![]() |
Waarom gaat het na 1,5 jaar "plots" zo snel vooruit ?
De papegaaien van de regimepers en de BUB'ers (die laatste 3 man zijn een piepkleine deelverzameling van de eerste natuurlijk), zullen weer zeggen dat het allemaal de schuld is van Dewever, maar dat kan men moeilijk als verklaring zien, want als er werkelijk niet mee te onderhandelen viel, hadden ze dat al na een paar weken kunnen laten weten, daarvoor moest het geen 1,5 jaar duren.
Wat ik als analyse zie is het volgende scenario : 1° Samen met de regimepers werd er afgsproken dat er een heel lange tijd zou op N-VA ingehakt worden. De boodschap moest zijn dat N-VA geen akkoord wou of kon. Bedoeling was om tijd te winnen, CD&V kon onmogelijk direct na de verkiezingen N-VA lossen, de minachting voor de democratie zou te groot geweest zijn. 2° De periode waarin altijd geniepige politieke manoeuvres uitgevoerd worden is de zomer. Denk aan de vele keren dat er in hartje zomer zware bezuinigingen werden aangekondigd. Tegen dat iedereen terug is van vakantie en zich kon organiseren stond men al lang voor voldongen feiten. CD&V heeft N-VA gelost in volle zomer, net na de Vlaamse feestdag. Nog één keer konden ze de goede Vlaming uithangen, daarna kwam de vaandelvlucht. 3° Volgens mij is er in de maanden daarvoor al lang in grote lijnen afgesproken wat er de maanden daarna zou gebeuren. Herinner u hoe tijdens de onderhandelingen Bart Dewever en andere N-VA'ers regelmatig herhaald hebben dat Di Rupo achter zijn rug aan het proberen was om een anti-NVA regering te maken. 4° Wat er onder de jonge garde is afgesproken, en dit is iets waar de nieuwe generatie veel meer belang aan hecht, is heel de communicatiestrategie. Volgens mij hebben ze voor elk deelakkoord afgesproken dat elke zijde kan doen alsof zij gewonnen hebben, en de andere gaat dat niet tegenspreken. Ook de media voeren volop reclame voor de onderhandelaars met jubelende, schreeuwerige koppen. Kritische vragen worden nauwelijks gesteld. 5° Door te weigeren de teksten bloot te geven speelt de coalitie vals. Enerzijds mag er wel klakkeloos verteld worden dat dit het Walhalla van de Belgische politiek is, zonder dat de documenten vrijgegeven worden, maar o wee wie ook maar een woordje kritiek erop heeft... 6° Heel het scenario van de koning die ijlings moest terugkeren, en nu het ene na het andere akkoord, het is allemaal toneel. Het draaiboek lag klaar, ook met MR was natuurlijk afgesproken dat ze Olivier Maingain zouden moeten dumpen, maar daar zal Michel wel andere compensaties voor gekregen hebben. |
Het lijkt haast een verhaal van een fictieve roman, maar het klopt, zo wordt er inderdaad hedendagen in dit afrikaanse land aan politiek gedaan.
|
Citaat:
En punt 3 verklaart misschien inderdaad waarom het zo lang duurde? Alles eerst op punt stellen zodat het plan dan in werking kan gezet worden op het juiste tijdstip. Het zou mij niks verbazen. |
Nu volgt er 3 jaar geklaag en boe geroep tegen nva. Dat die partij zijn verantwoordelijkheden niet kan nemen en België wilt zien verdwijnen. Zo hopen ze dat nva evensnel krimpt als die groot is geworden, de geschiedenis mag zich absoluut niet herhalen.
Of de bevolking zo dom is om daarin te trappen is de vraag. 5 jaar geleden misschien nog wel maar nu zijn ze wel slimmer geworden, volgens mij. |
Dat de pers daar aan meedoet is dus echt in en in schandalig.
Al een geluk hebben we de knack nog. |
Na 1.5 jaar? We zijn al bezig sinds 2007 hé.
|
Fantast.
