Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Is het Nederlands van Elio Di Rupo wel goed genoeg om premier te worden? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=161698)

freelancer 14 oktober 2011 10:08

Is het Nederlands van Elio Di Rupo wel goed genoeg om premier te worden?

Deze vraag werd deze morgen gesteld op radio1.
Velen vinden dat dit niet kan omwille van
► gebrek aan respect voor de meerderheid van de bevolking
►de onmogelijkheid om bepaalde maatregelen/boodschappen aan de ►Vlamingen op een normaal verstaanbare manier uitgelegd te krijgen
►de verplichting dat alle Vlaamse ministers steeds Frans zullen moeten spreken tijden de bijeenkomsten van de ministerraad e.d.

Anderen vinden dan weer dat het niet erg is omdat:
►hij zo'n sympathieke man is :-D
►de taal niet belangrijk is maar wel zijn daadkracht
►de anderen maar Frans moeten spreken 8O

Enerzijds vind ik niet dat dit kan (op de Frans ministerraad zal men waarschijnlijk ook geen Bretoens :-D- de taal van een belangrijk minderheid - spreken)
Anderzijds is zijn Nederlands veel beter dan het Nederlands van onze Koninginnen die we tot op heden gehad hebben...:-D

Wat vindt U? ;-)

Amon_Re 14 oktober 2011 10:09

I don't care. Di Rupo is perfect om dit land verder te destabiliseren.

ViveLaBelgique 14 oktober 2011 10:13

Elio Di Rupo drukt zich vlotter uit in het Frans dan in het Nederlands.

En dan !

Ik vind niet dat je op zoek moet gaan naar argumentatie om Elio Di Rupo aanvaardbaar te maken als Premier. De N-VA heeft er al genoeg tijd en energie ingestopt om te blijven vasthouden dat Elio Di Rupo premierschap moet worden aangeboden. Daardoor hebben ze het denkbaar gemaakt dat deze persoon geschikt zou kunnen zijn als premier bij de Vlaamse massa.

Big mistake !

freelancer 14 oktober 2011 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5743069)
Elio Di Rupo drukt zich vlotter uit in het Frans dan in het Nederlands.

En dan !

Ik vind niet dat je op zoek moet gaan naar argumentatie om Elio Di Rupo aanvaardbaar te maken als Premier. De N-VA heeft er al genoeg tijd en energie ingestopt om te blijven vasthouden dat Elio Di Rupo premierschap moet worden aangeboden. Daardoor hebben ze het denkbaar gemaakt dat deze persoon geschikt zou kunnen zijn als premier bij de Vlaamse massa.

Big mistake !

Buiten de N-VA zijn er toch nog andere mensen die hierover een gedacht kunnen hebben?! 8O :lol:

Wat vindt de BUB ervan? :lol:

Anna List 14 oktober 2011 10:16

neen.

Athelas 14 oktober 2011 10:47

Ik vind zijn Nederlands niet goed genoeg om een rijkelijk betaald jobke als politieker in dit land (zeker op federaal niveau) te bekleden, laat staan om premier te worden. Tweetaligheid is in Belgie nog te weining een evidentie. Als je politieker bent, toch zeker iets wat in Belgie een topbaan mag genoemd worden, waar je belangrijkste taak is om met andere mensen te communiceren, dan ga ik er van uit dat je de taal machtig bent.

Maar ja, dat zal dan wel weer te idealistisch zijn qua verwachting.

Herr Flick 14 oktober 2011 10:55

Ieek viend van ouwel, want zo kghaat alles veel sneller naar de kloot.

omaplop 14 oktober 2011 10:55

Niet te druk over maken: die regering is er nog niet( zie uitspraken van Javaux) en als ze er komt zal ze een heel kort leven beschoren zijn. Te kort voor Di Rupo om zijn Nederlands bij te schaven.

Herr Flick 14 oktober 2011 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Athelas (Bericht 5743136)
Ik vind zijn Nederlands niet goed genoeg om een rijkelijk betaald jobke als politieker in dit land (zeker op federaal niveau) te bekleden, laat staan om premier te worden. Tweetaligheid is in Belgie nog te weining een evidentie. Als je politieker bent, toch zeker iets wat in Belgie een topbaan mag genoemd worden, waar je belangrijkste taak is om met andere mensen te communiceren, dan ga ik er van uit dat je de taal machtig bent.

