Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Proximus kan zijn klanten niet beschermen tegen diefstal (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160020)

Karma 8 september 2011 11:26

Proximus kan zijn klanten niet beschermen tegen diefstal

Niet zo lang geleden kreeg ik een mailtje op de computer van een collega:

Hoi,

Apple geeft ons de kans de iPhone 5 erg eenvoudig te winnen.

Check deze site http://www.applefans .... enz ...

Ik heb meegedaan en een bevestiging van Apple ontvangen!

Succes!!!

Ik deed dus mee volgens de richtlijnen en moest op het einde bevestigen met een nummer via gsm.

SINDSDIEN WERD MIJN KAART SYSTEMATISCH GEPLUNDERD. IEDERE KEER IK ER TERUG GELD OP ZETTE (PAY & GO) KREEG IK KORT DAARNA ENKELE SIMPELE BERICHTJES VAN EEN NUMMER MET VIER CIJFERS (9904) EN DAARNA STOND ER NIETS MEER OP MIJN KAART.

Ik belde naar Proximus klantendienst die me vertelden dat de reden was dat ik meedeed aan belspelletjes. Toen ik dat afstreed begonnen ze te discussieren dat ze het zelf konden zien. Ik had dus één maal naar dat nummer gebeld en daarna krijgen zij blijkbaar de toelating om al mijn geld van mijn gsm te halen. Aan de andere kant van de lijn vertelden ze me tevens dat Proximus daar niet aansprakelijk voor is.

WABLIEF ... PURE DIEFSTAL MET BEWIJS EN BLIJKBAAR ZELFS MET MEDEWERKING VAN DE PROVIDER ZONDER DAT ER AANSPRAKELIJKHEID IS ...

Op het eind van het gesprek vertelden ze me wel dat het in het vervolg niet meer zal gebeuren omdat ze de nummer hebben geschrapt .... DAT WIL DAN TOCH ZEGGEN DAT PROXIMUS ER WEL IETS KAN AAN DOEN ...

eno2 8 september 2011 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 5676341)

Hoi,

Succes!!!

Ik deed dus mee volgens de richtlijnen en moest op het einde bevestigen met een nummer via gsm.

SINDSDIEN WERD MIJN KAART SYSTEMATISCH GEPLUNDERD. IEDERE KEER IK ER TERUG GELD OP ZETTE (PAY & GO) KREEG IK KORT DAARNA ENKELE SIMPELE BERICHTJES VAN EEN NUMMER MET VIER CIJFERS (9904) EN DAARNA STOND ER NIETS MEER OP MIJN KAART.

Ik belde naar Proximus klantendienst die me vertelden dat de reden was dat ik meedeed aan belspelletjes. Toen ik dat afstreed begonnen ze te discussieren dat ze het zelf konden zien. Ik had dus één maal naar dat nummer gebeld en daarna krijgen zij blijkbaar de toelating om al mijn geld van mijn gsm te halen. Aan de andere kant van de lijn vertelden ze me tevens dat Proximus daar niet aansprakelijk voor is.

WABLIEF ... PURE DIEFSTAL MET BEWIJS EN BLIJKBAAR ZELFS MET MEDEWERKING VAN DE PROVIDER ZONDER DAT ER AANSPRAKELIJKHEID IS ...

Op het eind van het gesprek vertelden ze me wel dat het in het vervolg niet meer zal gebeuren omdat ze de nummer hebben geschrapt .... DAT WIL DAN TOCH ZEGGEN DAT PROXIMUS ER WEL IETS KAN AAN DOEN ...

Ik heb eens op een reclame geklikt in mijn hotmail voor gratis belsaldo en sindsdien wordt het saldo mijn GSM-kaart stelselmatig geplunderd.

Ik belde al naar movistar (canarias), maar het grapje gaat door.

Kan dus niet meer bellen daarmee, en andere dan movistar is hier niet te krijgen.

