Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Monarchie in de Zuidelijke Nederlanden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160849)

bgf324 26 september 2011 01:09

Monarchie in de Zuidelijke Nederlanden

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110925_045

Opmerkelijk:
1) Zelf de koningshuisfans vinden dat Albert II zijn pensioen mag aanvatten.
2) Men is er van overtuigt dat Willem IV een veel betere vorst zal zijn dan Koning Filip.

Ik ben er van overtuigt dat we al dit staatkundig gezeik niet zouden hebben moesten de Van Oranje's nog onze vorsten zijn.

bgf324 26 september 2011 01:16

Ik ben er van overtuigt dat Willem IV een betere vorst zal zijn dan die wereldvreemde Saksen-Coburgs die geeneen historische band met onze streek hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=uIg9VaMBi9o

Wilhelmus van Nassouwe

Ben ick van Duytschen bloet,
Den Vaderlant getrouwe
Blyf ick tot in den doot:
Een Prince van Oraengien
Ben ick vrij, onverveert,
Den Coninck van Hispaengien
Heb ick altijt gheeert.

Mijn Schilt ende betrouwen
Sijt ghy, o Godt mijn Heer,
Op u soo wil ick bouwen
Verlaet mij nimmermeer:
Dat ick doch vroom mach blijven
V dienaer taller stondt,
Die Tyranny verdrijven,
Die my mijn hert doorwondt.

Vlaanderen Boven 26 september 2011 02:03

Geen koningshuis natuurlijk.

Albrecht 26 september 2011 07:32

Zo snel mogelijk Filips I.

pajoske 26 september 2011 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5711155)
moesten de Van Oranje's nog onze vorsten zijn.

De oranjes;
Citaat:

1568 – De Tachtigjarige oorlog, eerste bedrijf

De centralisatie van de macht naar Brussel frustreerde de hoge adel en het inperken van de godsdienstvrijheid zag de adel dan ook als een beperking van zijn bevoegdheden. Het instellen van nieuwe bisdommen en de Spaanse Inquisitie waren twee belangrijke oorzaken voor de opstand, die aanvankelijk geïnitieerd werd Hendrik van Brederode en later werd overgenomen door Willem van Oranje.

Willem van Oranje verzamelde zijn legers in Duitsland, om van daaruit pogingen te kunnen ondernemen om Brussel, waar de macht werd uitgeoefend, te gaan veroveren. Dat maakte dat Limburg betrokken werd bij de oorlogshandelingen, daar de troepen van Willem daar doorheen moesten. Helaas lukte dat niet zo goed, met als gevolg dat de troepen de buurt begonnen te plunderen. Het gevolg van deze actie was dat het centrale gezag onder leiding van Alva nog meer versterkt werd.

In 1572 ondernam Willem van Oranje een tweede poging. Vanuit het noordoosten trok hij steden als Geldern ten oosten van Venlo binnen. Voor hij de stad introk schreef hij een brief aan de drost van Geldern, waarin hij zijn eisen formuleerde:

Privileges van bestuurders blijven gehandhaafd.
Godsdienstvrijheid moet worden gewaarborgd.
Verbannen burgers vanwege godsdienst moeten kunnen terugkeren.
Soldaten moeten na binnentrekken van voedsel en onderdak worden voorzien.
Onder die voorwaarden wordt niemand iets kwaad gedaan.

Vervolgens probeerde hij de Maas weer over te steken. Venlo hield stand, maar Roermond werd ingenomen en geplunderd. Ook dit keer liep de veldtocht op niets uit.

Enkele jaren later deed Lodewijk van Nassau wederom een poging. Zuid-Limburg werd geteisterd, diverse abdijen werden geplunderd en in brand gestoken. Nu hield Roermond en ook Venlo stand. Het leger trok noordwaarts richting Mook, maar aan de andere kant van de Maas werd het achtervolgd door een Spaans leger en die trok bij Mook over de Maas en hakte het leger van Lodewijk van Nassau volledig in de pan bij de slag op de Mookerheide.
Geliefd????????

stropke 26 september 2011 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5711155)
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110925_045

Opmerkelijk:
1) Zelf de koningshuisfans vinden dat Albert II zijn pensioen mag aanvatten.
2) Men is er van overtuigt dat Willem IV een veel betere vorst zal zijn dan Koning Filip.