EDR speelt het spel gewoon geniaal. Een man die al verschillende onderhandelingen heeft meegemaakt droogt die jonge garde gewoon af. |
Citaat:
Als het op voorhand gezegd wordt, en achteraf komt het uit, dan zie ik niet hoe je mij een fantast kunt noemen. En wat de pers betreft ? Is het je niet opgevallen dat tot een maand of 4 geleden je heel veel op artikels van De Standaard kon reageren, maar de laatste tijd dat nog nauwelijks het geval is ? De "reageren" knop ontbreekt gewoon. Ook de commentatoren zijn fluweelzacht geworden. Ze hebben duidelijk orders gekregen om de Vlamingen te sussen. |
De pers is onafhankelijk en krijgen helemaal geen orders van bovenaf.
Dat de Vlaamse pers nogal flauw is weten we langer. Soms gaan die reacties er hard aan toe en worden dan gereset of gewoon verwijderd. Als er elke dag zo'n reacties staan die vaak op niks slagen en soms totaal verkeerd zijn is het normaal dat de Standaard die er niet meer bijzet. De reacties van HLN worden tegenwoordig ook bij elk politiek artikel gereset of schoongemaakt. Die coalitiepartners, zijn dat dezelfde partners die nu op op de NVA schieten? Zoja, dan ligt de fout bij de NVA omdat ze teveel vertrouwen hadden in die tsjeven. Waarom deden de andere partijen dan direct mee met EDR als diezelfde partijen hem gewaarschuwd hebben? |
Citaat:
|
Dat de hoofdredacteurs telefoontjes krijgen van bepaalde politici is toch te vergezocht? Zoiets zou vrijwel meteen uitlekken en zou een aardbeving zijn in het medialandschap. In Belgie bestaan er wel een paar kranten die een politieke voorkeur hebben, dat moet ik wel toegeven. Maar orders ontvangen en uitvoeren is er wat over.
|
Citaat:
Trouwens, er zijn al openlijke bewijzen geweest dat de pers orders van bovenaf krijgt, indertijd gaf Degucht orders over hoe er moest bericht worden over die auto's die massaal in brand gestoken werden. Citaat:
Citaat:
|
Dat van Degucht weet ik niks van dus daar kan ik niks over zeggen. Misschien dat die bepaalde zaken wat wou verbloemen?
Over die reacties. Zoals ik al zei, als er constant wordt gezeverd en geklaagd en er gebeuren persoonlijke aanvallen, dan vind ik het normaal dat de Standaard bij die bepaalde artikels geen reacties wilt invoeren om zoiets te kunnen vermijden. Misschien ook om het feit dat de onderhandelingen wat naar de achtergrond zijn geschoven (heb toch zo'n gevoel). Paar dagen geleden lieten ze toch reacties toe bij dat artikel met BDW. |
Citaat:
De pers kreeg 'richtlijnen' over hoe er moest bericht worden over die massale brandstichtingen, want men had (terecht) schrik dat het ook hier ging gebeuren. Het is wel al een paar jaar geleden. De pers berichtte toen voortdurend over "individuele gevallen" of "geïsoleerde gevallen". Citaat:
Dat is toch wel een heel makkelijk excuus om elke vorm van censuur te vergoelijken... Citaat:
U wringt zich in allerlei bochten om toch maar niet te moeten toegeven dat de pers een bepaalde lijn volgt, en dat die lijn op dit moment kalmerend is tov. de Vlamingen. Het doel is voor mij duidelijk : de Vlamingen moeten de toegevingen slikken die de anti-N-VA regering in hun naam doet. |
Echte staatsmannen in aktie nadat iedereen ingezien heeft de De Wever een blaaskaak is die er niets van bak. Sterker nog, hij wilde of wil er niets van bakken.
De man heeft nog niet eens door dat hij de zwarte piet op zak heeft. ![]() |
![]() Voor mij zo ne grote bak met frieten, aub!!! En dan nog beweren dat hij niet van bakken houden. :-):-):-) |
Citaat:
|
Ik vind het flagrantste eigenlijk het volgende.
Koning: "Het is dringend, de toekomst van ons land, de financiële markten etc" <NVA doet niet mee aan de onderhandelingen> Koning: "Nu allemaal 3 weken vakantie om te bezinnen" Ik dacht dat het dringend was? Of waren de markten ook op vakantie. Ik er graag van uit gaan dat ik dingen hallucineer, maar het begint moeilijk te worden. |
Citaat:
|
Citaat:
De institutionele centrifuge zal haar werk wel doen, wees gerust. Daar zal uw infantiel scheldproza niets aan veranderen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be