Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   193 treinen = maar 1000 jobs??? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=161921)

jodewa 19 oktober 2011 18:20

193 treinen = maar 1000 jobs???
 
Ik heb vandaag gelezen dat er nu 193 treinen verdwijnen en dat dit zou goed zijn voor 1000 jobs minder. Is dit alles op een bestand van 35.000 jobs??
Een eenvoudige rekensom leert dat voor 1 trein +/- 5 personen nodig zijn (2 op, 2 vervangend, 1 recup,..). Daarbij is nog niet alle logistieke personeel geteld. Tel daarbij 10% efficiëntie en je komt gemakkelijk aan 2000 �* 3000 personen.
Die vakbondlullen staan steeds opnieuw te roepen hoe schandalig het is jobs te elimineren. Maar hoe kun je nu in godsnaam het meest onefficiënte overheidsbedrijf van het land reorganiseren zonder dat er geraakt wordt aan het aantal personeelsleden?????
Er zijn dan nog niet eens ontslagen, maar enkel "natuurlijke" afvloeiingen.
Ik stel voor dat de overheid de subsidie afschaft en die vakbondlullen eens zelfs laat zeggen hoe ze ingodsnaam gaan besparen.
Terwijl de "prive" banen elimineert �* volonté is en blijft dit taboe onderwerp nr° 1 op overheidsvlak én bij de vakbonden.
Ik wacht nog steeds op de eerste politieker die deze ring durft op te nemen en hierover in discussie wil gaan.
Van "soeur sourire" Vervotte zal het alleszins niet komen, die is nog iets te groen achter de oren om hier haar stempel te drukken. Dat ze maar bij de bejaarden gaat zeveren, die kunnen haar toch niet meer horen.8-)

freelancer 19 oktober 2011 18:35

Volgens een studie van het VBO zou er zelfs een kleine 18.000 man te veel tewerkgesteld zijn... 8O

subocaj 19 oktober 2011 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5752692)
Volgens een studie van het VBO zou er zelfs een kleine 18.000 man te veel tewerkgesteld zijn... 8O

Volgens een andere studie is het beter het volledige spoorwegnet af te schaffen en de ruimte te gebruiken om er autosnelwegen aan te leggen, enkel voor vrachtvervoer. De andere snelwegen kunnen dan in het spitsuur worden vrijgesteld van vrachtverkeer. Zou volgens de studie de doorstroming van het verkeer verbeteren. Ecologische gevolgen staan niet vermeld.:-D

subocaj 19 oktober 2011 22:40

Het kapitalisme is de enigste ziekte die direct op mensen werd uitgetest.(ikke)

suqar_7loe 19 oktober 2011 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 5753219)
Het kapitalisme is de enigste ziekte die direct op mensen werd uitgetest.(ikke)

Goeie.

Dronkoers 19 oktober 2011 22:50

Ze zouden beter eens besparen aan den top

giserke 20 oktober 2011 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 5753219)
Het kapitalisme is de enigste ziekte die direct op mensen werd uitgetest.(ikke)

Globalisme, dat is het grootste vergif in de wereld. :x

Nynorsk 20 oktober 2011 00:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 5753239)
Ze zouden beter eens besparen aan den top

niet alleen de top.
hoeveel administratiepersoneel heeft de nmbs wel niet?

subocaj 20 oktober 2011 06:01

Troost u Leterme heeft ervoor gezorgd met zijn 3.000 € loonsverhoging, dat de 5% besparing van de regeringsleden al minstens gehalveerd is. De nieuwe regering zal wel zorgen dat die andere 2,5% ook zal verdwijnen door bijvoorbeeld hun tak 21 en tak 23 beleggingen nu al, zonder voorkennis, te hebben omgezet in onbelaste activiteiten.:roll::twisted:

rookie 20 oktober 2011 06:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jodewa (Bericht 5752649)
Ik heb vandaag gelezen dat er nu 193 treinen verdwijnen en dat dit zou goed zijn voor 1000 jobs minder. Is dit alles op een bestand van 35.000 jobs??
Een eenvoudige rekensom leert dat voor 1 trein +/- 5 personen nodig zijn (2 op, 2 vervangend, 1 recup,..). Daarbij is nog niet alle logistieke personeel geteld. Tel daarbij 10% efficiëntie en je komt gemakkelijk aan 2000 �* 3000 personen.
Die vakbondlullen staan steeds opnieuw te roepen hoe schandalig het is jobs te elimineren. Maar hoe kun je nu in godsnaam het meest onefficiënte overheidsbedrijf van het land reorganiseren zonder dat er geraakt wordt aan het aantal personeelsleden?????
Er zijn dan nog niet eens ontslagen, maar enkel "natuurlijke" afvloeiingen.
Ik stel voor dat de overheid de subsidie afschaft en die vakbondlullen eens zelfs laat zeggen hoe ze ingodsnaam gaan besparen.
Terwijl de "prive" banen elimineert �* volonté is en blijft dit taboe onderwerp nr° 1 op overheidsvlak én bij de vakbonden.
Ik wacht nog steeds op de eerste politieker die deze ring durft op te nemen en hierover in discussie wil gaan.
Van "soeur sourire" Vervotte zal het alleszins niet komen, die is nog iets te groen achter de oren om hier haar stempel te drukken. Dat ze maar bij de bejaarden gaat zeveren, die kunnen haar toch niet meer horen.8-)

