Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De rand = NL zoals ook in Elzas: enkel Frans = fabel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160039)

azert 8 september 2011 20:55

De rand = NL zoals ook in Elzas: enkel Frans = fabel

Hier werd al een paar keer beweerd en ook Bracke doet het, dat men in de Elzas nergens Duits mag spreken tijdens gemeenteraden en er zelfs Parijse ambtenaren ter plaatse komen controleren of men de hele tijd Frans spreekt.
Dit dient om de eis te staven dat men in de VL rand nooit 1 woord FR mag spreken tijdens gemeenteraden.

Blijkt de zoveelste fabel van n-va:
http://www.deredactie.be/permalink/1.1105162

backfire 8 september 2011 22:01

dubbel

Torkilson 18 september 2011 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5677581)
Hier werd al een paar keer beweerd en ook Bracke doet het, dat men in de Elzas nergens Duits mag spreken tijdens gemeenteraden en er zelfs Parijse ambtenaren ter plaatse komen controleren of men de hele tijd Frans spreekt.
Dit dient om de eis te staven dat men in de VL rand nooit 1 woord FR mag spreken tijdens gemeenteraden.

Welke waarde heeft dit als bewijs? Een duidelijk politiek getinte opname van een Franstalige zender?

Wat niet wegneemt dat ook Bracke geen bewijs geeft voor zijn stelling, alhoewel dat moeilijk is in een interview.

De Brabander 18 september 2011 13:57

Dus Bracke keurt het centralistische Franse beleid goed, als ik het goed versta?

Hollander 18 september 2011 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5698143)
Dus Bracke keurt het centralistische Franse beleid goed, als ik het goed versta?

Volgens mij zegt Bracke dat het logisch is dat vergaderingen van de overheden in een officiele taal plaatsvinden, zodat dit voor alle burgers te begrijpen en controleren is.

-Jo- 18 september 2011 14:16

Ik was destijds, tot pakweg 10 jaar geleden, Dietsgezind, pro een unie van VL en NL.

Vandaag ben ik radicaal TEGEN toenadering van VL en NL die verder rijkt dat gelijkaardige verkeersborden.

Reden:
1) Aan de lopende band slechte ervaringen met Nederlandse nationalisten die naar activiteiten in VL komen.
2) Slechte ervaringen met Nederlanders telkens als ik voor professionele of private redenen in NL ben.
3) Na enige verdere politieke scholing te hebben ingezien dat een unie met NL in het nadeel van VL is. Dietsland kan niet anders dan zelf een zwak land te zijn, maar ondertussen zijn de Vlamingen, die qua volksaard verschillen van de Nederlanders, wel hun onafhankelijkheid kwijt.

nihao 18 september 2011 14:21

Azert,

De klachten over de 'bazigheid' van het frans duiken niet alleen in Elzas op ,ook in Bretagne, Baskenland en Frans-Vlaanderen.
Het gaat overigens enkel over het 'officiële' gebruik (gemeenteraden, akten, overheidsdocumenten), waar het juridisch uiteraard een groot verschil maakt.

De Brabander 18 september 2011 15:24

Ik herhaal mijn opmerking want de flamingantjes schijnen weer traag van begrip te zijn: dus Bracke keurt het centralistische Franse beleid goed ?

stropdrager 18 september 2011 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5698176)
Azert,

De klachten over de 'bazigheid' van het frans duiken niet alleen in Elzas op ,ook in Bretagne, Baskenland en Frans-Vlaanderen.
Het gaat overigens enkel over het 'officiële' gebruik (gemeenteraden, akten, overheidsdocumenten), waar het juridisch uiteraard een groot verschil maakt.

Alle akten en overheidsdocumenten moeten inderdaad in het Frans worden opgesteld; iets wat die gemeente waar Deborsu op bezoek is geweest ook deed. Ik ben wel eens benieuwd naar de reactie van de Franse staat wanneer een gemeente een akte opstelt in een lokale taal (Duits, Bretons, Baskisch, Corsicaans enz...). Het zou me niets verbazen mocht de centralistische Franse staat dan gewoon wel een regeringscommissaris naar die gemeente sturen.

Pelgrim 19 september 2011 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 5698328)
Alle akten en overheidsdocumenten moeten inderdaad in het Frans worden opgesteld; iets wat die gemeente waar Deborsu op bezoek is geweest ook deed. Ik ben wel eens benieuwd naar de reactie van de Franse staat wanneer een gemeente een akte opstelt in een lokale taal (Duits, Bretons, Baskisch, Corsicaans enz...). Het zou me niets verbazen mocht de centralistische Franse staat dan gewoon wel een regeringscommissaris naar die gemeente sturen.

Er is niet lang geleden een serieuze rel geweest in het Occitaanse dorp Vilanova de Magalona omdat de burgemeester tweetalige bordjes had gezet en dat mocht niet.

Parijs weigert tot op de dag van vandaag trouwens ook maar één andere taal dan het Frans als officieel te erkennen.

pajoske 19 september 2011 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5698293)
Ik herhaal mijn opmerking want de flamingantjes schijnen weer traag van begrip te zijn: dus Bracke keurt het centralistische Franse beleid goed ?

