![]() |
8 op 10 rijden minder omwille van duurdere brandstof
Zo'n 86 % van de Belgen heeft zijn rijgedrag aangepast door de hoge brandstofprijzen. Zo laat 60 % van de ondervraagden vaker de auto thuis voor het afleggen van korte afstanden en zegt 59 % minder met de auto te rijden. In heel Europa heeft zo'n 91 % van de bestuurders zijn rijgedrag aangepast omwille van de hoge kosten. Franse ( 95 % ) en Portugese ( 94 % ) automobilisten lieten zich het meest beïnvloeden door de economische omstandigheden. 43 % van de Europese populatie zou overwegen om zijn wagen van de hand te doen. Bij de Belgen is dat 28 %.
Wat leren we hieruit; a/ dat wanneer de gebruiksafhankelijke kost van de wagen stijgt, dit onmiddellijk gevolgen heeft voor het wagengebruik dat sterk daalt b/ naar de politici toe is dit is eveneens een duidelijk signaal hoe ze de mobiliteitsproblematiek kunnen aanpakken. |
:lol:
|
Rekeningrijden NU !
|
Citaat:
- Zwaarder belasten betekent dat de rijken nog gaan kunnen rijden, en de minder rijken niet. - Zwaarder belasten betekent duurder vervoer, dus uw voeding in de winkel gaat ge duurder moeten betalen. - Hoe gaat ge belasten. Gaat ge een duur betaalde advocaat in brussel even zwaar belasten voor zijn dagelijkse rit als de vuilnisman? Het signaal is wat ingewikkelder dan ge denkt vrees ik. |
Citaat:
|
Citaat:
Armen kunnen “wat minder” rijden dan rijken? Ik zou zeggen so what? Dat is wel duidelijk iets dat van ondergeschikt belang is. Het algemeen belang staat hoger op de ladder. Als je zo moet gaan redeneren, dan kan je trouwens niets meer realiseren. In Duitsland weren ze ook vervuilende auto’s uit de steden door een vignet, niettegenstaande de armen wel met oude vervuilende wagens rijden. Rode zaken blokkeren op die manier vaak groene en in het algemeen de vooruitgang. Advocaat of vuilnisman; iedereen gelijk voor de wet. Is dat niet de ultieme rechtvaardigheid? |
Citaat:
Citaat:
Velen leven nu al op de rand van de armoede en kunnen amper hun eten betalen. Gij gaat het nog wat erger maken. Citaat:
Makkelijk zat zo om zaken op te leggen vanuit uw ivoren toren. Citaat:
|
Citaat:
Ooit al gehoord van de taks op brandstof? Wegentaks? |
Citaat:
ze zullen er nog ver mee komen met hun achterlijk hoge taksen als uw geld gaat naar de fuel van uw voituur om op uw werk te geraken, dan gaat ge op den duur enkel daar nog voor werken, ... ge hebt geen geld meer om nog verder te consumeren, en als ge het al hebt, ge geraakt er niet meer omdat ge de naft niet meer kunt betalen. |
Citaat:
Bovendien mist u de essentie; men belast nog steeds teveel het bezit van de wagen en onvoldoende het gebruik ervan. Het is net het verhogen van de variabele, gebruiksafhankelijke kost die het autogebruik doet dalen en dus niet het taxeren van auto’s die in de gewoon in de garage blijven staan. |
Citaat:
Ik heb de vraag al eens eerder gesteld : wat doet U in het dagelijkse leven als ik vragen mag ? |
Citaat:
Maar vooral die laatste is dan ook het vaakst omdat sommige oplossingen, ook de simpele gewoon binnen het gestelde kader niet mogelijk is en daarbuiten ligt maar om dat te implementeren net vraagt het kader te verlaten. En net dat is blijkbaar de moeilijkheid, dat kader te verlaten, een out-dated systeem te willen opgeven. |
Citaat:
Reken 1 tank/ week = 1.5€ x 50l = 75€ /week. Rijtaks: een 250€/Jaar = 21€/week voor een middenklasser. Dus de variabele belasting is meer dan 3 keer zo hoog dan de vaste. Dus de overheid vat de essentie blijkbaar wel.8-) |
Citaat:
Hoe meer u rijdt, hoe meer u betaalt. Hoe minder u rijdt, hoe minder u betaalt. Zo’n systeem is het meest effectief om ervoor te zorgen dat mensen zich bewust en rationeel gaan verplaatsen met de auto. Moest het kunnen zou men zo alles via de brandstofprijzen kunnen verrekenen. Wat ik in het dagelijkse leven doe ( mijn persoonlijk situatie ) is hierbij totaal irrelevant. |
Citaat:
1.5 Euro/l x 14 l = 21 Euro / week x 4 = 84 Euro / maand. Een 100 Euro per maand dus, wat dus peanuts is - temeer daar je ook nog eens een vergoeding voor woon-werkverkeer krijgt! Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus die 21€ is per maand. Dus met uw berekening komen we ongeveer op 5x hogere variabele kost als vaste. Dus de overheid is mee ;) Citaat:
|
Citaat:
Dus de rijke met zijn audi R8, Landrover, en hummer die 15 liter verbruikt ziet zijn kostprijs stijgen naar 30euro/100km De arme met zijn chevroletmattiz, zijn dacia die 5liter verbrikt ziet zijn verbrik stijgen naar 10euro DUs ja de rijke wordt rijker al shet ware naarmate de prijs duurder wordt ? is het zoiets die je wilt zeggen. Het enige dat je kunt zeggen, de rijke kan zijn ferrari laten staan en met een A3 dieseltje ecologish 3liter diesel sippen. De arme kan dat net niet, die moet blijven krossen met zijn mattiz |
Citaat:
Ik ben een 'rijke', ik moet mijn rijgedrag niet aanpassen gezien ik niet met een hummer of R8 rij. Ben arm, noch gek. ;) Maar in tegenstelling tot sommige hier kan ik me wel degelijk inleven in de wereld van anderen. |
Citaat:
Het gaat er meer over hoe snel komt die stijging. Als je abrupt stijgt hebben mensen inderdaad probleem op het einde van de maand kunnen ze niet meer tanken hebben ze geen geld meer om te tanken. Bij een voorspelbare stijging, en ik denk dat deBelgen dat goed beseffen, koop je gewoon de zuinigere wagen. De fiskaliteit helpt hier nog een handje, maar in feite doen de mensen dat gewoon zelf doordat ze genoeg belast worden op hun auto. Waar het gedrag echter totaal niet gestuurd wordt is bij de verwarming. Daar zitten we met een volledig kunstmatige prijs. Daar moet best een BTW-taks ingevoerd worden van 10% stijging per jaar. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be