Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Belgacom en Telenet moeten Pirate Bay blokkeren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=161207)

mkb 4 oktober 2011 12:56

Belgacom en Telenet moeten Pirate Bay blokkeren

Citaat:

Het Antwerpse Hof van Beroep beslist dat Belgacom en Telenet de toegang tot The Pirate Bay moeten blokkeren via hun DNS-servers. Burgerrechtenorganisatie Nurpa vindt deze maatregel strijdig met de mensenrechten. Dat meldt zdnet.be.

De uitspraak in Antwerpen spreekt een eerdere beslissing van de handelsrechtbank in Mechelen tegen. Op 8 juli vond die dat de blokkeringsvraag van antipiraterijfederatie BAF disproportioneel was. De rechter vond dat een onmiddellijke blokkering overroepen is omdat de site The Pirate Bay al acht jaar bestaat en BAF nu pas met een gerechtelijk verzoek komt.

De Antwerpse beslissing geeft Belgacom en Telenet nog veertien dagen om de blokkering in de DNS-servers op te zetten. Daardoor kunnen mensen niet meer naar de website surfen, tenzij ze een andere DNS-server gebruiken dan die van hun provider.

Bevestiging

Telenet en Belgacom bevestigen dat ze het gerechtelijk bevel uitvoeren. Er is geen andere keus, behalve dan een dwangsom betalen. Beide operatoren halen trouwens aan dat het niet de eerste keer is dat ze een site blokkeren omdat er een gerechtelijk bevel komt.

Wanneer The Pirate Bay onbereikbaar wordt voor klanten van Telenet en Belgacom, is nog niet duidelijk. De uitspraak spreekt van veertien dagen na de betekening, maar dat document moet eerst nog bij Telenet en Belgacom aankomen. De juridische dienst van Telenet onderzoekt nog wel of verdere gerechtelijke stappen nodig zijn.

Censuur

Burgerrechtenorganisatie Nurpa veroordeelt de beslissing in een communiqué. 'De beslissing van het Antwerpse Hof Van Beroep in de zaak BAF tegen Belgacom en Telenet schept een gevaarlijk precedent als het aankomt op het blokkeren van content door internetproviders in België. Ze is niet te verzoenen met de proportionaliteitsdoctrine die het Europese Hof voor de Rechten van de Mens verdedigt: door een blokkering van The Pirate Bay op te leggen, legitimeert het hof de censuur van alle content die onder vrije licentie via die site wordt verspreid.'
Bron

Driewerf hoera voor de censuur! :clapping:

Raf 4 oktober 2011 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mkb (Bericht 5725371)
Bron

Driewerf hoera voor de censuur! :clapping:

Pirate Bay bestaat enkel en alleen om illegaal films, muziek en software te downloaden. Ik zie niet in hoe dat met "censuur" te maken heeft. Pirate Bay heeft trouwens een bijzonder kwalijke reputatie op het vlak van het verspreiden van virussen...

Bovendien zijn er nog een hele hoop andere torrent sites, waar je evengoed kan downloaden, met aanzienlijk minder kans op virussen allerhande.

Lijkt me geen al te slechte zaak.

Anna List 4 oktober 2011 13:04

fuck zeg

dan gaan we utorrent moeten gebruiken of wat ??

Anna List 4 oktober 2011 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5725379)
Pirate Bay bestaat enkel en alleen om illegaal films, muziek en software te downloaden. Ik zie niet in hoe dat met "censuur" te maken heeft. Pirate Bay heeft trouwens een bijzonder kwalijke reputatie op het vlak van het verspreiden van virussen...

Bovendien zijn er nog een hele hoop andere torrent sites, waar je evengoed kan downloaden, met aanzienlijk minder kans op virussen allerhande.

principieel theoretisch staat het ongeveer gelijk met FN veroordelen voor een moord gepleegd met één van hun wapens ...

Raf 4 oktober 2011 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5725382)
fuck zeg

dan gaan we utorrent moeten gebruiken of wat ??

Is er iets mis met utorrent?

Anna List 4 oktober 2011 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5725388)
Is er iets mis met utorrent?

nee, ik wou alleen maar de stupiditeit van die maatregel illustreren .... voor elke pirate bay of limewire staan er tien anderen recht

Raf 4 oktober 2011 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5725391)
nee, ik wou alleen maar de stupiditeit van die maatregel illustreren .... voor elke pirate bay of limewire staan er tien anderen recht

Inderdaad...

