Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet... Israël & GB (https://forum.politics.be/showthread.php?t=162872)

Grey 8 november 2011 21:33

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet... Israël & GB

Israël zal met alle mogelijke middelen voorkomen dat Iran kernwapens in handen krijgt. Wetende dat Israël de enige kernmacht is van de Arabische wereld lijkt het me vrij duidelijk dat ze hun positie als kernmacht willen beschermen... Ze claimen bereid te zijn tot oorlog omdat een ander land ook een kernmacht wordt (met waarschijnlijk een zwakker programma dan Israël). MEUU 8O

Misschien is het een mooi opzet als beide landen hun programma's op non-actief zouden zetten, niet? Ik zie het anders nog wel escaleren.

De Britten maken zich ondertussen ook al op voor een partijtje oorlog: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...-op-Iran.dhtml Terwijl ze in 1958 zwaar water verkocht hebben aan Israël.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF04082005_044

Ironie?

Micele 8 november 2011 22:20

Wat met Pakistan, het enige moslimland met kernwapens ? (~ zoveel als Israël)
Citaat:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...uclear_weapons

Country Warheads active / total[nb 1] Year of first test | CTBT status

The five nuclear-weapon states under the NPT:
- United States 1,950 / 8,500[3] 1945 ("Trinity") | Signatory
- Russia (former Soviet Union) 2,430 / 11,000[3] 1949 ("RDS-1")| Ratifier
- United Kingdom 160 / 225[3] 1952 ("Hurricane") | Ratifier
- France 290 / 300[3] 1960 ("Gerboise Bleue") | Ratifier
- China ~180 / 240[3] 1964 ("596") | Signatory

Non-NPT nuclear powers:
- India n.a. / 80–100[3] 1974 ("Smiling Buddha") | Non-signatory
- Pakistan n.a. / 90–110[3] 1998 ("Chagai-I") | Non-signatory
- North Korea n.a. / <10[3] 2006 (2006 test) | Non-signatory

Undeclared nuclear powers:
- Israel n.a. / 80-200[3][4] possibly 1979 (See Vela Incident) | Signatory

Klaarblijkelijk komt Pakistan (al heel lang) goed overeen met Iran, en steeds beter... Ze "begrijpen" mekaar h$$l goed. En Iran doet alles eraan dat ook zo te houden. Desnoods lenen ze een nuke van hun. :?

Citaat:

http://www.hagalil.com/archiv/2010/11/11/iran-64/

Die Beziehungen zwischen Pakistan und dem Iran

Diana Gregor

Pakistan und China haben traditionell immer enge Beziehungen unterhalten; im Gegensatz dazu sind Pakistan und Indien seit der Teilung 1947 Erzfeinde. Pakistan und der Iran, die kulturelle, stammesmäßige und religiöse Bande miteinander teilen, unterzeichneten 1950 einen Freundschaftsvertrag.
...

Energieabkommen zwischen Pakistan und dem Iran

Pakistan ist gezwungen, sich mit einer ernsten Unterversorgung mit Energie auseinandersetzen. Im März 2010 unterzeichneten der Iran und Pakistan ein Abkommen über eine Gasleitung in Höhe $ 7,6 Milliarden, und Teheran teilte mit, dass die neuen Sanktionen der Vereinten Nationen die Implementierung dieses Vertrages nicht aufhalten könnten. [3] Der Iran bezeichnet diese Gasleitung, die von den Gasfeldern im südlichen Pars bis zur Grenze mit Pakistan führt, als „Pipeline des Friedens”. [4]
...
Im Mai 2010 gab Islamabad bekannt, dass es seine bilateralen Beziehungen zum Iran auf dem Gebiet der Ölgewinnung und der Entwicklung von Energie weiter auszubauen wünscht. [8]