uw berekening is wel zeer kort door de bocht. Zo zou in werkelijkheid 1 op 4 van het treinpersoneel op "overschot" moeten zijn. Met dit "overschot" moet men ziekte, opleiding,verlof ed opvangen (in die volgorde), maar in werkelijkheid is men al zeer blij om 100% van de effectieve posten te hebben. Verwondert het dan dat het treinpersoneel op het eind van zijn carrière ongeveer een 8 maand verlof achterstaat?
Over het overige kan ik zéér kort zijn : de werkelijkheid overtreft zelfs uw stoutste verwachtingen :roll: Als de vakbonden staan, te mekkeren over "verlies" van jobs bedoelen ze wel hun cadeaujobs voor hun militanten (eerste vereiste om promotie te maken).
Dat politici zich niet wensen te moeien in deze beerput heeft een enkele reden : bekijk de subtop en top van de moloch en je komt op een som van 100% politieke postjes (of denk je dat Haecke (voormalig kabinetschef Van De Lanotte) en Laleman (PS conifeer) voor hun kwaliteiten zijn binnengehaald?

subocaj 20 oktober 2011 06:29

Ik zou er over willen mee discussiëren, maar ik heb er evenveel verstand van als Schouppe en Vervotte.:lol::twisted:

lombas 20 oktober 2011 07:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jodewa (Bericht 5752649)
Ik heb vandaag gelezen dat er nu 193 treinen verdwijnen en dat dit zou goed zijn voor 1000 jobs minder. Is dit alles op een bestand van 35.000 jobs??
Een eenvoudige rekensom leert dat voor 1 trein +/- 5 personen nodig zijn (2 op, 2 vervangend, 1 recup,..). Daarbij is nog niet alle logistieke personeel geteld. Tel daarbij 10% efficiëntie en je komt gemakkelijk aan 2000 �* 3000 personen.
Die vakbondlullen staan steeds opnieuw te roepen hoe schandalig het is jobs te elimineren. Maar hoe kun je nu in godsnaam het meest onefficiënte overheidsbedrijf van het land reorganiseren zonder dat er geraakt wordt aan het aantal personeelsleden?????
Er zijn dan nog niet eens ontslagen, maar enkel "natuurlijke" afvloeiingen.
Ik stel voor dat de overheid de subsidie afschaft en die vakbondlullen eens zelfs laat zeggen hoe ze ingodsnaam gaan besparen.
Terwijl de "prive" banen elimineert �* volonté is en blijft dit taboe onderwerp nr° 1 op overheidsvlak én bij de vakbonden.
Ik wacht nog steeds op de eerste politieker die deze ring durft op te nemen en hierover in discussie wil gaan.
Van "soeur sourire" Vervotte zal het alleszins niet komen, die is nog iets te groen achter de oren om hier haar stempel te drukken. Dat ze maar bij de bejaarden gaat zeveren, die kunnen haar toch niet meer horen.8-)

De besparingen wat betreft jobs komen vooral voort uit het niet vervangen ("laten uitdoven") van bepaalde administratieve posten.

Ook zijn het niet de treinen die verdwijnen, maar een beperkt aantal treinritten. Er kan dus niet zoveel "bespaard" worden op personeel want als op een bepaalde lijn de rit van 15.07 verdwijnt, zal het personeel gewoon een beetje opschuiven wat betreft uren maar niet "onnuttig" worden.

Even belachelijk zou zijn om te zeggen dat je een Lijnchauffeur kunt ontslaan omdat de bus van 15.07 die er een 30-tal min. over doet, niet meer rijdt. Dat snoept een half uurtje van die man zijn werkuren af, maar dat is het dan ook.

