Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   jopei: nieuwe dieseltaks (https://forum.politics.be/showthread.php?t=161650)

brother paul 13 oktober 2011 06:43

joepie: nieuwe dieseltaks
 
http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Con...per-jaar.dhtml

europa helpt de landen een beetje, een dieseltaks ze voila, vanaf nu rijden we nog een beetje duurder, heb je 3000liter mazouttank liggen, gooi die maar vol.

Blue Sky 13 oktober 2011 08:00

Enkel voor transport?

brother paul 13 oktober 2011 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5741444)
Enkel voor transport?

baja zeker, het staat er toch zo in,

giserke 13 oktober 2011 08:10

Dus ook voor iedereen, want ze gaan het gewoon doorrekenen.
Ook aan deze die niet met diesel rijden.

brother paul 13 oktober 2011 08:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5741448)
Dus ook voor iedereen, want ze gaan het gewoon doorrekenen.
Ook aan deze die niet met diesel rijden.

nee ze gaan gewoon de diesel meer belasten

giserke 13 oktober 2011 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5741451)
nee ze gaan gewoon de diesel meer belasten

En deze die die belasting moet betalen zal dit niet doorrekenen zeker? :roll:

Blue Sky 13 oktober 2011 09:04

Finally zou ik zeggen. Benzine wordt al langer zwaarder getaxeerd dan diesel om één of andere duistere reden. Ik meen me te herinneren dat het zelfs goedkoper is om te maken ( correct me if I’m wrong ). In ieder geval is het tijd dat de steeds verder gaande verdieseling van ons wagenpark wordt aangepakt. Onze eigen politici hebben de ballen niet om het probleem aan te pakken, gelukkig hebben de heren in Europa dat wel. Btw; zelfs de VAB lijkt het met hiermee eens te zijn;

http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...er.aspx?Id=285

Citaat:

In de voorbije jaren stelden we een sterke verdieseling van het wagenpark in België vast. Die verdieseling is voor een groot deel het resultaat van:
- het verschil in de accijnzen en energiebijdragen op diesel (41 cent) en op benzine (61 cent) (een verschil van 20 cent in maart 2011 )
- de geleidelijke afschaffing van de accijnscompenserende belasting op dieselwagens;
- de invoering van federale premies die uitsluitend gebaseerd zijn op de CO2 (en in zekere mate ook regionale premies, nl. de Waalse ecobonus) en waarbij geen rekening wordt gehouden met andere verontreinigende stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid, zoals het fijn stof.

Dit fiscaal bevoordelen van dieselwagens is vanuit milieustandpunt niet te verantwoorden als men rekening houdt met alle verontreinigende stoffen en broeikasgassen. Dieselwagens mogen dan wel een lagere CO2-uitstoot hebben dan benzinewagens, dit pluspunt wordt volledig teniet gedaan door hun grotere uitstoot aan fijn stof en NOX , zelfs van de dieselwagens die zijn uitgerust met een deeltjesfilter.


brother paul 13 oktober 2011 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5741475)
En deze die die belasting moet betalen zal dit niet doorrekenen zeker? :roll:

ho 70-80% van het verbruik is particulier hoor, maak u geen illusies daarover, dus de burger die werkt betaalt vooral

Karma 13 oktober 2011 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5741515)
Finally zou ik zeggen. Benzine wordt al langer zwaarder getaxeerd dan diesel om één of andere duistere reden. Ik meen me te herinneren dat het zelfs goedkoper is om te maken ( correct me if I’m wrong ). In ieder geval is het tijd dat de steeds verder gaande verdieseling van ons wagenpark wordt aangepakt. Onze eigen politici hebben de ballen niet om het probleem aan te pakken, gelukkig hebben de heren in Europa dat wel. Btw; zelfs de VAB lijkt het met hiermee eens te zijn;

http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...er.aspx?Id=285

[/b]

Diesel wordt minder getaxeerd omdat zowat alle vrachtwagens diesel zijn en die vrachtwagens zullen altijd diesels blijven omdat die nu eenmaal veel krachtiger zijn en veel minder verbruiken dan benzinemotoren.

Ook voor gewone wagens gaat dit op waardoor men kiest voor een diesel. Als men een benzinemotor vergelijkt met een gelijkaardige dieselmotor dan verbruikt die eerste gewoon veel meer en hoe zwaarder de motor hoe groter het verschil. Een 2.5 benzinemotor bijvoorbeeld verbruikt gewoon het dubbele van een 2.5 dieselmotor. Logisch dus dat men voor de diesel kiest.

