Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Burgerlijke ongehoorzaamheid tegen nutsbedrijven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160087)

discuz 9 september 2011 19:10

Burgerlijke ongehoorzaamheid tegen nutsbedrijven
 
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...g/110909_kocak

Citaat:

In Beringen roept schepen Selahattin Koçak op tot burgerlijke ongehoorzaamheid tegen sommige nutsbedrijven. Aanleiding zijn de vele klachten die hij van inwoners van Beringen krijgt over de manier waarop leveranciers van vooral telefonie of televisie met hun klanten omgaan.
Worden we door Belgacom, Telenet en Electrabel gepluimd waar ze kunnen? Ondermaatse service en hoogoplopende kosten? Ik ben het daar voor een groot deel mee eens.

De oproep om ons als klanten te verenigen en samen iets te doen is een goeie reflex. Maar ik vraag me wel af wat het wachten op een aanmaning gaat uithalen. Die bedrijven rekenen daar grof geld voor aan, zuivere winst in mijn ogen, dus dat heeft een tegengesteld effect.

De laatste jaren hebben heel wat klanten Electrabel verlaten voor een andere leverancier. Heeft dat een effect?

Welke andere directe acties kunnen we als klant nemen om die reuzen te dwingen hun beleid te veranderen? Of is dat bij voorbaat hopelooos en kunnen we ons beter zonder protest laten naaien?

Mambo 9 september 2011 22:46

Diensten zoveel mogelijk opzeggen.
Dat helpt.

slegie 10 september 2011 06:09

helaas is het een politiek probleem wat betreft electrabel.

De politiek kan er voor zorgen dat er meer concurrenten komen in België door investeringen van nieuwe gas centrales goed te keuren, het hoogspanningsnet beter te onderhouden en te verbeteren.
aansluiting maken van ons hoogspanningsnet op de duitse windmolenparken en gewoon meer aansluitingen bij andere europese hoogspanningsnetten zodat er voor onze vraag veel meer aanbod van overal kan komen in plaats van nu bijna enkel exclusief van electrabel daar zij onze kerncentrales beheren maar deze onvoldoende elektriciteit leveren voor onze belgische vraag en omdat er van elders niks kan aangevoerd worden levert dit immens dure elektriciteit op (zie reportage van panorama aantal weken terug)

Hetzelfde voor de belgacom en telenet, het is ook de overheid die het mogelijk moet maken dat er meerdere spelers kunnen komen.

the_dude 10 september 2011 11:59

de liberalen zijn enkel geïnteresseerd in monopolies op de rug van de gebruiker en ze verpakken dat dan in een term dat ze "vrijmaken" noemen.
Dit is het gevolg van liberalisering van de markt, grote bedrijven creeëren monopolies en plukken de gebruiker kaal en de regering is blij want zij krijgen zeteltjes in de berstuursraden.

1207 11 september 2011 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door discuz (Bericht 5679700)
Welke andere directe acties kunnen we als klant nemen om die reuzen te dwingen hun beleid te veranderen? Of is dat bij voorbaat hopelooos en kunnen we ons beter zonder protest laten naaien?

Belgacom, elctrabel en telenet leveren de verschillende overheden te veel geld op.
ongehoorzaamheid is leuk tot de deurwaarder voor je deur staat en/of het gas afgesloten is :)

kleine ingrepen kunnen veel doen maar overheid is niet geïnteresseerd.
maximumprijs op kilowattuur (bvb sociaal tarief) is een onmiddelijke prijsdaling van 30% op gas /elektriciteit.
openstellen kabelnetwerk zonder dat iedereen moet afdokken aan telenet zou ook al helpen om prijs te drukken (zie buitenland).
maar ja, gedaan met electrabel boetes, verlies btw,... politiek heeft dat geld nodig

hurricane 11 september 2011 20:47

Ik heb, na een jaar geklungel met mijn GSM-verbinding, Telenet in gebreke gesteld en ben, op gevaar van een 'boete' te krijgen voor een voortijdige contractbreuk, overgestapt naar een andere operator.
En ja hoor, ik kreeg een 'boete' van 260 Euro.
Toen ik belde om uitleg, vroeg ik of ze mijn aangetekende zending niet gekregen hadden.
Het antwoord was negatief, ondanks het feit dat mijn ingebrekestelling aangetekend verzonden was. Pas na een half uur discussie aan de telefoon, kreeg ik een mindering van 70 Euro.
Ik blijf hameren op het volgende :
Bel naar Telenet als je niet tevreden bent en blijf zagen. Vroeg of laar zal je in het gesprek een vermindering krijgen. Soms is dat 50 Euro en soms 70 Euro.
Hun operatoren krijgen dat in hun voorschriften.
Doen ! En laat je niet met een kluitje in het riet sturen !!!
Ze vragen dikwijls ook om het betwistte bedrag eerst te betalen......NIET doen.
Zeg dat je hun creditnota afwacht. Op het einde van het verhaal trekken ze de betwiste som af van de volgende rekening.....

