![]() |
joepie: nieuwe dieseltaks
http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Con...per-jaar.dhtml
europa helpt de landen een beetje, een dieseltaks ze voila, vanaf nu rijden we nog een beetje duurder, heb je 3000liter mazouttank liggen, gooi die maar vol. |
Enkel voor transport?
|
Citaat:
|
Dus ook voor iedereen, want ze gaan het gewoon doorrekenen.
Ook aan deze die niet met diesel rijden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Finally zou ik zeggen. Benzine wordt al langer zwaarder getaxeerd dan diesel om één of andere duistere reden. Ik meen me te herinneren dat het zelfs goedkoper is om te maken ( correct me if I’m wrong ). In ieder geval is het tijd dat de steeds verder gaande verdieseling van ons wagenpark wordt aangepakt. Onze eigen politici hebben de ballen niet om het probleem aan te pakken, gelukkig hebben de heren in Europa dat wel. Btw; zelfs de VAB lijkt het met hiermee eens te zijn;
http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...er.aspx?Id=285 Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ook voor gewone wagens gaat dit op waardoor men kiest voor een diesel. Als men een benzinemotor vergelijkt met een gelijkaardige dieselmotor dan verbruikt die eerste gewoon veel meer en hoe zwaarder de motor hoe groter het verschil. Een 2.5 benzinemotor bijvoorbeeld verbruikt gewoon het dubbele van een 2.5 dieselmotor. Logisch dus dat men voor de diesel kiest. Zelfs als men het verschil zou wegwerken door diesel meer te taxeren dan nog zal men, om die reden blijven kiezen voor de diesel. |
Citaat:
|
Jopei?
|
Citaat:
Diesel is goed voor lange afstanden op autostrades, maar is dat allerminst in de stad en bij korte ritten. |
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
krant 2007 : http://www.gva.be/arch/010108-accijn...verdwijnt.aspx Ge rijdt geen auto neem ik aan ? ;-) Citaat:
Tja, de "dieselrijders" zijn nochtans verwittigd dat een hogere dieselaccijns eraan komt (in stappen). Al jaren geleden besloten door Europese richtlijnen om fijne roetdeeltjes en stikstofdioxide (NO2 -> NOx) te verminderen, "hoofdzakelijk" door ´dieselverbranding´. De huidige Euronormen zijn bovendien nog veel te laks en waardeloos betreft roetdeeltjes (PM) omdat het ENKEL de hoeveelheid (gewicht) bepaald maar niet de giftigheid. Hoe fijner hoe dieper ze indringen, hoe gevaarlijker. De ultrafijne nanodeeltjes UFP (PM 0,1 of < 100 nanometer diameter) kunnen maar redelijk recent gemeten worden, daar is helemaal nog geen opvolging van, ook niets van richtlijnen en normen. Daar zijn ook nog geen Vlaamse studies van voor zover ik weet (wel Nederlands onderzoek, heb ik al geciteerd). Hier een oude Vlaamse studie waar het enkel over de hoeveelheid fijnstof-uitlaat gaat, dus niet zozeer de giftigheid, of ook aantal UFP-deeltjes: http://www.tmleuven.be/project/autoe...berichtdef.pdf page 4, figuur 1, blauwe balken ~ afschatten: gemiddelde fijn stof emissies per personenkm personenvervoer: - een gemiddelde dieselauto stoot ca 35 maal meer fijnstof uit (gewicht/km) als de gemiddelde benzineauto. Als we het blauw balkje benzine = 1 schatten, is eigenlijk nog minder als 1, soit. - zowat de gemiddeld modernste diesel met roetfilter - euronorm 5 - nog altijd 5 maal meer (in de praktijk in Vlaanderen zelfs tot 10 x, test VITO/VAB traject Antwerpen-Brussel) - de gemiddelde dieselbus ca. 18 maal meer fijnstof-uitlaat als de benzineauto. met een bus rijdt gemiddeld 14 pers (bron De Lijn) de auto 1,4 Jarenlang heeft men de 100 x grotere PM 10 of < 10 micrometer = < 10.000 nanometer opgevolgd, en sinds 2008 ook de PM 2,5 < 2.500 nm die ondertussen de roetfilter ´grotendeels tegenhoudt of zodanig verkleint, en tesamen met de UFP (PM 0,1 = 100 nM) die er los door gaan. De Leuvense studie is toch interessant omdat het over personenkilometer gaat, en waar we dus zien dat de gemiddelde dieselbus (met gemiddelde bezettingsgraad = 14) bijna ~ dubbel zoveel fijnstof-uitlaat heeft als de benzineauto (bg = 1,4 pers) per personenkm. - Enkel de CNG-bus op aardgas doet het ~ evengoed per personenkm als de benzineauto fijnstof-uitlaat (en niet-uitlaat beter), daarom dat bvb in de agglomeratie Los Angeles (10 miljoen inwoners) nog maar meestal CNG-bussen rijden, dat vd. laatste dieselbus stond in het nieuws : Citaat:
(ook in Zwitserse steden mogen geen dieselbussen meer) Info: http://www.delijn.be/over/milieu/co2...ot_verkeer.htm en enkel CO2-blabla... (mijn post is weer te lang zeker ;-)) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dit wordt het shopping lijstje
Trim & Engine N/A Nissan LEAF N/A Peugeot i0n N/A Mitsubishi i-MiEV N/A Citroen C-ZERO N/A G-Wiz N/A NICE Mega N/A Tesla N/A Toyota Prius 85 Kia Rio 86 Smart Fortwo 89 Toyota Auris Hybrid 89 Skoda Fabia Estate & Hatch 89 Toyota Prius 91 Volkswagen Polo 92 Fiat 500 92 Seat Ibiza 94 Lexus CT 94 Vauxhall Corsa 94 Renault Clio 95 Fiat Punto 95 Nissan Micro 95 Alfa Mito 98 Ford Fiesta 99 Peugeot 207 99 Audi A3 99 Volvo C30 99 Citroen DS3 99 Audi A1 99 Ford Focus 99 Hyundai i10 99 Toyota iQ 99 Seat Leon 99 Mini One & Cooper 99 Citroen C3 99 Volkswagen Golf 99 KIA Picanto 99 Volvo S40 99 Skoda Octavia 99 Volvo V50 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be