Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Oprichting nieuwe partij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=161240)

E. Migrant 4 oktober 2011 20:03

Oprichting nieuwe partij

Hey allemaal.

Ik zou een partij willen oprichten die zich richt op die groep van mensen die deze samenleving niet meer aankunnen.

Vandaar ben ik nu op zoek naar voorstellen en praktische tips die bij de oprichting van zo'n partij van pas kunnen komen.

Bedoeling is om volgend jaar in oktober 2012 aan de gemeenteraadsverkiezingen mee te doen, en in Antwerpen te beginnen.

Groetjes,
E. Migrant

Pelgrim 4 oktober 2011 21:01

En wat zou precies je programma zijn?

eno2 4 oktober 2011 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant (Bericht 5726175)
Hey allemaal.

Ik zou een partij willen oprichten die zich richt op die groep van mensen die deze samenleving niet meer aankunnen.

Vandaar ben ik nu op zoek naar voorstellen en praktische tips die bij de oprichting van zo'n partij van pas kunnen komen.

Bedoeling is om volgend jaar in oktober 2012 aan de gemeenteraadsverkiezingen mee te doen, en in Antwerpen te beginnen.

Groetjes,
E. Migrant

Nogal zelfvernietigend voor een nieuwe partij om zich te richten op het segment van kiezers dat op ieder moment zelfmoord kan plegen.

De Brabander 5 oktober 2011 18:03

Zwarte humor. :vamp:

De Brabander 5 oktober 2011 18:06

Dat gezegd zijnde begrijp ik dat er Belgen zijn die een nieuwe partij willen oprichten want met dat zootje ongeregeld dat er nu aan de macht is, gaan we van de regen in de drop...

eno2 5 oktober 2011 18:09

Vlamingen kunnen nog altijd collectief zelfmoord plegen als ze geen eigen Staatsvorming kunnen bereiken.

Zapatista 5 oktober 2011 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant (Bericht 5726175)
Hey allemaal.

Groetjes,
E. Migrant

E. Migrant 5 oktober 2011 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5726320)
En wat zou precies je programma zijn?

Over het "programma" laat staan het "precieze" programma ga ik nog niet veel zeggen nu, evenmin over de juiste beweegredenen etc. Dat kan later in meer detail aan bod komen.

Eerst wil ik zien of het opstarten van een partij praktisch doenbaar is. Zo niet heeft het weinig zin om hier veel energie en tijd aan discussies te verspillen op een forum.

Dus graag info over wat je juist moet doen en wat er heel praktisch bij komt kijken om in 2012 met een lijst op de schermen in de stemhokjes te raken.

Eens dat ik dan zie dat dat kan, zal ik de zaken meer concreet uit de doeken doen.

Voor de bijdragen die me op de goede weg kunnen zetten: alvast op voorhand bedankt.

eno2 5 oktober 2011 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant (Bericht 5727973)
Over het "programma" laat staan het "precieze" programma ga ik nog niet veel zeggen nu, evenmin over de juiste beweegredenen etc. Dat kan later in meer detail aan bod komen.

Eerst wil ik zien of het opstarten van een partij praktisch doenbaar is. Zo niet heeft het weinig zin om hier veel energie en tijd aan discussies te verspillen op een forum.

Dus graag info over wat je juist moet doen en wat er heel praktisch bij komt kijken om in 2012 met een lijst op de schermen in de stemhokjes te raken.

Eens dat ik dan zie dat dat kan, zal ik de zaken meer concreet uit de doeken doen.

Voor de bijdragen die me op de goede weg kunnen zetten: alvast op voorhand bedankt.

Ik zie het oprichten van een nieuwe partij niet zitten. De samenleving ook niet.

lombas 5 oktober 2011 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5728003)
Ik zie het oprichten van een nieuwe partij niet zitten. De samenleving ook niet.

Zephyr 5 oktober 2011 21:23

Als er bij mijn armoedelek pensioen 500 € per maand bijkomt heb ik misschien genoeg om met de fiets naar de vergadering te komen.

Mag ik dan volksvertegenwoordiger worden? Dan kan ik een auto kopen.

suqar_7loe 5 oktober 2011 21:24

Een vreemdelingenpartij?

Mijn stem heb je! :lol:

Pelgrim 5 oktober 2011 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant (Bericht 5727973)

Een programma hebben is nochtans de eerste stap. Daar draait politiek immers om.
Normaal gezien toch.
Als je gewoon wil meedoen aan de verkiezingen om mee te doen aan de verkiezingen kan je best bij de CD&V gaan.

gehuigert 6 oktober 2011 00:39

Kan niemand diene mens nu helpen?