Anna List 8 september 2011 11:38

Citaat:

Hoi,

Succes!!!

dat ge in zoiets intrapt ?!?

nu ja, mijn zoontje van 12 heeft dat ook eens voorgehad ... heeft ons drie maand en een twintigtal euro gekost ... puur diefstal

niet te geloven dat zulke toestanden legaal kunnen blijven duren ...

Karma 8 september 2011 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5676368)
dat ge in zoiets intrapt ?!?

nu ja, mijn zoontje van 12 heeft dat ook eens voorgehad ... heeft ons drie maand en een twintigtal euro gekost ... puur diefstal

niet te geloven dat zulke toestanden legaal kunnen blijven duren ...

Ik vind dit toch geen zaak van "intrappen" hoor maar van pure oplichterij met medewerking van de provider.

Stel je voor ... je dient een lottobiljet in bij de boekenwinkel en nadien gaat de lotto systematisch al je geld van je rekening plunderen ... net hetzelfde ...

Karma 9 september 2011 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5676355)
Ik heb eens op een reclame geklikt in mijn hotmail voor gratis belsaldo en sindsdien wordt het saldo mijn GSM-kaart stelselmatig geplunderd.

Ik belde al naar movistar (canarias), maar het grapje gaat door.

Kan dus niet meer bellen daarmee, en andere dan movistar is hier niet te krijgen.

Eigenlijk toch wel verregaand hoor.

giserke 9 september 2011 09:36

hé, ik wordt ook belwaarde gestolen maar bij mobistar.
Ik heb niet naar dergelijke nummers gebeld.

Ik kocht een kaart van 25€, 3 dagen later was ze leeg. Nochtans had ik maar 1 smsje gestuurd naar mjn vrouw, om te zeggen dat het wat later zou zijn, en een keer of 4 gebeld (telkens minder dan een minuut)

Ik belde naar mobistar, en die vertelde dat ik 30 berichtjes had verstuurd, en 6 keer naar buitenland had gebeld, en nog wat betaalnummers.
Ze konden zogezegd ook niks doen.

Op een bepaald moment als je mijn nummer belde kwam je bij een of andere mohamet uit. En ik kon helemaal niet meer bellen.

Zou het kunnen via bluetooth en van die zever GSM nummers kunnen worden gehackt?

Rio 9 september 2011 14:01

Citaat:

Natuurlijk. Een nummer blokkeren is iets anders dan aansprakelijk worden gesteld voor de schade die de eigenaar van dat nummer teweeg brengt.

Wie zegt dat http://www.applefans van Apple zelf is? Wie zegt dat die bevestiging van Apple zelf is? Het punt is dat jij zoals vele andere mensen de dupe van een oplichter bent geweest door in te gaan op een dubieuze reclame. Een keer een invulformulier ingevuld of naar een nummer gebeld of gesms't kan meer dan voldoende zijn om de sigaar te zijn.

De provider kan moeilijk aansprakelijk worden gesteld voor de naïviteit of impulsieve handelingen van haar klanten. (neem dit niet persoonlijk op)

Zelfs als je in alle eerlijkheid weet niets te hebben ondernomen en toch de dupe bent van zulke wanpraktijken, dan kan er nog altijd iemand anders uw gegevens ergens hebben gebruikt of heeft een oplichter zelf uw gegevens in één of andere databank gevonden. Ook daarvoor kan de provider die enkel als dienstverlener fungeert moeilijk aansprakelijk worden gesteld.

Het is en blijft een jammerlijke zaak als het u overkomt maar laten we niet op de pianist schieten.

Anna List 9 september 2011 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 5677326)
Ik vind dit toch geen zaak van "intrappen" hoor maar van pure oplichterij met medewerking van de provider.