Zelfs als men het verschil zou wegwerken door diesel meer te taxeren dan nog zal men, om die reden blijven kiezen voor de diesel.

Ratatosk 13 oktober 2011 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5741515)
Finally zou ik zeggen. Benzine wordt al langer zwaarder getaxeerd dan diesel om één of andere duistere reden. Ik meen me te herinneren dat het zelfs goedkoper is om te maken ( correct me if I’m wrong ). In ieder geval is het tijd dat de steeds verder gaande verdieseling van ons wagenpark wordt aangepakt. Onze eigen politici hebben de ballen niet om het probleem aan te pakken, gelukkig hebben de heren in Europa dat wel. Btw; zelfs de VAB lijkt het met hiermee eens te zijn;

http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...er.aspx?Id=285

[/b]

Maar dieselrijders betalen wel meer verkeersbelasting. De oplossing van groen is altijd hetzelfde, meer belastingen, iets anders krijgen ze uit hun mayonaise niet bedacht.

Raf 13 oktober 2011 09:31

Jopei?

Blue Sky 13 oktober 2011 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5741543)
Maar dieselrijders betalen wel meer verkeersbelasting. De oplossing van groen is altijd hetzelfde, meer belastingen, iets anders krijgen ze uit hun mayonaise niet bedacht.

Tja ... ik denk dat dat eerder met de burgers te maken heeft. Die marginaliseren immers elke probleem van welke aard dan ook tot louter en alleen centjes tellen. Het is ligt dan ook voor de hand hoe men die meute tot een andere gedrag kan bewegen ...

Diesel is goed voor lange afstanden op autostrades, maar is dat allerminst in de stad en bij korte ritten.

Blue Sky 13 oktober 2011 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5741554)
Jopei?

Jop<=>ei => Joepi! ;-)

Raf 13 oktober 2011 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5741559)
Jop<=>ei => Joepi! ;-)


Ratatosk 13 oktober 2011 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5741556)
Tja ... ik denk dat dat eerder met de burgers te maken heeft. Die marginaliseren immers elke probleem van welke aard dan ook tot louter en alleen centjes tellen. Het is ligt dan ook voor de hand hoe men die meute tot een andere gedrag kan bewegen ...

De burger kiest de meest economische voordeel voor zijn portemonnee. Vooral in deze tijden waarin de oplossingen van de politiek bestaat uit meer belastingen heffen. Niet de burger is milieu-onvriendelijk maar de overheid en de politiek.

brother paul 13 oktober 2011 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5741554)
Jopei?

ja tikfoutje raf

Micele 13 oktober 2011 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5741543)
Maar dieselrijders betalen wel meer verkeersbelasting.

Neen, dat is al járen gelijkgesteld (eerst progressief minder sinds 2004, dan volledig sinds 1 jan 2008, accijnscompenserende belasting noemde men dat).
krant 2007 : http://www.gva.be/arch/010108-accijn...verdwijnt.aspx

Ge rijdt geen auto neem ik aan ? ;-)
Citaat:

De oplossing van groen is altijd hetzelfde, meer belastingen, iets anders krijgen ze uit hun mayonaise niet bedacht.

Tja, de "dieselrijders" zijn nochtans verwittigd dat een hogere dieselaccijns eraan komt (in stappen).
Al jaren geleden besloten door Europese richtlijnen om fijne roetdeeltjes en stikstofdioxide (NO2 -> NOx) te verminderen, "hoofdzakelijk" door ´dieselverbranding´.

De huidige Euronormen zijn bovendien nog veel te laks en waardeloos betreft roetdeeltjes (PM) omdat het ENKEL de hoeveelheid (gewicht) bepaald maar niet de giftigheid. Hoe fijner hoe dieper ze indringen, hoe gevaarlijker.

De ultrafijne nanodeeltjes UFP (PM 0,1 of < 100 nanometer diameter) kunnen maar redelijk recent gemeten worden, daar is helemaal nog geen opvolging van, ook niets van richtlijnen en normen. Daar zijn ook nog geen Vlaamse studies van voor zover ik weet (wel Nederlands onderzoek, heb ik al geciteerd).

Hier een oude Vlaamse studie waar het enkel over de hoeveelheid fijnstof-uitlaat gaat, dus niet zozeer de giftigheid, of ook aantal UFP-deeltjes:
http://www.tmleuven.be/project/autoe...berichtdef.pdf
page 4, figuur 1, blauwe balken ~ afschatten:

gemiddelde fijn stof emissies per personenkm personenvervoer:
- een gemiddelde dieselauto stoot ca 35 maal meer fijnstof uit (gewicht/km) als de gemiddelde benzineauto. Als we het blauw balkje benzine = 1 schatten, is eigenlijk nog minder als 1, soit.

