Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Globalisering en netwerken door multinationals (https://forum.politics.be/showthread.php?t=162286)

zebrapad 27 oktober 2011 10:11

Globalisering en netwerken door multinationals

Een nieuwe studie werd uitgevoerd om te kijken hoever multinationals met elkaar verbonden zijn door participatie en in hoever dit een invloed heeft op de beslissingen van een kleine groep multinationals.
De eerste lijn geeft duidelijk weer dat de financiele sector goed vertegenwoordigt is.
Citaat:

The structure of the control network of transnational corporations affects global market competition and financial stability. So far, only small national samples were studied and there was no appropriate methodology to assess control globally. We present the first investigation of the architecture of the international ownership network, along with the computation of the control held by each global player. We find that transnational corporations form a giant bow-tie structure and that a large portion of control flows to a small tightly-knit core of financial institutions. This core can be seen as an economic "super-entity" that raises new important issues both for researchers and policy makers.
http://arxiv.org/abs/1107.5728
(link naar PDF in het artikel)

Stingray 27 oktober 2011 16:00

Ik ga even kort iets vermelden dat gelijkaardig is maar slaat op de wereld van de advocaten : advocatenkantoren nemen ook dikwijls participaties in mekaars kantoor om te zorgen dat ze nooit mekaars tegenstrever kunnen worden in een zaak. Soms worden zelfs zaken aan mekaar toevertrouwd als ze geen participatie hebben om te voorkomen dat ze tegen mekaar kunnen optreden ... snap je.

Erw 28 oktober 2011 18:00

Advocaten en multinationals, beiden dik gesponsord door de multinational met het taks-privilege.

Stingray 28 oktober 2011 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 5768497)
Advocaten en multinationals, beiden dik gesponsord door de multinational met het taks-privilege.

Zou kunnen, ze hebben in elk geval dezelfde MO. Wordt misschien met de paplepel binnengelepeld op de univ.

Enne wat ik hiervoor zei, is geen fantasie, dat weet ik uit ervaring.

Vrije mark : my ass.

Erw 28 oktober 2011 18:22

Het grappige in deze zin:
"This core can be seen as an economic "super-entity" that raises new important issues both for researchers and policy makers."
... is dat die 'policy makers' lidkaarten hebben van de multinational met het taks-privilege.
Wat krijgen we dan: een "super-entity" die haar eigen issues zou aanpakken. Als een dief die zichzelf handboeien zou aandoen. In Mythbusters zouden ze zeggen "not plausible".

Nr.10 28 oktober 2011 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5768500)
Zou kunnen, ze hebben in elk geval dezelfde MO. Wordt misschien met de paplepel binnengelepeld op de univ.

Enne wat ik hiervoor zei, is geen fantasie, dat weet ik uit ervaring.

Vrije mark : my ass.

Jacques Lacan gebruikte nooit het woord vrijheid.

Vrijheid: "ça me fait rire".

Scherven A. Mok 29 oktober 2011 17:37

1/3 van de wereldwijde handel gebeurt binnenin de grote bedrijven. Dus niet tussen verschillende bedrijven. Ik vraag me af hoeveel daarvan echt noodzakelijk is of een positief effect heeft en hoeveel daarvan gebeurt om subsidies binnen te rijven of belastingen te vermijden.

AdrianHealey 29 oktober 2011 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zebrapad (Bericht 5766143)
Een nieuwe studie werd uitgevoerd om te kijken hoever multinationals met elkaar verbonden zijn door participatie en in hoever dit een invloed heeft op de beslissingen van een kleine groep multinationals.
De eerste lijn geeft duidelijk weer dat de financiele sector goed vertegenwoordigt is.

http://arxiv.org/abs/1107.5728
(link naar PDF in het artikel)

Die doen precies alsof dat nieuw en schokkend en verontrustend is. Quod, quod en quod non, he.

Piero 30 oktober 2011 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 5768702)
Jacques Lacan gebruikte nooit het woord vrijheid.

Vrijheid: "ça me fait rire".

En dan had hij het over multinationals?

guido 007 30 oktober 2011 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5766755)
Ik ga even kort iets vermelden dat gelijkaardig is maar slaat op de wereld van de advocaten : advocatenkantoren nemen ook dikwijls participaties in mekaars kantoor om te zorgen dat ze nooit mekaars tegenstrever kunnen worden in een zaak. Soms worden zelfs zaken aan mekaar toevertrouwd als ze geen participatie hebben om te voorkomen dat ze tegen mekaar kunnen optreden ... snap je.

niet echt nee:-(

Stingray 30 oktober 2011 19:37

Druist in tegen de deontologische regels en ook nog een aantal regels die de onpartijdigheid van de advocaten moet waarborgen en moet garanderen dat een cliënt ook krijgt waar hij recht op heeft : een goede verdediging van zijn belangen.