Pakistans Rolle im nuklearen Waffenprogramm des Iran

Pakistan weist heute das am schnellsten zunehmende nukleare Waffenarsenal der Welt auf und stellt eine bedeutende Triebkraft hinter den nuklearen Ambitionen des Iran dar. [9] Abdul Qadeer Khan, der Vater des nuklearen Pogramms in Pakistan ebenso wie der Atombombe, gab vor kurzem zu, dass in den 1990er Jahre Zentrifugen und Entwürfe für Bestandteile von fortschrittlichen Waffen in den Iran verkauft wurden. Er hat bekannt gegeben, dass er sich möglicherweise zur Wahl zum Präsidenten in Pakistan stellen werde. [10] Weiterhin sagte er, Pakistan habe dem Iran „Skizzen im Zusammenhang mit der Bombe, Graphen von Zentrifugen für die Klärung von Uran und eine geheime Liste von Lieferanten auf aller Welt übergeben.” Die Zentrifugen gründen sich zum größten Teil auf Modelle und Entwürfe, die das Land aus Pakistan erhielt. [11]

Im Oktober 2010 hatte Pakistan gesagt, der Iran habe keinerlei Rechtfertigung dafür, nach nuklearen Waffen zu streben. Pakistans Außenminister Shah Mehmood Qureshi sagte, er wolle „eine weitere größere Krise in der Region vermeiden,” und hob dabei hervor: „Meiner Ansicht nach glaube ich nicht, dass sie eine Rechfertigung dafür haben, nuklear zu werden. […] Wer bedroht den Iran? Ich entdecke keine direkte Bedrohung für den Iran.” [12]

Diplomatische Beziehungen

Pakistan ist die einzige muslimische Atommacht auf der Welt und teilt sich eine Grenze mit dem Iran. Der Iran ist ein überwiegend schiitisches Land, wohingegen Pakistan zum größten Teil sunnitisch geprägt ist. Pakistanische Taliban führen einen Krieg des Terrors gegen die pakistanischen Schiiten, dem sich der Iran widersetzt. [13] Die sunnitischen Belutschen, Gegner des islamischen Regimes im Iran, leben auf beiden Seiten der Grenze. Die Provinz Belutschistan erstreckt sich zwischen den beiden Staaten und wird immer wieder von Aufständen und sektiererischer Gewalt zwischen Sunniten und Schiiten erschüttert. [14]

Der Iran hat angeboten, den Opfern der Flut in Pakistan zu helfen. Staatsminister Farzana Raja sagte: „Pakistan und der Iran genießen enge soziale, kulturelle und religiöse Beziehungen, und diese zeitlich angemessene Unterstützung spiegelt diese Verbindung wider.” [15] Im September 2010 hatte der Iran den Flutopfern in Pakistan Hilfe in Höhe von $ 100 Millionen versprochen, bis heute eine der größten Zusagen humanitärer Hilfe von Seiten der iranischen Führungsspitze. [16]

Quellenangaben: [1] ...-...[16]

suqar_7loe 8 november 2011 22:41

Israël is ziek! De maskers vallen af en dan te beweren dat dit stuk 'land' vrede wilt.

Dixie 9 november 2011 00:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5789640)
Israël is ziek! De maskers vallen af en dan te beweren dat dit stuk 'land' vrede wilt.

volgens mij zijn de jodenhaters ziek en nog geen beetje
Iran is bezig met het maken van een atoombom (tegen de wil van de gehele wereld) maar het is de fout van Israël begrijpe wie kan:roll:

Xavanthi 9 november 2011 01:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 5789770)
Iran is bezig met het maken van een atoombom (tegen de wil van de gehele wereld) maar het is de fout van Israël begrijpe wie kan:roll:

Israël heeft zelf een gigantisch arsenaal aan kernkoppen. Ik stel voor dat we onmiddellijk een aanval op Israël uitvoeren! Of misschien gooien we beter 3/4 van de hele aardbol plat, dan hebben we ineens alle kernmachten gehad...

