Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   JIT-systeem afschaffen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160140)

subocaj 11 september 2011 09:16

JIT-systeem afschaffen?
 
Mag men bedrijven verplichten het Just in time systeem af te schaffen en hun verplichten te zorgen voor hun eigen voorraad en opslag, zodat op die manier de wegen ontlast worden. Met dit systeem worden de wegen gebruikt als hun voorraad magazijn, met alle gevolgen vandien.

UFSIA 11 september 2011 15:50

Het hangt er van af welke bedrijven denk ik. Sommigen zoals DHL "U levert vanavond af, morgenvroeg is het reeds bij je bestemmeling" of een pizzeria "je bestelling is over een kwartier ter plaatse" kan niet anders dan JiT werken vrees ik, de klant wil zo snel mogelijk zijn spullen bezorgd zien. Niet dat ik het met je stelling niet eens zou kunnen zijn, maar het hangt er een beetje van af WELKE bedrijven je precies bedoelde. Het principe zomaar afschaffen voor iedereen kan misschien niet zomaar.


mvg; Sint Ignacius

kelt 11 september 2011 15:56

JIT tussen industriele bedrijven is meer en meer een illusie,als je dat tenminste nog zou beschouwen in de strikte zin van: Ik maak een produkt en het gaat in één trek door tot op de produktielijn van mijn klant...


Overal zie je grote magazijnen bijbouwen,en een beetje zichzelf respekterend transportbedrijf doet al jaren aan "groupage".......

Met andere woorden.....een groot bedrijf uit,zeg Vlaanderen dat industriele goederen besteld uit andere regios van deze planeet "veroorzaakt" mede niet alleen transportcolonnes,maar ook het verder volbouwen van onze schaarse industrieterreinen met grote loodsen voor "tussenopslagbedrijven en transportbedrijven".....

steeds meer en meer vol-gebetonneerde ruimte.....DAT is Jit....Vlaanderen als transporthub


In plaats van 100 man per hektare,zoals in een echte fabriek, werken daar dan 2 man en een vorkheftruck per hektare...onder opoffering van de vruchtbaarste landbouwgrond ter wereld....
(ik begrijp niet dat men zich druk maakt om het Amazonewoud,als je kijkt wat er hier gaande is)

Zolang transport bespottelijk goedkoop is zal de tewerkstelling in MAAK-sectoren verder teloorgaan,zeker op het gebeid van industriele toelevering ,waar men graag uit de slavenstaten besteld,en wordt onze schaarse open ruimte verder kapotgemaakt .Ruwe grondstoffen en afgewerkte produkten vergen nu eenmaal merkelijk minder transport dan dat gedoe met halffabrikaten van overal.(waarbij erg veel lucht vertransporteerd wordt).. :evil:

speurneus 11 september 2011 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 5681985)
Mag men bedrijven verplichten het Just in time systeem af te schaffen en hun verplichten te zorgen voor hun eigen voorraad en opslag, zodat op die manier de wegen ontlast worden. Met dit systeem worden de wegen gebruikt als hun voorraad magazijn, met alle gevolgen vandien.

Waar moeten de bedrijven de plaats vandaan toveren om dit te realiseren?
Of zijn jullie misschien van plan om groene zone om te zetten in industriezone?
Enfin gelukkig dat ze nog naar het buitenland kunnen verkassen om zo aan de niet aflatende regelneverij te ontsnappen.

fonne 11 september 2011 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 5681985)
Mag men bedrijven verplichten het Just in time systeem af te schaffen en hun verplichten te zorgen voor hun eigen voorraad en opslag, zodat op die manier de wegen ontlast worden. Met dit systeem worden de wegen gebruikt als hun voorraad magazijn, met alle gevolgen vandien.

Er wordt daardoor geen gram materiaal minder vervoerd. JIT is een zuiver financieel gegeven: minder voorraad = minder kapitaalkost. Maar er rijden nog altijd evenveel vrachtwagens, alleen een beetje later.

brother paul 12 september 2011 07:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 5681985)
Mag men bedrijven verplichten het Just in time systeem af te schaffen en hun verplichten te zorgen voor hun eigen voorraad en opslag, zodat op die manier de wegen ontlast worden. Met dit systeem worden de wegen gebruikt als hun voorraad magazijn, met alle gevolgen vandien.

Hoh kijk, als je auto's produceert met een Just IN Time, kom je gewoon uit dat de juiste onderdelen op het juiste moment met een buffer van meerdere uren hoor (het is niet zo dat dit allemaal toekomt de laatste minuut) geleverd worden.

