Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   WODCA-actie en hun evolutiecijfers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=162405)

Micele 30 oktober 2011 18:18

WODCA-actie en hun evolutiecijfers
 
Momenteel de laatste:
Citaat:

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...k-te-veel.aspx

Cijfers WODCA-actie: 7,8 procent te snel - 5,3 procent dronk te veel

12:43 De lokale en de federale politie hebben zaterdagnacht een grootschalige WODCA-actie georganiseerd in de provincie Antwerpen.

Van de gecontroleerde bestuurders reed 7,8 procent te snel en had 5,3 procent te diep in het glas gekeken. 69 rijbewijzen werden onmiddellijk ingetrokken.

De politie voerde op meer dan 77 plaatsen in de provincie controles uit. De 344 politiemensen die aan de actie deelnamen, controleerden 9.556 bestuurders op snelheid. Daarvan reden er 749 (7,8 procent) te snel.

Er werden 9.709 voertuigen staande gehouden voor een alcoholcontrole en 7.229 bestuurders moesten een ademtest afleggen. 383 tests(5,3 procent) waren positief en 207 tests zaten zelfs boven de 0,8 promille. De politie controleerde ook 32 bestuurders op druggebruik. Van de 24 speekseltests die werden afgenomen, waren er 5 positief.

Er gebeurden zaterdagnacht voorts nog 32 verkeersongevallen. Sommige van de betrokken bestuurders hadden te diep in het glas gekeken.

In Antwerpen en Olen werd een voetganger aangereden en reed het voertuig gewoon verder. De bestuurder van het ongeval in Olen kon geïdentificeerd worden aan de hand van zijn nummerplaat en werd thuis opgepakt.
Evolutie van de cijfers (maar de links voor de details werken niet...)
http://www.wodca.be/html/content/achtergrond.html

Even de media nemen om een "vergelijkbare Wodca-actie" te vinden...
en de cijfers vergelijken, bvb halfjaar 2005:
Citaat:

http://www.politics.be/nieuws/3632/

Halfjaarlijkse balans van de WODCA-acties is positief :?

ANTWERPEN - Alleen meer gewonden bij ongeval en stijging van aantal junkie-chauffeurs
In de eerste zes maanden van 2005 werden er in het kader van de WODCA-acties in de provincie Antwerpen meer zware overtredingen bij snelheidscontroles vastgesteld dan in de eerste helft van vorig jaar. Ook het aantal chauffeurs onder invloed van drugs steeg. Het aantal positieven dat werd vastgesteld bij alcoholcontroles daalde echter. Ook het aantal nachtelijke weekendongevallen en het aantal doden dat die teweegbrengen, zat in dalende lijn.

Dat blijkt uit een balans van de WODCA-actie in de periode tussen januari en juni van dit jaar die maandag werd verspreid door de Antwerpse provinciegouverneur Camille Paulus, de initiatiefnemer van WODCA (WeekendOngevallen Door Controles Aanpakken).

Minder doden, meer gewonden

In de eerste helft van dit jaar werden er tijdens de wekelijkse WODCA-acties 127.138 autobestuurders op snelheid gecontroleerd, van wie er 6.221 of 4,9 pct een zware overtreding beging. In dezelfde periode van vorig jaar waren er 113.020 snelheidscontroles, waarvan er 4.879 (4,3 pct) tot een proces-verbaal voor een zware overtreding leidden.

Ook het aantal alcoholcontroles steeg, maar het aantal positieven daalde. Van januari tot juni 2005 werden er 53.533 bestuurders staande gehouden voor een alcoholcontrole, van wie bij 31.252 effectief een alcoholtest werd afgenomen. Voor 2.319 daarvan of 7,4 pct liep dat slecht af. Van hen had 1.520 meer dan 0,8 promille in het bloed. In de eerste helft van 2004 werden er 43.640 chauffeurs staande gehouden voor een controle en 24.970 alcoholtests afgenomen. Toen bedroeg het aantal positieven echter 7,7 pct. Het ging om 1.919 mensen, van wie er 1.328 boven de 0,8 promille zaten.

Het aantal drugscontroles in het kader van de WODCA-acties was volgens het kabinet van gouverneur Paulus vergelijkbaar met dezelfde periode van 2004. Er werden 262 zogenaamde fysieke testbatterijen (proeven bij mensen die uiterlijke tekenen vertonen) afgenomen, terwijl dat er in 2004 270 waren. Maar het aantal urinetesten tussen januari en juni steeg van 122 naar 145 en het aantal bloedproeven van 91 naar 105.

In de eerste helft van 2005 werden er in de provincie Antwerpen 337 nachtelijke weekendongevallen vastgesteld, of 32 minder dan in de periode tussen januari en juni van 2004. Tijdens het eerste semester van dit jaar vielen er als gevolg van die weekendongevallen in Antwerpen 14 doden te betreuren. Dat zijn er 4 minder dan in de eerste helft van 2004. Het aantal gewonden steeg van 127 naar 163.

Jan Heuvelmans

Bron(nen):
Provinciebestuur
PagiA-nieuwsgaring
Media Services (http://www.mediaservices.be/)
Postitief na 6 jaar evolutie ? oordeel zelf.

