Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Akkoord BHV = Propaganda (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160567)

Maikel Joosten 19 september 2011 19:59

Akkoord BHV = Propaganda

Bron:http://www.n-va.be/citaten/propaganda
19 september 2011

De communicatie rond het zogenaamde historische akkoord over BHV (waarvan nog steeds geen tekst werd vrijgegeven) is op een bijzonder eigenaardige manier verlopen. Martin Buxant, journalist van La Libre Belgique die de oversteek waagt naar 'De Morgen', schrijft er een ontluisterend stukje over. Hij noemt het gewoon... propaganda.

Na zestien maanden onderhandelen werd vorige woensdag een akkoord gesloten over B-H-V, het Loch Ness van Belgische politiek. Serieuze politiek door serieuze mensen. Geen politieke spelletjes meer. Hoewel: in de Wetstraat loert propaganda altijd om de hoek.

Het akkoord was nog niet helemaal rond toen de onderhandelaars al begonnen te bellen met de Wetstraatpers. Het doel was duidelijk: hun eigen versie van het akkoord te geven vooraleer de andere partijen dat konden doen. En dan gaat het om seconden. In een communicatiestrijd is het vaak cruciaal het nieuws als eerste te brengen om de toon te zetten.

Woensdagnamiddag: onderhandelaar nummer 1.

"Hallo, Martin? We hebben een akkoord. Het is echt ongelooflijk, we hebben alles binnengehaald."

"Il y a un quasi accord sur la nomination des bourgmestres et sur la scission de BHV. Le CD&V bouge", schrijf ik op mijn Twitteraccount.

Drie minuten later. Onderhandelaar nummer 2.

"Hallo? Martin? Ben je gek of zo? Wij proberen het land te redden en jij speelt spelletjes op Twitter. Je geeft de inhoud van een akkoord terwijl de onderhandelingen nog niet eens zijn geëindigd!"

Er hangt onweer in de lucht boven de onderhandelingstafel. De spanning is te snijden, de onderhandelaars zijn vermoeid. Open Vld-voorzitter Alexander De Croo heeft de lekken op Twitter gezien. Hij is boos, net zoals zijn CD&V-collega Wouter Beke. "Buxant zet de inhoud van het akkoord op Twitter! Welke spelletjes zijn jullie aan het spelen? Dit is onverantwoordelijk!"

Een sms'je van onderhandelaar nummer 3: "Veel risico's met je lekken. Alles kan nog mislukken".

En dan krijgen we de onvermijdelijke Marc Uyttendaele die zijn licht over de toestand laat schijnen op de RTBF-radio. Misschien is hij een beetje zenuwachtig omdat zijn vrouw al zo lang aan het onderhandelen is. In 30 minuten geeft hij scherpe kritiek op Eyskens, De Croo, Leterme, Van Rompuy, Maingain, Peeters en Bart De Wever. Daarna haalt hij uit naar de "verachtelijke" Twittercultuur van sommige journalisten. "Het zou goed zijn een deontologische les aan deze journalisten te geven. Maar misschien word ik oud."

Moeten we nu al deontologische lessen aanvaarden van Marc Uyttendaele? Dat zou toch de grap van het jaar zijn. Komaan, Marc, iedereen wordt oud. Maar sommigen verouderen slechter dan anderen. Uyttendaele is evengoed onder te brengen in de categorie 'propaganda'.

Woensdagavond. De formateur vraagt de onderhandelaars niet naar de tv-studio's te gaan. Hij weet dat elke partij zijn eigen versie van het akkoord zal uitleggen op televisie. Dat is meestal geen goed idee.

"We moeten kalm en discreet blijven", klinkt het. Maar dat geldt niet voor iedereen. Voor CD&V bijvoorbeeld. Stefaan De Clerck is plots te zien op de Vlaamse tv. "Het akkoord is inderdaad een pure splitsing van B-H-V", klinkt het met de glimlach. De Franstalige onderhandelaars zijn furieus.

Een sms'je van onderhandelaar nummer 2: "De Clerck mocht niet op tv komen! In de propaganda-strijd is het 1-1".

Boduo 19 september 2011 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maikel Joosten (Bericht 5700425)
Bron:http://www.n-va.be/citaten/propaganda
19 september 2011
....
"We moeten kalm en discreet blijven", klinkt het. Maar dat geldt niet voor iedereen. Voor CD&V bijvoorbeeld. Stefaan De Clerck is plots te zien op de Vlaamse tv. "Het akkoord is inderdaad een pure splitsing van B-H-V", klinkt het met de glimlach. De Franstalige onderhandelaars zijn furieus.

Een sms'je van onderhandelaar nummer 2: "De Clerck mocht niet op tv komen! In de propaganda-strijd is het 1-1".

S De Clerck is wel, na de VLD clowns, de grootste mossel in de Vlaamse politiek.
Hopelijk schuift de CD&V hem straks aan de kant.

Zimerman 19 september 2011 20:10

Dit artikel bevestigt dan ook de redenering van N-VA. Er zijn nog veel onduidelijkheden over BHV die men liever niet kwijt wil.