Wat ik wilde bedoelen is dat er achter de schermen natuurlijk van die spelletjes gespeeld worden om doelbewust iets te bereiken. In het geval van de multinationals bijvoorbeeld minder concurrentie.

Zwitser 31 oktober 2011 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5769507)
1/3 van de wereldwijde handel gebeurt binnenin de grote bedrijven. Dus niet tussen verschillende bedrijven. Ik vraag me af hoeveel daarvan echt noodzakelijk is of een positief effect heeft en hoeveel daarvan gebeurt om subsidies binnen te rijven of belastingen te vermijden.

Wel, vanuit het standpunt van een multinational is "subsidies binnen rijven" of "belastingen vermijden" behoorlijk nuttig. Asl je dat wil verminderen kan je natuurlijk ophouden met bedrijven subsidies te geven en te belasten...

Erw 31 oktober 2011 12:47

Haha, die zit wel.

Kodo Kodo 31 oktober 2011 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5772273)
Wel, vanuit het standpunt van een multinational is "subsidies binnen rijven" of "belastingen vermijden" behoorlijk nuttig. Asl je dat wil verminderen kan je natuurlijk ophouden met bedrijven subsidies te geven en te belasten...

Waarom dacht je dat de multinationals zo van de EU houden? Vrijwel de hele passiefzijde van de EU-begroting bestaat uit subsidies.

Overigens vormt dit ook een ernstige ondermijning van de democratie. Als je een brug bouwt met 20% EU-subsidies, en ze stort in, wie is dan aansprakelijk?

Juist: de EU heeft nooit democratische verantwoordingsplicht! Ook al niet omdat de beleidsbepalers geen uitblijvende herverkiezing hoeven te vrezen. Ze zijn niet verkozen.

Erw 1 november 2011 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 5773499)
Waarom dacht je dat de multinationals zo van de EU houden? Vrijwel de hele passiefzijde van de EU-begroting bestaat uit subsidies.

Overigens vormt dit ook een ernstige ondermijning van de democratie. Als je een brug bouwt met 20% EU-subsidies, en ze stort in, wie is dan aansprakelijk?

Juist: de EU heeft nooit democratische verantwoordingsplicht! Ook al niet omdat de beleidsbepalers geen uitblijvende herverkiezing hoeven te vrezen. Ze zijn niet verkozen.

Het maakt niet zo echt veel uit of het op EU of BE vlak is. Van bruggen gesproken, enige decennia terug hebben ze hier zoiets gebouwd, X miljoen euro. Paar weken terug werden ze gesloopt. Er werden zelfs nooit wegen naar aangelegd. Er waren enkele juridische perikelen inzake onteigeningen.
Niks te maken met EU. Gewoon 1 van de andere politieke niveaus waartussen ze na elke verkiezing dansen. Wie is hiervoor aansprakelijk? De betreffende politici/ambtenaren liggen allang van drievoudig pensioen te genieten en hun opvolgers zijn alweer bezig met de volgende generatie van zulke fratsen uit te voeren en te bekokstoven. Eigenlijk kun je enkel dat laatste zinnetje van Zwitser toepassen. Alleen, tja, sommigen zitten graag in de plaats van sommigen om hetzelfde te doen, haha.

Stingray 1 november 2011 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5772273)

En waarom moeten alleen de bedrijven minder belast worden ?

AdrianHealey 1 november 2011 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5774020)
En waarom moeten alleen de bedrijven minder belast worden ?

Niet alleen 'de bedrijven'; iedereen.

"Bedrijven" kunnen trouwens niet belast worden.

En ook stoppen met mensen te subsidiëren; natuurlijk.

Stingray 1 november 2011 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5774033)
Niet alleen 'de bedrijven'; iedereen.

"Bedrijven" kunnen trouwens niet belast worden.

En ook stoppen met mensen te subsidiëren; natuurlijk.

Subsidiëren van mensen of van dingen/consumptie ?

AdrianHealey 1 november 2011 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5774497)
Subsidiëren van mensen of van dingen/consumptie ?

Mensen worden belast. Mensen worden gesubsidieerd.

Beide zou toch beter stoppen, niet waar?

CLAESSENS Joris 1 november 2011 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5774597)
Mensen worden belast. Mensen worden gesubsidieerd.

Beide zou toch beter stoppen, niet waar?

En dan alle sociale voorzieningen draaiende houden op basis van vrijwillige privé financieringen?:lol::lol::lol:

Daar ga je echt ver mee komen...
Het is niet omdat belastingen nu slecht beheerst worden dat ze overbodig zijn.

Dan kan je net zo goed stellen dat alle werkgevers afschaffen de oplossing is voor de werkloosheid.:roll:

Goe bezig!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be