Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   "Akkoord BHV dichtbij" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160171)

BWarrior 12 september 2011 04:15

"Akkoord BHV dichtbij"

In deze thread sprak ik al over een bijna-akkoord (hetgeen weggelachen werd)

Maar, inderdaad, de berichten die van de politieke redactie van de RTBF vannacht doorkwamen, waren positief:

Citaat:

"twitpolitique" is de twitter-account van de politieke redactie van de RTBF

TwitPolitique TwitPolitique
Ni fumée blanche, ni clash. Selon l'entourage du formateur,"les discussions ont bcp avancé. Ils se revoient �* partir de 13h pour BHV&LSF".
45 minutes ago

TwitPolitique TwitPolitique
RT @alexanderdecroo: Onderhandelingen van 10u tot 3u45 volgende dag aan een stuk. Het was de moeite waard, en morgen doen we door
46 minutes ago

@TwitPolitique Quelle est votre impression personnelle? Des avancées ou un blocage persistant?

- il faudrait être devin pour répondre �* cette question.On pouvait s'attendre �* un clash,mais le fait même que ça dure si lgtps 1/2
18 minutes ago

-2/2 montre peut-être qu'ils sont sur la bonne voie. Vendredi, ça fera 3 mois qu'EDR est formateur : le temps presse (budget, etc.)
17 minutes ago
Daarnet nog wist het VRT-radionieuws te melden dat de onderhandelingen 15 uur duurden en dat een akkoord dichtbij geweest zou zijn.

guido 007 12 september 2011 04:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5683772)

Maar, inderdaad, de berichten die van de politieke redactie van de RTBF vannacht doorkwamen, waren positief:

Daarnet nog wist het VRT-radionieuws te melden dat de onderhandelingen 15 uur duurden en dat een akkoord dichtbij geweest zou zijn.

Het zal wel een gedrocht geweest zijn.
Misschien een verondersteld akkoord?

vrijevlaming 12 september 2011 06:10

vandaag zijn het partijbureaus. Ofwel gaat er op die partijbureaus beslist worden om op zaken nog toe te geven en komt er vandaag misschien nog een akkoord over bhv. Ofwel worden bepaalde toegevingen teruggedraaid en ziet het er slecht uit (voor di rupo dan )

fredo2008 12 september 2011 06:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 5683793)
vandaag zijn het partijbureaus. Ofwel gaat er op die partijbureaus beslist worden om op zaken nog toe te geven en komt er vandaag misschien nog een akkoord over bhv. Ofwel worden bepaalde toegevingen teruggedraaid en ziet het er slecht uit (voor di rupo dan )

Dat klopt, elaborate further: blijft CD&V zitten of stappen ze op?

De gemuilkorfde 12 september 2011 06:26

Citaat:

Aiaiai, 15 uur !
De Vlaamse onderhandelaars hebben de neiging om na zo'n lange tijd om het even wat te slikken en dan te beweren dat het een fantastische doorbraak is.
:evil:

gertc 12 september 2011 06:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 5683795)
Dat klopt, elaborate further: blijft CD&V zitten of stappen ze op?

Er zijn naar het schijnt mensen die hun eigen moeder zouden verkopen voor een bord linzensoep. De vraag is nu of Beke bereid is om zijn eigen moeder te verkopen, en er nog een bord linzensoep bij te geven.

fredo2008 12 september 2011 06:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 5683807)
Er zijn naar het schijnt mensen die hun eigen moeder zouden verkopen voor een bord linzensoep. De vraag is nu of Beke bereid is om zijn eigen moeder te verkopen, en er nog een bord linzensoep bij te geven.

Zijn grootmoeder kan hij niet meer vekropen want die heeft 'de vloek' vd formateur niet overleefd...

Travis66 12 september 2011 06:59

Citaat:

En ze wisten erbij te zeggen dat dit bijna-akkoord betekent dat we de eerste jaren geen oplossing moeten verwachten.

Sta me toe dat bijna-akkoord NOG eens weg te lachen.

vlijmscherp 12 september 2011 07:05

BHV zou uitgesteld worden. geen splitsing tot er een keiharde garanties komen in de grondwet voor de Franstaligen in de rand. en dan nog, het zou nog voor de volgende regering zijn, ze kunnen dan nog eens compensaties eisen.

Mosasaurus 12 september 2011 07:36

Bwarrior, welke medicatie slik je eigenlijk?

vlijmscherp 12 september 2011 07:49

goed, objectief bekeken kan je zeggen dat het gedrag van het FDF dit weekend kan betekenen dat er akkoord in zicht is.
het FDF wilt helemaal geen akkoord voor BHV, behalve als daar de volledige tweetaligheid van Vlaanderen tegenover staat. aangezien dit niet op tafel ligt, hebben ze bij het FDF niets te winnen bij een akkoord en zullen ze er dus alles aan doen om dit overleg te laten mislukken.

De schoofzak 12 september 2011 07:57

Ik heb het in een andere draad ook al eens gezegd:

als de cd&v en vld nu sommige dingen betonneren in de grondwet, dan zaaien ze nu een stormachtige oogst voor later.
Want die dingen zullen teruggeschroefd worden, maar dat zal slechts mogelijk zijn na een ergere crisis dan de crisis die we nu meemaken.

