Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Vlamingen blokkeren erkenning FDF in brussels parlement (https://forum.politics.be/showthread.php?t=161837)

matthias999 17 oktober 2011 15:30

Vlamingen blokkeren erkenning FDF in brussels parlement

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111017_115

Citaat:

De Vlaamse partijen in het Brussels parlement weigeren een amendement goed te keuren waardoor de FDF een aparte fractie zou kunnen worden, meldt Le Soir. 'Het is een schandalige ontkenning van de democratie', reageert MR-fractievoorzitter Didier Gosuin.

Het FDF scheurde zich af van de liberale MR, nadat die partij half september het communautaire akkoord rond Brussel-Halle-Vilvoorde mee goedgekeurde.

Het FDF, dat 11 van de 72 zitjes in het Brussels parlement heeft, wil nu een eigen parlementaire groep vormen. Maar volgens het Brusselse reglement kan dat niet, omdat ze verkozen zijn op een MR-lijst.

Consensus

Er groeide bij de Franstalige partijen in het Brussels parlement een consensus om een amendement in te dienen dat het voor FDF mogelijk maakte een aparte groep te vormen. Maar de Nederlandstalige partijen, op N-VA en Vlaams Belang na, weigeren voorlopig hun goedkeuring te geven.

'Partijen moeten zich aanpassen aan het reglement, niet omgekeerd!', twitterde SP.A-parlementslid Elke Roex na de stemming.

Maar voor Brussels parlementsvoorzitter Françoise Dupuis (PS) is het laatste woord nog niet gezegd. 'Er volgen nog gesprekken en niets is definitief', klinkt het.

Belediging

'Het is een belediging voor alle Brusselaars', reageert FDF-voorzitter Olivier Maingain boos. 'De stemming toont aan dat Brussel nog steeds niet erkend is als volwaardige regio en dat de grondwettelijke pseudo-autonomie alleen een lokmiddeltje is.'

Eenmaal erkend, zou FDF de vierde fractie in het Brussels parlement worden, even sterk als het CDH. Een erkenning is belangrijk om stemrecht te krijgen in de commissies en bijkomende werkingsmiddelen.
Het zit er weeral eens op in het parlement.:lol:

Maingain is natuurlijk weer niet te spreken over die vlaamse blokkering.

Albrecht 17 oktober 2011 15:32

Citaat:

'Partijen moeten zich aanpassen aan het reglement, niet omgekeerd!'
²

Amon_Re 17 oktober 2011 15:44

"Maar de Nederlandstalige partijen, op N-VA en Vlaams Belang na, weigeren voorlopig hun goedkeuring te geven."

Dus voor N-VA & VB is het wel goed?

Glenneke 17 oktober 2011 15:47

Maar de Nederlandstalige partijen, op N-VA en Vlaams Belang na, weigeren voorlopig hun goedkeuring te geven.

En toch zijn het die partijen waarop Mangain kapt, ik snap wel dat ze dat toelaten de kans is zo groter dat ze anders geen stemmen

Nebur 17 oktober 2011 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5748162)
"Maar de Nederlandstalige partijen, op N-VA en Vlaams Belang na, weigeren voorlopig hun goedkeuring te geven."

Maingain had gelijk toen hij zei dat een deel van de Vlaamse politiek buiten het democratische veld valt. Alleen is dat deel niet het VB waarop Maingain doelde, maar de verzameling ruggegraatlozen bestaande uit Groen!, sp.a, Open VLD en CD&V.

matthias999 17 oktober 2011 15:51

Citaat:

Dat vind ik ook raar, Er is evenveel kans dat er morgen een ufo op aarde land als vb dit goedkeurd... Zou vast wel een fout zijn.

solidarnosc 17 oktober 2011 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5748129)
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111017_115

Het zit er weeral eens op in het parlement.:lol:

Maingain is natuurlijk weer niet te spreken over die vlaamse blokkering.

