september 2011 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5673879)
We gaan terug naar de middeleeuwen, ....

"Vroeger was het allemaal beter", zeggen ze toch. :-o


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be