Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Spelling 18-jarigen slechter dan 12-jarigen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=161748)

Descartes Jr 15 oktober 2011 18:33

Spelling 18-jarigen slechter dan 12-jarigen

De stoere middelbare studend
is fier dat hij zijn Nederlands kendt.
En zoekt hij straks werk
dan betaaldt hij als klerk
broertje die zijn solicitatie pent.

HBVL

Mam 15 oktober 2011 18:45

Logisch, bij de 12-jarigen zitten de spellingsregels nog vers in het geheugen (lagere school).

Descartes Jr 15 oktober 2011 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mam (Bericht 5745388)
Logisch, bij de 12-jarigen zitten de spellingsregels nog vers in het geheugen (lagere school).

Bij mijn weten worden er die in de humaniora verder ingestampt. Of niet ? :o

rookie 15 oktober 2011 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5745371)
De stoere middelbare studend
is fier dat hij zijn Nederlands kendt.
En zoekt hij straks werk
dan betaaldt hij als klerk
broertje die zijn solicitatie pent.

HBVL

verbeter de wereld begin met jou zelf

stalov 15 oktober 2011 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mam (Bericht 5745388)

Spelling in de lagere school trekt op niet veel. In het middelbaar zeker in het aso wordt het erin geperst. Je weet niet hoeveel lessen ze geven om werkwoordsspelling.

Descartes Jr 15 oktober 2011 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 5745398)
verbeter de wereld begin met jou zelf

hei, tof, ik wisd dad ik op rookie kon reekenen ! ;)

Tog tof zo'n vrient bij het Vlaams Block

Mam 15 oktober 2011 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5745395)

Niet meer zo intensief als op de lagere school, als ik me niet vergis. En in de humanoria hangt het ook af van welk type onderwijs (ASO, TSO,...) er wordt gevolgd.

stalov 15 oktober 2011 19:01

Intensief lagere scholen het is niet meer zo intensief als vroeger.

eno2 15 oktober 2011 19:27

Wees eens oprecht en geef toe:
de spelling is overal slecht.
Is 't voor 't gemak dat je kinderen bevecht?
Dichters (en uitgevers) maken ook spelfouten en hoe!

stalov 15 oktober 2011 19:34

Dichters mogen zoveel spellingsfouten maken als ze willen. Het is hun gedicht en ze mogen kiezen wat er in staat.

rookie 15 oktober 2011 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5745401)
hei, tof, ik wisd dad ik op rookie kon reekenen ! ;)

Tog tof zo'n vrient bij het Vlaams Block

wij verschillen op dat punt 100% van mening. Hoe kan je een ander verwijten wat je zelf niet kan ???
Buiten het koeterfrans dat ten zuiden van de taalgrens geschreven en gesproken wordt is er geen enkele taal die zulke verbastering toelaat.
Over de kern van de zaak : In welk jaar van het voortgezet onderwijs dient men nog een volledige zin te schrijven? Alle handboeken zijn invuloefening waar per zin 1 max 2 woorden dienen ingevuld te worden

rookie 15 oktober 2011 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stalov (Bericht 5745448)
Dichters mogen zoveel spellingsfouten maken als ze willen. Het is hun gedicht en ze mogen kiezen wat er in staat.

mijn excuses Een dichter speelt met zijn taal, met in achtneming van de spellingsregels om zijn boodschap( meestal) in rijm over te brengen.
Een klungelaar gebruikt alles om zich interessant te maken onder het mom van een dichter te zijn :roll:

Descartes Jr 15 oktober 2011 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 5745452)
wij verschillen op dat punt 100% van mening. Hoe kan je een ander verwijten wat je zelf niet kan ???

Man, man, man ... heb je nu echt niet het minste beetje gevoel voor mijn humor ?
Citaat:

Buiten het koeterfrans dat ten zuiden van de taalgrens geschreven en gesproken wordt is er geen enkele taal die zulke verbastering toelaat.

Franske, ik ben één en al oor voor jouw diepgaande kennis van het frans, Frans.
Citaat:

Over de kern van de zaak : In welk jaar van het voortgezet onderwijs dient men nog een volledige zin te schrijven? Alle handboeken zijn invuloefening waar per zin 1 max 2 woorden dienen ingevuld te worden

Als dat zo is dan is dat godgeklaagd. Mijn kinderen gingen doelbewust naar een humanistisch atheneum (omdat hun vader hen de hypochrisie van de katholieke college's niet wou aandoen, maar hen integendeel opvoeden in een tolerante humane sfeer). Ze schrijven foutloos. Heeft dus niets met de school te maken. Eerder met ouders die er zich geen blaas van aantrekken.

Descartes Jr 15 oktober 2011 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 5745460)
mijn excuses Een dichter speelt met zijn taal, met in achtneming van de spellingsregels om zijn boodschap( meestal) in rijm over te brengen.
Een klungelaar gebruikt alles om zich interessant te maken onder het mom van een dichter te zijn :roll:

Lees eens Guido Gezelle. Dat Vlaams vind je in geen enkel Nederlands woordenboek, maar het illustreerde de rijkheid van onze taal. Regeltjes zijn verarmend.

Als ik in een limerick de gebrekkige spelling van de jeugd hekel, dan bedien ik mij van hun eigen wapen.

Je moet je publiek aanspreken in de taal die het begrijpt.

Descartes Jr 15 oktober 2011 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stalov (Bericht 5745408)
Intensief lagere scholen het is niet meer zo intensief als vroeger.

Ik vraag me af waarom. Wij zaten met minstens 35 in de klas. We waren gedisciplineerd. We leerden met vlijt en vonden allemaal onze weg in de maatschappij. Van arbeider tot minister. En bleven vrienden. Waarom kan dat vandaag niet meer ?

Quorn 15 oktober 2011 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5745395)

niet in het BO of technische taar iz screive ni noeidich

Quorn 15 oktober 2011 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5745470)
Ik vraag me af waarom. Wij zaten met minstens 35 in de klas. We waren gedisciplineerd. We leerden met vlijt en vonden allemaal onze weg in de maatschappij. Van arbeider tot minister. En bleven vrienden. Waarom kan dat vandaag niet meer ?

Teveel vreemdelingen

Descartes Jr 15 oktober 2011 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Quorn (Bericht 5745478)
Teveel vreemdelingen

Of teveel VTM, Red Bull, ADHD, Breezers, drugs, internet, GSM, PlayStation II, .... ?

besluitloos 15 oktober 2011 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5745484)
Of teveel VTM, Red Bull, ADHD, Breezers, drugs, internet, GSM, PlayStation II, .... ?

En illegaal downloaden!

besluitloos 15 oktober 2011 21:29

Citaat:

http://bit.ly/qoVHPH

adem eens diep in en uit...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be