De uitbreiding van Brussel is een heikel punt voor de Vlamingen. Toch denk ik dat het op termijn onvermijdelijk is..
Hoe zou ik een uitbreiding van Brussel aanpakken mocht het dan toch moeten?
ZWART: 'nieuwe' grens van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
GROEN: huidig verloop van de gewestgrens.
ROOD: de huidige grenzen van de faciliteitengemeenten (Wemmel kon niet helemaal op mijn kaart).
Linkebeek en Drogenbos zou ik bij Brussel voegen. Echter niet het hele gebied maar slechts de bebouwde zones. De groene zones laat ik bij Vlaanderen. Het gaat hier onder meer over het kasteel van Drogenbos en de groene zone tussen Linkebeek en Rode. De grens volgt hier de bouwlijn.
Verder voeg ik ook een deel van Sint-Genesius-Rode toe, meebepaald de meest verfranste villawijk in het noorden van de gemeente. Iets controversiëler is dat ik ook een deel van de ééntalig Nederlandse gemeente Sint-Pieters-Leeuw meeneem. Dit opdat de gehele industriezone tot Brussel zou behoren (de haven van Brussel). Als je enkel de gemeente Drogenbos toevoegt zal dat ginds tot rare toestanden leiden waarbij de grens zelfs door bedrijven loopt. Daarom pak ik het liever grondiger aan. Van het gehucht Negenmanneke zullen ongeveer een tiental huizen tot Brussel behoren. Het gaat echter vermoedelijk om Franstaligen aangezien Negenmanneke over het algemeen als verfranst wordt beschouwd.
In het oosten annexeert Brussel de onbebouwde delen van Sint-Stevens-Woluwe als uitbreidingsgebied voor Brussel. Ook de delen van Kraainem en Wezembeek-Oppem die binnen de ring rond Brussel liggen gaan naar Brussel. In concreto gaat het om 90% van Kraainem (100% van de bewoners in die gemeente) en ongeveer 20% van Wezembeek-Oppem. De ring heeft immers als voordeel dat het een harde, natuurlijke en m.i. dus logische grens is.
Aansluitend pak ik ook het vreemde stukje Brussel ten noorden van de ring nabij Vilvoorde aan. Een grenscorrectie laat de nieuwe grens gelijklopen met de ring.
Tot slot pas ik ook de grens in het Zoniënwoud aan: enerzijds als kleine compensatie voor de uitbreiding van Brussel maar om om het wegenbeheer wat makkelijker te maken. De grens loopt nu door het Leonardkruispunt wat het beheer aldaar moeilijk maakt. De nieuwe grens laat dat kruispunt in zijn geheel aan Vlaanderen over.
Deze aanpak heeft verder als voordeel dat de ring eenvoudiger te beheren wordt. Nu steekt de ring maar liefst 8 keer de Vlaams-Brusselse gewestgrens over. In mijn voorstel slechts 2 keer.
In ruil van de uitbreiding van Brussel worden de faciliteiten in Wemmel afgeschaft voor nieuwe bewoners. De bestaande bewoners kunnen nog levenslang gebruik maken van hun faciliteitenrecht. De niet door Brussel geannexeerde delen van Kraainem en Wezembeek-Oppem worden in de faciliteitengemeente Wezembeek-Oppem ondergebracht. Hetzelfde geldt voor de niet geannexeerde gebieden van Linkebeek (hoewel er geen mensen wonen), die gaan naar Sint-Genesius-Rode. Voor de twee faciliteitengemeente die aldus over blijven (Wezembeek-Oppem en Sint-Genesius-Rode) blijven de Franstaligen dezelfde rechten hebben als nu (de omzendbrief-Peeters wordt gebetonneerd) maar worden symbolisch de Franstalige vertalingen van de Nederlandse plaats- en straatnamen geschrapt. Dit ook om de taalgrens meer in de verf te zetten.
Vlaanderen wint doordat Wemmel niet langer een faciliteitengemeente is en de verfransing van de enige gemeente met een Nederlandstalige meerderheid zou stoppen. Vlaanderen wint ook omdat de grens duidelijker zou zijn dan de huidige. Als zelfs in de overgebleven faciliteitengemeenten enkel de Nederlandstalige plaatsnamen gebruikt zullen ze niet 'vreemd' aanvoelen en de bewoners duidelijk gemaakt worden dat ze in een faciliteitengemeente wonen en niet een tweetalige. De ergste en meest verfranste delen zullen tot Brussel behoren waardoor er bovenal rust in de Rand komt. De gebieden die bij Brussel gaan zijn vrij klein en onbeduidend en wonen vol Franstaligen.