Dus als jij een auto bestelt met witlederen zetels, met grote GPS display, met 4x4 aandrijving, en gerobotiseerde versnellingsbak, zijn dat 4 opties die speciaal voor uw wagen op het juiste moment moeten aangeleverd worden.

Door die JIT bespaar je niet alleen die stock hoor, het is vooral zorgen dat je flexibel en aangepast aan de wil van de consument kun tproduceren.

In feite hebben de europese constructeurs precies daardoor een concurrentievoordeel. Dus als ji jdat wilt afschaffe, ga jij de tewerkstelling in europa doen dalen. Goed bezig.

De schoofzak 12 september 2011 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 5681985)
Mag men bedrijven verplichten het Just in time systeem af te schaffen en hun verplichten te zorgen voor hun eigen voorraad en opslag, zodat op die manier de wegen ontlast worden. Met dit systeem worden de wegen gebruikt als hun voorraad magazijn, met alle gevolgen vandien.

Kan je me eens uitleggen waaruit dat "de wegen worden een voorraad magazijn" juist bestaat ?

Want volgens mij moet ieder onderdeel van elk product toch vervoerd worden naar de assemblage van het eindproduct. Of dat nu just in time is, of een beetje vroeger dan just in time.


Persoonlijk zie ik meer heil, (lees: economische zin), in een preciesere kostenbepaling en kostenaanrekening van een verplaatsing.
Rekeningrijden dus.

giserke 12 september 2011 08:10

Tja, voor sommige bedrijven zou dit kunnen voor anderen niet.
Als het is in functie om de wegen te ontlasten, denk ik dat decentralisatie van werkgelegenheid een betere oplossing is.
De pendelaar vanuit Kortrijk laten werken in Kortrijk ipv Brussel enz..

Scherven A. Mok 12 september 2011 08:13

Het JIT is ontsproten in de breinen van de communisten tijden het Sowjetregime. Daar is het mislukt omdat men de mens niet als slaaf zag. Bij ons werkt het min of meer omdat we slaven zijn die vol drugs gestoken worden als we op zijn. (en ook wel omdat er ondertussen nieuwe technologie is die planeconomie blijkbaar mogelijk maakt.) Om maar te zeggen dat JIT -o gruwel- zuiverste planeconomie is. Hihi.

brother paul 12 september 2011 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5683866)
Tja, voor sommige bedrijven zou dit kunnen voor anderen niet.
Als het is in functie om de wegen te ontlasten, denk ik dat decentralisatie van werkgelegenheid een betere oplossing is.
De pendelaar vanuit Kortrijk laten werken in Kortrijk ipv Brussel enz..

In elk geval het overgrote deel van de kilometers ( 80%) wordt gereden met de auto's dus daar ook is dit voorstel een beetje uit de bol te noemen. Het probleem ligt bij de pendelaar en niet bij JIT.

subocaj 12 september 2011 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 5682885)
Waar moeten de bedrijven de plaats vandaan toveren om dit te realiseren?
Of zijn jullie misschien van plan om groene zone om te zetten in industriezone?
Enfin gelukkig dat ze nog naar het buitenland kunnen verkassen om zo aan de niet aflatende regelneverij te ontsnappen.

Klopt niet wat je zegt. Ford Genk had vroeger bijvoorbeeld zijn zetel-afdeling intern. Lear heeft dan een aparte hal gebouwd om de zetel-afdeling over te nemen. Idem voor de dash-borden. slechts de laatste jaren heeft men de toeleveranciers, rond Ford zelf geplaatst, zodat men met koker-transport kon starten. Maar al deze toeleveranciers hebben hun eigen hal en opslag. Dus ook geen terrein besparing.

subocaj 12 september 2011 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5683865)
Kan je me eens uitleggen waaruit dat "de wegen worden een voorraad magazijn" juist bestaat ?

Want volgens mij moet ieder onderdeel van elk product toch vervoerd worden naar de assemblage van het eindproduct. Of dat nu just in time is, of een beetje vroeger dan just in time.

Als je dat je de mogelijkheid hebt dezelfde hoeveelheid te vervoeren over bijvoorbeeld 3 weken ipv 1 dag rij je ten eerste altijd met een volledige lading en ten tweede kan je het verdelen in de tijd.

