Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Spitsstrook halveert reistijd (https://forum.politics.be/showthread.php?t=161826)

brother paul 17 oktober 2011 08:54

Spitsstrook halveert reistijd
 
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...reistijd.dhtml

Hoeveel procent zou de economie groeien moesten we alle files naar brussel op spitsstroken doen lopen ??
Zoals gezegd, in plaats van alle autostrades kosmetisch op te smukken, hoeveel tijd zouden we sparen en hoeveel extra zouden we verdienen als we de files van en naar brussel inclusief de ring allemaal een extra vak zouden geven ?

IK denk zo altijd dat het zelfs genoeg moet zijn om in grootbijgaarden op de ring daar één vak bij te leggen tot aan de heizel, en dat het genoeg moet zijn om op de viadukt van vilvoorde een spittstrook te maken of de ring is 'ontstopt.

VOlgens mij moet het genoeg zijn om ook de E5 van aalst tot groot bijgaarden, en van leuven tot zaventem een vak bij te leggen en ook daar moet het verkeer gigantisch vlotter verlopen...

Maar enfin, onze ambtenaren hebben liever een dik pensioen, dan geld te investeren in onze economie

Micele 17 oktober 2011 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5747535)
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...reistijd.dhtml

Hoeveel procent zou de economie groeien moesten we alle files naar brussel op spitsstroken doen lopen ??
Zoals gezegd, in plaats van alle autostrades kosmetisch op te smukken, hoeveel tijd zouden we sparen en hoeveel extra zouden we verdienen als we de files van en naar brussel inclusief de ring allemaal een extra vak zouden geven ?

IK denk zo altijd dat het zelfs genoeg moet zijn om in grootbijgaarden op de ring daar één vak bij te leggen tot aan de heizel, en dat het genoeg moet zijn om op de viadukt van vilvoorde een spittstrook te maken of de ring is 'ontstopt.

VOlgens mij moet het genoeg zijn om ook de E5 van aalst tot groot bijgaarden, en van leuven tot zaventem een vak bij te leggen en ook daar moet het verkeer gigantisch vlotter verlopen...

Maar enfin, onze ambtenaren hebben liever een dik pensioen, dan geld te investeren in onze economie

Be = achterlijk qua mobiliteit hé.
´Ze´ investeren liever veel in allerlei vlotheidsremmend wegmeubilair (zeker wereldkampioen in onwettige drempels en plateau´s buiten de bebouwde kom), en dan liefst met klinkers die om de x-jaar vernieuwd worden,´t moet schoèn bliven hé.
En luisteren naar de Nimby´s hé, want anders verliezen ze hun postje. :-P


Een dynamische rijstrook bij hebben ze in Nederland al 15 jaar liggen, ook D: bij Hamburg en Ring München ken ik er die er al > 10 jaar liggen (dynamisch geregeld).

fabianen 18 oktober 2011 14:16

Stond vroeger altijd aan te schuiven aan de K.tunnel s'avonds richting Nederland,maar nu?totaal of bijna niet meer.

Blue Sky 18 oktober 2011 14:23

Voor hoelang gaat dit helpen?

brother paul 18 oktober 2011 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5749789)
Voor hoelang gaat dit helpen?

tot ze nog een strookje bijleggen hé, maar dat wil gewoon zeggen dat er inderdaad behoefte is aan een extra strook capité . Het bewijs is er.
Dat wil ook zeggen dat je files kun toplossen door stroken bij te bouwen, maar dat is misschien ook niet terug te vinden in uw groen manifest

Bieselke 18 oktober 2011 15:02

Rij al enkele jaren de A2 in Nederland waar er nu ook al een jaartje (?) een spitsstrook is bijgekomen en het is inderdaad zalig (niet dat het daar voorheen een verkeersinfarct was, ge had wel iets vertraging maar nooit dramatisch. Nu zijn ze bij Kerensheide ook volledig aan het herinrichten (met echt wel beperkte last van de werken voor het verkeer). Al heb ik de indruk dat ze in Vlaanderen ook bij beginnen te leren (Lummen ligt er nu redelijk goed bij, spitsstrook) en bij beide werken vond ik de hinder ook al bij al redelijk beperkt (zeker naar gemiddelde Belgische norm :) )

Blue Sky 18 oktober 2011 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5749800)
tot ze nog een strookje bijleggen hé, maar dat wil gewoon zeggen dat er inderdaad behoefte is aan een extra strook capité . Het bewijs is er.
Dat wil ook zeggen dat je files kun toplossen door stroken bij te bouwen, maar dat is misschien ook niet terug te vinden in uw groen manifest

Dat hangt ervan af. Als er effectief een capaciteitsprobleem is, dan kan een extra rijstrook helpen. Is er verderop een flessenhals zoals een tunnel, dan is het een ander verhaal.
Ik vraag me ook af of dat geen extra verkeer aanzuigt zodat men over x aantal jaar wederom met hetzelfde probleem zit.

