Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Regeringsvorming en de Links-rechts tegenstelling (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160533)

Den Baard 18 september 2011 20:17

Regeringsvorming en de Links-rechts tegenstelling

Tussen de 7 a 8 miljard euro zal men moeten kunnen besparen.
Nu BHV van de baan lijkt en de volgende stappen in de regeringsvorming zullen volgen dringt de vraag zich op uit welke partijen devolgende regering zal bestaan.

Alexander de Croo lijkt aan te sturen op een regering zonder groen/ecolo.

Zelf ben ik van mening dat de meerderheid een ruime 2/3-de dient te hebben om zo krachtdadig mogelijk te kunnen besturen.

Dient daarbij rekening gehouden te worden met verkiezingsuitslagen? Ja uiteraard, maar is deze uitzonderlijke tijden van financiele chaos misschien niet.
Bijna alle Vlaamse partijen hebben een zware tik gekregen met de verkiezingen.:?

omaplop 18 september 2011 20:38

Behalve de grootste!

gertc 18 september 2011 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Baard (Bericht 5698852)
Zelf ben ik van mening dat de meerderheid een ruime 2/3-de dient te hebben om zo krachtdadig mogelijk te kunnen besturen.

En hoe helpt een 'ruime 2/3-de meerderheid' bij het krachtdadig besturen (ik heb het nu even niet over grondwetsherzieningen of bijzondere wetten, maar over de dagdagelijkse taken van een regering)?
Hoeveel landen ken jij die krachtdadig bestuurd worden, en hoeveel daarvan hebben een ruime 2/3 meerderheid?

fonne 18 september 2011 21:22

Citaat:

Nu BHV van de baan lijkt en de volgende stappen in de regeringsvorming zullen volgen dringt de vraag zich op uit welke partijen devolgende regering zal bestaan.

Een negen-partijen regering die krachtdadig gaat besturen? Maak jezelf maar rap wat anders wijs. Regeren doe je met zo weinig mogelijk partijen.

Citaat:

Dient daarbij rekening gehouden te worden met verkiezingsuitslagen? Ja uiteraard, maar is deze uitzonderlijke tijden van financiele chaos misschien niet.
Bijna alle Vlaamse partijen hebben een zware tik gekregen met de verkiezingen.:?

In de jaren dertig van de vorige eeuw vond men ook dat met geen rekening moest houden met verkiezingsuitslagen. Het waren tijden van financiƫle chaos weet je wel?

k9 18 september 2011 21:24

Citaat:

7-8miljard is voor 2012, totaal is 20-25miljard op 2012-2014

Den Baard 18 september 2011 22:00

[i]En hoe helpt een 'ruime 2/3-de meerderheid' bij het krachtdadig besturen (ik heb het nu even niet over grondwetsherzieningen of bijzondere wetten, maar over de dagdagelijkse taken van een regering)?

Ik stel vast dat zowel CD&V als Open VLD zwaar verloren hebben tijdens de laatste verkiezingen. Ze zullen onpopulaire maatregelen moeten nemen die 7-8miljard voor 2012, en 20-25miljard voor 2012-2014 moeten vinden. Gaan ze de moed hebben om de juiste maatregelen te treffen of niet?
Ware het daarom niet beter dat de verantwoordelijkheid zo veel mogelijk gedragen zal worden door een grote meerderheid?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be