Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Afschaffing monarchie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160341)

Nebur 15 september 2011 10:55

Afschaffing monarchie

Toch ongelofelijk wat een persoon die politiek neutraal hoort te zijn ons deze keer flikt. Hij en Di Rupo hebben gewoon een toneeltje gespeeld, en daardoor een akkoord geforceerd. Politieke neutraliteit, c'est quoi? De koning zou zich zelfs niet eens pro-België mogen uitspreken. Hij mag zich niet moeien in de politiek van dit land. Toch wordt dit toegestaan. Zou hij dit ook gedaan hebben voor De Wever?

Albrecht 15 september 2011 11:01

Ik houd niet van de huidige koning, maar ik blijf desondanks monarchist.

Amon_Re 15 september 2011 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5691703)

Waarom? Wat is er nu zo positief aan een koningshuis?! Dit heeft absoluut geen democratische meerwaarde

Tavek 15 september 2011 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nebur (Bericht 5691677)
Toch ongelofelijk wat een persoon die politiek neutraal hoort te zijn ons deze keer flikt. Hij en Di Rupo hebben gewoon een toneeltje gespeeld, en daardoor een akkoord geforceerd. Politieke neutraliteit, c'est quoi? De koning zou zich zelfs niet eens pro-België mogen uitspreken. Hij mag zich niet moeien in de politiek van dit land. Toch wordt dit toegestaan. Zou hij dit ook gedaan hebben voor De Wever?

Citaat:

"Ik zweer dat ik de grondwet en de wetten van het Belgische volk zal naleven, ‘s lands onafhankelijkheid handhaven en het grondgebied ongeschonden bewaren."
Hij moet pro Belgie zijn.

Albrecht 15 september 2011 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5691710)
Waarom? Wat is er nu zo positief aan een koningshuis?! Dit heeft absoluut geen democratische meerwaarde

Pff, ik verkies een benevolent dictator boven democratie. Democratie werkt niet zoals het zou moeten.

De koning is een stabiel icoon voor het land, in tegenstelling tot wisselende politici. Als het goed gaat, heeft hij een voorbeeldfunctie. Indien er terug een geliefdere koning aan de macht komt, is er ook veel mogelijkheid voor merchandise, zoals bij het Britse koningshuis. Buitenlanders vinden een monarchie romantisch en typisch Europees.

Cynara Cardunculus 15 september 2011 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5691703)

pfff... hij zit ondertussen netjes terug in Nice.
Allez, als hij er al ooit is vertrokken. Wie heeft hem gezien in Laeken?

Raf 15 september 2011 11:09

Citaat:

De koning zou zich zelfs niet eens pro-België mogen uitspreken.

Onzin! Het is zelfs zijn grondwettelijke plicht dat te doen:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Art. 91 G.W.
De Koning neemt eerst bezit van de troon nadat hij, in een vergadering der verenigde Kamers, de volgende eed plechtig heeft afgelegd :

"Ik zweer dat ik de Grondwet en de wetten van het Belgische volk zal naleven, 's Lands onafhankelijkheid handhaven en het grondgebied ongeschonden bewaren.".

Raf 15 september 2011 11:10

Ah, ik zie dat Tavek me voor was...

Raf 15 september 2011 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5691710)

Dat hoeft ook niet.

Raf 15 september 2011 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5691725)
pfff... hij zit ondertussen netjes terug in Nice.

Is daar iets op tegen misschien?

Cynara Cardunculus 15 september 2011 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5691736)

voor mijn part niks. Mist gij hem soms?

fox 15 september 2011 11:16

Citaat:

Ten eerste moet de koning pro Belgie zijn, dat is de logica zelve. Ten tweede heeft hij er ook helemaal geen zeg in. Hij is gewoon een protocolair marionnetje dat gebruikt wordt door Di Rupo en co. Vreemd dat er nog steeds mensen zijn die ook maar enige waarde hechten aan wat de koning zogezegd vraagt en doet.

Bulevardi 15 september 2011 11:16

Citaat:

De koning zou zich zelfs niet eens pro-België mogen uitspreken.

De Belgische koning mag zich niet pro-België uitspreken.
Da's ook nog eentje om te onthouden.

Wil je zeggen dat hij zich dan wel contra-België mag uitspreken?

Cynara Cardunculus 15 september 2011 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi (Bericht 5691751)
De Belgische koning mag zich niet pro-België uitspreken.
Da's ook nog eentje om te onthouden.

Wil je zeggen dat hij zich dan wel contra-België mag uitspreken?

maar nee... le rwa moet gewoon ZWIJGEN, die heeft hier in principe niks te zeggen. We zijn een democratische rechtsstaat weetjewel.

Raf 15 september 2011 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5691746)
voor mijn part niks. Mist gij hem soms?

Ja. Mijn driekleur hangt halfstok als hij er niet is.

Herr Flick 15 september 2011 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5691736)

Ja hij verzaakt aan de weinige plichten die hij al heeft door wat in het buitenland te gaan zitten.

Trouwens hoe ge als intelligente en ongetwijfeld ook progressief denkende mens pro monarchie kunt zijn is mij toch een raadsel. Het is een goed recht natuurlijk. 1 man die door toeval fuhrer mag spelen van een land, op reis mag gaan wanneer het hem past met door ons betaalde middelen, en aan niemand verantwoording moet afleggen, ... Ook duidelijk partij mag kiezen voor een bepaalde bevolkingsgroep en die andere groep gewoon klakkeloos mag negeren.

Dat zijn middeleeuwse toestanden, als moderne mens kunt ge dat onmogelijk goed vinden.

Cynara Cardunculus 15 september 2011 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5691766)
Ja. Mijn driekleur hangt halfstok als hij er niet is.

beter d�*t dan dat uw stok op halfdrie hangt omdat hij er niet is.

fox 15 september 2011 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5691770)
Ja hij verzaakt aan de weinige plichten die hij al heeft door wat in het buitenland te gaan zitten.

Trouwens hoe ge als intelligente en ongetwijfeld ook progressief denkende mens pro monarchie kunt zijn is mij toch een raadsel. Het is een goed recht natuurlijk. 1 man die door toeval fuhrer mag spelen van een land, op reis mag gaan wanneer het hem past met door ons betaalde middelen, en aan niemand verantwoording moet afleggen, ... Ook duidelijk partij mag kiezen voor een bepaalde bevolkingsgroep en die andere groep gewoon klakkeloos mag negeren.

Dat zijn middeleeuwse toestanden, als moderne mens kunt ge dat onmogelijk goed vinden.

Ik denk niet dat Raf persé pro monarchie is. Ik denk dat het hem vooral siberisch koud laat en ik kan dat wel begrijpen. Op die paar miljoen per jaar gaat het nu ook niet komen en je kan soms wel eens lachen met die wereldvreemde sujetten in het grote paleis.

Raf 15 september 2011 11:24

Citaat:

Bijlange niet. Integendeel: die goede mens heeft zijn vakantie meteen onderbroken van zodra het akkoord er was. Dat getuigt van plichtsbewustheid.

Citaat:

Overdrijven is ook een kunst... :?

Citaat:

Ik heb daar nochtans geen enkel probleem mee. En velen met mij.

Raf 15 september 2011 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5691776)
beter d�*t dan dat uw stok op halfdrie hangt omdat hij er niet is.

:-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be