Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Splitsing Halle En Vilvoorde (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160019)

De Brabander 8 september 2011 11:10

Splitsing Halle En Vilvoorde

De flaminganten spreken voortdurend over de splitsing van BHV, dat wil zeggen het kies- en zelfs gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Brussel enerzijds en Halle-Vilvoorde anderzijds zouden niets met elkaar te maken hebben. Als dat zo is, wat hebben dan Halle en Vilvoorde met elkaar gemeen? Die steden zijn immers elkaars tegenpolen: Vilvoorde ligt ten noord-oosten van Brussel en Halle ten zuid-westen. Moeten Halle en Vilvoorde dan niet onverwijld gesplitst worden?! Hoe kunnen die mensen nog één dag langer samen in hetzelfde kies- en gerechtelijk arrondissement leven? Dat vraag ik mij nu eens serieus af. Vindt u dit ook ongehoord of niet? Of kan de hele problematiek voor u de pot op? Vandaar deze ernstige poll.

Nyquist 8 september 2011 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5676301)
De flaminganten spreken voortdurend over de splitsing van BHV, dat wil zeggen het kies- en zelfs gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Brussel enerzijds en Halle-Vilvoorde anderzijds zouden niets met elkaar te maken hebben. Als dat zo is, wat hebben dan Halle en Vilvoorde met elkaar gemeen? Die steden zijn immers elkaars tegenpolen: Vilvoorde ligt ten noord-oosten van Brussel en Halle ten zuid-westen. Moeten Halle en Vilvoorde dan niet onverwijld gesplitst worden?! Hoe kunnen die mensen nog één dag langer samen in hetzelfde kies- en gerechtelijk arrondissement leven? Dat vraag ik mij nu eens serieus af. Vindt u dit ook ongehoord of niet? Of kan de hele problematiek voor u de pot op? Vandaar deze ernstige poll.

Ze liggen in dezelfde provincie, zoals andere kieskringen. Ze mogen van mij ook in een andere kieskring liggen als we van dat systeem afstappen, maar die kieskring mag niet de taal- en gewestgrenzen overschrijden (cfr arrest GH 2003).

Ze mogen van mij in een ander gerechtelijk arrondissement liggen, zolang ze beiden onder de bevoegdheid van Vlaamse -en dus geen Brusselse- rechtbanken vallen, aangezien beide ook onder de bevoegdheid van de Vlaamse regering vallen.

Ik denk dat u de kwestie BHV gewoon niet heel goed begrepen heeft.

De Brabander 8 september 2011 12:12

Het arbitragehof heeft nooit gezegd dat kieskringen geen gewest- of taalgrenzen mogen overschrijden. Waar hebt u zoiets gelezen? Blijkbaar weet u er alles van, dus citeer mij de relevante passage.

En bij mijn weten ging het arrest van het arbitragehof niet over het gerechtelijk arrondissement, maar alleen over het kiesarrondissement voor de KAMER.

U mag mij altijd het tegendeel bewijzen natuurlijk.

Nyquist 8 september 2011 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5676464)
Het arbitragehof heeft nooit gezegd dat kieskringen geen gewest- of taalgrenzen mogen overschrijden. Waar hebt u zoiets gelezen? Blijkbaar weet u er alles van, dus citeer mij de relevante passage.

U hebt gelijk en ongelijk. Kieskringen mogen dat inderdaad, maar niet op discriminerende wijze. dwz, ofwel alle kieskringen, ofwel geen enkele.

Prof. Matthias Storme, de jurist die ook de betreffende procedure voor het GH heeft gevoerd, heeft daar uitgebreid tekst en uitleg over verschaft op zijn site: http://vlaamseconservatieven.blogspo...en-waarom.html

Citaat:

En bij mijn weten ging het arrest van het arbitragehof niet over het gerechtelijk arrondissement, maar alleen over het kiesarrondissement voor de KAMER.
Aangezien het ging om een procedure tegen de wijziging van de kieswet lijkt het mij zeer aannemelijk dat het GH zich daar niet uitspreekt over het gerechtelijk arrondissement.