Stingray 18 oktober 2011 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5749845)
Dat hangt ervan af. Als er effectief een capaciteitsprobleem is, dan kan een extra rijstrook helpen. Is er verderop een flessenhals zoals een tunnel, dan is het een ander verhaal.
Ik vraag me ook af of dat geen extra verkeer aanzuigt zodat men over x aantal jaar wederom met hetzelfde probleem zit.

Dat is dus de idiote reden waarom ze het dus zolang hebben uitgesteld en heeft dat geholpen ? Nee dus.

Micele 18 oktober 2011 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5749845)
Ik vraag me ook af of dat geen extra verkeer aanzuigt zodat men over x aantal jaar wederom met hetzelfde probleem zit.

Zolang de andere wegen niet "gekastreerd" worden zal dat zeker geen extra verkeer aantrekken.

En moest het wat ander verkeer aantrekken van xxx-xxx op langere termijn, des te beter dan is het in xxx-xxx navenant wat rustiger rijden, of mss een betere globale spreiding.

Naargelang de economie*... of Antwerpen legt een groot dok # dat trekt pas wat verkeer aan.

* bvb, door de bankencrisis én gelijktijdig hoge brandstofprijzen in 2008 waren er 1,33 miljard minder vtg-kms als in 2007.
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/

Naja, ook daar kan men ook tegen zijn. :?

#
Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Deurganckdok

Het Deurganckdok is een dok in de Antwerpse Haven, gelegen aan de linkeroever van de Schelde net ten zuiden van het polderdorp Doel. Het dok staat rechtstreeks (zonder sluizen) in verbinding met de Noordzee, waardoor schepen veel sneller de haven kunnen bereiken. Het betekent ook dat het water in het dok onder invloed staat van de getijden.

Het dok kan 6 tot 7 miljoen standaardcontainers (TEU) per jaar aan, en krijgt in totaal meer dan 5 kilometer kaaimuren. Daarmee wordt het het grootste getijdendok ter wereld. Daardoor zijn er onderhoudsbaggerwerken noodzakelijk. De jaarlijkse kostprijs van deze onderhoudsbaggerwerken wordt geraamd op 20 �* 25 miljoen euro. Als het dok volledig operationeel is, kan er gemiddeld om de 3 seconden een vrachtwagen het dok verlaten.
En het is voorlopig ´maar´ een dynamische spitsstrook hé, geen extra strook.

De E313 moest al pakweg 15 jaar 3 rijstroken hebben, natuurlijk moet men gelijktijdig de belangrijkste flessehals zoals Antwerpen-Oost oplossen/aanpassen/verbreden.

Die plannen heb ik toen in 2009 in de live krant gezien.
Dit stond er ~ in:

- Vanuit Hasselt komend: (E313 volledig 3+3, vanaf Ranst 5+5 tot afrit Wommelgem want de 2 sporen van E34 komen erbij) de bestuurders moeten al in Wommelgem kiezen of ze lokaal Antwerpen kiezen of de Ring Antwerpen nemen, want vanaf afrit Wommelgem blijft de E313 + 4* tot aan de Ring, de grote rotonde onder de afrit Wommelgem (R11) krijgt 3 eenrichtingsarmen/wegen extra bij richting Lokaal Antwerpen -naast de snelweg- die eventjes later 2 armen worden (groene zone aldaar) en steeds +2 enkelrichting plaatselijk Antwerpen.
(*De busstrook op dat stukje E313 zal dan wel verleden tijd zijn, want er is dat +2-alternatief naast de snelweg).

Omgekeerd naar Hasselt komt er vanaf de Ring zelfs 6 rijstroken tot kort voor Wommelgem, 1 rijstrook leidt al ruim af voor de afrit (lange afrit Wommelgem eigenlijk), vanaf Wommelgem 5 rijstroken tot Ranst (2 naar E34, en 3 naar E313).