Iran is volgens Israël al sinds de jaren '90 kernwapens aan het ontwikkelen. Ze schuiven de deadline gewoon steeds verder op. De geloofwaardigheid van dat hele verhaal is al langer zoek... De diverse rapporten die nu plotseling uitkomen, lijken me iets te toevallig. Het valt weer allemaal heel mooi samen voor Netanyahu en de zijnen. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar Sarkozy heeft gelijk...

Zwitser 9 november 2011 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5789640)

Kan jij me een voorbeeld geven van een land dat aan Israel zei "wij willen vrede" en waarop Israel dan met "nee" antwoorde?

Grey 9 november 2011 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5789865)
Kan jij me een voorbeeld geven van een land dat aan Israel zei "wij willen vrede" en waarop Israel dan met "nee" antwoorde?

Kolonisten zijn niet bepaald vredelievend.

Grey 9 november 2011 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 5789770)

Waar lees jij nu in godsnaam iets tegen de Joden? Dat is exact hetzelfde als een kookprogramma dat het lievelingsgerecht van Hitler maakt, beschuldigen van Jodenhaat. We spreken hier niet over haat op joden maar mogelijke haat op het bestuur van Israël, als je dat verschil niet ziet is dit forum waarschijnlijk een niveau te hoog voor jou.

suqar_7loe 9 november 2011 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5789865)

Palestina oa.

suqar_7loe 9 november 2011 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Grey (Bericht 5789947)
Waar lees jij nu in godsnaam iets tegen de Joden? Dat is exact hetzelfde als een kookprogramma dat het lievelingsgerecht van Hitler maakt, beschuldigen van Jodenhaat. We spreken hier niet over haat op joden maar mogelijke haat op het bestuur van Israël, als je dat verschil niet ziet is dit forum waarschijnlijk een niveau te hoog voor jou.

:thumbsup:

van Maerlant 9 november 2011 10:24

Eerlijk gezegd zie ik kernwapens liever in Israëlische, Amerikaanse of Engelse handen dan in Iraanse...

Uiteraard liever helemaal geen kernwapens, maar bon.

D'ARTOIS 9 november 2011 11:10

Het nucleaire wapen is de ultieme afdreiging.

Politieke chantage - waaraan landen als de VS zich herhaaldelijk schuldig maken - kan zeer effectief met het voorhanden hebben van een kernwapen worden bestreden.
Zie de situatie N-Korea / VS - daaruit kun je vrij makkelijk afleiden dat de VS een riskant pad betreedt wanneer het N-Korea aanvalt. De onherroepelijk afstraffing die daaruit volgt, t.w. de vier steden San Diego, L-A, S-F en Seattle maakt dat ze N-Korea niet zomaar en plotseloos aanvallen, hoe graag ze het ook zouden willen.

Met Iran ligt de situatie feitelijk op een zelfde plan. Iran is niet in staat om met de huidige militaire en standaard middelen de bedreigende VS af te schrikken die het heeft voorzien op Iran' s olievoorraden die groter zijn dan die van Irak.
De politieke wil om Iran aan te vallen is er, mede mogelijk gemaakt door deels vervalste documenten en uiteraard Iran' s bijdrage aan Islamitische terreurorganisaties.
Maar goed, daarvan kun je Saudi Arabie evengoed beschuldigen want die doen niet minder.

Aangezien olie de enige commerciele motor is waarop de wereld draait is de keuze ten deze niet moeilijk: Iran zal en moet worden aangevallen.
Iedereen wil een hap van die olie en alleen een snoeiharde interventie van Moskou en/of Peking kan alleen voorkomen of Iran zal worden aangevallen of niet.
Ik denk niet dat de VS het erop aan durft te laten komen wanneer het te maken krijgt met directe Russische /Chinese militaire oppositie. Daarvoor is het niet sterk genoeg. Het zal er dus vanaf hangen hoe deze twee landen zich tegen de VS opstellen. zij zijn de enigen die chantageminnend Amerika kunnen afdreigen.

captain jack 9 november 2011 11:11

De VS zullen wel ingrijpen vooraleer Israel dat kan. Een éénzijdige ingreep van Israel zou immers veel internationale verontwaaridiging uitlokken en de VS zou het land hoe dan ook moeten steunen.
Iran zal in ieder geval geen kernwapens kunnen bemachtigen.
Tot zover mijn prognose.