Maar ja, dat zal dan wel weer te idealistisch zijn qua verwachting.

Laat het nu net Di Ruppo zijn die de rest van de nu slapende Vlamingen kan wakker maken, wat dat betreft.

Henri1 14 oktober 2011 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5743063)

►de onmogelijkheid om bepaalde maatregelen/boodschappen aan de ►Vlamingen op een normaal verstaanbare manier uitgelegd te krijgen
►de verplichting dat alle Vlaamse ministers steeds Frans zullen moeten spreken tijden de bijeenkomsten van de ministerraad e.d.

Enerzijds vind ik niet dat dit kan (op de Frans ministerraad zal men waarschijnlijk ook geen Bretoens :-D- de taal van een belangrijk minderheid - spreken)
Anderzijds is zijn Nederlands veel beter dan het Nederlands van onze Koninginnen die we tot op heden gehad hebben...:-D

Wat vindt U? ;-)

Is het Frans en het Duits van alle vlaamse politici goed genoeg om Premier te worden ?

Vette Pois(s)on 14 oktober 2011 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 5743211)
Is het Frans en het Duits van alle vlaamse politici goed genoeg om Premier te worden ?

Hoeveel procent spreekt er nu ook al weer Nederlands in uw belgique?

SDG 14 oktober 2011 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 5743143)
Niet te druk over maken: die regering is er nog niet( zie uitspraken van Javaux) en als ze er komt zal ze een heel kort leven beschoren zijn. Te kort voor Di Rupo om zijn Nederlands bij te schaven.

Di Rupo zit ook niet in de 16 om zijn Nederlands bij te schaven, maar om alle Vlaamse toegevingen grondwettelijk te kunnen betonneren.

eno2 14 oktober 2011 11:32

Mijn kuisvrouw spreekt beter Frans dan Di Rupo Nederlands.

eno2 14 oktober 2011 11:37

Citaat:

Et moi je vous dis que pour gouverner la majorité du pays, il faut savoir parler couramment le Néerlandais, la langue de la majorité du pays.

(Il suffit de sélectionner un "Vlaamse politici" qui parle bien le Français, presque tous le parlent assez bien, comme on le nous empreigne depuis le doux age de 10 ans a l'école comme langue primaire)

Vigilante VL 14 oktober 2011 11:43

Citaat:

Afgezien van Bert Bleitsmoel, die verdorie nog eens in Neder-O-Heembeek woont, denk ik dat ge u serieus zou verschieten.

-Tindemans: check
-Eyskens: check
-VDB: check
-Martens: check
-Dehaene: check
-Verhofstadt: check
-Van Rompuy: check
-Leterme: check

Cynara Cardunculus 14 oktober 2011 11:43

Ik heb problemen om geconcentreerd naar Di Rupo te luisteren, maar minder dan met Onkelinx waarvan ik vermoed dat ze enkel Nederlands spreekt als ze met een geweer in de rug wordt bedreigd terwijl iemand haar keel dichtknijpt.

Waarom zou de ministerraad nu in het Frans gebeuren omdat de premier Franstalig is? Spraken ze voordien allemaal Nederlands dan?

HRobin 14 oktober 2011 11:49

Tot nu toe heb ik enkel van Charles Michel een vlekkeloos Nederlands gehoord.
En me dunkt dat Olivier Maingain ook heel goed Nederlands kan spreken.

Voor de rest klinkt het me eerder BBQ-Vlaams;-)

the_dude 14 oktober 2011 11:51

neen, maar hij moet ook geen nederlands kunnen spreken, die hollanders moeten maar zien dat zij ons begrijpen.
Hij hoort koeterwaals te kennen en met haar een of ander vlaams dialect te pogen, waarom geen brussels? De rest van't land moet maar moeite doen om hem te begrijpen ipv constant te blêten dat ze niks begrijpen.

Het Oosten 14 oktober 2011 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5743063)

Wat vindt U? ;-)

Ik vind dat di Rupo onvoldoende Nederlands kent.

Hollander 14 oktober 2011 11:54

Is het Nederlands van EDR goed genoeg om Eerste Minister in Nederland te worden?

zo nee, waarom voor België wel?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be