Dit gebeurt in 4 fazen:

- 1e fase: flessehals Ring tot aan Wommelgem wordt aangepakt:
met een nieuwe lokale weg eerst 3 dan 2 rijstroken vanaf rotonde R11 (parallel juist naast de E313), omgekeerd vanuit lokaal A´werpen 2 nieuwe lokale wegen die in de +2 bredere E313 (dus stukje 6 rijvakken tot Wommelgem) vloeien richting Hasselt.

- 2e fase: E313 vanaf Ranst tot Lummen 3+3 rijstroken

- 3e fase: Ranst tot achter Wommelgem 5+5, laatste stuk 6+4 rijstroken.

- 4e fase: de E34 wordt 3+3 rijstroken.

De oudste -belangrijkste snelweg- van Be, van "binnenland EU" naar "wereldhaven Antwerpen" wordt dan toch breder als een 2+2...

Op het www stond maar weinig:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...et-breder.aspx

Micele 18 oktober 2011 17:33

Vervolg,

Gezocht en gevonden: E313 syntheserapport:
(flessehals Antwerpen-Oost p 9)

http://www.ersvlimburg.be/upload/401...eserapport.pdf

Mambo 18 oktober 2011 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5749789)
Voor hoelang gaat dit helpen?

Tot aan de eerste flessenhals, of omleiding, of werken, of accident, of rode lichten, of rond punt, of brug die openstaat, of vuilkar die ophaalt....enfin je bekijkt het maar é.

brother paul 18 oktober 2011 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5749845)
Dat hangt ervan af. Als er effectief een capaciteitsprobleem is, dan kan een extra rijstrook helpen. Is er verderop een flessenhals zoals een tunnel, dan is het een ander verhaal.
Ik vraag me ook af of dat geen extra verkeer aanzuigt zodat men over x aantal jaar wederom met hetzelfde probleem zit.

En dan het aanzuigeffect zal dan weer opgelost worden door de flessenhals op te lossen. Ik versta dat ook niet, maar blijkbaar staan een pak mensen in de file die afmoeten...

Micele 19 oktober 2011 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5750169)
En dan het aanzuigeffect ...

= fabel

brother paul 19 oktober 2011 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5751577)
= fabel

soweiso als overheid als je de mobiliteit verdubbelt bvb verdubbelt het verbruik, en zijn uw inkomsten als 80% van de arbeid belast (40% belasting 30% sociale zekerheid en 21% btw) wordt, veel groter dan er ooit geschat wordt. Het vertaalt zich in 3 dingen

- meer inkomsten voor de industrie omdat mensen minder tijd verliezen op de
weg meer productie, meer BNP, meer omzet, minder kosten voor industrie

- meer vrije tijd voor de mensen, dat is dan op zichzelf economisch waardeloos

- meer verbruik omdat je meer kilometers kunt afleggen in de auto.

giserke 19 oktober 2011 12:54

Er is maar 1 oplossing: werk in eigen streek.
Dit betekend decentralisatie van overheidsdiensten, bedrijventerreinen overal in Vlaanderen goed toegankelijk maken enz...

Herr Flick 19 oktober 2011 12:55

Ik weet niet of een vak bijleggen zomaar de oplossing is...

Ik heb het meegemaakt op 4 vaksautostrades, waar dan de kruipers op het 3' vak rijden, ... en dan is het verkeer ook weer gestremd, (rechts wel 2 rijstroken vrij maar technisch gezien mag je er dan niet op inhalen... )

Voor het probleem in Broekzele en Antwerpen echt op te lossen moeten er tunnels bijgemaakt worden, of apparte rijstroken voorzien worden, waar je een verplichte keuze maakt.

dwz ...

Bvb je komt er in in Zaventem op de ring en je moet de E19 op naar Antwerpen, --> verplicht rechts houden tot je de afrit genomen hebt, zo blijven de buitenste vakken vrij voor verkeer richting E19 (parijs) en E40 (kust) die laat je bvb verplicht links rijden, zodat die het verkeer weer niet hinderen op de af en opritten...

Het beste zou trouwens zijn een tunnel E40 - E40 onder brussel en E19 - E19, zodanig dat enkel het bestemmingsverkeer nog de ring op moet.

solidarnosc 19 oktober 2011 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5751779)
Ik weet niet of een vak bijleggen zomaar de oplossing is...