Na deze oorlog dienen we ons de vraag te stellen: Wat biedt Israel ons nog eigenlijk?

In feite zouden we Israel beter collectief dumpen. Dat is, vanuit een zuiver realistisch perspectief, de beste optie.
Ik zie niet in waarom we ons langsheen het steunen van deze staat onpopulair zouden blijven maken in het Midden Oosten.

Ambiorix1 9 november 2011 11:24

Stiekem hoop ik zelfs dat Iran al verder staat met z'n kernprogramma...het lijkt me nog de enige uitweg opdat israel zich enigszins humaan gaat gedragen...

Moest ik constant bedreigt worden door een agressor met kernwapens..ik zou er ook alles aan doen om kernwapens te bekomen...het evenwicht in het midden oosten zal dan enigszins herstellen en eindelijk het begin van normale bilaterale vredesonderhandelingen inluiden..

styllo_ben 9 november 2011 11:55

Citaat:

styllo_ben 9 november 2011 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5790003)

jij was me blijkbar voor

:-o

in het vervolg vroeger opstaan!

Dixie 9 november 2011 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xavanthi (Bericht 5789798)
Israël heeft zelf een gigantisch arsenaal aan kernkoppen. Ik stel voor dat we onmiddellijk een aanval op Israël uitvoeren! Of misschien gooien we beter 3/4 van de hele aardbol plat, dan hebben we ineens alle kernmachten gehad...

Iran is volgens Israël al sinds de jaren '90 kernwapens aan het ontwikkelen. Ze schuiven de deadline gewoon steeds verder op. De geloofwaardigheid van dat hele verhaal is al langer zoek... De diverse rapporten die nu plotseling uitkomen, lijken me iets te toevallig. Het valt weer allemaal heel mooi samen voor Netanyahu en de zijnen. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar Sarkozy heeft gelijk...

het probleem is wat met kernwapens te doen, Iran bedreigd al tientallen jaren Israël van de kaart te vegen heb jij dezelfde taal gehoord van Israël?

de geloofwaardigheid van het Internationaal Atoomagentschap is dus zoek :roll:

Dixie 9 november 2011 12:06

Citaat:

Waar lees jij nu in godsnaam iets tegen de Joden?

he dubbelnick je probeert mee te discusseren maar je kent de voorgeschiedenis niet van wat Iran allemaal heeft uitgekraamd go figure :roll:

blijkbaar is het niveau te hoog op dit forum, als je nog niet door hebt dat Iran een land met de grond wil nuken en je vind dit ok dan heb je wel degelijk iets tegen joden...

captain jack 9 november 2011 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 5790292)
blijkbaar is het niveau te hoog op dit forum, als je nog niet door hebt dat Iran een land met de grond wil nuken en je vind dit ok dan heb je wel degelijk iets tegen joden...

Nochtans zegt hij dat helemaal niet...

Xavanthi 9 november 2011 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 5790292)
he dubbelnick je probeert mee te discusseren maar je kent de voorgeschiedenis niet van wat Iran allemaal heeft uitgekraamd go figure :roll:

Blijft die hele discussie nu voortduren? Kan er eindelijk iemand een link posten naar een duidelijk persbericht waar Ahmadinejad letterlijk zegt dat hij Israël met de grond gelijk wil nuken? Ik krijg altijd hetzelfde artikel te zien en dat is ondertussen al gedateerd en bovendien onjuist (de link naar de juiste interpretatie ervan staat ergens op dit forum...). En ja, ik wil die bedreiging letterlijk zien staan. Geen losse interpretatie van woorden, maar echt een duidelijke zin die niet voor discussie vatbaar is. Dank bij voorbaat...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be