Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Laatste stierengevechten in Catalonië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160886)

Descartes Jr 26 september 2011 21:03

Laatste stierengevechten in Catalonië

Mata-, picca- en toreador
verdwijnen stilaan uit het decor.
Spaanse rebellen
moeten 't nu stellen
met een armoedige côte de porc.

NOS

Xenophon 26 september 2011 21:06

Jammer. :C

Raf 26 september 2011 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5712578)
Mata-, picca- en toreador
verdwijnen stilaan uit het decor.
Spaanse rebellen
moeten 't nu stellen
met een armoedige côte de porc.

NOS

Niet te geloven dat die barbaarse praktijk niet al decennia geleden verboden werd...

eno2 26 september 2011 21:44

Dubbeldraad.http://forum.politics.be/showthread.php?t=142025

Descartes Jr 26 september 2011 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5712636)

Zucht, jouw eerste draad uit Juli 2010... toe maar. Maar ge hebt gelijk ... ga kaarten met d'ouw peekes ...

eno2 28 september 2011 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5712686)
Zucht, jouw eerste draad uit Juli 2010... toe maar. Maar ge hebt gelijk ... ga kaarten met d'ouw peekes ...

1

Ten eerste is die draad niet van mij

Ten tweede is die draad actief (tot op vandaag)

Ten derde moet er voor jou geen uitzondering gemaakt worden op het sluiten van dubbeldraden

en ten vierde is gescheld strafbaar

kortom:

Ga in de zandbak spelen met de kleutertjes

die vallen wel gek te krijgen met jouw rijmpjes

in tegenstelling tot hier dit microdraadje

De schoofzak 29 september 2011 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5712636)

dubbeldraads is niet zo erg als tegendraads ...

(stel je voor dat ze in een café zouden zeggen aan den toog: ah, over dat hebben we vorige week nog zitten zeveren, vat dus eerst eens samen wat voor onzin we toen langs de tapkraan lieten vloeien ...)

thefishdoesntthink 29 september 2011 12:07

eindelijk

Descartes Jr 29 september 2011 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5716463)
Ten eerste is die draad niet van mij

Sorry, ik had je overschat.

Citaat:

Ten tweede is die draad actief (tot op vandaag)

Dat zal wel, maar ik ga niet grasduinen in p.136 uit 2010. Als we hier alle dubbeldraden verwijderen schiet er 10% over.

Citaat:

Ten derde moet er voor jou geen uitzondering gemaakt worden op het sluiten van dubbeldraden

Heb ik nooit gevraagd. Laat dat agressief toontje dus maar achterwege

Citaat:

en ten vierde is gescheld strafbaar

Sinds wanneer is een ludieke reaktie gescheld ? Mis je wat

Citaat:

kortom:

Oei. Zijt ge een vinger kwijt ? Sorry, gelukkig leef je in een land waar de sociale zekerheid sterk staat.

Citaat:

Ga in de zandbak spelen met de kleutertjes

Ja jong, je moet je aanpassen aan je publiek hé. Een simpele noot doet meer dan dit overwegend zwartgallig en riooljournalistiek gekanker.

Citaat:

die vallen wel gek te krijgen met jouw rijmpjes

Op eenvoudig verzoek leg ik je graag mijn lijst van onderscheidingen, titels en nominaties in de categorie Vlaamse poëzie voor.

Maar laat het ons kort houden. Schrijf zelf eens een eenvoudige limerick

Stramien (5 versregels) :
rijm : A-A-B-B-A
metrum : 9-9-5-5-9
constraint : kwinkslag in de 5° regel

En doe dat dan zonder onderbreking 7 jaar zoals ik. Dagvers, heet van de naald ;)

Succes !

freespirit 29 september 2011 16:33

Deze maatregel van Catalonië heeft weinig of niets van doen met dierenwelzijn, maar vrijwel alles met een nationalistische tendens. Steeds meer Catalanen zijn zich bewust van hun regionale identiteit, ik merk trouwens op dat steeds meer officiële documenten in de regio rond Barcelona vervangen worden van Spaans naar Catalaans. Om deze drang naar autonomie kracht bij te zetten, heeft men besloten de stierengevechten stop te zetten, omdat dit een uitermate belangrijk symbool is voor Castiliaans Spanje, zeg maar Madrid en wijde omgeving. Uiteraard vind ik het een goede zaak dat stierengevechten daar vanaf nu tot het verleden behoren, maar het vermijden van dierenleed is dus voor vele Catalanen maar een ondergeschikt argument. De rivaliteit tussen Catalonië en het Castiliaanse hartland van Spanje is enorm groot en het item van het stierenvechten is een beetje een symbooldossier geworden, een beetje vergelijkbaar met hoe B-H-V bij ons was.