Ironisch genoeg wordt FDF gesteund door NVA en VB. Surealisme op zijn Belgisch.

matthias999 17 oktober 2011 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5748183)

Dat geloof ik nooit.. en zeker niet van het vb..

graaf de bethune 17 oktober 2011 15:58

Ik ga een belangenconflict inroepen als de Franstaligen eenzijdig het FDF erkennen binnen het Brussels parlement. En na mij gaat mijn buurman een belangenconflict inroepen, en daarna mijn schoonmoeder, en daarna mijn andere buurman. Of kan ik dit niet als Vlaming?? Zijn het alleen de Walen die dergelijke trucjes ter beschikking hebben? Scheiden van die boel ja, gedaan met het Waals gezeik.

born2bewild 17 oktober 2011 15:59

calimero's

speurneus 17 oktober 2011 16:02

Citaat:

Begrijp jij dit dan niet.
De kans dat het hierdoor kartel terug in ere wordt gesteld is hierdoor weer vergroot.

Ratatosk 17 oktober 2011 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5748177)
Dat vind ik ook raar, Er is evenveel kans dat er morgen een ufo op aarde land als vb dit goedkeurd... Zou vast wel een fout zijn.

Tactisch spelletje, zo kan het FDF druk uitoefenen op de franstalige partijen als fractie. het resultaat is dat de franstalige partijen onder druk van het FDF radicaliseren waarop de NVA en het VB kunnen inspelen.

solidarnosc 17 oktober 2011 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5748177)

Politiek politicienne kan rare sprongen maken.

solidarnosc 17 oktober 2011 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5748203)
Tactisch spelletje, zo kan het FDF druk uitoefenen op de franstalige partijen als fractie. het resultaat is dat de franstalige partijen onder druk van het FDF radicaliseren waarop de NVA en het VB kunnen inspelen.

Nja tactisch FDF en VB steunen als Vlaamse partijen lijkt me onozel. Je komt over als iemand zonder "principes" en als iemand die politieke spelletjes speelt.

born2bewild 17 oktober 2011 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 5748200)
Begrijp jij dit dan niet.
De kans dat het hierdoor kartel terug in ere wordt gesteld is hierdoor weer vergroot.

dag mag je eens uitleggen

Ratatosk 17 oktober 2011 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5748236)
Nja tactisch FDF en VB steunen als Vlaamse partijen lijkt me onozel. Je komt over als iemand zonder "principes" en als iemand die politieke spelletjes speelt.

Aan principes vasthouden is voor hippies, uw principes bereiken door soms uw principes te verlaten is voor mensen die de wereld kennen.

respublica 17 oktober 2011 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5748183)

2. Dit kan echt weer tellen als de Belgische grap van de dag. ;-)

Persoonlijk ben ik niet echt tegen een goedkeuring. Het kan toch niet dat 11 parlementsleden gewoon geen erkenning kunnen krijgen als fractie? Maar ik begrijp het standpunt van de meeste Vlaamse partijen ook wel.

solidarnosc 17 oktober 2011 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 5748253)
2. Dit kan echt weer tellen als de Belgische grap van de dag. ;-)

Persoonlijk ben ik niet echt tegen een goedkeuring. Het kan toch niet dat 11 parlementsleden gewoon geen erkenning kunnen krijgen als fractie? Maar ik begrijp het standpunt van de meeste Vlaamse partijen ook wel.

Ik niet. Wat is er nadelig aan de erkenning van het FDF? Enfin ik ben niet goed thuis in de Brusselse staatshuishouding.

solidarnosc 17 oktober 2011 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5748190)
Dat geloof ik nooit.. en zeker niet van het vb..

Het VB en N-VA in Brussel zijn rare beestjes.

fonne 17 oktober 2011 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5748294)
Het VB en N-VA in Brussel zijn rare beestjes.

N-VA kan moeilijk gaan dwarsliggen, ze zijn met exact één zetel immers toch erkend geworden als fractie.
Nog gekker is dat het MR zelf de oprichting van een FDF fractie steunt! Ze geeft daarmee nochtans zelf een heleboel postjes in de commissies op.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be