- zowat de gemiddeld modernste diesel met roetfilter - euronorm 5 - nog altijd 5 maal meer (in de praktijk in Vlaanderen zelfs tot 10 x, test VITO/VAB traject Antwerpen-Brussel)

- de gemiddelde dieselbus ca. 18 maal meer fijnstof-uitlaat als de benzineauto.
met een bus rijdt gemiddeld 14 pers (bron De Lijn) de auto 1,4

Jarenlang heeft men de 100 x grotere PM 10 of < 10 micrometer = < 10.000 nanometer opgevolgd, en sinds 2008 ook de PM 2,5 < 2.500 nm die ondertussen de roetfilter ´grotendeels tegenhoudt of zodanig verkleint, en tesamen met de UFP (PM 0,1 = 100 nM) die er los door gaan.

De Leuvense studie is toch interessant omdat het over personenkilometer gaat, en waar we dus zien dat de gemiddelde dieselbus (met gemiddelde bezettingsgraad = 14) bijna ~ dubbel zoveel fijnstof-uitlaat heeft als de benzineauto (bg = 1,4 pers) per personenkm.

- Enkel de CNG-bus op aardgas doet het ~ evengoed per personenkm als de benzineauto fijnstof-uitlaat (en niet-uitlaat beter), daarom dat bvb in de agglomeratie Los Angeles (10 miljoen inwoners) nog maar meestal CNG-bussen rijden, dat vd. laatste dieselbus stond in het nieuws :
Citaat:

http://green.autoblog.com/2011/01/15...st-diesel-bus/

Diesel buses began operating in Los Angeles County back in 1940. The last diesel coach to be retired – a 40-foot long New Flyer purchased in 1998 – logged 383,180 miles before being relieved of its duties. In 1995, LA's MTA took delivery of its first natural gas coach. Currently LA's MTA operates 2,221 CNG-fueled buses, six hybrid coaches and one electric bus. Transit officials estimate that the elimination of diesel-fueled coaches has reduced particulates by 80 percent and slashed CO2 emissions by nearly 300,000 pounds per day.
80 % minder particulates of roetdeeltjes !
(ook in Zwitserse steden mogen geen dieselbussen meer)

Info: http://www.delijn.be/over/milieu/co2...ot_verkeer.htm
en enkel CO2-blabla...

(mijn post is weer te lang zeker ;-))

Micele 13 oktober 2011 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5741828)
De Leuvense studie is toch interessant omdat het over personenkilometer gaat, en waar we dus zien dat de gemiddelde dieselbus (met gemiddelde bezettingsgraad = 14) bijna ~ dubbel zoveel fijnstof-uitlaat heeft als de benzineauto (bg = 1,4 pers) per personenkm.

Fout : moet natuurlijk modernste dieselbus - euronorm 5 - zijn.

brother paul 13 oktober 2011 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5741564)
De burger kiest de meest economische voordeel voor zijn portemonnee. Vooral in deze tijden waarin de oplossingen van de politiek bestaat uit meer belastingen heffen. Niet de burger is milieu-onvriendelijk maar de overheid en de politiek.

het is in principe een belasting die je kunt onduiken door een auto te kopen die minder verbruikt natuurlijk. Tuurlijk eenkeer je aan de 85g/100km zit, kun je moeilijk een wagen vinden die minder verbruikt, maar kom, de fabrikanten werken eraan

brother paul 13 oktober 2011 12:46

Dit wordt het shopping lijstje

Trim & Engine
N/A Nissan LEAF
N/A Peugeot i0n
N/A Mitsubishi i-MiEV
N/A Citroen C-ZERO
N/A G-Wiz
N/A NICE Mega
N/A Tesla
N/A Toyota Prius
85 Kia Rio
86 Smart Fortwo
89 Toyota Auris Hybrid
89 Skoda Fabia Estate & Hatch
89 Toyota Prius
91 Volkswagen Polo
92 Fiat 500
92 Seat Ibiza
94 Lexus CT
94 Vauxhall Corsa
94 Renault Clio
95 Fiat Punto
95 Nissan Micro
95 Alfa Mito
98 Ford Fiesta
99 Peugeot 207
99 Audi A3
99 Volvo C30
99 Citroen DS3
99 Audi A1
99 Ford Focus
99 Hyundai i10
99 Toyota iQ
99 Seat Leon
99 Mini One & Cooper
99 Citroen C3
99 Volkswagen Golf
99 KIA Picanto
99 Volvo S40
99 Skoda Octavia
99 Volvo V50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be