Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Elk nadeel heeft zo zijn voordeel... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=162392)

freelancer 30 oktober 2011 13:46

Elk nadeel heeft zo zijn voordeel...

Een kennis van mij momenteel 2 halve dagen per week een kuisvrouw 'in dienst'...

Dat kost hem een kleine 2.500 euro per jaar, waarvan hij ongeveer 40% recupereert via zijn belastingsaangfite (laat ons zeggen ongeveer 1.000 €).
De kuisvrouw kostte dus ongeveer 1.500 € netto

Nu is er sprake van dat men niets meer via de belastingen zou kunnen terugtrekken... Dus winst voor ons goed bestuurd landje...

Wel, zegt hij na overleg met zijn vrouw/vriendin, dan wens ik het volgend jaar maar één ipv 2 halve dagen hiervan gebruik te maken.
Dus wint hij volgens zijn berekening dan 250 € (2.500-1000=1500 € wordt nu 1250).

Mijn vraag ► Waar zit de winst van de staat?
(ik veronderstel immers dat vele mensen zo gaan redeneren)

guido 007 30 oktober 2011 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5770844)
Een kennis van mij momenteel 2 halve dagen per week een kuisvrouw 'in dienst'...

Dat kost hem een kleine 2.500 euro per jaar, waarvan hij ongeveer 40% recupereert via zijn belastingsaangfite (laat ons zeggen ongeveer 1.000 €).
De kuisvrouw kostte dus ongeveer 1.500 € netto

Nu is er sprake van dat men niets meer via de belastingen zou kunnen terugtrekken... Dus winst voor ons goed bestuurd landje...

Wel, zegt hij na overleg met zijn vrouw/vriendin, dan wens ik het volgend jaar maar één ipv 2 halve dagen hiervan gebruik te maken.
Dus wint hij volgens zijn berekening dan 250 € (2.500-1000=1500 € wordt nu 1250).

Mijn vraag ► Waar zit de winst van de staat?
(ik veronderstel immers dat vele mensen zo gaan redeneren)

De staat rekent erop dat iedereen de kuisvrouw zo gewoon is dat de mensen zich deze luxe niet meer willen ontzeggen.

De winst zal eruit bestaan dat veel mensen geen kuisvrouw met dienstencheques meer willen en terug gaan naar een in het zwart poetsende kuisvrouw. Winst voor de staat bestaat erin dat het zwaar overgesubsidieerde dienstencheques gedoe langzaamaan doodbloedt. De in het zwart poetsende kuisvrouw verdient evenveel en zal de zwarte centen terug in omloop brengen.

freespirit 30 oktober 2011 15:46

Wel 'De Staat' (= de gemeenschap, wij dus allen) gaat niet meer moeten bijleggen aan dat overgesubidieerde systeem van dienstencheques dat vooral de meer gegoeden een extra voordeeltje opleverde. Wie een werkvrouw zoekt, dient die zelf te onderhouden en niet de overheid. Zulke luxe moet men niet kunnen recupereren via de belastingen, het kost ons bakken vol geld.

freelancer 30 oktober 2011 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 5771073)
Wel 'De Staat' (= de gemeenschap, wij dus allen) gaat niet meer moeten bijleggen aan dat overgesubidieerde systeem van dienstencheques dat vooral de meer gegoeden een extra voordeeltje opleverde. Wie een werkvrouw zoekt, dient die zelf te onderhouden en niet de overheid. Zulke luxe moet men niet kunnen recupereren via de belastingen, het kost ons bakken vol geld.

Inderdaad...

Gevolg... de gemeenschap kan nu de kuisvrouwen, die werkloos gaan worden, onderhouden...
Is misschien goedkoper... Wie weet het...

freespirit 31 oktober 2011 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5771595)
Inderdaad...

Gevolg... de gemeenschap kan nu de kuisvrouwen, die werkloos gaan worden, onderhouden...

Kuisvrouwen geraken zonder problemen aan ander werk (tenminste als ze competent zijn en gemotiveerd). Het is namelijk een knelpuntberoep, zowel particulieren als bedrijven staan in de rij voor eerlijke en degelijke werkvrouwen (want goed kuisen is niet zo simpel als het voor de meesten lijkt). Ik besef ook dat een deel van die werkvrouwen liever in het zwart gaan werken en ondertussen een uitkering zullen ontvangen.

den dinges 31 oktober 2011 01:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5771595)
Inderdaad...

Ik ken iemand die een kuisvrouw heeft, die komt één keer per week. In het zwart . Die kuisvrouw heeft een vol adresboek, die werkt alle dagen 6 uur , 3 uur per klant, 35 euros per klant, 5 dagen per week. Volledig belastingsvrij. Dienstencheque's of niet, er zal niets veranderen voor haar.
Zo zijn er véél.

freelancer 31 oktober 2011 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 5772049)
Ik ken iemand die een kuisvrouw heeft, die komt één keer per week. In het zwart . Die kuisvrouw heeft een vol adresboek, die werkt alle dagen 6 uur , 3 uur per klant, 35 euros per klant, 5 dagen per week. Volledig belastingsvrij. Dienstencheque's of niet, er zal niets veranderen voor haar.
Zo zijn er véél.

Ik zal dat niet ontkennen...

