Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Akkoord BHV (kieskringen) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160758)

Nebur 24 september 2011 19:36

Akkoord BHV (kieskringen)

Welk akkoord zoudt gij verkiezen:

1. Eén nationale kieskring: iedereen is overal verkiesbaar, één lijst per partij voor heel België.
2. Twee kieskringen: Vlaanderen en Wallonië, Brussel hoort bij beide kieskringen (daar kan de bevolking kiezen), inschrijvingsrechten in Voeren, de Zes (Wemmel, Kraainem, Wezembeek-Oppem, Linkebeek, Drogenbos en Sint-Genesius-Rode) en Komen-Waasten.
3. Drie kieskringen: Vlaanderen, Wallonië en Brussel, inschrijvingsrechten in Voeren, de Zes en Komen-Waasten.
4. Elf kieskringen: het huidige BHV-akkoord dat door de 8 partijen is afgesloten.

Kaartje (te groot voor het forum

poekieJ 24 september 2011 19:59

Worden de 75.000 Duitsers aan hun lot overgelaten?
Hoe zit dat daar momenteel, behoren ze gewoon tot de 'kieskring Luik'?

Nebur 24 september 2011 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 5708721)
Worden de 75.000 Duitsers aan hun lot overgelaten?
Hoe zit dat daar momenteel, behoren ze gewoon tot de 'kieskring Luik'?

Die behoren tot de Waalse Kieskring (voorstel 2 en 3) of tot de Kieskring Luik (voorstel 4, huidig BHV-akkoord), ja. Nu is er ook geen kieskring enkel voor de Duitstaligen (ze hebben enkel 1 zekere Senaatzetel en 1 zetel in het Europees Parlement).

fonne 25 september 2011 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nebur (Bericht 5708700)

1. Eén nationale kieskring: iedereen is overal verkiesbaar, één lijst per partij voor heel België.
2. Twee kieskringen: Vlaanderen en Wallonië, Brussel hoort bij beide kieskringen (daar kan de bevolking kiezen), inschrijvingsrechten in Voeren, de Zes (Wemmel, Kraainem, Wezembeek-Oppem, Linkebeek, Drogenbos en Sint-Genesius-Rode) en Komen-Waasten.
3. Drie kieskringen: Vlaanderen, Wallonië en Brussel, inschrijvingsrechten in Voeren, de Zes en Komen-Waasten.
4. Elf kieskringen: het huidige BHV-akkoord dat door de 8 partijen is afgesloten.

1 nationale kieskring in het onafhankelijke Vlaanderen met Brussel als hoofdstad. En wat de Walekoppen doen is hun zaak, daar wil ik mij niet mee moeien.

nete 25 september 2011 23:07

Waarom kan niet iedereen zijn stem uitbrengen ?

nete 26 september 2011 10:34

Vermits ik niet mag meestemmen, geef mij toch maar keuze 1

fox 26 september 2011 10:41

Geen van de 4. 3 kieskringen, nergens inschrijvingsrechten.

nihao 26 september 2011 10:42

Citaat:

2.

lombas 26 september 2011 10:43

Wat dacht je van 150 kieskringen?

guido 007 26 september 2011 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nete (Bericht 5711074)
Waarom kan niet iedereen zijn stem uitbrengen ?

100 maal iets gepost hebben.

Amon_Re 26 september 2011 10:44

Citaat:

Het eerste, dat is het enige democratische (voor de Federale overheid)

Nyquist 26 september 2011 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5711440)

3.

Inschrijvingsrechten zijn ondemocratisch. Als je locaal geen waardige kandidaten kan vinden om op te komen, dan moet je iets veranderen aan je partij, niet aan de kieswet.

nihao 26 september 2011 10:50

Citaat:

Het eerste, dat is het enige democratische (voor de Federale overheid)
Democratie in de zin van 'dictatuur van de meerderheid'.
Geen echte vertegenwoordigingsdemocratie dus.

Vito 26 september 2011 12:00

Citaat:

3 is het meest logische in een federatie, 4 lijkt mij beter omdat je zo garandeert dat de provincies voldoende vertegenwoordigd zijn.

Bulevardi 26 september 2011 15:04

Geef mij optie 1. Maar aangezien ik hier nog niet lang genoeg ben op dit forum, kan ik nog niet stemmen in de poll.

Nebur 26 september 2011 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5711440)

Tussen droom en werkelijkheid staan een hoop praktische bezwaren, nietwaar? Ik ben ook tegen die inschrijvingsrechten, maar daar gaat het niet over. Ideologie is mooi en goed, maar pragmatisme is onontbeerlijk.

Anna List 26 september 2011 15:54

voorstel 1 :

Michel, Di Rupo en Dardenne op affiches in heel Vlaanderen !

de Vlaming heeft dat nodig.

bgf324 26 september 2011 16:21

N-VA 1.135.617 - 27 zetels
PS 894.543 - 26 zetels

Mijn wiskunde was niet super, maar het kleinste kind ziet dat hier iets niet klopt.

Voer de nationale kieskring in, en we zijn direct van al dat gezever verlost.

eno2 26 september 2011 16:58

De eensgezindheid onder de Vlamingen is ontroerend.

Nebur 26 september 2011 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5712088)
De eensgezindheid onder de Vlamingen is ontroerend.

Hier heerst inderdaad geen democratisch centralisme. Ik zie niet in wat er verkeerd is met verschillende meningen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be