Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Typisch België ? (post maar) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160064)

Micele 9 september 2011 09:50

Typisch België ? (post maar)
 
:mrgreen: bron



Tja, verdwaalde chauffeurs komt men af en toe wel tegen in dit landje.
Vooral bij wegenwerken, of soms bij wegomleidingen voor ´t een of ander evenement (wielerkoers, kermis, markt, ...)

Aan deze foto ziet men bvb waarom.
Is zeker geen uitzondering, heb het zelf al persoonlijk meegemaakt.
(en in Be rij ik niet zoveel kms)

Marxmannetje 9 september 2011 18:04

Iets typisch voor België? De illusie wekken te bestaan.

Zapatista 9 september 2011 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje (Bericht 5679615)
Iets typisch voor België? De illusie wekken te bestaan.

Oh zo voorspelbaar, nu is het wachten op 156445664 posts van deze aard.

Albrecht 9 september 2011 18:18

Marxmannetje, i am disappoint. :(

Serieus, zulke reacties zijn niet veel beter dan dat B.U.B.-gezaag over 'den dikke' i.p.v. Bart.

Aurora_Borealis 9 september 2011 20:10

Lol... Ik herken da precies, dat is in Izegem

Txiki 9 september 2011 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5678362)
:mrgreen: bron



Tja, verdwaalde chauffeurs komt men af en toe wel tegen in dit landje.
Vooral bij wegenwerken, of soms bij wegomleidingen voor ´t een of ander evenement (wielerkoers, kermis, markt, ...)

Aan deze foto ziet men bvb waarom.
Is zeker geen uitzondering, heb het zelf al persoonlijk meegemaakt.
(en in Be rij ik niet zoveel kms)

Ge hangt wel vree scheef. Knappe foto trouwens

Marxmannetje 9 september 2011 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 5679625)
Oh zo voorspelbaar, nu is het wachten op 156445664 posts van deze aard.

Ik geef al een goed startschot. :lol: Maar nader bekeken zal ik het terugnemen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht
Marxmannetje, i am disappoint.

Serieus, zulke reacties zijn niet veel beter dan dat B.U.B.-gezaag over 'den dikke' i.p.v. Bart.

:oops: Het laatste dat ik wil doen is mensen teleurstellen. Goed, ik neem het terug ;-)

Mambo 9 september 2011 22:40

Typisch Belgisch is in Knokke het zoute waar verdacht weinig wegsnelheid markering staat.
Let er eens op. Kustlaan en zo die omgeving. Zelfs de gps geeft geen maximum snelheid aan daar.
Toeval?

Micele 10 september 2011 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 5680164)
Typisch Belgisch is in Knokke het zoute waar verdacht weinig wegsnelheid markering staat.
Let er eens op. Kustlaan en zo die omgeving. Zelfs de gps geeft geen maximum snelheid aan daar.
Toeval?

Wat bedoelt ge nu met ´wegsnelheid markering´ ?
Een markering (xx)-snelheidslimiet op het wegoppervlakte ?
Moesten die ergens bestaan (zone 30 Brussel bvb), die gelden niet in Be, ttz die zijn enkel aanvullend aan de borden, enkel die tellen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-Brussel.dhtml

Dat de gps daar (binnen bbk) niets geeft is logisch. Doen mijn 2 gpssen ook niet, nergens echt in de bbk, ook niet in het nabije buitenland.

Ge zijt toch niet aan ´t zwanzen ? ;-) :lol:

In elke bebouwde kom geldt 50 kmh door het F1-bord = begin bebouwde kom.

Dat aanwijzingsbord behoeft geen wegsnelheid-getal zoals een verbodsbord C43 = aanduiding max snelheid. De verkeersregel in Artikel 11 bepaald die 50 kmh tesamen met F1/F3-borden.

