In 1988 zijn - in het kader van de regionalisering van openbare werken en verkeer - een aantal zaken gesplitst:
Citaat:
de wegen en hun aanhorigheden;
de waterwegen;
het juridisch stelsel van de land- en waterwegenis, welke ook de beheerder ervan zij, met uitzondering
de havens
de zeewering, dijken, veerdiensten
de uitrusting en de uitbating van de luchthavens
het gemeenschappelijk stads- en streekvervoer
de loodsdiensten en de bebakeningdiensten van en naar de havens, e
de reddings- en sleepdiensten op zee.
|
Bleven evenwel federaal:
-
het verkeersreglement
-
verkeersveiligheid (m.i.v. het verkeersveiligheidsfonds)
-
de boetes (m.i.v. het boetefonds)
-
het BIVV
-
de normering van de verkeersinfrastructuur
-
de technische keuring van voertuigen,
- de rijopleiding en -scholen, m.i.v. het uitreiken van het rijbewijs
- de binnenscheepvaart
- de homolagatie van radars
- de NMBS
- de aanleg, het onderhoud en de financiering van spoorwegen
- de luchthaven van Zaventem
- het continentaal plat
- het luchtverkeer (m.i.v. Belgocontrol)
Volgens de nota EDR zouden de zaken die hierboven in het rood aangeduid staan, geregionaliseerd worden. Bovendien zou er in de NMBS een "significante vertegenwoordiging" van de gewesten komen en zouden de gewesten in bepaalde gevallen mee spoorwegen kunnen aanleggen.
Maar in het akkoord over de overdracht van bevoegdheden wordt dit:
- Inzake het verkeersreglement: de snelheidsbeperkingen op gewestwegen, gevaarlijk transport, de laadcapaciteit van vrachtwagens, de signalisatie op de wegen
- Inzake verkeersveiligheid: preventie
- Inzake de boetes: de boetes op gewestwegen (quid boetefonds? quid boetes op gemeentelijke en provinciale wegen? Gaat het enkel over de inning?
- het BIVV (maar waarom?)
- de technische keuring
- de rijopleiding en -scholen (minus het rijbewijs)
Ik zie niet goed in wat dit met "homogenisering" te maken heeft. Hoe ga je bovendien werken met verschillende ladingsnormen voor vrachtwagens in drie gewesten? Wat in het ene gewest strafbaar is, is dat in het andere niet?
- hoe één wegcode bewaren als er regionale uitzonderingen zijn, m.n. de snelheidsbeperkingen?