Bobke 11 september 2011 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5683355)
Ik heb, na een jaar geklungel met mijn GSM-verbinding, Telenet in gebreke gesteld en ben, op gevaar van een 'boete' te krijgen voor een voortijdige contractbreuk, overgestapt naar een andere operator.
En ja hoor, ik kreeg een 'boete' van 260 Euro.
Toen ik belde om uitleg, vroeg ik of ze mijn aangetekende zending niet gekregen hadden.
Het antwoord was negatief, ondanks het feit dat mijn ingebrekestelling aangetekend verzonden was
. Pas na een half uur discussie aan de telefoon, kreeg ik een mindering van 70 Euro.
Ik blijf hameren op het volgende :
Bel naar Telenet als je niet tevreden bent en blijf zagen. Vroeg of laar zal je in het gesprek een vermindering krijgen. Soms is dat 50 Euro en soms 70 Euro.
Hun operatoren krijgen dat in hun voorschriften.
Doen ! En laat je niet met een kluitje in het riet sturen !!!
Ze vragen dikwijls ook om het betwistte bedrag eerst te betalen......NIET doen.
Zeg dat je hun creditnota afwacht. Op het einde van het verhaal trekken ze de betwiste som af van de volgende rekening.....

Lijkt wel hun systeem.
Ik tekende een contract voor 20€ en ze rekenden er 35 aan.
Ik stuurde twee aangetekende brieven en ze beweerden doodleuk dat ze niets ontvingen.
Ik heb het hele dosier overgemaakt aan Testaankoop.

freelancer 11 september 2011 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door slegie (Bericht 5680312)
helaas is het een politiek probleem wat betreft electrabel.

De politiek kan er voor zorgen dat er meer concurrenten komen in België door investeringen van nieuwe gas centrales goed te keuren, het hoogspanningsnet beter te onderhouden en te verbeteren.
aansluiting maken van ons hoogspanningsnet op de duitse windmolenparken en gewoon meer aansluitingen bij andere europese hoogspanningsnetten zodat er voor onze vraag veel meer aanbod van overal kan komen in plaats van nu bijna enkel exclusief van electrabel daar zij onze kerncentrales beheren maar deze onvoldoende elektriciteit leveren voor onze belgische vraag en omdat er van elders niks kan aangevoerd worden levert dit immens dure elektriciteit op (zie reportage van panorama aantal weken terug)

Hetzelfde voor de belgacom en telenet, het is ook de overheid die het mogelijk moet maken dat er meerdere spelers kunnen komen.

:thumbsup:

Mambo 11 september 2011 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5683429)
Lijkt wel hun systeem.
Ik tekende een contract voor 20€ en ze rekenden er 35 aan.
Ik stuurde twee aangetekende brieven en ze beweerden doodleuk dat ze niets ontvingen.
Ik heb het hele dosier overgemaakt aan Testaankoop.

Volgende keer een melding van ontvangst aan uw aangetekende zending koppelen.
Kan niet meer ontkent worden.

Vraag er naar aan uw post bediende. ;-)

-Jo- 11 september 2011 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door discuz (Bericht 5679700)
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...g/110909_kocak



Worden we door Belgacom, Telenet en Electrabel gepluimd waar ze kunnen? Ondermaatse service en hoogoplopende kosten? Ik ben het daar voor een groot deel mee eens.

De oproep om ons als klanten te verenigen en samen iets te doen is een goeie reflex. Maar ik vraag me wel af wat het wachten op een aanmaning gaat uithalen. Die bedrijven rekenen daar grof geld voor aan, zuivere winst in mijn ogen, dus dat heeft een tegengesteld effect.

De laatste jaren hebben heel wat klanten Electrabel verlaten voor een andere leverancier. Heeft dat een effect?

Welke andere directe acties kunnen we als klant nemen om die reuzen te dwingen hun beleid te veranderen? Of is dat bij voorbaat hopelooos en kunnen we ons beter zonder protest laten naaien?

Protest is zeker gerechtvaardigd.

Probleem is dat deze bedrijven (semi-)privaat zijn. Hun activiteit behoort eigenlijk, in een rechtvaardig land, toe aan de gemeenschap en dus moeten we pleiten voor het nationaliseren van alle nutsbedrijven.

Bobke 12 september 2011 07:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 5683600)
Volgende keer een melding van ontvangst aan uw aangetekende zending koppelen.
Kan niet meer ontkent worden.

Vraag er naar aan uw post bediende. ;-)

Bedankt voor de tip.

De schoofzak 12 september 2011 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 5683645)
Protest is zeker gerechtvaardigd.