Ze passen zelf dat centralistische beleid in Vlaanderen toe. Dan kunnen ze dat toch moeilijk gaan afkeuren. Maar eer de gemiddelde Vlaming gaat beseffen dat 'de pot verwijt de ketel...' zitten ze al lang in de tang van de Vlaamse overheid.

job 19 september 2011 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5677581)

Allicht besef je het zelf niet. Maar het filmpje over de gemeenteraad in het Elzasserdorpje geeft aan dat de beweringen van Bracke best wél kloppen. Ik hoor in het filmpje géén Duits spreken. Alleen maar Frans. Een gegeven dat de Duitstaligen wel (al dan niet gedwongen geweest) beseffen dat zij in een Franstalig land wonen, en dat zij daarom de geldende wetten moeten hanteren : Frans praten op de gemeenteraad.

Je filmpje illustreert perfect hoe wat ondertussen in Frankrijk als normaal ervaren wordt, niet door Franstaligen in Vlaanderen als normaal ervaren wordt. Zij weigeren zich bij de geldende wetten neer te leggen.

Ook al zou een Vlaamse gemeente voor honderd procent franstalig zijn, zoals in het verleden ook deze Elzasserdorpjes voor honderd procent duitstalig waren, dan nog zijn het Vlaamse gemeenten die in het Nederlands horen bestuurd te worden. Niet 'horen', 'moeten' is het.

DucDEnghien 19 september 2011 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 5699635)
Allicht besef je het zelf niet. Maar het filmpje over de gemeenteraad in het Elzasserdorpje geeft aan dat de beweringen van Bracke best wél kloppen. Ik hoor in het filmpje géén Duits spreken. Alleen maar Frans. Een gegeven dat de Duitstaligen wel (al dan niet gedwongen geweest) beseffen dat zij in een Franstalig land wonen, en dat zij daarom de geldende wetten moeten hanteren : Frans praten op de gemeenteraad.

Je filmpje illustreert perfect hoe wat ondertussen in Frankrijk als normaal ervaren wordt, niet door Franstaligen in Vlaanderen als normaal ervaren wordt. Zij weigeren zich bij de geldende wetten neer te leggen.

Ook al zou een Vlaamse gemeente voor honderd procent franstalig zijn, zoals in het verleden ook deze Elzasserdorpjes voor honderd procent duitstalig waren, dan nog zijn het Vlaamse gemeenten die in het Nederlands horen bestuurd te worden. Niet 'horen', 'moeten' is het.

Men spreekt geen Duits in de Elzas.

Torkilson 19 september 2011 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 5700274)

Minder dan vroeger, vraag maar aan wijnmaker François Braun. :-D

Hollander 19 september 2011 19:33

Citaat:

Clown.

job 19 september 2011 20:37

Citaat:

Je hebt gelijk. Ze zijn ondertussen al volledig verfranst. Onder wettelijke dwang. Want zij leven in een franstalig land. Net zoals franstaligen in de Vlaamse Rand in een nederlandstalige regio wonen.

Torkilson 19 september 2011 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 5700509)
Je hebt gelijk. Ze zijn ondertussen al volledig verfranst. Onder wettelijke dwang. Want zij leven in een franstalig land. Net zoals franstaligen in de Vlaamse Rand in een nederlandstalige regio wonen.

Met dit verschil dat de rand in oorsprong Vlaams was, en de laatstse decennia aan een hoog tempo verfranst. ;-)

Eberhard Leclerc 19 september 2011 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 5700509)
Je hebt gelijk. Ze zijn ondertussen al volledig verfranst. Onder wettelijke dwang. Want zij leven in een franstalig land.

Je mist het punt.

Elzassers zijn niet alleen door wetten overgegaan op een andere taal, maar zijn vooral verleid.

Zo is de Franstalige cultuur systematisch zo aantrekkelijk en toegankelijk mogelijk gemaakt in de Elzas ter bevordering van de francophonie.

Dát (verleiding tbv de Nederlandse cultuur) kunnen we Vlaanderen iig niet verwijten...

Torkilson 19 september 2011 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 5700535)
Je mist het punt.

Elzassers zijn niet alleen door wetten overgegaan op een andere taal, maar zijn vooral verleid.

Zo is de Franstalige cultuur systematisch zo aantrekkelijk en toegankelijk mogelijk gemaakt in de Elzas ter bevordering van de francophonie.

Dát (verleiding tbv de Nederlandse cultuur) kunnen we Vlaanderen iig niet verwijten...

En Elvis leeft.. :lol:

Hollander 19 september 2011 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 5700535)
Je mist het punt.

Klinkt leuk, maar ondertussen groeit het Nederlandstalig taalgebied al 1000 jaar harder dan de Francofonie. En onze achterstand was groot. Verleiding is maar een deel, en wel een deel waar wij niet zo goed in zijn. Eerlijkheid, samenwerken, economische voorspoed, handel en dergelijke deugden en waarden doen onze streken al 1000 jaar bloeien en groeien. Frankrijk ook, maar die moeten het toch meer hebben van mooi weer en verleiding. En aan het eind van de dag koop je daar weinig voor.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be