Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Maak je eigen begroting! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=162028)

matthias999 20 oktober 2011 21:56

Maak je eigen begroting!

http://www.standaard.be/extra/begroting

Wie droomt ervan om eens zijn eigen begroting samen te stellen? Wel, het kan in de standaard!:-)

Resultaten zijn zeker welkom!!

Mijn resultaat: U koos voor 41 procent nieuwe belastingen en 59 procent besparingen.

:lol::lol::lol:

Zimerman 20 oktober 2011 22:14

Ik zocht 8 miljard voor de begroting 2012 en vond 8.2 miljard

Ik koos voor 43 procent nieuwe belastingen en 57 procent besparingen. Help Di Rupo en maak uw eigen begroting op De Standaard Online.

perf 20 oktober 2011 22:34

U koos voor 40 procent nieuwe belastingen en 60 procent besparingen.

Ik vind de lijstjes nogal kort. Als je bedoeling echt is om 8 miljard te sparen heb je al minstens enkele tientallen procenten van zowel besparingen als nieuwe belastingen. Meer besparen nondedju! :p (Niet dat ik zo direct zou weten waarop).

WetIsWet 20 oktober 2011 22:51

Volgens mij is het gemanipuleerd ... zelfs al schaf je alleen maar voordelen af (werkloosheidsuitkering, hogere pensioenleeftijd, pensioenen ambtenaren naar beneden, ...) dan nog geeft het aan dat je ongeveer 50% belastingen extra gecreeerd hebt ... regimegazetje is weer bezig.

Robinus V 20 oktober 2011 22:51

Waardeloze, misleidende propaganda. Er zijn nog vele andere manieren om makkelijk aan acht en zelfs de volledige 17 miljard vermindering van het begrotingstekort te geraken.

Misleidende propaganda, ook omdat fraude aanpakken als belastingen voorgesteld wordt, terwijl het eigenlijk los staat van besparen en belasten en simpelweg een controle op het naleven van bestaande wetten is.

Ten derde, misleidende propaganda, omdat de cijfers op een wel heel vreemde manier geschat zijn... afgerond op 250 miljoenen euro's... en zelfs dan nog afhankelijk van de precieze invulling waarvan niet op de hoogte gebracht wordt.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door perf (Bericht 5755474)
U koos voor 40 procent nieuwe belastingen en 60 procent besparingen.

Ik vind de lijstjes nogal kort. Als je bedoeling echt is om 8 miljard te sparen heb je al minstens enkele tientallen procenten van zowel besparingen als nieuwe belastingen. Meer besparen nondedju! :p (Niet dat ik zo direct zou weten waarop).

Op overheidsobligaties kan je 10 miljard euro per jaar besparen, als je een staatsbank opricht, en geld in leen van de spaarder die zekerheid over het behoud van het geld wilt gebruikt om de huidige overheidsobligaties terug te betalen, wat je indien spaarders geld afhalen weer vervangt door obligaties en waarbij er altijd een kleine buffer aan geld behouden wordt. Misschien is dat geen slecht idee.

demonen 20 oktober 2011 23:05

Na Dexia moeten we minimaal 30 miljard Euro bezuinigen om in 2015 een begroting in evenwicht te hebben.
Vanaf 2016 moeten we jaarlijks 2% van onze staatsschuld wegwerken met begrotingsoverschotten. Voor 2016 betekent dat 10 miljard Euro. Dit moeten we tot 2040 aanhouden om uit te komen op 60% vh BBP.
Dan moeten we elk jaar nog de pensioenlasten en vergrijzingskosten en de kosten vd migratie opvangen.
Ook moeten we miljarden betalen aan borgstellingen aan pigs-landen.
Wetende dat deze gigantische besparingen hoe dan ook een negatieve economische groei betekenen met enorme werkloosheid etc.
Daar bovenop 1,5 Euro 1l diesel, stroomfaktuur +30% op 1 jaar, huurprijs 1/2 van loon, loonstop, ...
Ofwel emigreren ofwel in armoede leven want dit is uitzichtloos.

Pelgrim 21 oktober 2011 10:16

Alleen de bankentaks al mag van mij gerust tien miljard zijn.