Stel je voor ... je dient een lottobiljet in bij de boekenwinkel en nadien gaat de lotto systematisch al je geld van je rekening plunderen ... net hetzelfde ...

idd met medewerking ... de provider blijft er immers aan verdienen hé

nihao 9 september 2011 14:50

Geldt het wetboek van koophandel en de daarmee samenhangende geplogenheden dan niet voor Proximus ? Bestelbon en confirmatie e.d. ??

Karma 9 september 2011 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rio (Bericht 5678921)
Natuurlijk. Een nummer blokkeren is iets anders dan aansprakelijk worden gesteld voor de schade die de eigenaar van dat nummer teweeg brengt.

Wie zegt dat http://www.applefans van Apple zelf is? Wie zegt dat die bevestiging van Apple zelf is? Het punt is dat jij zoals vele andere mensen de dupe van een oplichter bent geweest door in te gaan op een dubieuze reclame. Een keer een invulformulier ingevuld of naar een nummer gebeld of gesms't kan meer dan voldoende zijn om de sigaar te zijn.

De provider kan moeilijk aansprakelijk worden gesteld voor de naïviteit of impulsieve handelingen van haar klanten. (neem dit niet persoonlijk op)

Zelfs als je in alle eerlijkheid weet niets te hebben ondernomen en toch de dupe bent van zulke wanpraktijken, dan kan er nog altijd iemand anders uw gegevens ergens hebben gebruikt of heeft een oplichter zelf uw gegevens in één of andere databank gevonden. Ook daarvoor kan de provider die enkel als dienstverlener fungeert moeilijk aansprakelijk worden gesteld.

Het is en blijft een jammerlijke zaak als het u overkomt maar laten we niet op de pianist schieten.

Ik vind het helemaal niet juist dat iemand mij sms'jes kan sturen waardoor mijn kredietwaarde naar zijn rekening gaat.
Had ik nu zelf nog "verkeerde" sms'jes gestuurd dan zou ik nog kunnen zeggen dat ik maar beter had moeten opletten maar dat is niet zo. Zij stuurden me berichtjes om me te zeggen dat het goed weer is buiten en lap ... daar gaat mijn belwaarde ... zonder dat ik daar op gereageerd heb.
Providers zouden dit niet mogen toelaten vind ik.

Karma 9 september 2011 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5679018)
Geldt het wetboek van koophandel en de daarmee samenhangende geplogenheden dan niet voor Proximus ? Bestelbon en confirmatie e.d. ??

Inderdaad ... maar er zal eerst een politieker het enkele keren aan de lijve moeten ondervinden vooraleer er wordt opgetreden.

Bierke 9 september 2011 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 5679116)
Inderdaad ... maar er zal eerst een politieker het enkele keren aan de lijve moeten ondervinden vooraleer er wordt opgetreden.

Jup stuur maar door naar Quickie. Maar ivm met je start .. slim is het niet, dat gebeurd al zoveel jaren, en nog trappen mensen er in. Ik geloof nooit dat u dacht een goeie zaak te doen, want dat is uiterst naïef, bij zo'n scams.

Rio 9 september 2011 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 5679108)
Ik vind het helemaal niet juist dat iemand mij sms'jes kan sturen waardoor mijn kredietwaarde naar zijn rekening gaat.
Had ik nu zelf nog "verkeerde" sms'jes gestuurd dan zou ik nog kunnen zeggen dat ik maar beter had moeten opletten maar dat is niet zo. Zij stuurden me berichtjes om me te zeggen dat het goed weer is buiten en lap ... daar gaat mijn belwaarde ... zonder dat ik daar op gereageerd heb.
Providers zouden dit niet mogen toelaten vind ik.

Dit soort van oplichterij is zeer moeilijk te achterhalen. Meestal via buitenlandse providers die er op hun beurt niet wakker van liggen want het is niet hun klant die gedupeerd is, waardoor een onderzoek tijdrovend en moeizaam verloopt. Komt er nog bij dat men internationaal met verschillende wetgevingen te maken hebben en in 1 land is de wetgeving omtrent telecom al een gatenkaas. Daarom kiezen de meeste providers bij dergelijke zaken ervoor om de nummers (indien ze achterhaald zijn) gewoon te blokkeren.

