![]() |
De rand = NL zoals ook in Elzas: enkel Frans = fabel
Hier werd al een paar keer beweerd en ook Bracke doet het, dat men in de Elzas nergens Duits mag spreken tijdens gemeenteraden en er zelfs Parijse ambtenaren ter plaatse komen controleren of men de hele tijd Frans spreekt.
Dit dient om de eis te staven dat men in de VL rand nooit 1 woord FR mag spreken tijdens gemeenteraden. Blijkt de zoveelste fabel van n-va: http://www.deredactie.be/permalink/1.1105162 |
dubbel
|
Citaat:
Wat niet wegneemt dat ook Bracke geen bewijs geeft voor zijn stelling, alhoewel dat moeilijk is in een interview. |
Dus Bracke keurt het centralistische Franse beleid goed, als ik het goed versta?
|
Citaat:
|
Ik was destijds, tot pakweg 10 jaar geleden, Dietsgezind, pro een unie van VL en NL.
Vandaag ben ik radicaal TEGEN toenadering van VL en NL die verder rijkt dat gelijkaardige verkeersborden. Reden: 1) Aan de lopende band slechte ervaringen met Nederlandse nationalisten die naar activiteiten in VL komen. 2) Slechte ervaringen met Nederlanders telkens als ik voor professionele of private redenen in NL ben. 3) Na enige verdere politieke scholing te hebben ingezien dat een unie met NL in het nadeel van VL is. Dietsland kan niet anders dan zelf een zwak land te zijn, maar ondertussen zijn de Vlamingen, die qua volksaard verschillen van de Nederlanders, wel hun onafhankelijkheid kwijt. |
Azert,
De klachten over de 'bazigheid' van het frans duiken niet alleen in Elzas op ,ook in Bretagne, Baskenland en Frans-Vlaanderen. Het gaat overigens enkel over het 'officiële' gebruik (gemeenteraden, akten, overheidsdocumenten), waar het juridisch uiteraard een groot verschil maakt. |
Ik herhaal mijn opmerking want de flamingantjes schijnen weer traag van begrip te zijn: dus Bracke keurt het centralistische Franse beleid goed ?
|
Citaat:
|
Citaat:
Parijs weigert tot op de dag van vandaag trouwens ook maar één andere taal dan het Frans als officieel te erkennen. |
Citaat:
|
Citaat:
Je filmpje illustreert perfect hoe wat ondertussen in Frankrijk als normaal ervaren wordt, niet door Franstaligen in Vlaanderen als normaal ervaren wordt. Zij weigeren zich bij de geldende wetten neer te leggen. Ook al zou een Vlaamse gemeente voor honderd procent franstalig zijn, zoals in het verleden ook deze Elzasserdorpjes voor honderd procent duitstalig waren, dan nog zijn het Vlaamse gemeenten die in het Nederlands horen bestuurd te worden. Niet 'horen', 'moeten' is het. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Elzassers zijn niet alleen door wetten overgegaan op een andere taal, maar zijn vooral verleid. Zo is de Franstalige cultuur systematisch zo aantrekkelijk en toegankelijk mogelijk gemaakt in de Elzas ter bevordering van de francophonie. Dát (verleiding tbv de Nederlandse cultuur) kunnen we Vlaanderen iig niet verwijten... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be