Vito 21 oktober 2011 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet (Bericht 5755484)
Volgens mij is het gemanipuleerd ... zelfs al schaf je alleen maar voordelen af (werkloosheidsuitkering, hogere pensioenleeftijd, pensioenen ambtenaren naar beneden, ...) dan nog geeft het aan dat je ongeveer 50% belastingen extra gecreeerd hebt ... regimegazetje is weer bezig.

²

Je kan niet 100% besparingen uitkomen, hoewel dat in realiteit wel kan (al krijg je dan iedereen over je heen).

kameleon 21 oktober 2011 10:47

Helemaal fout ja. Er valt meer te halen door de grote vermogens te belasten en de grote bedrijven te laten betalen dan de dop af te schaffen. En toch telt het even veel.

jodewa 21 oktober 2011 14:35

waarom staan volgende suggestie's er niet bij??
- Alle vreemdelingen en asielzoekers buiten die niet bijdragen aan de economie.
- Patronale bijdragen op ambtenarenlonen
- Drastische hervorming van het aantal ambtenaren
- Vermogensbelasting voor de superrijken
- Kleinere besparingen:
Verkeersbeleid: wettelijke snelheidslimiet behoudenn dus duizenden borden 30/70/90 aan € 250 per bord minder;-)
- privatiseren Belgacom, NMBS, NMVB,..
- afschaffing van de federale staten en terug naar 1 regering (dan zitten we meteen goed voor enkele jaren met de begroting;-))
-...

Jongens toch, er zijn zoveel mogelijkheden om te besparen:lol::lol:, waarom gebruikt men ze niet?????:roll:

Herr Flick 21 oktober 2011 14:50

Slechts 37 % nieuwe belastingen, maar mocht ik echt mijn goesting mogen doen was dat zo goed als 0

Bij Financien, NMBS, De Post, Belgastom en nog wat andere overheidsparasieten, zou er wel heel wat volk buiten vliegen.

fox 21 oktober 2011 15:08

Niemand die het nogal belachelijk vind om de strijd tegen fraude als een extra belasting te zien?

Sfax 21 oktober 2011 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 5755485)
Waardeloze, misleidende propaganda. Er zijn nog vele andere manieren om makkelijk aan acht en zelfs de volledige 17 miljard vermindering van het begrotingstekort te geraken.

Misleidende propaganda, ook omdat fraude aanpakken als belastingen voorgesteld wordt, terwijl het eigenlijk los staat van besparen en belasten en simpelweg een controle op het naleven van bestaande wetten is.

Ten derde, misleidende propaganda, omdat de cijfers op een wel heel vreemde manier geschat zijn... afgerond op 250 miljoenen euro's... en zelfs dan nog afhankelijk van de precieze invulling waarvan niet op de hoogte gebracht wordt.

Op overheidsobligaties kan je 10 miljard euro per jaar besparen, als je een staatsbank opricht, en geld in leen van de spaarder die zekerheid over het behoud van het geld wilt gebruikt om de huidige overheidsobligaties terug te betalen, wat je indien spaarders geld afhalen weer vervangt door obligaties en waarbij er altijd een kleine buffer aan geld behouden wordt. Misschien is dat geen slecht idee.

Daar is ie weer met zijn idiote fantasietjes...

En verder is dat een idiote poll. Met alleen besparen haal je maar een miljard of 4-5.

Afschaffen dotaties van de NMBS: dat is per direct meer dan 3 miljard in the pocket.

Athelas 21 oktober 2011 16:22

Als dat effectief is waarover er vergaderd wordt, en zaken gelijk hierboven vernoemd worden niet, dan komen er idd weer een massa nieuwe belastingen op ons af. Meer accijnzen op diesel? Op tabak? Prutsen aan een goed voordeel zoals de dienstencheques (hoewel ik er geen gebruik van maak)? Afschaffen van bijdrages in de gezondheidszorg, vind ik ook niet echt goed (onze gezondheidszorg is erg goed en ik had dit graag zo gehouden).

