Kodo Kodo |
23 september 2011 16:27 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
(Bericht 5706938)
Men zou verwachten dat de democratie er met de tijd op vooruit zou gaan. In België blijkt een omgekeerde evolutie aan de gang als in Latijns Amerika op dit gebied. In België schroeft men de invloed die de bevolking op de politiek kan hebben steeds verder terug. En het is al zo weinig.
Maar ja, in België geraakt men daar ook ongestraft mee weg. Brood en spelen zeker?
|
Zeg maar in Europa, hè Johan. Ik weet niet of die referenda over het Verdrag van Lissabon tot in Bolivië bekend zijn geraakt, en dat er absoluut geen beetje scheiding der machten in de EU bestaat, dat het EU-parlement niet eens wetsvoorstellen kan doen, dat het EU-parlement vrijwel niets kan besluiten zonder instemming van de Raad (uitvoerende machten, niet wetgevende machten, van de lidstaten), dat het EU-parlement zijn tijd grotendeels verdoet met "resoluties" die mijlenver van het eigenlijk wetgevende werk af staan en dat er op die 750 parlementariërs geen drie zijn die een beetje verstand hebben van het eigenlijke EU-recht, dat Europese verkiezingen niet over EU-politiek gaan en dat de eigenlijk voor Europa belangrijke verkiezingen de nationale zijn, waar het nog minder over EU-politiek gaat, dat, nog lang niet ten slotte, maar goed, ik word moe, dus ten slotte, de grondwet van de EU kan worden gewijzigd zonder dat daarvoor nog verdragen dienen te worden gesloten, dus zonder dat de parlementen er hun zeg over hebben: tja, misschien is van dat alles nog minder in de Andes bekend geworden dan hier in België.
Dus ik kan het maar normaal vinden dat je het inderdaad zorgwekkende België niet democratisch vindt en er niet in één adem de EU bij vernoemt.
Maar de EU is véél en véél ondemocratischer, antidemocratischer dan België. Dat we er zo weinig van horen, komt door het efficiëntste doofpotmechanisme op deze aardkloot, de dodelijke omertá van een door hoge salarissen omgekocht apparaat, dat liever wegkijkt dan een centje minder te verdienen op de rug van het nietsvermoedende stem- en slachtvee.
|