Ik ben er van overtuigt dat we al dit staatkundig gezeik niet zouden hebben moesten de Van Oranje's nog onze vorsten zijn.

Wel idd klopt als een bus.
bgf324 we gaan samen een pintje pakken...;-)
:vlaander::grootned:
Nu kunt ge zien hoe Rupo den Albert gebruikt heeft en Albert zich laten gebruiken. Nu het akkoord er bekans door is, mag em opzouten.
Als er onverhoopt geen akkord komt en den boel valt eventueel toch gauw dan mag Albert toch vertrekken voor mijn part.
WillemIV heeft historisch recht ook op de Zuidelijke Nederlanden die door een Franse staatsgreep van het Huis van Oranje gescheiden zijn.

Weyland 26 september 2011 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5711209)
Zo snel mogelijk Filips I.

²

bgf324 26 september 2011 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5711225)
De oranjes;

Geliefd????????

Je moet dat allemaal in zijn historische context zien. Alles in het belang van de Nederlandse eenmaking. :-)

Ernst Niessen 26 september 2011 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5711225)
De oranjes;

Geliefd????????

Geenszins een peremptoir argument, maar flagrante, pamflettistische smaad.

SDX 26 september 2011 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropke (Bericht 5711406)
Wel idd klopt als een bus.
bgf324 we gaan samen een pintje pakken...;-)
:vlaander::grootned:
Nu kunt ge zien hoe Rupo den Albert gebruikt heeft en Albert zich laten gebruiken. Nu het akkoord er bekans door is, mag em opzouten.
Als er onverhoopt geen akkord komt en den boel valt eventueel toch gauw dan mag Albert toch vertrekken voor mijn part.
WillemIV heeft historisch recht ook op de Zuidelijke Nederlanden die door een Franse staatsgreep van het Huis van Oranje gescheiden zijn.

Willem IV heeft nergens rècht op, hij heeft geen enkele druppel oranje bloed in z'n aderen!

De Brabander 26 september 2011 14:21

Koning Albert mag nog aanblijven totdat België weer unitair is, dus nog zo'n 5 tot 10 jaar.

bgf324 26 september 2011 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5711837)
Koning Albert mag nog aanblijven totdat België weer unitair is, dus nog zo'n 5 tot 10 jaar.

En daarna?

pajoske 26 september 2011 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 5711700)
Geenszins een peremptoir argument, maar flagrante, pamflettistische smaad.

Ga je beweren dat ik leugens vertel?

bgf324 26 september 2011 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5711854)
Ga je beweren dat ik leugens vertel?

Zijn er dan monarchen uit de geschiedenis die geen doden op hun geweten hebben?

pajoske 26 september 2011 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5711856)
Zijn er dan monarchen uit de geschiedenis die geen doden op hun geweten hebben?

Daarom dat die Hollanders van oranje geen haar beter of slechter zijn dan de van Saksen Coburgs.
Misschien een historisch gegronde reden waarom de 'Hollanders' in deze regio niet zo geliefd zijn, aan beide zijden van de Maas.

Vlaanderen Boven 26 september 2011 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 5711510)
²

Je hebt gelijk, opties 2 en 4 zijn eigenlijk hetzelfde.

bgf324 26 september 2011 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5711867)
Daarom dat die Hollanders van oranje geen haar beter of slechter zijn dan de van Saksen Coburgs.
Misschien een historisch gegronde reden waarom de 'Hollanders' in deze regio niet zo geliefd zijn, aan beide zijden van de Maas.

De Nederlandse eenmaking is veel belangrijker dan wat boerenpummels.

Albrecht 26 september 2011 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5711924)

En daarom moeten we die Oranjes, wiens stunten al twee maal de Nederlanden hebben doen scheiden, de troon geven?

pajoske 26 september 2011 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5711924)

Met dank voor uw antwoord. hiermee bevestigt ge voor de zoveelste keer hoe Vlaanderen over Limburg en haar inwoners denkt. Het kan veel Limburgers de ogen openen. De Flaminganten hebben Limburgers enkel nodig om hun onafhankelijkheid te bekomen. Eenmaal dat volbracht zal snel duidelijk worden dat Vlaanderen de zoveelste overheerser/uitbuiter zal zijn van deze regio.

Hertog van Gelre 26 september 2011 15:21

Jongens, doe es rustig.
Je een beetje tegen elkaar laten uitspelen zeg!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be