Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   FDF breekt met de MR (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160847)

suqar_7loe 25 september 2011 21:48

FDF breekt met de MR

Citaat:

Het is nu definitief: het FDF van Olivier Maingain breekt met de MR. Dat heeft de algemene raad van het FDF beslist. Maingain en co kunnen zich niet vinden in het BHV-akkoord dat de MR mee onderhandeld heeft.

Op de bijeenkomst zondagavond werden er twee stemmingen gehouden: eentje over het al dan niet verwerpen van het deelakkoord over de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde en een over het al dan niet verbreken van de alliantie met de liberalen van MR. Alle 350 aanwezige leden stemden unaniem tegen het deelakkoord, bij de tweede stemming waren er slechts drie stemmers die niet voor een breuk stemden.

'De wil om de rechten van de Franstaligen te verdedigen is door de huidige leiding van de MR niet is gerespecteerd', zei Maingain. 'Het akkooord rond BHV is een nieuwe stap in de richting van het confederalisme en erkent Brussel niet als volwaardig gewest. Brussel blijft vastzitten in het Vlaams carcan', aldus de FDF-voorzitter.

Toen vorige week een akkoord over de splitsing van BHV werd bereikt, maakte Olivier Maingain meteen duidelijk dat hij niet voldoende compensaties zag voor de Franstaligen. Hij stelde duidelijk dat MR-voorzitter en onderhandelaar Charles Michel de uitbreiding van Brussel opnieuw op tafel moest leggen, indien deze nog een toekomst wou met het FDF. Michel bleef het BHV-akkoord echter verdedigen, waardoor de breuk onvermijdelijk werd.

Het FDF bestaat sinds de jaren '60, als Franstalig tegengewicht voor de toen steeds luider wordende roep naar Vlaamse autonomie. De partij is succesvol in Brussel en de rand en vormt al achttien jaar een alliantie met de Franstalige liberalen van de PRL. Sinds 2003 vormen beide partijen, samen met de MCC van Gérard Deprez, de MR.

Het FDF slaat nu dus de MR-deur dicht, maar hoopt dat Franstalige mandatarissen die de communautaire eisen van het MR-charter willen blijven verdedigen met het FDF zullen blijven samenwerken. Bron: standaard
Goed nieuws.

Fdf, VB en N-VA op de teentjes getrapt blijkbaar. Laat ons hopen dat we te maken hebben met een gezond, goed en evenwichtig akkoord.

Bokkenreyder 25 september 2011 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5710918)
Goed nieuws.

Fdf, VB en N-VA op de teentjes getrapt blijkbaar. Laat ons hopen dat we te maken hebben met een gezond, goed en evenwichtig akkoord.

Tja, dat gaan ze zo proberen te verkopen, maar mijn hoofd zou ik er niet op durven verwedden! :evil:

suqar_7loe 25 september 2011 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5710923)
[/b]
Tja, dat gaan ze zo proberen te verkopen, maar mijn hoofd zou ik er niet op durven verwedden! :evil:

Mijn hoofd ook niet hoor.

Pietje 25 september 2011 21:54

Olivier, Philip en "den Bart"..............wat een trio 8-)

k9 25 september 2011 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5710918)
Goed nieuws.

Dat je het zelf zo al zegt spreekt boekdelen . Blijkbaar hebben de die hard aanhangers van de traditionele partijen al hun twijfels.

suqar_7loe 25 september 2011 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door k9 (Bericht 5711027)
Dat je het zelf zo al zegt spreekt boekdelen . Blijkbaar hebben de die hard aanhangers van de traditionele partijen al hun twijfels.

Wie zijn de die hard aanhangers van de traditionele partijen?

k9 25 september 2011 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5711034)
Wie zijn de die hard aanhangers van de traditionele partijen?

Dacht dat dit wel duidelijk was, jij dus.

suqar_7loe 25 september 2011 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door k9 (Bericht 5711042)
Dacht dat dit wel duidelijk was, jij dus.

Ik ben geen die hard aanhanger van een traditionele partij. Je gokt verkeerd.

k9 25 september 2011 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5711043)
Ik ben geen die hard aanhanger van een traditionele partij. Je gokt verkeerd.

Vanwaar dand e afkeer van de niet traditionele partijen? Ik ben geen fan van partijen zoals spa en groen maar ik zou nooit hun reacties gebruiken om iets te bepalen of het goed of slecht is.

De Brabander 25 september 2011 23:04

FDF en N-VA moeten mee komen onderhandelen. Het zou er stuiven. Eindelijk waar voor ons belastinggeld ! :-)

Vlaanderen Boven 26 september 2011 00:19

Wat me verbaast is dat de reacties op de site van Le Soir niet onverdeeld positief zijn. Vrij veel kritiek op de FDF.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be