Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Eerst Nederlands, dan Frans, dan Duits. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=162190)

Cynara Cardunculus 25 oktober 2011 11:16

Eerst Nederlands, dan Frans, dan Duits.

Ben ik nu de enige die me blauw ergert aan het feit dat voor de meeste officiele meldingen, het Frans (nochtans 40% belgische bevolking) nog steeds EERST wordt vernoemd, waarna het Nederlands volgt?

Waarom vraagt men aan de telefoon steeds eerst of men Frans spreekt om dan "un" te drukken, terwijl Nederlands "twee" is?

Uiteindelijk spreekt het gros van de Belgische bevolking weldegelijk NEDERLANDS en geen Français!

kijk: het grondwettelijk Hof:

http://www.const-court.be/redirection.html

Het Verzet 25 oktober 2011 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5762525)
Ben ik nu de enige die me blauw ergert aan het feit dat voor de meeste officiele meldingen, het Frans (nochtans 40% belgische bevolking) nog steeds EERST wordt vernoemd, waarna het Nederlands volgt?

Waarschijnlijk niet, maar zelf stoor ik mij daar ni aan. Zemelzeikerij.

SDG 25 oktober 2011 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 5762529)

Je hebt je plaats in belgique leren kennen en accepteren, met andere woorden.

Het Verzet 25 oktober 2011 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5762532)
Je hebt je plaats in belgique leren kennen en accepteren, met andere woorden.

Ik word er gewoon weinig mee geconfronteerd. Meestal is Engels optie 1, Nederlands optie 2.

Pelgrim 25 oktober 2011 11:51

Citaat:

Uiteindelijk spreekt het gros van de Belgische bevolking weldegelijk NEDERLANDS en geen Français!

Is dat zo?

subocaj 25 oktober 2011 11:52

Citaat:

Waarom vraagt men aan de telefoon steeds eerst of men Frans spreekt om dan "un" te drukken, terwijl Nederlands "twee" is?

Als je even wacht, staat Nederlands overal eerst.:-D

Tommm 25 oktober 2011 12:47

Citaat:

En maar klagen. :lol:

Cynara Cardunculus 25 oktober 2011 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 5762687)
En maar klagen. :lol:

jij weet vast de reden waarom in een land waar de meerderheid Nederlandstalig is (60% Vlamingen waar Nederlands de voertaal is), men steevast officiele sites en telefoonboodschappen begint in het frans.

Zelfs BOZAR ... wat zegt google?

Citaat:

Bozar.be :: Palais des Beaux-Arts|Paleis voor Schone Kunsten ...www.bozar.be/In cache - BOZAR ou le Palais des Beaux-Arts de Bruxelles vous présente son programme artistique| BOZAR of het Paleis voor Schone Kunsten stelt u zijn programma
nochtans staat het op de site zelf correct: (nou ja: NL - FR - ENGELS... geen duits).

Raf 25 oktober 2011 12:55

Citaat:

Quelle horreur!

Wat gruwelijk!

Das ist furchtbar!

Get a life! :roll:

job 25 oktober 2011 13:57

Citaat:

Nee hoor. De grootste deel van de Belgische bevolking spreekt wel degelijk Frans. De franstaligen spreken van huis uit Frans en de Nederlandstaligen spreken Frans als eerste vreemde (verplichte !!!) taal.
Met dank aan het Nederlandstalig onderwijs !!
Vlaanderen verfranst zichzelf.

Cynara Cardunculus 25 oktober 2011 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 5762848)
Nee hoor. De grootste deel van de Belgische bevolking spreekt wel degelijk Frans. De franstaligen spreken van huis uit Frans en de Nederlandstaligen spreken Frans als eerste vreemde (verplichte !!!) taal.

dan vrees ik toch dat Engels de hoofdtaal wordt! wat een kutopmerking is me dat nu weer.
Vermits de meeste vlamingen minstens twee of drietalig zijn, hoeven we zelfs geen Nederlands meer te gebruiken!

Stierenstront!

SDG 25 oktober 2011 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5762936)
dan vrees ik toch dat Engels de hoofdtaal wordt! wat een kutopmerking is me dat nu weer.
Vermits de meeste vlamingen minstens twee of drietalig zijn, hoeven we zelfs geen Nederlands meer te gebruiken!

