Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro
(Bericht 5705902)
|
Snotteren is een beetje overdreven. Tranen in de ogen :
Strange Fruit van Billy Holliday
http://youtu.be/h4ZyuULy9zs
Strange Fruit is een jazznummer waarvan Billie Holiday's versie het bekendste is.
Het nummer veroordeelde het Amerikaans racisme, in het bijzonder het lynchen van Afro-Amerikanen, hoofdzakelijk in het zuiden van de Verenigde Staten. Billie Holidays versie werd in 1978 een Grammy Hall of Fame Award toegekend en werd ook opgenomen in de lijst songs of the century door de recording Industry of America.
Strange fruit werd in 1938 geschreven door een onderwijzer uit The Bronx, Abel Meeropol, onder het pseudoniem
Lewis Allan. De tekst verhaalt van een lynchpartij zoals die vroeger veel voorkwamen in de Verenigde Staten van Amerika. De lijken van de zwarte Amerikanen hangen als vreemdsoortige vruchten in de bomen. Abel Meeropol was, waarschijnlijk, geïnspireerd door een foto van een lynchpartij van twee Afro-Amerikanen, Thomas Shipp en Abram Smith, die in 1930 werden opgehangen in Marion (Indiana).
Uitspraak van Abel Meeropol in 1971: "I wrote "Strange Fruit" because I hate lynching and I hate injustice and I hate people who perpuate it".
Strange Fruit werd door Billie Holiday voor het eerst gezongen in 1939, in Café Society, Sheridan Square, Greenwich Village, New York. Nadat Columbia Records het nummer had geweigerd, nam ze het op voor Milt Gabler's platenlabel Commodore Records. Dankzij de zeggingskracht van de tekst en de indringende zang werd het lied een populaire jazz standard met tal van opnamen en vertolkingen. Een van de bekendste was die van Nina Simone.
-----------------
Als ik me niet vergis heeft die Lewis Allen ook de WEZEN van het geëxecuteerde ouderpaar en atoomspionnen de Roosenberg's opgevangen...
Biezondere figuur.
Ik beschouw het als het beste liedje ooit met de beste tekst ooit.