Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Suggesties & Mededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Plagiaat (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160864)

Raf 26 september 2011 11:27

Plagiaat

Ik lees in het forumreglement:
Citaat:

Auteursrecht / Citaatrecht

Het is toegestaan om teksten van anderen over te nemen op het forum. Hierbij dient u echter het auteursrecht te respecteren. Bovendien moet het steeds gaan om een discussie-element. Het forum is geen nieuwssite. Daarom gelden de volgende richtlijnen:
  • krantenberichten overnemen mag niet tenzij door het plaatsen van een verwijzing naar het oorspronkelijke artikel en het toevoegen van een aanzet tot discussie.
  • opiniestukken en aanverwanten mogen worden overgenomen aangezien deze een mening bevatten mits toestemming van de auteur(s), anders mag alleen een verwijzing naar het artikel worden geplaatst.
  • berichten van om het even welk medium mogen niet worden gekopieerd naar dit forum tenzij mits uitdrukkelijke toestemming van de auteur(s).

De Belgische wetgeving zegt het volgende hierover (artikel 21, lid 1 van de Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten) :

Citaat:
Citaat:

§ 1. Het citeren uit een werk dat op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt, ten behoeve van kritiek, polemiek, recensie, onderwijs, of in het kader van wetenschappelijke werkzaamheden, maakt geen inbreuk op het auteursrecht, voor zover zulks geschiedt overeenkomstig de eerlijke beroepsgebruiken en het beoogde doel zulks wettigt.

Enkele dagen geleden meldde ik twee inbreuken op deze regels, waarbij iemand een tekst letterlijk en zonder enige bronvermelding overnam. Ik stel echter vast dat daar niet tegen opgetreden werd of wordt.

Kan iemand van de moderatie eens toelichten hoe dat nu juist zit? Is het nu toch toegelaten om een tekst van een ander medium integraal en zonder enige bronvermelding over te nemen?

chinaski 26 september 2011 15:26

Beste Raf,

de forummer in kwestie werd verzocht in de toekomst zijn bronnen te vermelden.

Met vriendelijke groeten
chinaski

Derk de Tweede 29 september 2011 18:47

Moderatie,

Als je een stuk uit een bron knipt en plakt is het geven van de volledige url daaronder dan voldoende ?

Arnold Layne 4 november 2011 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 5717686)
Moderatie,

Als je een stuk uit een bron knipt en plakt is het geven van de volledige url daaronder dan voldoende ?

Beste,

Dat klopt. Je mag citeren uit een tekst of de eerste aanzet geven, en dan verwijzen via link naar de rest van de tekst.

Arnold Layne 4 november 2011 09:38

Deze draad is opgestart als vraag van een forummer aan de moderatie voor meer uitleg over een aspect van het forumreglement. Er is door de moderatie geantwoord, ter zake. Daarna heb ik meer dan 50 berichten verwijderd die niets meer waren dan kinderachtig geruzie, persoonlijke aanvallen en verwijten, één reactie uitgezonderd.
Bravo!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be