Steve_M 4 oktober 2011 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5725379)

Virussen via The Pirate Bay? Dan moet je toch al erg je best doen, zeker als je het houdt bij film en muziek. Van horen zeggen, natuurlijk, ik vind zulke illegale praktijken uiteraard verwerpelijk.

kiko 4 oktober 2011 13:12

Ik gebruik meestal Isohunt. Niet uit principe, maar vooral uit gewoonte.

(enkel en alleen om op de hoogte te blijven van wat er zo allemaal gedownload wordt uiteraard.)

Steve_M 4 oktober 2011 13:12

Daarbij, niets houdt je toch tegen gewoon een andere DNS-server te gebruiken? 8.8.8.8 en 8.8.4.4 zouden sowieso moeten werken.

Raf 4 oktober 2011 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5725394)
Virussen via The Pirate Bay? Dan moet je toch al erg je best doen, zeker als je het houdt bij film en muziek. Van horen zeggen, natuurlijk, ik vind zulke illegale praktijken uiteraard verwerpelijk.

Ik ook, uiteraard. Ik heb het ehm... gehoord van mensen die nogal eens software downloaden...

bgf324 4 oktober 2011 13:15

Wanneer gaat deze maatregel in?

Anna List 4 oktober 2011 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5725403)
Daarbij, niets houdt je toch tegen gewoon een andere DNS-server te gebruiken? 8.8.8.8 en 8.8.4.4 zouden sowieso moeten werken.

hoe gaat dat praktisch eigenlijk ?

giserke 4 oktober 2011 13:17

Ik zie hier vooral veel naast de pot pissers en pilaarbijters.

Steve_M 4 oktober 2011 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5725410)
hoe gaat dat praktisch eigenlijk ?

Hangt van je systeem af. Windows 7: naar netwerkcentrum gaan, adapterinstellingen wijzigen, rechts klikken op LAN-verbinding -> eigenschappen, Internet Protocol versie 4 selecteren -> eigenschappen, automatisch DNS toewijzen afvinken en nieuwe DNS-gegevens handmatig invullen.

Mam 4 oktober 2011 13:21

Heeft Belgacom niet van die dochterondernemingen (aka Scarlet, Dommel,...) in handen? Geldt die blokkering ook voor hen?

Eberhard Leclerc 4 oktober 2011 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5725391)

Dat is een beetje te optimistisch.

Internet wordt een steeds groter probleem voor de belangen van de overheid en haar vrienden (media-concerns).
En ik zou de overheid niet onderschatten als het gaat over censuur en haar bereidheid haar tools daarvoor in te zetten.
En ik zou het diepe verlangen van de overheid om haar burgers te sturen naar 'wenselijke' content ook zeker niet onderschaten.

Eerder (1989) was de Belgische overheid al succesvol mbt het bannen van meer dan de helft van alle Nederlandstalige tvstations op 'haar' kabel.

Steve_M 4 oktober 2011 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mam (Bericht 5725421)
Heeft Belgacom niet van die dochterondernemingen (aka Scarlet, Dommel,...) in handen? Geldt die blokkering ook voor hen?

In dit geval hangt dat er van af of Scarlet en/of Dommel dezelfde DNS-servers gebruiken als Belgacom/Telenet. Er is in wezen trouwens geen sprake van een echte blokkering, maar wel van een verwijdering uit die specifieke DNS-servers (wat eerlijk gezegd een vrij eenvoudig te omzeilen maatregel is).

giserke 4 oktober 2011 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 5725422)
Dat is een beetje te optimistisch.

Internet wordt een steeds groter probleem voor de belangen van de overheid en haar vrienden (media-concerns).
En ik zou de overheid niet onderschatten als het gaat over censuur en haar bereidheid haar tools daarvoor in te zetten.
En ik zou het diepe verlangen van de overheid om haar burgers te sturen naar 'wenselijke' content ook zeker niet onderschaten.

Eerder (1989) was de Belgische overheid al succesvol mbt het bannen van meer dan de helft van alle Nederlandstalige tvstations op 'haar' kabel.

Dan nog maar zwijgen over het buitenwerken van offshore radio's alla Veronica

Niko Bellic 4 oktober 2011 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5725401)
Ik gebruik meestal Isohunt. Niet uit principe, maar vooral uit gewoonte.

(enkel en alleen om op de hoogte te blijven van wat er zo allemaal gedownload wordt uiteraard.)

Usenet + abonnement op buitenlandse nieuwsserver doet het bij mij al jaren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be