Probleem is dat deze bedrijven (semi-)privaat zijn. Hun activiteit behoort eigenlijk, in een rechtvaardig land, toe aan de gemeenschap en dus moeten we pleiten voor het nationaliseren van alle nutsbedrijven.

Dikke zever.

Het bakken van brood is meer elementair, in een "rechtvaardig land" (zoals jij zo pathetisch zegt) ... maar ik bedank voor communistische bakkerijen en bonnetjes om je brood twee dagen te laat en drie dagen oud te 'krijgen voor niks geen geld'.


In een hedendaags modern land, zijn er wetten die het handelsverkeer regelen, en zijn er wetten die de consumenten beschermen waar dit nodig is. En juist dit mankeert in ons 'rechtvaardig land'.
Het systeem is niet goed. Het systeem balanceert tussen de kommunistische PS-visie en de Vlaamse-verantwoordelijkheidsvisie.
Als land moet ge kiezen: 't een of 't ander. (waarbij ge weet dat 't een slechter is dan 't ander; maar altijd prijs: een combinatie van de twee is altijd nog slechter).


Maar wat ik wou zeggen: vandaag lees ik in de gazet dat de Beringse Schepen met de onuitspreekbare Turkse naam een tip geeft die tenminste iets of wat haalbaar is. (zelfs al zie ik het niet toegepast worden op grotere schaal: de mensen zijn te mak ...)

Zijn tip in de Standaard: betaal maar de helft van je factuur, en betaal de andere helft na de eerste aanmaning.
(lukt niet bij de belastingen: je krijgt een boete waaraan je niet kan ontsnappen).

hurricane 12 september 2011 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 5683600)
Volgende keer een melding van ontvangst aan uw aangetekende zending koppelen.
Kan niet meer ontkent worden.

Vraag er naar aan uw post bediende. ;-)

Bedankt voor deze. Ik wist niet dat dit mogelijk was.

metten 12 september 2011 09:42

Bij Telenet verdwijnen zenders uit zenderpaketten waar je extra voor moet betalen, maar ondertussen blijven zij de volle pot aanrekenen.

1207 12 september 2011 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5683900)
Het systeem balanceert tussen de kommunistische PS-visie en de Vlaamse-verantwoordelijkheidsvisie.

UPDATE: VLaanderen doet niet alles beter.
telenet is 1 v vele bewijzen vh vlaamse wanbestuur.
geen kijk- en luistergeld is tof. 50% meer betalen als in het buurland is niet zo tof en die buren zijn inclusief hun tvbelasting nog steeds goedkoper af als wij

Bobke 12 september 2011 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5683916)
Bedankt voor deze. Ik wist niet dat dit mogelijk was.

Ik ook niet.
Ik ging er wel van uit dat de zending geretourneerd werd als ze niet afgeleverd was.
Ze kunnen hoe dan ook ontkennen.

De schoofzak 12 september 2011 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 5684062)
UPDATE: VLaanderen doet niet alles beter.
telenet is 1 v vele bewijzen vh vlaamse wanbestuur.
geen kijk- en luistergeld is tof. 50% meer betalen als in het buurland is niet zo tof en die buren zijn inclusief hun tvbelasting nog steeds goedkoper af als wij

Het is overbodig om updates van 1972 te blijven herhalen; ze zijn al lang toegepast en sedertdien zijn er op hun beurt al veel recentere ook succesvol geïnstalleerd.

Zelfs in Vlaanderen is de perfectie niet van deze wereld.

Maar uiteindelijk is het een wet van Meden en Perzen: doorgaans geven gunstigere omstandigheden ook gunstigere resultaten.
Ik ga dus, en zal blijven gaan, voor een glasheldere en propere organisatie van mijn politieke overheid. En volgens mij loopt die volgens subsidiariteit, van gemeente, naar Vlaanderen, naar Europa, naar de wereld.

the_dude 13 september 2011 07:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5683916)
Bedankt voor deze. Ik wist niet dat dit mogelijk was.


de enige manier om zulke bedrijven op hun verantwoordelijkheid te wijzen en zeer handig dit 'bewijs van ontvangst'.

the_dude 13 september 2011 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door metten (Bericht 5683947)
Bij Telenet verdwijnen zenders uit zenderpaketten waar je extra voor moet betalen, maar ondertussen blijven zij de volle pot aanrekenen.

dat krijg je in monopolie situaties; wie alleen heerst mag de tiran uithangen.

Bobke 13 september 2011 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 5686432)
de enige manier om zulke bedrijven op hun verantwoordelijkheid te wijzen en zeer handig dit 'bewijs van ontvangst'.

Dan kunnen ze net zo goed ontkennen.
Zij weten toch niet of je zo een bewijs hebt ?
In mijn geval hield de lieve dame vol dat ik het bewijs moest opsturen. :lol:
Net of ze dat wel zouden ontvangen.
Ik heb ze beloofd alle bewijsjes mee te brengen naar de rechtbank.;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be