Stierenstront!

Toch niet. Houd in België een referendum over wat de eerste taal moet worden en Frans zal mogelijks als eerste uit de bus komen. Waar nagenoeg alle Franstaligen namelijk voor Frans zullen kiezen, is het niet ondenkbaar dat de Vlamingen omwille van hun verdeeldheid (een deel van de zgn. Vlaamse 'wereldburgers' zal voor het Engels gaan en een deel van de Belgitudevlamingen zal er nog steeds gedwee akkoord mee gaan dat het Frans de belangrijkste taal is) er niet in zullen slagen het Nederlands te doen winnen.

Zwitser 25 oktober 2011 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 5762529)

De volgende stap is dan dat er helemaal niet meer in het Nederlands opgenomen wordt, maar je daar aan ergeren is dan ook zemelzeikerij?

Everytime 25 oktober 2011 16:51

Citaat:

U ergert zich voor futiliteiten. Wat kan het u schelen dat ze eerst in het Frans en pas dan in het Nederlands spreken; het is niet het einde van de wereld en het belangrijkste is dat u op termijn geholpen wordt.

Everytime 25 oktober 2011 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5762695)
jij weet vast de reden waarom in een land waar de meerderheid Nederlandstalig is (60% Vlamingen waar Nederlands de voertaal is), men steevast officiele sites en telefoonboodschappen begint in het frans.

Zelfs BOZAR ... wat zegt google?

nochtans staat het op de site zelf correct: (nou ja: NL - FR - ENGELS... geen duits).

Typichs Vlaams problemen te zoeken waar er geen problemen zijn.........

Cynara Cardunculus 25 oktober 2011 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5763306)
U ergert zich voor futiliteiten. Wat kan het u schelen dat ze eerst in het Frans en pas dan in het Nederlands spreken; het is niet het einde van de wereld en het belangrijkste is dat u op termijn geholpen wordt.

om te beginnen betaal ik om geholpen te worden, zoals elke belastingbetaler: het is dus mijn récht en ik hoef daar niet niet plat op de buik van dankbaarheid te liggen kwijlen.
en ten tweede stoort het me geenszins dat zulke sites of telefoonboodschappen in Frankrijk in het Frans gebeuren, in Duitsland in het Duits, in Nederland in het Nederlands of Engeland in het Engels.
In België blijft de grootste bevolkingsgroep Nederlandstalig, dus lijkt het me doodnormaal dat men éérst de boodschap in het Nederlands leest of hoort, dan in het Frans en dan in het Duits.

Of zou je het ook normaal vinden als je telkens tegen je huisarts moet gaan vertellen dat hij je in het Nederlands moet aanspreken en niet in het Frans?

Everytime 25 oktober 2011 16:56

Citaat:

Hun moedertaal blijft het Nederlands, dat ik weet.

Cynara Cardunculus 25 oktober 2011 16:58

Citaat:

wat voor lulkoek.

Ik leerde Frans vanaf mijn 8ste en Engels vanaf mijn 12de.
Ik heb amper nog een woord Frans gesproken nadat ik was afgestudeerd. Waarom zou ik VERPLICHT als tweede taal Frans moeten spreken???? waar haal je zulke nonsens uit?

Everytime 25 oktober 2011 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5763322)
om te beginnen betaal ik om geholpen te worden, zoals elke belastingbetaler: het is dus mijn récht en ik hoef daar niet niet plat op de buik van dankbaarheid te liggen kwijlen.
en ten tweede stoort het me geenszins dat zulke sites of telefoonboodschappen in Frankrijk in het Frans gebeuren, in Duitsland in het Duits, in Nederland in het Nederlands of Engeland in het Engels.
In België blijft de grootste bevolkingsgroep Nederlandstalig, dus lijkt het me doodnormaal dat men éérst de boodschap in het Nederlands leest of hoort, dan in het Frans en dan in het Duits.

Of zou je het ook normaal vinden als je telkens tegen je huisarts moet gaan vertellen dat hij je in het Nederlands moet aanspreken en niet in het Frans?

Mij kan het helemaal niet schelen met welke taal ze beginnen (Nederlands of Frans).

lombas 25 oktober 2011 17:00

Als ik de website van Bozar open, staat die nochtans in het Frans met de taalselectie als FR-NL-EN aangeduid...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be