Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   VZW Trage Wegen : afschaffing overwegen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=161781)

Politics.be 16 oktober 2011 13:20

VZW Trage Wegen : afschaffing overwegen
 
Veiligheid zachte weggebruiker daalt door afschaffing overwegenGisteren schafte Infrabel overweg 86 op de lijn Kortrijk-Brugge af. Infrabe=l schafte de voorbije jaren tal van overwegen af en plant de volgende maand=en nog tientallen extra sluitingen. De spoorwegbeheerder sluit spoorovergangen om de ongevallencijfers te verminderen. Daarbij vergeet Infrabel dat de ze eenzijdige strategie ook negatieve gevolgen heeft. Vooral voor voetgangers, fietsers en ruiters. Niet geknipt voor wandelaarsIn dit concreet geval wordt Grote Routepad 128 - dat van Wissant (Frankrijk) via Maastricht naar Aachen (Duitsland) loopt - domweg in twee stukken gehakt ter hoogte van de Regenbeekstraat in Roeselare.

Wandelaars gebruiken deze langeafstandspaden veel en graag. Ze volgen mooie en verkeersluwe wegen en paden. Ze zijn duidelijk bewegwijzerd. Ze zijn internationaal bekend. Door het afschaffen van de overweg, zijn zachte weggebruikers vanaf nu verp=licht een omweg te maken langs onaantrekkelijke straten. Niet alleen GR=92s=worden bedreigd. Ook mountainbikeroutes van Bloso, ruiterpaden en bewegwij=zerde wandelingen lopen gevaar. Geen overweg is omweg langs autowegMet hun hoge bermen en schaarse oversteekplaatsen zijn spoorlijnen altijd e=en harde barri=E8re voor zachte weggebruikers. En de toestand verbetert er niet op. Hilde B=E9atse van Trage Wegen vzw: Jammer genoeg worden vooral rustige, verkeersluwe wegen op die manier doorgeknipt. Kleinschalige wandel-, fiets- en ruiterpaden lopen plots dood en verliezen hun functie. Bossen, velden en natuurgebieden zijn nog moeilijk bereikbaar en ook binnen de st=ad worden verkeersluwe overwegen, die zo belangrijk zijn voor de schoolgaan=de jeugd, doorgeknipt.Wandelaars, fietsers en ruiters zien zich gedwongen om een omweg te maken via o, ironie! - de autoweg.
Het is een goede zaak dat Infrabel minde=r ongevallen met treinen en auto=92s wil. Maar het sluiten van overwegen voor alle verkeer is niet de juiste strategie. Integendeel. Infrabel verlegt =het risico naar fietsers en voetgangers die langs drukke autowegen worden g=estuurd. Het probleem wordt dus niet opgelost maar verplaatst.=94 zegt Hild=e B=E9atse. Geen duurzame mobiliteit zonder geschikte infrastructuurBovendien zullen een aantal zachte weggebruikers hun fiets inruilen voor de=auto wanneer het aantal kilometers dat ze moeten omrijden te groot wordt. =Overheden en organisaties op alle niveaus zetten mensen aan tot een duurzam=ere mobiliteit.
De boodschap is: laat je auto zoveel mogelijk staan. Wees dan consequent en zorg ook voor een degelijke infrastructuur voor fietsers e=n voetgangers. Infrabel geeft zelf toe dat de gevaarlijkste overwegen meestal overwegen voor autoverkeer zijn. Niet de kleine voetgangers- en fietsers=overwegen. Daarom pleiten wij ervoor om overwegen niet zomaar af te schaffen. We vrage=n aan de NMBS en Infrabel, die begin deze weg nog het station promootten al=s mobiliteitscentrum voor fietsers en voetgangers, om geen zachte verbindin=gen meer door te knippen. Weer gemotoriseerd verkeer, niet de zachte weggebruiker.
Laten we het afschaffen van overwegen een halt toe roepen en op zoek gaan n=aar creatieve en betere alternatieven. Deze oproep wordt ondersteund door Trage Wegen vzw, Grote Routepaden, Veren=iging van Vlaamse Steden en Gemeenten, Trein Tram Bus, Komimo, Verengingen =voor Verkeersveiligheid, Bond Beter Leefmilieu, Fietsersbond, Chiro, JNM, A=ktivia, Pasar, De Bron vzw, de Voetgangersbeweging en Bloso. Meer info- Trage Wegen vzw: Hilde B=E9atse, projectmedewerker,hilde.beatse tragewegen.be.- Lokaal contact in Roeselare: Dani Nolf, lid van Trage Wegen vzw en vrijwilliger bij Grote Routepaden,

Bron: politics.be


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be