Johan Bollen |
11 september 2011 14:35 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi
(Bericht 5682511)
Maar kan (of mag) men zich als dubbele nationaliteit dan ook méér voelen dan iemand met 1 nationaliteit?
|
Als mens kan je je nooit meer voelen als een ander mens, onafhankelijk gezien van het gedrag.
Soms biedt een dubbele nationaliteit concrete voordelen. Dat kan wrevel opwekken bij 'enkelvoudige' landgenoten.
ivm identiteit. Voel ik me minder Vlaming nu ik er 20 jaar weg ben? Een beetje misschien, vooral omdat ik een aantal gemeenschappelijke ervaringen gemist heb. Ik ben Maaslander, Limburger, Vlaming, Belg, Europeaan, en meer en meer ook Latino of 'Amerikaan' (wat niet het zelfde is als VS amerikaan). Maar dat waarin je geboren bent en wat dicht bij huis is blijft ergens belangrijker.
Identiteit is variabel naargelang de omstandigheden. Als ik met een Zweed en een Spanjaard spreek in Europa voelen we ons naargelang onze nationaliteit of sub nationaliteit. Als ik datzelfde gesprek voer in Latijns Amerika voelen we ons eerder Europeaan. Het is geen kwestie van meer of minder voelen in absolute termen, alhoewel sommigen wel last zullen hebben van superioriteitsgevoelens omwille van hun multiple identiteit. Ik vind het geen bron voor dat soort van gevoelens. Mijn kinderen ook niet. We missen zelfs soms het gevoel van duidelijkheid ergens duidelijk thuis te horen. Een multiple identiteit kan zwaar wegen.
|