Wat ivm vreemdelingenopvang etc? Wat ivm responsabilizering van de rode mensen bij de nmbs? De post? De mivb? Snoeien in de senaat en ambtenaren? Ow ja, juist dat willen de politiekers zelf niet want het dit raakt rechtstreeks aan de portomonee van hun kiesvolk.

brother paul 21 oktober 2011 16:41

Ik zou al content zijn dat ze vooral deze nota uitvoeren
http://www.itinerainstitute.org/upl/...dc_NLshort.pdf

brother paul 21 oktober 2011 18:00

De belastingvermindering voor pensioensparen zou beperkt worden tot maximum 30%. Op dit ogenblik is een besparing tussen 30 en 40% mogelijk;

De bijdragen gestort voor aanvullende pensioenkapitalen worden steeds beperkt in functie van de 80%-regel. Die beperking is op zijn beurt afhankelijk van het beroepsinkomen en enkele andere parameters. Het beroepsinkomen dat in aanmerking komt voor de 80%-regel zou beperkt worden tot 82.500 euro. In het slechtste geval zal dus een deel van de premie in de verworpen uitgaven terechtkomen en belast worden in de vennootschapsbelasting;

De uitkeringen van aanvullende pensioenkapitalen worden op dit ogenblik belast aan 10% of 16,5% afhankelijk van de leeftijd van opname; 65 of 60 jaar. Bedoeling is het optrekken van pensioenkapitaal op 60 jaar te belasten aan 20%, op 61 jaar aan 18%. Pensioenkapitaal optrekken op 60-jarige leeftijd wordt duurder.

Elke belastingplichtige kan tot 2.510 euro dienstencheques aankopen en krijgt daarop een belastingvermindering van 30% op het betaalde bedrag. Een dienstencheque kost nu 7,5 euro per stuk maar door de belastingvermindering “slechts” 5,25 euro aan de belastingplichtige. Deze vermindering zou worden afgeschaft en de prijs van een dienstencheque zou voortaan in functie staan van het aantal gekochte cheques;

Er is eveneens sprake om een BTW-verhoging of een extra BTW-luxetaks in te voeren op de consumptie van bepaalde luxeproducten.

De gebruikers van een bedrijfswagen worden belast op een voordeel van alle aard ter vergoeding van de privé aanwending. Deze “vergoeding” wordt berekend in functie van het aantal gereden private kilometers en de co2-uitstoot van de wagen. Voortaan zou het voordeel in functie staan van de cataloguswaarde van de wagen;

De fiscale aftrek van de kosten van bedrijfswagens zou nog verder worden beperkt. Op dit ogenblik is de beperking van de kosten in functie van de co2 uitstoot reeds van toepassing. De wetgeving zal dus nog strikter worden;

De korting voor milieuvriendelijke wagens wordt verminderd of afgeschaft;

Spaarders en beleggers zullen mogelijks meer roerende voorheffing moeten afdragen op hun roerende inkomsten. Voor dividenden zou per definitie minstens 25% roerende voorheffing verschuldigd zijn, voor risicoloze rente-inkomsten zou het tarief 20% bedragen. Voor gereglementeerde spaarrekeningen zou het tarief van 15% van toepassing blijven, maar zou de automatische belastingvrijstelling vervallen voor de eerste intrestschijf tot 1.770 euro. De vrijstelling zou mogelijks wel van toepassing blijven via de belastingaangifte zodat u 2 jaar kunt wachten op de verrekening;

Voor particulieren zou de gerealiseerde koerswinst op aandelen belast worden aan 50% bij herverkoop van de aandelen binnen het jaar, het tarief zou 25% bedragen bij herverkoop van de aandelen tussen 1 en 8 jaar. Na 8 jaar zou geen belasting meer verschuldigd zijn. Positieve keerzijde van de medaille; de minwaarden zouden voortaan aftrekbaar zijn van de meerwaarden;

De taks op de beursverrichtingen bedraagt op dit ogenblik 0,17% voor aandelen en 0,07% voor obligaties, geplafonneerd tot 500 euro per transactie. Voor de herverkoop van beleggingsfondsen kan het tarief 0,50 % bedragen met een maximum van 750 euro. Men is van plan deze tarieven te verhogen;

Onze medeburgers met een vermogen boven 1,25 miljoen euro - exclusief de gezinswoning en de activa die voor beroepsdoeleinden worden gebruikt - zouden een “tijdelijke” crisisbelasting van 0,50% moeten betalen;

