Politics.be |
16 september 2011 14:00 |
sp.a :het monster van Machelen
Volgens Jef Van Damme (sp.a) staat Uplace garant voor een verkeersinfarct en bedreigde handelskernenHet megawinkelcentrum Uplace in Machelen krijgt geen milieuvergunning van de provincie Vlaams-Brabant. Het bijkomend aanzuigeffect van autos op het verkeersknooppunt van de ring is onaanvaardbaar. Een goede beslissing, zegt Brussels parlementslid Jef Van Damme (sp.a). Hij pleit sinds vorig jaar voor lokale handelskernen en duurzame mobiliteit als alternatief voor de bouwwoede in het noorden van Brussel.
Uplace wil op de oude industriezone van Machelen 200.000 vierkante meter beleveniseconomie en shopping creeren. Ter vergelijking: Wijnegem Shopping telt 57.000 vierkante meter. Gisteren sprak de provincie Vlaams-Brabant zich uit over de bouwplannen van Uplace. De provincie weigert een milieuvergunning af te leveren. Volgens de deputatie zouden de plannen de hele regio opzadelen met een verkeersinfarct. Het project zou 250.000 autos per dag extra aantrekken op een locatie zonder openbaar vervoer en een verzadigde ring. De uitspraak komt er na negatieve reacties van buurtbewoners, milieuverenigingen en gemeentebesturen. Voor Jef Van Damme betekent de uitspraak dat de plannen definitief afgevoerd zijn.
Maar er is meer. Minstens drie vastgoedontwikkelaars plannen een shoppingcenter in de regio. Naast U-place in Machelen, is er ook Neo op de Heizel en Just Under The Sky aan de Van Praetbrug. Volgens Jef Van Damme (sp.a) is er nooit een echt overleg geweest tussen het Vlaams gewest en het Brussels gewest over de bouwwoede van promotoren in het noorden van Brussel. De shoppingcenters hebben een negatieve impact op de handelskernen in Vlaanderen en Brussel. Onder meer VVSG in Vlaanderen, Atrium in Brussel, Unizo, stad Vilvoorde en Leuven hebben hun bezorgdheden hierover geuit.
Als alternatief pleit sp.a ervoor om de troeven van Brussel met haar diversiteit uit te spelen door lokale handelszones als Maria-Christina in Laken en Wayezstraat in Anderlecht herop te waarderen en een brede autoluwe winkelboulevard te maken van de Anspachlaan. Deze handelszones moeten bereikbaar blijven. Met de auto, maar vooral door alternatieven aan te bieden: overstapparkings, fietsstallingen en openbaar vervoer. In zijn visie op stadsontwikkeling trekt Jef Van Damme volledig de kaart van de lokale economie en duurzame werkgelegenheid en mobiliteit.
Pieter Van Damme
Fractiesecretaris sp.a-fractie
Brussels Hoofdstedelijk Parlement
Raad van de Vlaamse Gemeenschapscommissie
Bron: politics.be
|