Descartes Jr 29 september 2011 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 5717522)
Deze maatregel van Catalonië heeft weinig of niets van doen met dierenwelzijn, maar vrijwel alles met een nationalistische tendens. Steeds meer Catalanen zijn zich bewust van hun regionale identiteit, ik merk trouwens op dat steeds meer officiële documenten in de regio rond Barcelona vervangen worden van Spaans naar Catalaans. Om deze drang naar autonomie kracht bij te zetten, heeft men besloten de stierengevechten stop te zetten, omdat dit een uitermate belangrijk symbool is voor Castiliaans Spanje, zeg maar Madrid en wijde omgeving. Uiteraard vind ik het een goede zaak dat stierengevechten daar vanaf nu tot het verleden behoren, maar het vermijden van dierenleed is dus voor vele Catalanen maar een ondergeschikt argument. De rivaliteit tussen Catalonië en het Castiliaanse hartland van Spanje is enorm groot en het item van het stierenvechten is een beetje een symbooldossier geworden, een beetje vergelijkbaar met hoe B-H-V bij ons was.

Dank voor deze onthullende ontrafeling. Was mij niet bekend, maar ik ben dan ook eerder Italofiel dan Hispanofiel ;)

eno2 29 september 2011 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5717571)
Dank voor deze onthullende ontrafeling. Was mij niet bekend, maar ik ben dan ook eerder Italofiel dan Hispanofiel ;)

Tuurlijk weet j e nergens van naast scheldorgeltje spelen en stoefen en caramellenverzen produceren in dubbeldraden.

eno2 29 september 2011 17:24

Citaat:

In Canarias zij er allang geen meer.
Het overleven van de stierengevechten is echter veilig gesteld : ze zijn door de centrale regering tot Cultureel beschermd erfgoed uitgeroepen.

Descartes Jr 29 september 2011 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5717603)
Tuurlijk weet j e nergens van naast scheldorgeltje spelen en stoefen en caramellenverzen produceren in dubbeldraden.

Wees blij, dan kan jij rustig je gang gaan met je als elitaire uit te leven op het plebs. Adios senior !

Descartes Jr 29 september 2011 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5716927)
(stel je voor dat ze in een café zouden zeggen aan den toog: ah, over dat hebben we vorige week nog zitten zeveren, vat dus eerst eens samen wat voor onzin we toen langs de tapkraan lieten vloeien ...)

Aha, van subtiele woordspeling gesproken ! Ik heb ze ! ;) :-P

Descartes Jr 29 september 2011 18:10

Citaat:

in tegenstelling tot hier dit microdraadje

Wat zit gij hier in dat microdraadje dan feitelijk te kloefkappen ? Postings verzamelen ? Veulpoeperke speulen ?

Xenophon 29 september 2011 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5717611)
Het overleven van de stierengevechten is echter veilig gesteld : ze zijn door de centrale regering tot Cultureel beschermd erfgoed uitgeroepen.

Al goed, anders moesten al die vechtstieren op smadelijke wijze sterven in het slachthuis.

Pelgrim 29 september 2011 23:11

Citaat:

Dat is een eenzijdig verhaal. Het gaat hier om een samengaan van zowel Catalanisten als dierenrechtenactivisten, wat ginder trouwens elkaar totaal niet uitsluit (Catalonië is over het algemeen ook wel beschaafder dan Spanje :mrgreen: ).

Ik vind dit alleszins een prachtige overwinning voor zowel Catalonië als de dierenrechtenactivisten. :thumbsup:

Pelgrim 29 september 2011 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5717611)

Maar niet meer in de toekomstige republiek Catalunya 8-)

eno2 29 september 2011 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5718181)
Maar niet meer in de toekomstige republiek Catalunya 8-)

Nee, die dappere toekomstige republikeinen kweken weerloze koeien voor exploitatie en slacht ipv stieren voor gevecht van dier tegen man, dat is wat minder riskant.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be