Johan Bollen 19 september 2011 21:29

Misschien is er eigenlijk geen akkoord maar vond men het belangrijk te doen alsof er een akkoord is. In België kan je van alles verwachten.

Shadowke 19 september 2011 21:30

conclusie: er is geen echt akkoord over BHV, men strooit gewoon zand in de ogen van de kiezers.
over wat werd er dan wel onderhandeld???

matthias999 19 september 2011 21:31

Binnen enkele weken, De Croo: ik moet iets bekennen: we hebben maar alsof gedaan, een kwestie om de financiele markten gerust te hebben laten stellen...

BWarrior 19 september 2011 21:34

Maingain blaast de MR op om een akkoord dat niet bestaat?

Shadowke 19 september 2011 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5700623)
Maingain blaast de MR op om een akkoord dat niet bestaat?

ik denk dat er een onderliggende rede is.
één die je niet graag hoort.
dat de gesprekken over de boedelscheiding al begonnen zijn.

door afrijden FDF door de MR wordt Brussel door Wallonië gedumpt.

matthias999 19 september 2011 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 5700632)
ik denk dat er een onderliggende rede is.
één die je niet graag hoort.
dat de gesprekken over de boedelscheiding al begonnen zijn.

door afrijden FDF door de MR wordt Brussel door Wallonië gedumpt.

Ik kan moeilijk geloven dat wallonie brussel zal opgeven.. Iedereen weet uiteraard als er een splitsing komt dat ze dan er alles aan zullen doen om Brussel en de rand mee te trekken.

Shadowke 19 september 2011 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5700637)
Ik kan moeilijk geloven dat wallonie brussel zal opgeven.. Iedereen weet uiteraard als er een splitsing komt dat ze dan er alles aan zullen doen om Brussel en de rand mee te trekken.

ze kunnen het niet.
Brussel is omringd door Vlaanderen.
uitbreiding Brussel is nodig opdat beiden een verbinding vormen.

die onderhandelingen 'over BHV' waren wsl onderhandelingen 'over Brussel in post-België-tijdperk'

BWarrior 19 september 2011 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 5700642)
ze kunnen het niet.

die onderhandelingen 'over BHV' waren wsl onderhandelingen 'over Brussel in post-België-tijdperk'

In dat geval zouden de Franstaligen nooit hun aanspraken op ook maar één gemeente in het kies- en gerechtelijk arrondissement laten vallen.

Shadowke 19 september 2011 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5700645)
In dat geval zouden de Franstaligen nooit hun aanspraken op ook maar één gemeente in het kies- en gerechtelijk arrondissement laten vallen.

FDF doet dat nog wel, de rest ni.
je volgt duidelijk de actualiteit niet.

matthias999 19 september 2011 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 5700642)
ze kunnen het niet.

Maar de vlamingen hebben juist de 6 faciliteitengemeenten aan de rand opgegeven, omdat je daar nog steeds op brusselse lijsten kunt stemmen... Een uitbreiding van Brussel is nu een serieuze stap dichterbij. Dus die corridor is nu wel een pak realistischer geworden. En ik vrees dat die er ook zal komen, nu...

Shadowke 19 september 2011 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5700655)
Maar de vlamingen hebben juist de 6 faciliteitengemeenten aan de rand opgegeven, omdat je daar nog steeds op brusselse lijsten kunt stemmen... Een uitbreiding van Brussel is nu een serieuze stap dichterbij. Dus die corridor is nu wel een pak realistischer geworden. En ik vrees dat die er ook zal komen, nu...

er is géén akkoord over BHV! er is niets opgegeven!
bekijk de eerste posts van deze draad nog eens?
je bent blijkbaar al half in slaap.

BWarrior 19 september 2011 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5700655)

Die corridor bestond ook al - en was nog veel groter - mits behoud van BHV.

matthias999 19 september 2011 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 5700661)
er is géén akkoord over BHV! er is niets opgegeven!
bekijk de eerste posts van deze draad nog eens?
je bent blijkbaar al half in slaap.

Die zal er heus wel zijn. Leg u erbij neer. Er is een akkoord en er komt een regering. Ik had het ook liever anders gezien maar het zij zo, ik heb mij er bij neergelegd.

Shadowke 19 september 2011 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5700676)
Die zal er heus wel zijn. Leg u erbij neer. Er is een akkoord en er komt een regering. Ik had het ook liever anders gezien maar het zij zo, ik heb mij er bij neergelegd.

ik niet.
ik ben geen pessimist.

Shadowke 19 september 2011 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5700674)
Die corridor bestond ook al - en was nog veel groter - mits behoud van BHV.

gelieve de link te geven naar de wet waar staat dat er een corridor is.

BWarrior 19 september 2011 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 5700679)
gelieve de link te geven naar de wet waar staat dat er een corridor is.

Ik verwijs u naar de huidige kieswetgeving.

matthias999 19 september 2011 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 5700678)
ik niet.
ik ben geen pessimist.

De kans is heel klein dat er nu nog iets mis kan lopen. De partijen gaan hun bhv akkoord niet op spel zetten door de stekker eruit te trekken.

Midden oktober - begin november -> aflegging van de eed, Di Rupo I:|

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be