En het aantal zal waarschijnlijk groeien...

De schoofzak 31 oktober 2011 13:43

Citaat:

Zo zijn er véél.

Er zijn vele domme kuisvrouwen.

Ze worden meestal maar zelf gewaar dat ze dom zijn, als ze ziek worden, een arbeidsongeval tegen komen, op pensioen gaan ...

Een slimme kuisvrouw die naar aanleiding van de verandering van belastingsvoet, gewaar wordt dat ze gedeeltelijk afgedankt zal worden, zal zelf helemaal ontslag nemen, en elders volledig in het wit een nieuwe post vinden.

Een slimme medeburger die de luxe wil van een goede en betrouwbare poetsvrouw, zal eens hij die poetsvrouw gevonden heeft, die niet meer willen kwijtspelen.

poxers 2 november 2011 03:16

Citaat:

Zo zijn er véél.

Zwartwerk, dat bestaat toch niet 8O

koe de poing 2 november 2011 03:45

ik ken bedrijven zat waar ze hopeloos op zoek zijn naar een kuisvrouw.
Maar dan wel een kuisvrouw die bereid is te werken en niet na anderhalve week voor een maand op ziekenkas vertrekt.

freelancer 2 november 2011 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg (Bericht 5775683)
Maar dan wel een kuisvrouw die bereid is te werken en niet na anderhalve week voor een maand op ziekenkas vertrekt.

Inderdaad...
Ik denk dat velen hier niet weten wat er zich irl afspeelt.. Zeker niet die gastjes van de vakbond... :-D

Xenophon 2 november 2011 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg (Bericht 5775683)

Ik begrijp het, ze moet flexibel zijn - lees, 's nachts werken werken en op zondag, zonder dat ze er eigenlijk fatsoenlijk voor betaald word.

freelancer 2 november 2011 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5775956)
Ik begrijp het, ze moet flexibel zijn - lees, 's nachts werken werken en op zondag, zonder dat ze er eigenlijk fatsoenlijk voor betaald word.

8O

:lol:

morte-vivante 2 november 2011 16:02

Citaat:

vooral tweeverdieners, die al nagenoeg kaal geplukt worden door de staat. Die zoals steeds de dans ontspringen als het op subsidies aankomt, maar wel vriendelijk doch dwingend gevraagd worden om elke maand met de glimlach bijna 50% van hun inkomen naar de staat zien gaan.

koe de poing 2 november 2011 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5775956)

Ze moet werken tijdens de daguren.
Het probleem zit niet in "de uren" maar toch vooral in "het werken"

Xenophon 2 november 2011 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg (Bericht 5776965)
Ze moet werken tijdens de daguren.
Het probleem zit niet in "de uren" maar toch vooral in "het werken"

Dat is ook logisch dan, ze zien daar in de dag de bediendes zitten die voornamelijk mannekes tekenen en het wat zitten uitleggen terwijl ze koffie drinken.

Ze denken dan nogal snel, waarom zijn die piaskes beter dan ik? En ze hebben gelijk nietwaar.

Rudy 7 november 2011 10:43

Citaat:

Freesspirit.
Een beetje serieus blijven. De overheid weet, net als wij modale burgers, maar al te goed dat poetshulp merendeels in het zwart gebeurt. Het is ook een job die moeilijk te controleren is van overheidswege. Ik herinner mij de belachelijke interventies door controleurs op ieder die op straat vensters aan het kuisen was. Totaal achterhaald. Dit brengt niets op.
Het systeem van dienstencheques is net zoals het PWA-gedoe een papieren constructie waarmee de initiatiefnemers electorale aandacht wilden verdienen maar ondertussen goed wisten dat het systeem tot mislukken was gedoemd wegen uiteindelijk niet efficiënt en achterhaald.
Als ik niet meer in staat zal zijn mijn gras af te rijden zal 'k je wel voldoende drinkgeld geven om dat in mijn plaats te komen doen. Dan hoef ik zelfs geen letter of cijfer meer te noteren in mijn belastingaangifte.
Rudy

den dinges 7 november 2011 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5772763)
Er zijn vele domme kuisvrouwen.

Ze worden meestal maar zelf gewaar dat ze dom zijn, als ze ziek worden, een arbeidsongeval tegen komen, op pensioen gaan ...

Een slimme kuisvrouw die naar aanleiding van de verandering van belastingsvoet, gewaar wordt dat ze gedeeltelijk afgedankt zal worden, zal zelf helemaal ontslag nemen, en elders volledig in het wit een nieuwe post vinden.

Een slimme medeburger die de luxe wil van een goede en betrouwbare poetsvrouw, zal eens hij die poetsvrouw gevonden heeft, die niet meer willen kwijtspelen.

Een héél slimme kuisvrouw is er één die een uitkering trekt, én in het zwart gaat kuisen.

maddox 7 november 2011 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 5785335)
Een héél slimme kuisvrouw is er één die een uitkering trekt, én in het zwart gaat kuisen.

Halftijds in't wit werken, halftijds uitkeringsgerechtigd, en halftijds in't zwart.

Als die halftijdse job dan nog een goeie hospitalisatieverzekering heeft en meer van dat leuks, ideaal.

Rudy 7 november 2011 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 5785335)

Klinkt vooral zeer denigrerend.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be