Zelfstandigen hadden tot nu toe het “geluk” dat de sociale bijdragen werden berekend op een beroepsinkomen van maximaal 75.246,19 euro (2010). Voortaan zouden toch sociale bijdragen verschuldigd zijn op een beroepsinkomen tot 100.000 euro;

De notionele interestaftrek zou geplafonneerd worden tot maximum 3%, KMO-vennootschappen zouden kunnen genieten van 3,4% notionele aftrek. Ter vergelijking: op dit ogenblik is het algemeen tarief 3,8% voor grote vennootschappen en 4,3% voor KMO-vennootschappen.

Aandelenopties worden minder aantrekkelijk gemaakt, nog af te wachten hoe dit in zijn werk zal gaan;

Aan de energiesector zou een verhoging van de nucleaire rente opgelegd worden, een verdrievoudiging van de taks van 250 mln naar 750 mln euro per jaar;

Er zou een taks op vliegtuigtickets in businessclass worden ingevoerd; de reizigers in businessclass zullen wat dieper in de buidel moeten tasten;

Er zouden 250.000 jobs worden gecreëerd tegen 2015 om zodoende 73,2 % van de bevolking tussen 20 en 64 jaar aan het werk te krijgen zoals Europa eist. In 2010 bedroeg dit 67,7%,…. de weg is nog lang. Er zou eveneens een lastenverlaging komen voor de aanwerving van de eerste 3 werknemers. Voor de lage en middelgrote inkomens zou de belastingvrije som mogelijks met 1.000 euro worden verhoogd;

Werkloosheidsuitkeringen zouden stapsgewijs verminderen maar niet volledig uitdoven. Wachtuitkeringen voor schoolverlaters zouden in functie staan van de inspanningen om een job te vinden;

De groei van de uitgaven in de gezondheidszorgen wordt beperkt;

Het aantal ambtenaren zou verminderen.

Ohm 21 oktober 2011 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5756558)
Niemand die het nogal belachelijk vind om de strijd tegen fraude als een extra belasting te zien?

Ja heb ook even gefronst :D

"SPA, PS en Cdh pleiten ook voor nieuwe belastingen" Tof :roll:

Ik kwam uit op 60% belastingen en 40% besparingen. Aanpak fraude, geen taks op diesel/tabak, vermogenstaks, doorverkoop aandelen op 250 gezet, notionele aftrek op max gezet, vennootschap op 250 gezet en besparingen bij de ambtenaren, vervroegd pensioen naar 62, pensioenleeftijd van 65 wordt niet aangeraakt, pensioen ambtenaren aangepakt, geen besparing in de gezondheidszorg, afschaffen dop na 5 jaar, lagere uitkering na 2 jaar.
Ik mistte nog een boel zaken zoals de nmbs, federale overheid, parlement, asiel en imigratie etc anders had ik voor 60% kunnen besparen en die belastingen voelen alleen de bedrijven en rijken.

gertc 21 oktober 2011 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5756897)
Er zouden 250.000 jobs worden gecreëerd tegen 2015 om zodoende 73,2 % van de bevolking tussen 20 en 64 jaar aan het werk te krijgen zoals Europa eist.

Prachtig. Maar waarom geen 350.000 jobs? Of 500.000? :-o

Maar ... vooral ... wat gaat men DOEN om 250.000 jobs te creëren? :x

gertc 21 oktober 2011 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5756558)

Extra belasting is het uiteraard niet. Het is mogelijk wel extra inkomen voor de overheid, en wat dat betreft hoort het wel thuis in de 'belasting' kolom.

De hoeveelste keer is dat overigens dat een 'verbeterde strijd tegen de fraude' in de begroting staat? En hoeveel is daar alle vorige keren van gerealiseerd?

Bob 21 oktober 2011 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 5756974)
Prachtig. Maar waarom geen 350.000 jobs? Of 500.000? :-o

Maar ... vooral ... wat gaat men DOEN om 250.000 jobs te creëren? :x

Misschien de notionele intrestaftrek nog wat opvoeren, of de dienstencheques nog wat aantrekkelijker maken...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be