Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   S1D/sp.a : Totaal alcoholverbod (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160960)

Politics.be 28 september 2011 13:40

S1D/sp.a : Totaal alcoholverbod
 
Totaal alcoholverbod voor jonge chauffeurs en truckersSaïd El Khadraoui: “Ambitieus veiligheidsplan moet aantal doden op de weg halveren”Het Europees parlement heeft zonet met ruime meerderheid de aanbevelingen van de transportcommissie goedgekeurd rond verkeersveiligheid. De voorgestelde maatregelen moeten de Europese wegen tegen 2020 een stuk veiliger maken. In 2009 lieten 35.000 mensen het leven in verkeersongelukken. In 2001 waren dat er nog 54.000. “We hebben dus al een weg afgelegd,” zegt Europees parlementslid Saïd El Khadraoui, “maar we willen ambitieuzer zijn. Elke verkeersdode is er een te veel.”

Tegen 2020 moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in de Unie gehalveerd worden, dat stelde de Europese Commissie in haar 'strategische beleidsoriëntaties inzake verkeersveiligheid'. Het Europees Parlement heeft daar bovenop nog drie extra doelstellingen geformuleerd. “Het aantal ongevallen bij jongeren beneden de 14 jaar moet met 60 procent teruggedrongen worden, het aantal kritieke verwondingen moet met 40 procent dalen en het aantal voetgangers en fietsers die in het verkeer omkomen, moet gehalveerd worden,” zegt El Khadraoui.

Om dat te bewerkstelligen heeft het Europees Parlement een reeks maatregelen voorgesteld. Zo moeten de technische controles van gemotoriseerde voertuigen in heel Europa dezelfde worden en moeten ook de verkeersborden en -regels geharmoniseerd worden. Lidstaten moeten zichzelf ook duidelijke doelstellingen opleggen en zullen verplicht zijn verkeersveiligheidsplannen op te stellen. Het principe van ‘levenslang leren’ zal in de transportsector van kracht worden. Professionele transporteurs zullen dus regelmatig bijscholing moeten volgen om de verkeersveiligheid te verhogen. Europa wil er ook op toezien dat chauffeurs veilig achter het stuur zitten. Er komen elke tien jaar verplichte oogtesten voor chauffeurs met rijbewijzen A en B. Ook medische controles voor chauffeurs boven een bepaalde leeftijd - die kan variëren van land tot land - zullen ingevoerd worden.

“Wat het meest tot de verbeelding spreekt, is een totaal verbod op het gebruik van alcohol voor mensen die pas hun rijbewijs hebben gehaald en dus onervaren aan het verkeer deelnemen,” zegt El Khadraoui. De huidige norm is in de meeste Europese landen 0,5 promille. Sommige landen, zoals Estland, Roemenië, Slovakije, Tsjechië en Hongarije kennen de nultolerantie nu al. “Het Europees Parlement vraagt dat de 0 promille-regel in heel Europa geldt voor iedereen die pas zijn of haar rijbewijs heeft gekregen. Vooral jongeren zullen dat uiteraard ervaren. De limiet van 0 promille geldt gedurende een periode van twee jaar. Ook voor professionele chauffeurs geldt die nultolerantie, maar dan voor hun hele professionele carrière. Chauffeurs van schoolbussen of van vrachtwagens zullen dus geen alcohol meer kunnen consumeren voor het rijden. Ook niet een heel klein beetje.” De Commissie wil dat afdwingbaar maken door een alcoholslot te voorzien in bussen, vrachtwagens, bestelwagens en taxi’s. De bal ligt nu in het kamp van de Europese Commissie. Zij zal de komende jaren initiatieven moeten nemen om deze aanbevelingen om te zetten in concrete maatregelen.

Bron: politics.be

Johan Bollen 28 september 2011 13:45

Citaat:

De Commissie wil dat afdwingbaar maken door een alcoholslot te voorzien in bussen, vrachtwagens, bestelwagens en taxi’s.
Hoe werkt dat? Weer een of ander productje dat verplicht moet aangeschaft worden? Geen lobbygroep van de industrie daarin betrokken toevallig?

roger verhiest 28 september 2011 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 5715528)
Hoe werkt dat? Weer een of ander productje dat verplicht moet aangeschaft worden? Geen lobbygroep van de industrie daarin betrokken toevallig?

De allereerste vraag eigenlijk is of de nultolerantie op gebied van het gebruiken van benevelende middelen en autorijden wenselijk/noodzakelijk is. er was vroeger één staat die een dergelijk verbod hanteerde nl. de DDR. Blijkbaar moet men eens nagaan of het resultaat nl. minder doden op de weg dank zij de benevelingsvrijheid van de chaufeurs daar inderdaad aanzienlijk was.

Want laat ons het toch hierover eens zijn : de dodentol van het autoverkeer
is aan een guerilla oorlog gelijk. De wekelijkse piek van vrijdagavond tot maandagochtend in België doet toch vermoeden dat daar de afwezigheid van echte Bobkes mee te maken hebben.

"vijf minuten politieke moed" zou ik zo zeggen en we krijgen alcohol en drugs gesplitst van chauffeurs.

Johan Bollen 28 september 2011 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 5715664)
"vijf minuten politieke moed" zou ik zo zeggen en we krijgen alcohol en drugs gesplitst van chauffeurs.

akkoord maar ik hoop dat er niet ook nog eens aan verdiend moet worden door sommigen door eventueel zinloze apparaatjes te verplichten. Vandaar mijn vraag.

cookie monster 29 september 2011 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be (Bericht 5715513)
Totaal alcoholverbod voor jonge chauffeurs en truckers
Bron: politics.be

0 ‰
!!!! 100% akkoord !!!!

Txiki 29 september 2011 14:35

Wat is S1D?

zonbron 29 september 2011 16:11

Live and let die !


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be