Voor wat betreft de Senaat en Europese verkiezingen, als u helemaal tot op het einde van de tekst van Matthias Storme bent geraakt is dat punt ook al opgehelderd. Als de situatie dezelfde is, is ook de grondwettelijkheid hetzelfde.

Vito 8 september 2011 12:43

E. Gidius 8 september 2011 12:47

Ik vind overigens wel dat, na de splitsing van BHV, de gemeentes Tervuren en eventueel Huldenberg bij Halle-Vilvoorde mogen worden gevoegd.

De Brabander 8 september 2011 13:20

Omdat ze deel uitmaken van de Brusselse rand? Waarom mag onze tweetalige hoofdstad en hoofdstad van wat jullie clubje Vlaanderen noemt, niet uitgebreid worden? Ik ken geen enkel volk ter wereld dat schrik heeft van zijn eigen hoofdstad. :lol:

E. Gidius 8 september 2011 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5676610)
Waarom mag onze tweetalige hoofdstad en hoofdstad van wat jullie clubje Vlaanderen noemt, niet uitgebreid worden?

Waarom mag Vlaanderen niet uitgebreid worden met pakweg 19 gemeenten van wat jullie clubje het Brussels "gewest" noemt?

De Brabander 8 september 2011 15:00

Ik ben tegen het Brussels gewest !:-D

frank1234 8 september 2011 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 5676671)
Waarom mag Vlaanderen niet uitgebreid worden met pakweg 19 gemeenten van wat jullie clubje het Brussels "gewest" noemt?

of brussel uitbreiden met heel vlaanderen. 1 kieskring van maken. alles opgelost

De Brabander 8 september 2011 18:48

Jaag die flamingantjes hier niet op stang, Frank !;-)

frank1234 9 september 2011 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5677296)
Jaag die flamingantjes hier niet op stang, Frank !;-)

op stang jagen? maar nee

het is een manier om brussel en vlaanderen voor eens en voor altijd samen te voegen met een meerderheid aan vlamingen

De Brabander 9 september 2011 10:08

Dan moet je wel een corridor maken van Denderleeuw tot Sint-Agatha-Berchem. :-)

frank1234 9 september 2011 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5678386)
Dan moet je wel een corridor maken van Denderleeuw tot Sint-Agatha-Berchem. :-)

hoe kom je daar nu bij?

De Brabander 11 september 2011 09:33

Ah, omdat Denderleeuw op de grens ligt van (Oost-)Vlaanderen en Sint-Agatha-Berchem de meest nabije gemeente van het Brussels gewest is. Je kan het op een landkaart van België nakijken. ;-)

Lavox 11 september 2011 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5682006)
Ah, omdat Denderleeuw op de grens ligt van (Oost-)Vlaanderen en Sint-Agatha-Berchem de meest nabije gemeente van het Brussels gewest is. Je kan het op een landkaart van België nakijken. ;-)

Kun je mij ook eens zo'n ouderwetse kaart bezorgen?

stab 11 september 2011 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 5676538)
Ik vind overigens wel dat, na de splitsing van BHV, de gemeentes Tervuren en eventueel Huldenberg bij Halle-Vilvoorde mogen worden gevoegd.

:roll:
Waarom?

De Brabander 11 september 2011 15:28

Omdat ze nu eenmaal deel uitmaken van Brussel, waarschijnlijk. :lol:

E. Gidius 12 september 2011 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 5682222)
:roll:
Waarom?

Omdat Tervuren en Huldenberg, die nu als een spie in Halle-Vilvoorde liggen, eigenlijk 100 pct bij de Rand horen en er alle kenmerken van vertonen. Tervuren grenst zelfs aan Brussel. Voor die gemeenten kan dus best hetzelfde beleid gevoerd worden als voor alle andere gemeenten van de Rand.

De Brabander 12 september 2011 09:44

Misschien wil een meerderheid van de Tervurenaars wel bij Brussel horen? Och ja, die hebben toch niets te zeggen. :-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be