Rio 9 september 2011 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 5679116)

Dat kan altijd helpen inderdaad.

Alboreto 9 september 2011 18:54

Citaat:

Hoi,

Succes!!!

Trappen er nu nog altijd mensen in die bedriegerijen?

Karma 9 september 2011 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5679680)
Trappen er nu nog altijd mensen in die bedriegerijen?

Waarschijnlijk heel veel want anders zouden ze er al lang mee gestopt zijn.

In ieder geval ... ik was er altijd van overtuigd dat men zelf moest bellen of berichten om geld te verliezen ... niet dus ... je krijgt een bericht zonder te antwoorden en je geld is foetsie en da's toch nieuw voor mij.

Maar wat me het meest verbaasd is dat degenen die zich hebben laten "bedotten" op den duur met de vinger worden gewezen in de vorm van "je had er maar niet moeten intrappen". De daders mogen dus gewoon hun gang gaan ...

discuz 9 september 2011 19:51

Karma,

Je moet dit eens lezen: http://economie.fgov.be/nl/consument...g/winforphone/

Citaat:

Een website als zovele andere, een sms-wedstrijd om een smartphone te winnen, en plots zitten de consumenten vast aan een sms-abonnement. Gelukkig is www.winforphone.be een website die werd gecreëerd op initiatief van de FOD Economie en de mobiele operatoren om te vermijden dat de consumenten opnieuw in de val lopen.
De overheid wil de mensen bewust maken om altijd en overal de algemene voorwaarden na te kijken. Een goed initiatief natuurlijk, maar ik dacht toch dat illegale dingen in je algemene voorwaarden zetten niet kon. Ik stel vast dat de consumentenbescherming er de laatste jaren serieus op achteruitgaat.

Dit is een linkje naar wat regelgeving: http://www.gofguidelines.be/

Alboreto 9 september 2011 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 5679706)
Waarschijnlijk heel veel want anders zouden ze er al lang mee gestopt zijn.

In ieder geval ... ik was er altijd van overtuigd dat men zelf moest bellen of berichten om geld te verliezen ... niet dus ... je krijgt een bericht zonder te antwoorden en je geld is foetsie en da's toch nieuw voor mij. ...

Daar is niets nieuws aan.
je kan je abonneren op een bepaalde 'service', bv sms'jes met het weerbericht.
Daarvoor betaal je.

Als je je inschrijft op een onbekende service met beloften die te goed zijn om waar te zijn, tja, dan ...

Karma 10 september 2011 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rio (Bericht 5679193)
Dit soort van oplichterij is zeer moeilijk te achterhalen. Meestal via buitenlandse providers die er op hun beurt niet wakker van liggen want het is niet hun klant die gedupeerd is, waardoor een onderzoek tijdrovend en moeizaam verloopt. Komt er nog bij dat men internationaal met verschillende wetgevingen te maken hebben en in 1 land is de wetgeving omtrent telecom al een gatenkaas. Daarom kiezen de meeste providers bij dergelijke zaken ervoor om de nummers (indien ze achterhaald zijn) gewoon te blokkeren.

Wedden dat, mocht proximus, mobistar, base en alle Belgische providers voor de kosten moeten opdraaien (indien bij hen klant) het wel heel vlug gedaan zou zijn met dergelijke praktijken.

the_dude 10 september 2011 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rio (Bericht 5678921)

yeah right, erin trappen kan iedereen ; het blijvend misbruik maken van die ene misstap kan enkel dankzij de providers.
Het is en blijft een jammerlijke zaak dat nutsbedrijven overgelaten worden aan private ondernemingen die er enkel op uit zijn zoveel mogelijk winst te creeëren en verder niet omzien.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be