In het buitenland is dat naar analogie ook zo, zoiets is dus niets typisch België. In NL is dat een H1/H2 bvb, in D verkeersteken 310/311, enz...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bebouwde_kom


Dat "zwart-wit-aanwijzingsbord" staat slechts éénmaal aan elke invalsweg waar de bbk begint. Eens in de bbk rijdend wordt dat bord nooit meer herhaalt, ook niet na kruispunten, tenzij een ander bord ergens een hogere of lagere limiet tijdelijk toelaat. Staat er geen bord meer blijft het 50 kmh max.

(de Kustlaan in Knokke ligt volledig binnen de bbk daar dacht ik, daar hoeft dus niets te staan), en de 50 kmh eindigt waar een F3 staat = einde bebouwde kom (die met rode streep)

Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/selecti...ode/254-art71a
F1. Begin van een bebouwde kom.
Dit verkeersbord wordt rechts geplaatst op elke toegangsweg tot een bebouwde kom; het mag links herhaald worden.


F3. Einde van een bebouwde kom.
Dit verkeersbord wordt rechts geplaatst op elke uitvalsweg van een bebouwde kom; het mag links herhaald worden.
Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/170-art11
Artikel 11. Snelheidsbeperkingen
11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43*
Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/251-art68
* C43. Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
markeringen Be-wegcode:
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/266-hs3

Micele 10 september 2011 01:05

vervolg, wat wel typisch België is (allez Vlaanderen toch), zijn vele onaangepaste snelheidsbeperkingen waar het niet hoeft.
En daardoor een bos aan borden langs alle gewestwegen:

uitvergrootbaar:

bvb 70 kmh in niemandsland op een veilige weg ver buiten de bebouwde kom met gescheiden fietspaden.
Vele hoofdassen met brede N-wegen hebben ook quasi doorgaand 70 kmh gekregen. (vb N73, N29, ...)

Daardoor moet na elk pietluttig kp (ook kptje met veldweg) die C43-70 herhaalt worden, daardoor onstaat er een bos aan 70-borden, ook 90-borden( bij 2|+|2 -kp), omdat de algemene verkeersregel artikel 11: 90 kmh en 120 kmh buiten de bebouwde kom nu eenmaal doorgaand bepaalt, met eerder uitzondelijk hier en daar een lagere C43 bedoelend (naderen gevaarlijk kp bvb, of korte lintbebouwing, of...), maar zeker niet doorgaand, daarvoor bestaat immers artikel 10.

bron van de foto:
Citaat:

http://www.addemar.be/files/cust_121...il_report.html

Op heel wat Vlaamse gewestwegen is sinds enkele jaren een gehele of gedeeltelijke snelheidsbeperking tot 70 km/u buiten de bebouwde kom van toepassing. Vanuit het standpunt van de wegbeheerder en de betrokken gemeentebesturen was een dergelijke lokale snelheidsbeperking aangewezen om veiligheidsredenen. Voor de weggebruiker is de situatie echter niet altijd duidelijk. Zelfs al is het systeem juridisch in orde, toch vereist het een aanzienlijke inspanning van de weggebruiker om op elk ogenblik goed te weten welke snelheid toegelaten is. Op eenzelfde wegvak kan het voorkomen dat nu eens 90, dan 70, dan 50 of 30 km/u van toepassing is.

lees meer >>>


- - - - - -

Blijkbaar zijn er grapjassen rond Gent... of toch niet ?
Citaat:

http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=GO25UF9D



Het is even schrikken als je in de vlot lopende New Orleansstraat - waar het al niet evident is om je aan de toegelaten snelheid van vijftig kilometer per uur te houden - plots aan je rechterzijde een snelheidsbord ziet opduiken waar de automobilist wordt aangemaand niet sneller dan 10 km/u. te rijden.

Een flauwe grap? Nadere inspectie toont echter aan dat hier geen ander cijfer werd overschilderd.

Wat is hier dan aan de hand? Geen mens die het ons kon zeggen.