Met andere woorden, je berekening houdt geen steek.

guido 007 20 oktober 2011 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jodewa (Bericht 5752649)
Ik heb vandaag gelezen dat er nu 193 treinen verdwijnen en dat dit zou goed zijn voor 1000 jobs minder. Is dit alles op een bestand van 35.000 jobs??
Een eenvoudige rekensom leert dat voor 1 trein +/- 5 personen nodig zijn (2 op, 2 vervangend, 1 recup,..). Daarbij is nog niet alle logistieke personeel geteld. Tel daarbij 10% efficiëntie en je komt gemakkelijk aan 2000 �* 3000 personen.
Die vakbondlullen staan steeds opnieuw te roepen hoe schandalig het is jobs te elimineren. Maar hoe kun je nu in godsnaam het meest onefficiënte overheidsbedrijf van het land reorganiseren zonder dat er geraakt wordt aan het aantal personeelsleden?????
Er zijn dan nog niet eens ontslagen, maar enkel "natuurlijke" afvloeiingen.
Ik stel voor dat de overheid de subsidie afschaft en die vakbondlullen eens zelfs laat zeggen hoe ze ingodsnaam gaan besparen.
Terwijl de "prive" banen elimineert �* volonté is en blijft dit taboe onderwerp nr° 1 op overheidsvlak én bij de vakbonden.
Ik wacht nog steeds op de eerste politieker die deze ring durft op te nemen en hierover in discussie wil gaan.
Van "soeur sourire" Vervotte zal het alleszins niet komen, die is nog iets te groen achter de oren om hier haar stempel te drukken. Dat ze maar bij de bejaarden gaat zeveren, die kunnen haar toch niet meer horen.8-)

Die is zelfs zelf van de vakbond.

guido 007 20 oktober 2011 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5752692)
Volgens een studie van het VBO zou er zelfs een kleine 18.000 man te veel tewerkgesteld zijn... 8O

Meen je dat?
Heb je hier een bron of een link van?

guido 007 20 oktober 2011 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5753433)
niet alleen de top.
hoeveel administratiepersoneel heeft de nmbs wel niet?

40.000?

vrijevlaming 20 oktober 2011 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 5753219)
Het kapitalisme is de enigste ziekte die direct op mensen werd uitgetest.(ikke)

kapitalisme is eigen aan de menselijke aard. Andere systemen gaan nooit werken. Alleen is het systeem dat nu gehanteerd wordt, geen volledig kapitalisme

Bierke 20 oktober 2011 08:49

En dat is dan nog maar goed voor 13% van hun besparingsplan .. ik vraag me af waar ze de overige 87% op gaan besparen? electriciteit misschien ?

Frost 20 oktober 2011 09:19

Zoveel treinen afschaffen is geen enkele oplossing en dat toont nog maar eens aan dat de NMBS-Groep niet door bekwame mensen wordt geleid. De spoorwegen in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk maken al jaren winst. Dit komt door een efficiënt personeelsbeleid en in veel grote steden heb je daar 24/24h openbaar vervoer. Akkoord, door die treinen af te schaffen zal de NMBS kunnen besparen maar heeft er iemand van die raden van besturen een woord er iets van gezegd dat er gaan besparingen doorgevoerd worden aan de top? Dat denk ik niet. Ik heb vakbondsman Jos Digneffe daar ook nog nooit een woord over horen zeggen. Logisch want hij zit zelf aan het vetpotje.

Nynorsk 20 oktober 2011 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5753592)
De besparingen wat betreft jobs komen vooral voort uit het niet vervangen ("laten uitdoven") van bepaalde administratieve posten.

Ook zijn het niet de treinen die verdwijnen, maar een beperkt aantal treinritten. Er kan dus niet zoveel "bespaard" worden op personeel want als op een bepaalde lijn de rit van 15.07 verdwijnt, zal het personeel gewoon een beetje opschuiven wat betreft uren maar niet "onnuttig" worden.

Even belachelijk zou zijn om te zeggen dat je een Lijnchauffeur kunt ontslaan omdat de bus van 15.07 die er een 30-tal min. over doet, niet meer rijdt. Dat snoept een half uurtje van die man zijn werkuren af, maar dat is het dan ook.

Met andere woorden, je berekening houdt geen steek.

je bedoelt dat er eigenlijk geen besparing is maar gewoon een beetje reizigertje-pesten?

lombas 20 oktober 2011 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5753743)
je bedoelt dat er eigenlijk geen besparing is maar gewoon een beetje reizigertje-pesten?

Natuurlijk is er een besparing, maar de personeelsbesparing zit elders.

Trouwens "reizigertje-pesten" is wel wat straf uitgedrukt. Het gaat hier echt om minitreintjes op minitrajectjes op stille uren.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be