Ook met duurdere "brandstoffen" is er niets significants veranderd, mss zelfs integendeel*.
Er wordt wel algemeen minder gedronken als men moet rijden, mss ook omdat het leven ook duurder geworden is.

*Bij snelheidsovertredingen kan men wel denken dat de snelheidslimieten in 2011 "meestal 20/30 kmh" lager liggen als toen in 2005.
Men ziet het ook aan de cijfers.
Overzicht volgt.

Micele 30 oktober 2011 18:43

Wodca-acties: % overtreders op gecontroleerden

Jaar: *te snel | 0,5 promille| 0,8 promille

2005: 4,9 % | 7,4 % | 4,9 %
2011: 7,8 % | 5,3 % | 2,9 %

guido 007 30 oktober 2011 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5771393)
Wodca-acties: % overtreders op gecontroleerden

Jaar: *te snel | 0,5 promille| 0,8 promille

2005: 4,9 % | 7,4 % | 4,9 %
2011: 7,8 % | 5,3 % | 2,9 %

Vanaf volgend jaar is het op de gewestwegen nog 60 km/u en op de snelwegen nog 100 km/u.
Ik vrees dat de cijfers in de eerste kolom dan nog zullen stijgen.



PS: dat van die snelheden is maar verzonnen hoor.

Micele 30 oktober 2011 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5771397)
PS: dat van die snelheden is maar verzonnen hoor.

In een idioot taffelland met theoriezotten weet men nooit:

http://www.bondbeterleefmilieu.be/page.php/7/show/10792

freespirit 31 oktober 2011 00:14

Past perfect in het plaatje dat jongeren van nu niet meer tolerant staan ten overstaan van dronken rijden, maar wel de snelheidsbeperkingen gaan negeren. Algemene zone 30's invoeren zoals nu in vele van onze steden is dan ook een dwaasheid. Als men morgen de maximumsnelheid op 10 km/h legt, dan zullen er nog veel meer overtreders zijn.

guido 007 31 oktober 2011 07:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 5772012)
Past perfect in het plaatje dat jongeren van nu niet meer tolerant staan ten overstaan van dronken rijden, maar wel de snelheidsbeperkingen gaan negeren. Algemene zone 30's invoeren zoals nu in vele van onze steden is dan ook een dwaasheid. Als men morgen de maximumsnelheid op 10 km/h legt, dan zullen er nog veel meer overtreders zijn.

Mijn gedacht.

Micele 31 oktober 2011 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 5772012)
Past perfect in het plaatje dat jongeren van nu niet meer tolerant staan ten overstaan van dronken rijden, maar wel de snelheidsbeperkingen gaan negeren. Algemene zone 30's invoeren zoals nu in vele van onze steden is dan ook een dwaasheid. Als men morgen de maximumsnelheid op 10 km/h legt, dan zullen er nog veel meer overtreders zijn.

Idd, en die 10 kmh is blijkbaar geen fabel. Op de Orleansstraat Gent:

Citaat:


http://nieuwsblad.typepad.com/gent/2...snel-zijn.html
Ook lopers kunnen hier te snel zijn!
En fietsers kunnen hun rijbewijs verliezen, en wanneer ook eindelijk flits-nummerplaten voor joggers ? Op hun verplicht fluovestje moet dat toch perfect mogelijk zijn ? :-D:lol:

Citaat:

http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=GO25UF9D


Het is even schrikken als je in de vlot lopende New Orleansstraat - waar het al niet evident is om je aan de toegelaten snelheid van vijftig kilometer per uur te houden - plots aan je rechterzijde een snelheidsbord ziet opduiken waar de automobilist wordt aangemaand niet sneller dan 10 km/u. te rijden.

Een flauwe grap? Nadere inspectie toont echter aan dat hier geen ander cijfer werd overschilderd.

Wat is hier dan aan de hand? Geen mens die het ons kon zeggen.

De politie haalt de schouders op. 'Zo'n bord is weliswaar wettelijk, maar ik heb het nog nooit op de openbare weg zien staan', zegt Steven De Smet van de lokale politie.
...]
Opvallend is dat aan de andere zijde, net voor de brug, ook een snelheidsbord van 10 km/u. staat. 'Is dat zo?', klinkt het bij Waterwegen. 'Misschien is het dan toch preventief. Want als zo'n truck op de brug tegen vijftig per uur plots moet remmen voor het rode licht, dan duwt dat enorm op de constructie.'

Niet dat iemand zich lijkt te storen aan het raadselachtige verkeersbord én de bijhorende snelheidsbeperking. Dat is ook niet zo erg want de politie beschikt niet over de technische middelen om dergelijke lage snelheidsovertredingen te meten. 'Tenzij we onze mensen misschien laten meelopen naast het passerende verkeer', stelt Steven De Smet voor.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Kent u de reden van bestaan van het 10km/u.-bord aan de New Orleansstraat? Laat het ons weten op www.gentenaar.be/gentenaarblogt

Mam 31 oktober 2011 22:36

O.K. dan.

Dat bord is gewoon bespottelijk. :lol:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be