Ik heb het meegemaakt op 4 vaksautostrades, waar dan de kruipers op het 3' vak rijden, ... en dan is het verkeer ook weer gestremd, (rechts wel 2 rijstroken vrij maar technisch gezien mag je er dan niet op inhalen... )

Voor het probleem in Broekzele en Antwerpen echt op te lossen moeten er tunnels bijgemaakt worden, of apparte rijstroken voorzien worden, waar je een verplichte keuze maakt.

dwz ...

Bvb je komt er in in Zaventem op de ring en je moet de E19 op naar Antwerpen, --> verplicht rechts houden tot je de afrit genomen hebt, zo blijven de buitenste vakken vrij voor verkeer richting E19 (parijs) en E40 (kust) die laat je bvb verplicht links rijden, zodat die het verkeer weer niet hinderen op de af en opritten...

Het beste zou trouwens zijn een tunnel E40 - E40 onder brussel en E19 - E19, zodanig dat enkel het bestemmingsverkeer nog de ring op moet.



Beste optie lijkt me gewoon een "megaring" te bouwen rond Brussel van de E40 in Aalst met aansluiting in Bierbeek (Leuven) en anderzijds in Enghien. Enfin dat is de minimalistische versie. Ideaal zou uiteraard zijn om die ring volledig rond te maken om het doorgaand verkeer te scheiden van het verkeer dat naar Brussel moet.

Het is opvallend dat geen enkele stad in België een deftige ring heeft behalve Charleroi..... dat er niet echt één nodig heeft, vandaar dat ze er twee hebben gebouwd. Yep. :roll:;-)

solidarnosc 19 oktober 2011 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5751776)
Er is maar 1 oplossing: werk in eigen streek.
Dit betekend decentralisatie van overheidsdiensten, bedrijventerreinen overal in Vlaanderen goed toegankelijk maken enz...

Ik woon in een doorsnee Vlaams boerengat en om 8 uur en 5 uur is de maximale snelheid 30. Een paar weken geleden gebruikte ik de bus en ik heb eens geprobeerd om met de fiets te gaan en ik ben 10 minuten later thuis. Probleem is dat in Vlaanderen in tegenstelling tot in Nederland alles door elkaar ligt waardoor iedereen elkaar moet kruisen en openbaar vervoer voor velen geen oplossing is en zelfs al zou het een oplossing zijn dan vallen de meeste Vlamingen nog liever dood dan in een bus te stappen.

Probleem met die spitsstrook maatregel is dat wellicht meer mensen de wagen zullen nemen en we binnenkort weer vast staan.

Herr Flick 19 oktober 2011 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5751807)
Beste optie lijkt me gewoon een "megaring" te bouwen rond Brussel van de E40 in Aalst met aansluiting in Bierbeek (Leuven) en anderzijds in Enghien. Enfin dat is de minimalistische versie. Ideaal zou uiteraard zijn om die ring volledig rond te maken om het doorgaand verkeer te scheiden van het verkeer dat naar Brussel moet.

Het is opvallend dat geen enkele stad in België een deftige ring heeft behalve Charleroi..... dat er niet echt één nodig heeft, vandaar dat ze er twee hebben gebouwd. Yep. :roll:;-)

Dat is inderdaad zo, nergens hebben ze die ringen rond gemaakt, om een of andere duistere reden (t geld zal wel op geweest zijn, of boer teun die CVP er jos kende, wou niet dat ze zijnen akker gingen afpakken, en CVP er Jos of PS er Francois, zijn villa zal misschien in de weg gestaan hebben...

brother paul 19 oktober 2011 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5751839)
Ik woon in een doorsnee Vlaams boerengat en om 8 uur en 5 uur is de maximale snelheid 30. Een paar weken geleden gebruikte ik de bus en ik heb eens geprobeerd om met de fiets te gaan en ik ben 10 minuten later thuis. Probleem is dat in Vlaanderen in tegenstelling tot in Nederland alles door elkaar ligt waardoor iedereen elkaar moet kruisen en openbaar vervoer voor velen geen oplossing is en zelfs al zou het een oplossing zijn dan vallen de meeste Vlamingen nog liever dood dan in een bus te stappen.

Probleem met die spitsstrook maatregel is dat wellicht meer mensen de wagen zullen nemen en we binnenkort weer vast staan.

dus het bewijs dat het werkt is bij deze voor u geklasseerd ze -, fantastisch


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be