Normaal gezien moet ge voor zover ik weet een paar duizend handtekeningen hebben verzameld voor ge op een kieslijst moogt komen.

eno2 6 oktober 2011 00:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 5728313)
Kan niemand diene mens nu helpen?

Normaal gezien moet ge voor zover ik weet een paar duizend handtekeningen hebben verzameld voor ge op een kieslijst moogt komen.

Dat is de reden waarom ik geen partij heb.

gehuigert 6 oktober 2011 00:50

Ik heb een eerste referentie voor mijn eerdere bericht gevonden, maar die gaat over de Senaat- en Kamerlijsten.

http://www.apache.be/2010/05/kieslij...ne-partijtjes/

Citaat:

De kleine politieke partijen in ons land zitten met de handen in het haar. De snelheid waarmee de verkiezingen eraan komen, maakt dat ze in nauwelijks twee weken tijd nog duizenden handtekeningen moeten verzamelen om deel te kunnen nemen aan de verkiezingen. Voor velen dreigt dat een onmogelijke opdracht te worden.

CAP, LSP, PVDA, BUB, VCD, Vrijheid, Sta Op, SoLiDe, VITAL, VDB: allemaal zijn het partijen die bij de regionale verkiezingen van een jaar geleden naar de gunst van de kiezer konden dingen. Met scores tussen de 0,01 en 1,04 procent bleven ze een flink eind onder de kiesdrempel. Het parlement is voor velen sowieso een verre droom, maar deze keer lijkt het extra moeilijk te worden.

“De kieswet voorziet twee manieren om geldig deel te nemen aan verkiezingen”, zegt professor Kris Deschouwer van de vakgroep Politieke Wetenschappen aan de VUB. “Uittredende parlementsleden kunnen de noodzakelijke handtekeningen leveren. Het alternatief bestaat erin een welbepaald aantal handtekeningen te verzamelen van kiezers die gedomicilieerd zijn in de kieskring waar een partij wil deelnemen.”

Militanten
Daar knelt het schoentje. Voor deelname aan de verkiezingen voor de Senaat zijn 5.000 handtekeningen nodig per kiescollege. Dat komt neer op 5.000 handtekeningen aan Nederlandstalige en 5.000 handtekeningen aan Franstalige kant. Om een Kamerlijst in te dienen zijn er 500 handtekeningen nodig per kieskring. De handtekeningen moeten ook nog eens gehomologeerd worden in de verschillende gemeenten. “Het moet allemaal heel snel”, zegt Kris Deschouwer. “We kennen al een tijdje geen vervroegde verkiezingen meer en de gewoonte is er wat uit. De vervroegde verkiezingen nemen iedereen in snelheid.”

De PVDA, de grootste van de kleintjes, roept intussen parlementsleden op hun democratisch hart te laten spreken en de noodzakelijke handtekeningen te leveren. De partij beschikt ook over een relatief grote groep militanten, die massaal de straat op kunnen om handtekeningen te verzamelen. De PVDA maakt zich sterk dat het zal lukken. Voor de andere partijen wordt het wellicht nog een stuk moeilijker.

eno2 6 oktober 2011 01:08

Mensen die deze samenleving niet meer aankunnen, kunnen ook geen handtekeningen verzamelen

E. Migrant 6 oktober 2011 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 5728319)
Ik heb een eerste referentie voor mijn eerdere bericht gevonden, maar die gaat over de Senaat- en Kamerlijsten.

http://www.apache.be/2010/05/kieslij...ne-partijtjes/

Hey, bedankt voor deze eerste info "gehuigert".

Maar geldt dit ook voor de gemeenteraadsverkiezingen?

Iemand een link naar deze "kieswet" etc?

Cynara Cardunculus 6 oktober 2011 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5728122)
Een vreemdelingenpartij?

Mijn stem heb je! :lol:

EIGEN VOLK EERST hé!

E. Migrant 6 oktober 2011 08:06

op 't voorgaande verder gegoogled her en der en de http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentekieswet gevonden, die onder meer zegt:

partijen kandidaten en lijsten
voordrachten van kandidaten gebeuren bij de voorzitter van de kieskring en moeten ondertekend worden, hetzij door ten minste twee aftredende gemeenteraadsleden, hetzij:
1° in de gemeenten van 20.000 inwoners en meer, door ten minste 100 gemeenteraadskiezers;

Is da echt zo simpel? Of zitten er nog andere addertjes onder 't gras?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be