Persoonlijk zie ik meer heil, (lees: economische zin), in een preciesere kostenbepaling en kostenaanrekening van een verplaatsing.
Rekeningrijden dus.


giserke 12 september 2011 09:03

We zouden kunnen beginnen de Vlaamse en federale ambtenaren laten werken in hun eigen regio. Kleinere kantoortjes.
Er is zeer veel plaats onbenut.

subocaj 12 september 2011 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5683865)
Kan je me eens uitleggen waaruit dat "de wegen worden een voorraad magazijn" juist bestaat ?

Want volgens mij moet ieder onderdeel van elk product toch vervoerd worden naar de assemblage van het eindproduct. Of dat nu just in time is, of een beetje vroeger dan just in time.

Persoonlijk zie ik meer heil, (lees: economische zin), in een preciesere kostenbepaling en kostenaanrekening van een verplaatsing.
Rekeningrijden dus.

Als je dat je de mogelijkheid hebt dezelfde hoeveelheid te vervoeren over bijvoorbeeld 3 weken ipv 1 dag rij je ten eerste altijd met een volledige lading en ten tweede kan je het verdelen in de tijd.


,

brother paul 12 september 2011 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 5683910)
Als je dat je de mogelijkheid hebt dezelfde hoeveelheid te vervoeren over bijvoorbeeld 3 weken ipv 1 dag rij je ten eerste altijd met een volledige lading en ten tweede kan je het verdelen in de tijd.


,

die camions rijden nu ook met volledige ladingen, hoe beeld jij u in dat de logistiek werkt in belgie ,??

subocaj 12 september 2011 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5683909)
We zouden kunnen beginnen de Vlaamse en federale ambtenaren laten werken in hun eigen regio. Kleinere kantoortjes.
Er is zeer veel plaats onbenut.

De zo geroemde centralisatie is dus een mislukking. Iets wat ik van bij de aanvang gezegd heb. VDAB, fusie van gemeenten, mutualiteiten en vakbonden zijn daar het mooiste voorbeeld van. vroeger had je die in iedere gemeente met plaatselijke bedienden. Na de gemeentelijke fusie, mag je naar een kantoor rijden, meestal in de grootste gemeente(stad), soms 15 of 20km enkel om daar jouw vroegere afgevaardigde of bediende , die een straat verder woont dan jij en ook naar dat kantoor is moeten rijden, te gaan vragen voor een stickertje of document dat je dringend nodig hebt. In deze kantoren zit je dan ook nog vaak 1 �*
2 uur met je vingers te draaien voor je aan de beurt bent ook al zitten er 20 man achter hun bureau te doen alsof ze zich doodwerken.

Sodomis 12 september 2011 20:06

Een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens invoeren!

CLAESSENS Joris 12 september 2011 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA (Bericht 5682747)
Het hangt er van af welke bedrijven denk ik. Sommigen zoals DHL "U levert vanavond af, morgenvroeg is het reeds bij je bestemmeling" of een pizzeria "je bestelling is over een kwartier ter plaatse" kan niet anders dan JiT werken vrees ik, de klant wil zo snel mogelijk zijn spullen bezorgd zien. Niet dat ik het met je stelling niet eens zou kunnen zijn, maar het hangt er een beetje van af WELKE bedrijven je precies bedoelde. Het principe zomaar afschaffen voor iedereen kan misschien niet zomaar.


mvg; Sint Ignacius

Bovendien zijn vele bedrijven al lang aan het reageren op dat gegeven en vormen ze clusters.
Bedrijven die in één productieproces betrokken zijn gaan zich zo dicht mogelijk bij elkaar vestigen= minder vervoer en dus minder kans op vertragingen en haperingen in het proces= minder kosten en meer winst...

Mambo 12 september 2011 23:58

Het ganse transport is zich aan het toeleggen op vele tussenstations en kleine ritten.
Personeel problemen, rust en rijtijden in acht genomen, gans het systeem is reeds op weg dat iedere chauffeur slechts korte dagritten zal moeten maken vanwege loon en andere problematiek. Internationaal gezien een pluspunt voor alle chauffeurs. Nadeel is dat ze minder zullen verdienen, voordeel is dat ze nooit nog ver van huis zullen geraken.

Tja...ze zijn er druk mee bezig.
The flow of the blow.

subocaj 13 september 2011 01:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5683926)
die camions rijden nu ook met volledige ladingen, hoe beeld jij u in dat de logistiek werkt in belgie ,??

Jij gelooft in sprookjes. Er word getracht met volledige ladingen te rijden. Soms lukt het de vracht te vervolledigen door 2 of 3 bestemmingen aan te doen, maar in minstens even veel gevallen lukt het niet door tijdsdruk.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be