![]() |
afschaffen 'vrije rijopleiding': goede zaak?
België kent als enige land in West-Europa nog de mogelijkheid om naast het leren rijden met de autorijschool, de 'vaardigheden' op te doen via de zogenaamde 'vrije rijopleiding', waarbij eigenlijk eender wie die langer dan acht jaar in het bezit is van een gewoon rijbewijs B, de 'leerling' kan begeleiden in het leren autorijden. Enkel een L achteraan op de wagen gekleefd, is daar voor nodig om zich in het verkeer te begeven. Ongeveer de helft van de jongeren geraakt op die manier relatief voordelig en eenvoudig aan een rijbewijs, uiteraard na afleggen van een officieel examen. In landen als Nederland en Frankrijk is dit ondenkbaar en men komt er alleen de baan niet op, tenzij men geslaagd is voor het volledige praktische gedeelte van het rij-examen. Oefenen gebeurt onder begeleiding van een beëdigde instructeur van de rijschool.
Ik vind het vreemd dat België hier nog een steeds een 'uitzondering' op toestaat. Voor zowat alle mogelijke handelingen in het leven moet je tegenwoordig een speciaal diploma of bekwaamheidsattest hebben, maar dus niet om anderen te leren rijden, te laten deelnemen aan ons drukke verkeer waar jaarlijks nog steeds een 800 doden in te betreuren zijn, dan spreken we nog niet over de duizenden zware gewonden en blijvend gehandicapten. Zeer vreemd dat onze overheid het nog steeds toestaat dat in zulk druk verkeer nog steeds matige of slechte chauffeurs hun eigen fouten in het verkeer kunnen doorgeven aan hun zoons/dochters en dat die volstrekt onervaren chauffeurs zonder enig bewijs van kunde, direct het drukke verkeer in mogen. Nu weet ik dat Schouppe enkele jaren geleden er al aan dacht om ook hier de 'vrije rijbegeleiding' uitdovend te maken, maar dat dit op veel potest stuitte onder andere van de socialisten, met als argumentatie dat de rijschool zeer duur is en niet iedereen zich dat kan permitteren. Ik kan dat inderdaad beamen, zoveel jaren terug kostte mijn rijschool ook al over de 1000 euro voor het basispakket. Als men de rijschool verplicht maakt, zal dit voor velen vrij duur uitvallen. Ik ben hier echter voorstander van, omdat ik denk dat het nogal absurd is zulke risico's te nemen door volstrekte 'leken' iemand anders het rijden aan te leren, terwijl ze het zelf niet eens goed kunnen. Misschien kunnen de erkende rijscholen hun prijzen iets laten zakken, indien ze dan sowieso meer 'klanten' over de vloer gaan krijgen. De jongste tijd blijft het bij ons nogal stil rond deze op til zijnde maatregelen. Vermoedelijk zal Europa over enkele jaren streven naar een meer uniform verkeersbeleid en zal dan ook deze typisch Belgische 'vrije rijbegeleiding' aan banden gelegd worden. |
Citaat:
|
Citaat:
Iedereen naar de rijschool duwen is gewoon een manier om de rijscholen draaiende te houden. De mensen gana daar echt niet beter of slechter door rijden. Dan zie ik meer heil in de principes die eerder deze maand werden voorgesteld, zoals jonge chauffeurs het eerste jaar of twee niet in het weekend/'s nachts te laten rijden bijvoorbeeld. Dat, samen met maatregelen die erop gericht zijn de verkeersveiligigheid te verbeteren (controles op onveilig verkeersgedrag en dus niet alleen de eenvoudige "geld-in-het-laatje-brengende" flitscontroles) en, waarom niet, regelmatige testen voor mensen die weinig in het verkeer komen. Van zodra je in het weekend met de wagen buiten komt, kan je zo de weekendrijders eruit plukken, en dat is meestal door hun idioot gedrag op de baan... |
Citaat:
|
de enige regel die ik zou invoeren dat je met twee chauffeurs uw opleiding moet krijgen
|
Citaat:
|
Citaat:
Een combinatie van de twee lijkt me ideaal. Eerst een aantal uur verplicht met de rijschool (met de begeleider er bij), daarna 6 maand of zo enkel met de begeleider (ervaring op doen). Daarna eventueel nog een herhalingsles en dan examen. |
Citaat:
Die professionals leren je hoe het examen door te komen; nothing more, nothing less. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je een ongeval hebt, kan de politie niet zien hoe je aan je rijbewijs geraakt bent; en ze vragen het je ook niet. Als je je ongeval aangeeft aan de verzekeringsmaatschappij: idem dito. Ik word wel kregelig van die automobilistenverenigingen die zelf rijscholen uitbaten, en die daar uitspraken over doen. |
Citaat:
ik kan me niet voorstellen dat verzekeringsmijen die stats niet zouden hebben ... en mocht er een significant verschil zijn tvv de rijscholen ... dan hadden we dat onder hun druk al wel gehoord ... ik vermoed dus eerder het omgekeerde. en dat komt toevallig overeen met mijn buikgevoel ... ik vermoed dat 'niet-betalende' leerlingen veeeeeel meer oefen-uren doen dan leerlingen-met-de-rijschool ... net vanwege de kost. die stats zouden heel leerrijk kunnen zijn ... |
Citaat:
|
Een geprezen rijopleiding kost in de regel een kleine 2000 €, in Duitsland.
(als alles vlot verloopt). Is zowat maar de herstelprijs van een relatief kleine blikschade (waardoor men soms iets bijgeleerd heeft) aan zijn eerste lievelingsauto.... Maar dan is men ook zijn rij-bewijs waard. ;-) http://www.fahrtipps.de/fahrschule/f...ein-kosten.php |
Citaat:
het verbod op meerdere begeleiders afschaffen zou al een verbetering zijn. |
Citaat:
Ongevallenstatistieken, verkeersovertredingen ? De professionele opleiding wordt heel erg "gepusht" door oa. de automobielclub VAB, maar vooala omdat die er beter van wordt. Zij zijn nl. de grootste rijschooleigenaar in België (onder verschillende namen). Ik werkte voor hen toen zij daar mee begonnen en plots veranderde hun strategie en zijn ze beginnen lobbyen bij de overheid om de rijschoolopleiding te verplichten. Kassa, kassa. |
Wat je echt zou moeten leren, leer je niet via de rijschool, noch via de vrije opleiding. In beide gevallen leer je enkel de basis en het examen door komen.
Wat telt is ervaring en een wagenbeheersingsstage. Die kan je op verschillende plekken volgen en is 'n prijs (+/- vanaf € 200,-) dubbel en dik waard. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be