Everytime |
20 december 2020 19:16 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees
(Bericht 9551140)
Reeds gebeurd in eerste helft 20e eeuw: er migreerden toen massa's Vlamingen naar de Waalse industriebekkens, hele straten waren Vlaams in vele Waalse steden en dorpen. De vraag voor faciliteiten-avant-la-lettre was uiteraard onbespreekbaar voor onze Franstalige vrienden.
Eén generatie later waren de Vlamingen in Wallonië al volledig geassimileerd, en spraken ze vaak al niet meer de taal van hun ouders. Omgekeerd is dat niet bepaald het geval...
|
Ik ken persoonlijk Franstaligen die in diep Vlaanderen leven en ze hebben zich aangepast. Ze spreken er evenwel Nederlands met de Vlamingen als Frans als ze onder elkaar of thuis zijn.
Wat ik met diep Vlaanderen bedoel, is juist helemaal niet de Vlaamse Rand, faciliteitengemeenten of taalgrenzen ?* la Ronse. Wat ik bedoel, is pakweg diep Limburg, diep provincie Antwerpen, enz............. Rond hen zijn er niet zo veel Franstaligen maar wel een overgrote meerderheid Vlamingen waarvan de moedertaal het Nederlands is, die naar de VRT, VTM en compagnie kijken, enz............
Vic Van Aelst zei trouwens eens in een interview op de VRT dat de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen zich niet meer op Vlaams-Brabant focust.
|