Best wel een subjectieve rangschikking... als je bekijkt waarop de puntenverdelingen gebaseerd zijn:
Natuurlijk gaat Groen! meer punten over dieren in hun programma hebben, dan hoeven ze minder dingen te schrijven over de echt belangrijke zaken. Tuurlijk gaat sp.a dit ook doen, zij willen zo veel mogelijk groene kiezers verleiden. En GAIA, die ook enkel maar uit eigenbelang handelen (en ook een beetje het belang van de dieren natuurlijk :wink: ) gaan dan scores toekennen waar de partijen die er "iets" over zeggen relatief veel beter uitkomen als de partijen die er niet veel over in hun programma hebben.
Een paar van de punten uit hun 30 punten-programma gaan véél te ver:
Citaat:
Dierenwelzijn moet helemaal federale bevoegdheid zijn zonder vetomacht gewesten
|
Ik ken al zeker twee partijen die hier niet mee akkoord zullen gaan.
En de veeboeren dan? Strengere controles, daar valt nog mee te leven, maar afbouwen?
Citaat:
Verbod xenotransplantatie
|
Mij lijkt dat de mensen die dergelijke problemen hebben daar zelf wel kunnen over beslissen in samenspraak met dokters... Als er echt geen andere uitweg is moet zoiets toch kunnen.
Citaat:
Voorlichtings- en sterilisatiecampagnes
|
En dat kost?
Citaat:
Dierproeven: neen, tenzij principe
Meer middelen en concreet werk maken van alternatieven voor dierproeven
Verbetering leefomstandigheden van proefdieren
|
Wat is principe...? Allemaal dromerijen, voor sommige onderzoekstakken (ik denk hierbij vooral aan de medische sector) is er niet veel alternatiefs te vinden.
Het genetisch onderzoek maakt sterke vooruitgang door het kloneren van dieren. Zo worden bepaalde menselijke (maar ook dierlijke) ziekten steeds beter begrepen door dergelijk onderzoek... als dit tegengehouden wordt zou het een schok zijn voor de medische wereld. Ik pleit hier niet voor het ongecontroleerd kloneren van dieren voor gelijk welk doeleinde, maar een verbod gaat te ver.
Citaat:
Verbod op plezierjacht en jacht vervangen door ecologisch en ethisch verantwoord faunabeheer
|
Lees: Enkel als u houder bent van een partijkaartje van de twee bovenstaande partijen die het best scoorden dan mag u het hetzelfde beest dat iemand anders onder onze afkeurende blikken zou afschieten, nu met onze medesympathien doden. Mensen alstublieft, wees consequent.
Woef, uw paspoort alstublieft, grrrrrr. :wink:
Vreend, het blok had geen enkele punt bij deze ronde. Ik dacht nochtans dat dit item wel in hun programma terug te vinden is :wink:
Kortom, gewoon de fantasiewereld van een extremistje. De andere partijen mogen fier zijn dat ze zo weinig gescoord hebben op zulke standpunten.
Wist u trouwens dat Michel Van de Bosch zijn hond vegetarisch voert? DAT is pas dierenleed mensen! Honden zijn helemaal niet gebouwd om enkel plantaardig voedsel te eten.