Wat zal een volstrekte Vlaamse meerderheid te doen staan, indien zij geconfronteerd wordt met het feit dat ze niet aan een twee derde meerderheid geraakt ?
Juist: met haar volstrekte meerderheid er met de groffe borstel doorgaan. Niet onderhandelen, maar handelen. En dat betekent dat er een heel confronterend klimaat zal zijn.
Dat zal ons meer kosten dan de huidige crisis en de langdurige onderhandelingen.

Vlaanderen Boven 12 september 2011 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5683849)
goed, objectief bekeken kan je zeggen dat het gedrag van het FDF dit weekend kan betekenen dat er akkoord in zicht is.
het FDF wilt helemaal geen akkoord voor BHV, behalve als daar de volledige tweetaligheid van Vlaanderen tegenover staat. aangezien dit niet op tafel ligt, hebben ze bij het FDF niets te winnen bij een akkoord en zullen ze er dus alles aan doen om dit overleg te laten mislukken.

Integendeel, als de Metropolitane Gemeenschap er komt is dat eigenlijk bijna beter voor de FDF dan een uitbreiding van Brussel: de gewest- en taalgrens wordt effectief weggevaagd en de franstaligen hebben alle tijd van de wereld om Vlaamse gemeenten rustig verder te koloniseren tot er een 'democratische' meerderheid komt om de verworven gemeente bij de Gemeenschap aan te sluiten.

Ik weet wel niet in hoeverre dat nog op tafel ligt, maar het zou me verbazen moesten de Vlaamse onderhandelaars de ballen hebben gehad om dat resoluut en definitief af te wijzen.

SDG 12 september 2011 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 5683854)
Integendeel, als de Metropolitane Gemeenschap er komt is dat eigenlijk bijna beter voor de FDF dan een uitbreiding van Brussel: de gewest- en taalgrens wordt effectief weggevaagd en de franstaligen hebben alle tijd van de wereld om Vlaamse gemeenten rustig verder te koloniseren tot er een 'democratische' meerderheid komt om de verworven gemeente bij de Gemeenschap aan te sluiten.

Ik weet wel niet in hoeverre dat nog op tafel ligt, maar het zou me verbazen moesten de Vlaamse onderhandelaars de ballen hebben gehad om dat resoluut en definitief af te wijzen.

Een dergelijk akkoord kan in het meest extreme geval zelfs tot een regelrechte burgeroorlog in H-V leiden.

Bokkenreyder 12 september 2011 08:22

Zijn we weer op een 'zucht' van een akkoord? De hoeveelste keer is dat al? De elfendertigste of zoiets? :evil:

Vito 12 september 2011 08:22

In april 2010 zaten we al op een zucht van een akkoord. Ik geloof die mensen niet meer.

matthias999 12 september 2011 08:27

Komt Le Très Grand Bruxelles dan toch??:-(

Allee vlaanderen is bijna verkocht, mensen. Bereid u maar voor op het bloedblad dat ze gaan aanrichten.

*middelvinger naar die vlaamse veraders*

Vlaanderen Boven 12 september 2011 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5683875)
Een dergelijk akkoord kan in het meest extreme geval zelfs tot een regelrechte burgeroorlog in H-V leiden.

We zouden dan ook elk recht hebben om ons daar fysiek tegen te verzetten. Wat ze plannen staat gelijk aan de Israelische kolonisatie van de Westbank.

Ik denk wel niet dat zelfs het clubje vaderlandsredders dat daar nu in onze naam zit te 'onderhandelen' daarmee akkoord zouden gaan, dus voorlopig is dat allemaal niet aan de orde.

Fieseler 12 september 2011 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5683853)
Ik heb het in een andere draad ook al eens gezegd:

als de cd&v en vld nu sommige dingen betonneren in de grondwet, dan zaaien ze nu een stormachtige oogst voor later.
Want die dingen zullen teruggeschroefd worden, maar dat zal slechts mogelijk zijn na een ergere crisis dan de crisis die we nu meemaken.

Wat zal een volstrekte Vlaamse meerderheid te doen staan, indien zij geconfronteerd wordt met het feit dat ze niet aan een twee derde meerderheid geraakt ?
Juist: met haar volstrekte meerderheid er met de groffe borstel doorgaan. Niet onderhandelen, maar handelen. En dat betekent dat er een heel confronterend klimaat zal zijn.
Dat zal ons meer kosten dan de huidige crisis en de langdurige onderhandelingen.

Ik begrijp dat u gefrustreerd bent Schooffie, ik ben dat trouwens ook.
Echter: deze jeremiade hebben we al vijftig jaar gehoord...en steeds blijft dat volkje gedwee en apathisch naar die Belgische lichtbak staren...

Bokkenreyder 12 september 2011 08:53

Volgens de 'betrouwbare' (sic) LeSwaar waren ze blijkbaar na die marathonvergadering
Citaat:

totaal van de kaart, want ze stuurden nogal uiteenlopende visies de wereld in.
Personne n’a toutefois parlé d’accord. « C’est trop tôt pour dire cela. Le travail préparatoire commence �* porter ses fruits », a souligné une source, précisant, selon la formule consacrée, que tant qu’il n’y avait pas d’accord sur tout, il n’y avait d’accord sur rien, et qu’il restait d’autres chapitres de la note de formation �* aborder. Un négociateur s’est toutefois voulu plus affirmatif : « On est �* un cheveu de la scission de BHV », a-t-il risqué.
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...bhv-862325.php

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be