De politie haalt de schouders op. 'Zo'n bord is weliswaar wettelijk, maar ik heb het nog nooit op de openbare weg zien staan', zegt Steven De Smet van de lokale politie.
...]
Opvallend is dat aan de andere zijde, net voor de brug, ook een snelheidsbord van 10 km/u. staat. 'Is dat zo?', klinkt het bij Waterwegen. 'Misschien is het dan toch preventief. Want als zo'n truck op de brug tegen vijftig per uur plots moet remmen voor het rode licht, dan duwt dat enorm op de constructie.'

Niet dat iemand zich lijkt te storen aan het raadselachtige verkeersbord én de bijhorende snelheidsbeperking. Dat is ook niet zo erg want de politie beschikt niet over de technische middelen om dergelijke lage snelheidsovertredingen te meten. 'Tenzij we onze mensen misschien laten meelopen naast het passerende verkeer', stelt Steven De Smet voor.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Kent u de reden van bestaan van het 10km/u.-bord aan de New Orleansstraat? Laat het ons weten op www.gentenaar.be/gentenaarblogt
...
Typisch ?

metten 10 september 2011 12:33

In Kapellen stond enkele jaren geleden op een rotonde een verkeersbord dat de gemotoriseerde weggebruiker verplichtte de rotonde links op te rijden.

De Brabander 10 september 2011 21:55

Typisch België? Flaminganten treiteren. :-)

De Brabander 10 september 2011 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5678362)
:mrgreen: bron



Tja, verdwaalde chauffeurs komt men af en toe wel tegen in dit landje.
Vooral bij wegenwerken, of soms bij wegomleidingen voor ´t een of ander evenement (wielerkoers, kermis, markt, ...)

Aan deze foto ziet men bvb waarom.
Is zeker geen uitzondering, heb het zelf al persoonlijk meegemaakt.
(en in Be rij ik niet zoveel kms)

Pas op, ze gaan het verkeer splitsen. Dan gaat dat beter gaan. :roll:

fonne 21 september 2011 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5681527)
Pas op, ze gaan het verkeer splitsen. Dan gaat dat beter gaan. :roll:

Dat heeft geen enkele invloed op de geschetste situatie, die al volledig een gewestbevoegdheid is. Je lult zomaar wat.

Torkilson 9 oktober 2011 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door metten (Bericht 5680732)
In Kapellen stond enkele jaren geleden op een rotonde een verkeersbord dat de gemotoriseerde weggebruiker verplichtte de rotonde links op te rijden.

Perfect legaal. Het bord geeft aan hoe ge moet rijden. Zo bestaan er verschillende, alhoewel rechts rijden meer in zwang is.

metten 10 oktober 2011 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson (Bericht 5734273)
Perfect legaal. Het bord geeft aan hoe ge moet rijden. Zo bestaan er verschillende, alhoewel rechts rijden meer in zwang is.

Niet legaal. Het verkeersbord D5 met pijlen in wijzerzin bestaat niet in het Belgisch verkeersreglement.

guido 007 10 oktober 2011 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5678362)
:mrgreen: bron



Tja, verdwaalde chauffeurs komt men af en toe wel tegen in dit landje.
Vooral bij wegenwerken, of soms bij wegomleidingen voor ´t een of ander evenement (wielerkoers, kermis, markt, ...)

Aan deze foto ziet men bvb waarom.
Is zeker geen uitzondering, heb het zelf al persoonlijk meegemaakt.
(en in Be rij ik niet zoveel kms)

Je mag dus niet naar:
- Links
- Rechts
maar ook niet rechtdoor rijden.

Derk de Tweede 10 oktober 2011 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5736183)
Je mag dus niet naar:
- Links
- Rechts
maar ook niet rechtdoor rijden.

En niet rechtdoor en ook niet keren! 8-)

Anna List 10 oktober 2011 12:45

doodlopend, stilstand, ... typisch Belgisch

en failliet hoort er ook nog bij.

metten 14 oktober 2011 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5736183)
Je mag dus niet naar:
- Links
- Rechts
maar ook niet rechtdoor rijden.

Wel voorrang verlenen als je toch zinnens zijt naar links, rechts, of rechtdoor te rijden! :lol:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be